Posbank scherprechter tijdens NK wielrennen? Natuurmonumenten komt met vergaande eisen
foto: Joris Knapen
zaterdag 27 januari 2024 om 18:07

Posbank scherprechter tijdens NK wielrennen? Natuurmonumenten komt met vergaande eisen

De Posbank moet dit jaar tijdens de Nederlandse kampioenschappen wielrennen als scherprechter dienen tijdens de wegwedstrijden. Dat is toch wat de KNWU voor ogen heeft, maar Natuurmonumenten wil hier een stokje voor steken. De organisatie is beducht voor natuurschade, zo meldt Omroep Gelderland.

Het Nederlands kampioenschap wielrennen wordt op zondag 23 juni 2024 georganiseerd in Arnhem. Dat heeft de KNWU in een eerder stadium bekendgemaakt. Start en finish van de wegwedstrijden zijn in de Gelderse stad, terwijl het parcours voor een groot deel bestaat uit een omloop met daarin elke keer de Posbank. De klim is gelegen in de provincie Gelderland en ligt aan de zuidelijke rand van de Veluwezoom, net buiten Rheden.

Geen helikopters, volgauto’s en publiek
De KNWU is zeer enthousiast over een NK met de Posbank, Natuurmonumenten een stuk minder. De natuurorganisatie komt dan ook met vergaande eisen. Zo zijn helikopters, drones, reclame-uitingen en geluidsinstallaties uit den boze. Volgauto’s, teamwagens, de reclamekaravaan en ander gemotoriseerd verkeer mag de beklimming niet op. Bovendien is wat Natuurmonumenten betreft publiek ook niet toegestaan.

Dat het NK zal plaatsvinden tijdens het broedseizoen van kwetsbare vogels, zorgt voor extra problemen. Eerder uitten natuurorganisaties en lokale fracties van politieke partijen GroenLinks en de Partij voor de Dieren daarover al hun zorgen.

Stuurgroep
Thijs Rondhuis van Courage Events, organisator van het kampioenschap, is zich bewust van het feit dat de koers door kwetsbaar gebied trekt. Rondhuis gelooft echter wel dat de Posbank een rol kan spelen op het NK. “Dit NK wielrennen wordt op de meest duurzame manier georganiseerd, omdat wielerunie KNWU veel waarde aan de natuur en de toekomst van Nederland hecht.”

Of het ook te realiseren is zonder publiek, helikopters, volgauto’s en geluidsoverlast, laat Rondhuis voorlopig nog in het midden. “Daarvoor hebben we een stuurgroep in het leven geroepen, met daarin de gemeenten Rheden, Rozendaal en Arnhem”, geeft hij aan. “Die stuurgroep komt woensdag bij elkaar. Dan worden de eisen van Natuurmonumenten besproken.”

RIDE Magazine
24 Reacties
27-01-2024 19:05
Dat is een prachtig natuurgebied, laten ze daar toch wegblijven, zoek een stuk nederland waar de natuur niet meer verpest kan worden dan ze al is. Daar is meer dan genoeg van. Dat hadden ze van te voren ook wel kunnen bedenken.
    27-01-2024 19:08
    Zoek dan lekker de VAM berg op! Daar maken ze de wereld weer mooier met al het afval dat wij produceren.
    27-01-2024 19:10
    Omgeving Nijmegen kan ook, de heuvels daar lopen niet door een nationaal park.
    27-01-2024 19:20
    Eens.

    Anderzijds is omgeving Posbank zonder NK ook al zo druk als een pretpark. Op een mooie dag is het filerijden voor zowel auto's als fietsers. Als ze de Posbank afzetten voor het verkeer om het NK te rijden, is het er waarschijnlijk rustiger dan zonder NK. (afgezien van een helikopter dan, maar kunnen ze daar geen drones voor inzetten?).
    27-01-2024 19:28
    @Arrrhalomyn
    Ze willen het (volgens mij dit jaar al) deels autovrij/autoluw hebben daar. Dus dit past daar wel in.
    27-01-2024 22:52
    Grotendeels onzin.
    Op een gewone mooie dag als we er een keer rijden, ook half september is het er stikdruk. Erg veel toerrijders, veel toertochten gaan over de Posbank. Erg veel auto's en cabrio kolonnes. En daarnaast hordes dagjes mensen met auto en e-bike waarmee het terras aldaar compleet volzet is.

    Natuurmonumenten, daar mag u veel belasting voor betalen want ze krijgen erg veel diverse overheidsbijdragen. En dan zullen zij u vertellen wat allemaal niet mag.
    Dat men helicopters en de vele motoren en aantal auto's deels omleid dat is te begrijpen. Maar 1 ploegauto en publiek moet gewoon kunnen want maakt niets uit tov een mooie zonnige dag.
    Puur terreur van klimaat en zgn natuur radicale die wel,bepalen voor wat goed en fout is.
27-01-2024 19:04
Het begint tijd te worden dat we alle subsidies voor dit soort clubjes intrekken.
Zo langzamerhand hebben die lui overal wat over te zeiken en te zeuren.
    27-01-2024 19:13
    Precies, helemaal asfalteren die Posbank en een mooi motorcircuit er op. Gebruik je die heuvel tenminste een beetje. Bomen benne voor mountainbikers.
    27-01-2024 22:55
    Wat is dit voor onzin. Je gaat met een sportevenement door een kwetsbaar natuurgebied tijdens het broedseizoen en dan heeft natuurmonumenten wat te zeuren. Compleet omgekeerde en wereldvreemde reactie.
    27-01-2024 22:59
    Dan wil ik nog een aanvraag toevoegen voor een kart- en motorcross circuit.
    Gewoon alles bij elkaar concentreren dan kunnen we daarmee mogelijke overlast op meerdere plaatsen weghalen.
    Beter op één plek wat geluid dan op meer plekken.

    PS in gemotoriseerde sporten zijn er maxima aan dB's en is geluid al behoorlijk beperkt tov 30 jaar geleden.
    Overigens had de overheid zoiets beter ontwikkeld bij Moerdijk, Flevopolder, circuit Assen, De Lanzard Veldhoven en zo een paar keer plaatsen. In dat geval kunnen we dan de Posbank ontzien.
    Het bijzondere is dat dezelfde lieden die in Natuurmonumenten zitten ook elders zitten om dat altijd maar tegen te gaan.
    Daarom, op naar de Posbank.
27-01-2024 18:56
Toch apart dat er blijkbaar niet vooraf met Natuurmonumenten is gesproken. Dit had je best aan kunnen zien komen, helemaal gezien de plannen om het gehele gebied autovrij/luw te maken.

@Redactie: waardevolle toevoeging is dat het gebied in de weekenden in juli en augustus autovrij is en dat er plannen zijn om het volledig autovrij te maken.
    27-01-2024 19:04
    Spijker op de kop. Een fout die de KNWU vaker maakt, je slaat gewoon een hele belangrijke partner over omdat je alleen maar bezig bent met de lokale overheden. Geen wonder dat die nu de hakken in het zand zetten.
    27-01-2024 19:58
    En dat terwijl de voorzitter van de KNWU en de algemeen directeur van Natuurmonumenten onlangs nog een en dezelfde persoon waren.
27-01-2024 22:29
Op 8 jaar tijd kan er veel veranderen. In 2016 was het Giro-circus met helikopters, reclamekaravaan en tutti quanti er blijkbaar nog wel welkom?
27-01-2024 21:12
Schei toch uit. Tegenwoordig janken we om alles wat met natuur of klimaat te maken heeft. Een weekendje fietsen maakt echt geen verschil hoor. Zeikgeneratie
27-01-2024 21:31
Ja hoor; de natuurdrammers beginnen weer te zeuren. Je kunt tegenwoordig echt helemaal niets meer organiseren zonder dat er een of andere zeikgroep het geheel probeert te verbieden.
En dan geheel Nederlands denkt meneer Rondhuis het met een stuurgroep op te lossen? Verspilde moeite! Met dat soort figuren valt niet normaal te praten. Passeren zonder reclamekaravaan/gastenauto's is nog tot daar aan toe maar geen volgwagens of helemaal geen gemotoriseerd verkeer is natuurlijk onzin. Gaat de KLPD er op de fiets voor uit rijden? Zonder motoren/drones/helikopters heb je ook geen live uitzending dus geen optie.
Zoek maar een andere heuvel, dat gaat makkelijker.
27-01-2024 21:57
Ken de omgeving matig, maar je hebt in Arnhem stad toch genoeg leuke heuveltjes?
    27-01-2024 22:18
    Ja idd, Emmapiramide kunnen/mogen ze waarschijnlijk nog wel meepakken al voelt het wel raar om vlak voor de Posbank af te taaien dan.
    28-01-2024 05:07
    Er zijn zat leuke heuveltjes in Arnhem stad en in de gebieden daarbuiten. Maakt de eisen van natuurmonumenten niet minder vreemd. Een van mijn favoriete ritjes is heuvelrug > nederrijn > veluwezoom > trein. Je kan daar overal prima fietsen, tot je bij de veluwezoom bent. Het stikt er letterlijk van de dagjesmensen, auto's en fietsers. Ik kan het me echt niet voorstellen dat een NK meer (gereguleerde) activiteit met zich meebrengt dan de gemiddelde weekenddag.
    28-01-2024 08:01
    Je zou zelfs een prachtig stadsrondje kunnen maken in Arnhem met veel hoogtemeters. Wordt een beetje draaien en keren, maar dat is wel de norm bij kampioenschappen tegenwoordig.. ;)
28-01-2024 00:15
MIsschien is het tijdens zo'n NK wel rustiger dan op een reguliere zondag.
27-01-2024 21:37
Enerzijds beetje vergezocht van Natuurmonumenten en co. Anderzijds had de KNWU dit natuurlijk mee moeten nemen in de overweging. Heuvels genoeg en anders eens een sprintWK.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine