Pogacar ziet Van Aert geen Giro-klassement rijden en hoopt op zege Van der Poel in Ronde van Vlaanderen
foto: Cor Vos
dinsdag 19 december 2023 om 08:33

Pogacar ziet Van Aert geen Giro-klassement rijden en hoopt op zege Van der Poel in Ronde van Vlaanderen

Tadej Pogacar bevestigde maandag dat hij in 2024 voor de dubbel Giro-Tour gaat. In de Ronde van Italië zal hij onder meer Wout van Aert treffen, maar de Sloveen ziet de Belg niet als bedreiging voor het algemeen klassement. Hij verwacht dat Van Aert zich andere doelen zal stellen.

Volgens Pogacar kan Van Aert perfect een klassement rijden in een rittenkoers van een week. “Hij was al eens tweede in Tirreno-Adriatico, toen ik won”, memoreert de kopman van UAE Emirates aan de editie van 2021. “Dat was een loodzware Tirreno, met heel veel klimwerk. Ook in de Tour ging hij telkens vlot bergop, vooral in 2020 en 2022. Hij is zeker één van de beste klimmers onder de klassieke coureurs.”

“Maar een klassement in een grote ronde is toch nog andere koek”, voegt Pogacar daaraan toe. “Ik denk ook niet dat hij daarmee in zijn hoofd zit. Hij wil enkele mooie etappes winnen en de ‘ciclamino jersey’ (puntentrui, red.) winnen. Dat zijn haalbare doelen voor hem.”

Ronde van Vlaanderen
Terwijl Pogacar zijn debuut zal maken in de Giro d’Italia, slaat hij een wedstrijd waar hij de afgelopen twee jaar een van de absolute smaakmakers was juist over: de Ronde van Vlaanderen. “Ik zal het racegevoel missen, maar anderzijds is het een goeie beslissing om de ‘Ronde’ eens een jaar over te slaan. Het kan geen kwaad om andere dingen uit te proberen.”

De vorige twee edities draaide de Ronde van Vlaanderen uit op een duel tussen Mathieu van der Poel en Pogacar. In 2022 won de Nederlander, in 2023 de Sloveen. Ligt de weg nu open voor Van der Poel om opnieuw te zegevieren in de Hoogmis? “Ik hoop het”, lacht Pogacar, van wie het geen geheim is dat hij het goed kan vinden met Van der Poel. “Het zou mooi zijn om de regerende wereldkampioen te zien triomferen in Vlaanderens Mooiste. Mathieu is een hele grote kampioen, dat kan onze sport geweldig dienen.”

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
19 Reacties
19-12-2023 09:10
Het is maar net wat je verstaat onder een klassement rijden. Hij kan absoluut top 10 rijden. Maar het is de vraag of hij daar zin in heeft.
    19-12-2023 09:41
    Ik had eigenlijk ook wel in m'n hoofd dat als je zo makkelijk top 20 rijdt in de Tour, dat die top 10 in de Giro toch ook niet zo ingewikkeld moet zijn.Echter pakte ik net het klassement van afgelopen jaar er weer even bij en daar vind ik wel op plekken 9-14 mannen als de Plus, Rubio, van Wilder, Kuss en Buitrago. Gezien het parcours van dit jaar zie ik het niet als onmogelijk dat hij zich daartussen nestelt, maar echt vanzelfsprekend is het ook weer niet. Zeker niet als hij ook de Ciclamino nastreeft.
    19-12-2023 11:19
    De vraag is ook wat hij er aan heeft.
    Ik acht Van Aert zeker in staat om tussen plek 5 en 10 te eindigen, maar voor een renner die op andere gebieden toch de potentie heeft om het allerhoogste na te streven, lijkt me dat niet iets om na te streven.
    19-12-2023 11:58
    Ik vraag me dat nog af. Die top 20 in de Tour was wel op een uur en anderhalfuur van de winnaar. De gaten daar zijn ontzettend groot.
19-12-2023 10:56
Wat Pogacar zegt klopt volledig, wva is gewoon 10 kg te zwaar en 10 cm te groot om ooit 10 kg te kunnen afvallen, dan kan hij beter 2 ritten winnen dan 9e eindigen.
    19-12-2023 14:33
    Eens, als ritzege/podium een moeilijk verhaal wordt, kan hij beter rittenkaper spelen. Hij zou ook vrijgeleide krijgen in de bergetappes.
19-12-2023 11:17
Van Aert zei zelf al dat het hem niet interesseert om alles op alles te zetten om dan misschien een top-10 te proberen rijden, maar koersen wil rijden om te winnen.

