Porte na nieuwe machtsontplooiing op Willunga Hill: “Zwaarste van allemaal”

Door Koen Middendorp, zaterdag 20 januari 2018 om 08:50

Foto: Sirotti

Richie Porte kroonde zich vannacht voor de vijfde(!) maal op rij tot ritwinnaar op Old Willunga Hill. De 32-jarige renner van BMC sluit hiermee een periode van blessureleed af. “Dit was de zwaarste overwinning van allemaal”, aldus de Australiër na afloop van de etappe.


Net als in de voorbije jaren legde Porte zijn kaarten op tafel in de laatste kilometer. Aanvankelijk wist Jay McCarthy de demarrage van zijn landgenoot te beantwoorden, maar de kopman van BORA-hansgrohe moest eveneens zwichten voor de dadendrang van de titelverdediger. Toch erkent Porte dat hij aan zijn limiet zat. “Ik moest op driehonderd meter van de finish bijna stoppen. Wellicht begon ik te voortvarend, want het deed vandaag zoveel pijn. Daarom is het speciaal om hier weer te winnen.”

Met de vlakke slotetappe richting Adelaide voor de boeg, belooft de strijd om de eindwinst nog bijzonder spannend te worden. Porte ziet zichzelf na zijn demonstratie op Willunga Hill terug op een tweede plaats in de rangschikking, in dezelfde tijd als leider Daryl Impey. Toch koestert de klimmer weinig hoop op een verlenging van zijn titel. “Daryl is een goede vriend en een fantastische coureur. Realistisch gezien heb ik geen kans meer om nog op te schuiven. Het was aan mij om vandaag voldoende tijd te pakken, en daar ben ik niet in geslaagd. Ik ben blij met ritwinst, en moet me tevreden stellen met die tweede plaats.”

13 Reacties

IlPirata 20 januari 2018 om 08:54

Goed gereden van Gesink, valt niet tegen. Ook talenten Bernal en Guerrero op de afspraak. Porte hier gewoon duidelijk de sterkste.

Jean Dumas 20 januari 2018 om 08:58

Impey erg sterk, maar om nu meteen het bijltje er weer bij neer te gooien. Een goede vriend is iemand die jou hetzelfde gunt.

xistnc 20 januari 2018 om 09:44
Quote van artikel:
De 32-jarige renner van BMC sluit hiermee een bewogen periode af

Waar gaat dit over?

Fast Freddy 20 januari 2018 om 09:57

Revalidatie misschien??

janus89 20 januari 2018 om 09:58

Dit zijn de eerste koersdagen van Porte na zijn val in de Tour, denk dat het daarnaar refereert!

Fast Freddy 20 januari 2018 om 09:58

Of zijn ziekte van deze week!!

Bikeage 20 januari 2018 om 10:50

Zeggen dat je ziek bent, iedereen eraf rijdt en een paar jaar geleden in de Sky trein zat. Gewaagde uitspraak! ;)

Mwielerfan 20 januari 2018 om 12:13

Liever een vino on dope die alles geeft om van plaats 5 naar 4 te stijgen dan dit soort laf gedoe. Waarom rijden ze met bmc niet impey aan gort in de bevoorrading, tussensprint enz en een poging om een gat in peloton te laten vallen?
Kijk de kans is klein dat het lukt maar dit laffe gedoe vind ik echt suf.

Veloburto 20 januari 2018 om 12:23

@mwielerfan, helemaal met je eens. Echter gaan ze dit misschien ook wel proberen. Gisteren lulde Porte toch ook uit zijn nek met zijn zogenaamde ziekte, misschien lult ie nu weer

Wheely 20 januari 2018 om 12:36

Impey legt Porte er keihard op in een sprint, Richie bespaart zich de vernedering.

Agos-Vidalos 20 januari 2018 om 12:45

Impey is te snel voor Porte.

Romāns Vainšteins 20 januari 2018 om 12:50

‘dit laffe gedoe’

Dat is een Angelsaksisch dingetje dat (zie als goed voorbeeld de algehele hysterie in het volgtopic toen Dumoulin achterin zat te lummelen en de ploegen van Quintana en Nibali doortrokken) inmiddels flink naar NL overgeslagen is. Ook ik vind die overdaad aan respect niet bij de essentie van de sport passen > Elke mogelijkheid is een mogelijkheid, 1 verkeerd gekozen momentje kan je einde betekenen. Dat houdt het ook spannender en leuker.

LutsenkoFan 21 januari 2018 om 10:06

Ik heb liever dat ze handjes vasthouden en samen zo over de finish komen.