Posbank scherprechter tijdens NK wielrennen? Natuurmonumenten komt met vergaande eisen
De Posbank moet dit jaar tijdens de Nederlandse kampioenschappen wielrennen als scherprechter dienen tijdens de wegwedstrijden. Dat is toch wat de KNWU voor ogen heeft, maar Natuurmonumenten wil hier een stokje voor steken. De organisatie is beducht voor natuurschade, zo meldt Omroep Gelderland.
Het Nederlands kampioenschap wielrennen wordt op zondag 23 juni 2024 georganiseerd in Arnhem. Dat heeft de KNWU in een eerder stadium bekendgemaakt. Start en finish van de wegwedstrijden zijn in de Gelderse stad, terwijl het parcours voor een groot deel bestaat uit een omloop met daarin elke keer de Posbank. De klim is gelegen in de provincie Gelderland en ligt aan de zuidelijke rand van de Veluwezoom, net buiten Rheden.
Geen helikopters, volgauto’s en publiek
De KNWU is zeer enthousiast over een NK met de Posbank, Natuurmonumenten een stuk minder. De natuurorganisatie komt dan ook met vergaande eisen. Zo zijn helikopters, drones, reclame-uitingen en geluidsinstallaties uit den boze. Volgauto’s, teamwagens, de reclamekaravaan en ander gemotoriseerd verkeer mag de beklimming niet op. Bovendien is wat Natuurmonumenten betreft publiek ook niet toegestaan.
Dat het NK zal plaatsvinden tijdens het broedseizoen van kwetsbare vogels, zorgt voor extra problemen. Eerder uitten natuurorganisaties en lokale fracties van politieke partijen GroenLinks en de Partij voor de Dieren daarover al hun zorgen.
Stuurgroep
Thijs Rondhuis van Courage Events, organisator van het kampioenschap, is zich bewust van het feit dat de koers door kwetsbaar gebied trekt. Rondhuis gelooft echter wel dat de Posbank een rol kan spelen op het NK. “Dit NK wielrennen wordt op de meest duurzame manier georganiseerd, omdat wielerunie KNWU veel waarde aan de natuur en de toekomst van Nederland hecht.”
Of het ook te realiseren is zonder publiek, helikopters, volgauto’s en geluidsoverlast, laat Rondhuis voorlopig nog in het midden. “Daarvoor hebben we een stuurgroep in het leven geroepen, met daarin de gemeenten Rheden, Rozendaal en Arnhem”, geeft hij aan. “Die stuurgroep komt woensdag bij elkaar. Dan worden de eisen van Natuurmonumenten besproken.”
Anderzijds is omgeving Posbank zonder NK ook al zo druk als een pretpark. Op een mooie dag is het filerijden voor zowel auto's als fietsers. Als ze de Posbank afzetten voor het verkeer om het NK te rijden, is het er waarschijnlijk rustiger dan zonder NK. (afgezien van een helikopter dan, maar kunnen ze daar geen drones voor inzetten?).
Ze willen het (volgens mij dit jaar al) deels autovrij/autoluw hebben daar. Dus dit past daar wel in.
Op een gewone mooie dag als we er een keer rijden, ook half september is het er stikdruk. Erg veel toerrijders, veel toertochten gaan over de Posbank. Erg veel auto's en cabrio kolonnes. En daarnaast hordes dagjes mensen met auto en e-bike waarmee het terras aldaar compleet volzet is.
Natuurmonumenten, daar mag u veel belasting voor betalen want ze krijgen erg veel diverse overheidsbijdragen. En dan zullen zij u vertellen wat allemaal niet mag.
Dat men helicopters en de vele motoren en aantal auto's deels omleid dat is te begrijpen. Maar 1 ploegauto en publiek moet gewoon kunnen want maakt niets uit tov een mooie zonnige dag.
Puur terreur van klimaat en zgn natuur radicale die wel,bepalen voor wat goed en fout is.
Zo langzamerhand hebben die lui overal wat over te zeiken en te zeuren.
Gewoon alles bij elkaar concentreren dan kunnen we daarmee mogelijke overlast op meerdere plaatsen weghalen.
Beter op één plek wat geluid dan op meer plekken.
PS in gemotoriseerde sporten zijn er maxima aan dB's en is geluid al behoorlijk beperkt tov 30 jaar geleden.
Overigens had de overheid zoiets beter ontwikkeld bij Moerdijk, Flevopolder, circuit Assen, De Lanzard Veldhoven en zo een paar keer plaatsen. In dat geval kunnen we dan de Posbank ontzien.
Het bijzondere is dat dezelfde lieden die in Natuurmonumenten zitten ook elders zitten om dat altijd maar tegen te gaan.
Daarom, op naar de Posbank.
@Redactie: waardevolle toevoeging is dat het gebied in de weekenden in juli en augustus autovrij is en dat er plannen zijn om het volledig autovrij te maken.
En dan geheel Nederlands denkt meneer Rondhuis het met een stuurgroep op te lossen? Verspilde moeite! Met dat soort figuren valt niet normaal te praten. Passeren zonder reclamekaravaan/gastenauto's is nog tot daar aan toe maar geen volgwagens of helemaal geen gemotoriseerd verkeer is natuurlijk onzin. Gaat de KLPD er op de fiets voor uit rijden? Zonder motoren/drones/helikopters heb je ook geen live uitzending dus geen optie.
Zoek maar een andere heuvel, dat gaat makkelijker.