Niettemin kan het eventueel wel dat ze eens wilden bekijken hoe ver hij kan komen zonder maandenlange voorbereiding op het rijden van een klassement. Met Pogi er nu bij is de tegenstand natuurlijk ineens wel van een heel andere orde geworden. Het gevoel van 'we staan nu bovenaan, laat ons er maar voor gaan' zal er dan wellicht ook niet zijn.

Zijn lengte lijkt mij op zich niet echt het probleem, als je ziet dat Wiggins en Dumoulin toch een vergelijkbare lengte hebben. Het is vooral de spiermassa en bijbehorende kilo's die hij zou moeten droppen. Een winter zonder cross is dan wel een must als hij eens echt voor een klassement zou willen gaan.
    19-12-2023 11:22
    Het is vooral zijn bovenlichaam dat veel te gespierd is.
    19-12-2023 11:30
    Ja maar dat komt dus (volgens het kamp Van Aert zelf) mede door dat crossen. In de zomer van 2020 stond hij wel erg scherp, altijd moeilijk in te schatten op het zicht maar volgens mij was dat niet zo veel boven de 70 kg.
    19-12-2023 13:23
    Van die 70 kg geloof ik niet veel, op tdf gewicht misschien 75-76 kg maar scherper heeft die nooit gestaan de laatste 4 jaar. Vdp zit volgens mij wel maar rond de 73 kg op de moment maar die staat messcherp en is 6 cm kleiner.
    19-12-2023 13:52
    Volgens mij ligt dat ook aan het crossen. VDP heeft ook een serieus bovenlichaam, niet zoals VA maar toch.
    Misschien een kromme vergelijking maar motocrossers moeten soms operationeel spiermassa aan hun onderarmen laten verwijderen omdat die anders blijven groeien.

    Net als Wieler-Joke denk ik dat het rond de 76kg lag toen hij zo ontzettend scherp was. Eventueel 75kg maar minder betwijfel ik toch.
    19-12-2023 18:22
    Operationeel spiermassa laten verwijderen. Dr. Watt hoe kom je aan die onzin
    19-12-2023 19:21
    Geachte heer loonwerker,

    Zoals ik al zei, zitten we niet echt in dezelfde gewichtsklasse. Laat me toe om je een beetje wijzer te maken. Misschien een wanhoopspoging maar zelfs een matig begaafde troll kan bijleren.

    De naam van deze operationele ingreep is 'fasciotomie'.

    En weet je wat, je krijgt er gratis en voor niets een link bij.
    https://www.mxvintage.be/10-dingen-die-je-moet-weten-over-opgepompte-armen/

    Tot uw dienst.

    Hoogachtend,

    Dr.Watt
19-12-2023 11:26
Visma LAB gaat in de massasprints toch voor Kooij, of niet? Dan kan Van Aert de Giro op zijn Van der Poels rijden.
    19-12-2023 13:47
    Hangt er van af welke grote ronde Kooij gaat rijden. Als Vingegaard de Tour en Vuelta wil doen vallen die beide al af, en om met twee sprinters naar de Giro te gaan ...
    19-12-2023 15:45
    Jumbo-LaB zou met Kooij in de Giro, dé sprinter kunnen uitspelen die het meeste kans maakt in etappe's die uitdraaien op een (massa) sprint....en Wout zou zoals hij eerder dit jaar al in een dienende rol voor Kooij geplaatst werd, als lead-out kunnen functioneren. Want dat Wout's competitiviteit in het sprinten, dit jaar in verval ging....die zag je in een 10 tal sprint's die hij verloor: tijdens het WK cross, de sprinten in de RVZ, de sprinten in de Tour alsook op het EK op de weg. En hoe geweldig moet het voor Kooij niet zijn om de renner die hem niet naast zich duldde in de Tour, de sprinter daardoor verkoos om richting exit te gaan in de ploeg....hierop terugkwam door beloften van Zeeman...nu te zien knechten voor hem.
    19-12-2023 16:40
    @BADGI0 Dat worden dan weer drie weken lang briesende Belgen :D
    19-12-2023 17:02
    Badgio dat wout in principe moet lead out zijn voor kooij in een vlakke massasprint is logisch, maar over dat verval stuk ben je weer aan het bazelen geslagen vrees ik, wva is nooit een ras sprinter geweest maar in minstens de helft van de zaken die jij opnoemt heeft hij effectief de sprint gewonnen maar was dat niet meer voor winst. Ik vermoed dat je enkel verder gaat op pcs stats en nooit koers kijkt of toch niet rationeel kijkt.
    19-12-2023 17:05
    Kooij naar de Giro, ik zie het hier de laatste dagen vaak passeren maar is daar al iets over gecommuniceerd? Waarom niet naar de Tour eigenlijk komend seizoen?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine