Pogacar neemt hoed af voor Visma | Lease a Bike: “Noteerde mijn hoogste nummers ooit dankzij Jorgensen en Vingegaard”
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
dinsdag 16 juli 2024 om 06:30

Pogacar neemt hoed af voor Visma | Lease a Bike: “Noteerde mijn hoogste nummers ooit dankzij Jorgensen en Vingegaard”

Interview Met een voorsprong van drie minuten en negen seconden gaat Tadej Pogačar soeverein de slotweek van de Tour de France 2024 in. Niets lijkt een derde eindzege in de weg te staan voor de Sloveen. Zijn vertrouwen is groot en hij is nergens bang voor, maar toch verwacht hij nog wel een alles-of-niets-poging van Visma | Lease a Bike. “Naar Plateau de Beille lieten ze eindelijk hun ballen zien”, vertelt Pogačar op de persconferentie tijdens de tweede rustdag.

De 25-jarige kopman van UAE Emirates was duidelijk in zijn hum, toen de persvoorlichter van zijn ploeg vroeg of hij zijn dag kon beschrijven. “Het was geweldig! We hebben een klein koffierondje met de jongens gemaakt. Tijdens het tochtje zijn we gestopt bij een bakkerij. Vertel alsjeblieft niet aan mijn voedingscoach dat ik daar een van de beste brownies van mijn leven heb gegeten. Ik heb echt van deze dag genoten. Nu hoop ik dat we deze persconferentie snel kunnen afronden, zodat ik kan chillen op mijn kamer en een paar geweldige films kan zien!” We deden ons best…

Jonas Vingegaard vertelde dat hij zondag de beste prestatie van zijn leven had gerealiseerd. Wat betekent dit voor jou en wat zegt het over jouw optreden?
“Ik denk dat we allemaal een van de beste prestaties bergop ooit hebben gezien. Toen ik na afloop mijn eigen waardes bekeek, was dat echt crazy. Zeker het stuk waarop Matteo Jorgenson tempo maakte en Jonas aanviel. Daar reed ik de hoogste nummers ooit tijdens mijn carrière. Het was dus echt een grote dag. We zagen er ook hoe goed voorbereid Jonas hier naartoe kwam, om te vechten voor de eindzege. Daar doet hij alles voor. 

Zondag heeft Visma | Lease a Bike eindelijk hun ballen laten zien. Ze sloegen in als een bom. Echt, ik neem mijn hoed af voor hun gehele team. Ze hebben een supergoede rit gereden en het leverde een prachtig gevecht op. Op het einde was het een all out-inspanning vanaf de voet tot aan de top van Plateau de Beille. Het was echt een crazy, crazy etappe om eerlijk te zijn.”

Hoe verklaar je dat Remco Evenepoel, Jonas en jij alle drie het klimrecord op Plataeu de Beille hebben gebroken?
“Wielrennen evolueert ontzettend de laatste jaren. Ik wil niets slechts over mijn ploeg zeggen. Maar toen ik zes jaar geleden hier binnenkwam, leek niets op wat het nu is. Als ik de Tour van dit jaar vergelijk met de eerste Vuelta a España die ik in 2019 deed, lijkt het nu alsof we toen alles op amateurniveau deden. Natuurlijk was het toen ook allemaal professioneel. Maar we maken wel stappen voorwaarts, op alle vlakken. En vooral: in een razendsnel tempo. Iedere ploeg zet hard in op technologie, op voeding, trainingsschema’s, hoogtestages, noem het allemaal maar op.

Vooral Visma | Lease a Bike, UAE Emirates, INEOS Grenadiers, Lidl-Trek en Soudal-Quick-Step zijn daarin voorlopers. Iedereen perst alles eruit om nieuwe grenzen te verleggen. Zondag zagen we de snelste beklimming ooit. Maar ik denk dat we dat vanaf nu ieder jaar gaan zien. Iedereen focust zich zo ontzettend op de details. Iedere gram voedsel die je kunt besparen, bespaar je. Iedere watt die je kan besparen op je fiets, bespaar je. We gaan daardoor supersnel. Ik vind dat heel indrukwekkend om te zien, hoe alle zaken op zes jaar tijd in mijn carrière zijn veranderd.”

Wat zijn volgens jou dan de grootste verschillen?
“Als voorbeeld: toen ik begon bij deze ploeg, draaide voeding vrijwel alleen maar om koolhydraten. Als ontbijt at je dan witte pasta, witte rijst en soms een omelet. Nu ziet ons ontbijt er veel normaler uit, met rijstepap, havermout, brood, pannenkoeken en ook nog weleens een omelet. Dit allemaal ter vervanging van pasta in de morgen. We wegen ook al ons eten af. Dat is nu een proces verspreid over geheel de dag: wat eet je bij het ontbijt, wat eet je tijdens de rit, wat neem je na een etappe en op welke tijdstippen? Zes jaar geleden was dat er allemaal nog niet.

Een jaar na mijn komst, kwam ook Gorka Prieto-Bellver de ploeg. Hij is onze voedingsdeskundige. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik het moeilijk vond om zijn plan te volgen. Ik heb echt vier jaar nodig gehad om er volledig voor te gaan. Mentaal vond ik het heel lastig om het voedingsplan te volgen. Dat is voor mij persoonlijk een grote verandering geweest. Maar ook de fietsen zien er nu compleet anders uit. Ze zijn veel sneller, vooral door de banden. Die maken het grootste verschil, vind ik. Maar ook de veel meer aerodynamische wielen en kaders dragen bij aan de snellere fietsen. Ik vind het geweldig om te zien hoe veel mijn fiets uit 2019 verschilt met de huidige.”

Pogacar is de beste in de Tour tot op heden – foto: Cor Vos

Met drie bergritten en een tijdrit op komst, volgt er een zware derde week. Waar denk jij dat Visma | Lease a Bike jou gaat aanvallen om toch proberen de Tour te winnen?
“Dat hebben ze zondag al gedaan, maar ik ben er zeker van dat ze nog een etappe zullen uitkiezen. Ik verwacht niet dat ze vrijdag én zaterdag mij zullen aanvallen, ik denk dat ze zich op één rit focussen. Wij proberen gewoon onze eigen koers te rijden, onze plek te verdedigen en te voorkomen dat ze iets geks kunnen doen. Wij hebben daarin alle vertrouwen, dat wij bergop het tempo kunnen bepalen met zo veel renners als we willen, omdat we een supergoede ploeg hebben. Maar ze zullen het absoluut proberen. Jonas zegt niet op te geven. Daar geloof ik ook heilig in. Het gaat hoe dan ook een zware slotweek zijn, met heel veel vuurwerk van iedereen.”

Kijk je op tegen de hoogtemeters van Cime de la Bonette, of kijk je juist uit naar de finish van die rit in Isola 2000?
“Oh, maar ik houd van de Col de la Bonette! Het is een schitterende beklimming. Vorig jaar heb ik hem voor het eerst gedaan in augustus. Ik heb er toen echt van genoten, het is er supermooi. Ik houd sowieso van de passen in de Alpen. Na de Bonette krijg je een lange afdaling naar Isola 2000, waar wij onze hoogtestage in juni hebben gedaan. Ik kijk echt uit naar die etappe. Sowieso is Isola 2000 ook een supergoede beklimming voor mij. Ik vind dat het lijkt op Plateau de Beille. En de etappe van zaterdag is mijn thuisrit. Ik train heel vaak op die beklimmingen rondom Nice. Ik ken die rit het parcours als mijn broekzak. Die heeft voor mijn geen geheimen. Ik kijk ernaar uit.”

Pogacar verwacht nog een aanval van Vingegaard – foto: Cor Vos

Er zijn foto’s opgedoken van een vrouw die je slaat met een stok en Spaanse vlag, in het slot van de rit naar Plateau de Beille. Het is niet het eerste incident. In hoeverre is dit een probleem?
“Ik moet eerlijk bekennen dat ik de vlag en de stok niet heb opgemerkt. Wel ben ik zondag over iets wat leek op mais heen gereden. Dat leek nergens op. Maar dat van zaterdag, die gast die chips naar ons toesmeet, dat was meer op de grens. Nee, he crossed the line. Dat was geen leuke ervaring. Op het moment zelf dacht ik dat hij iets te fanatiek aan het juichen was en dat de chips daardoor alle kanten opvlogen. Kan gebeuren, weet je. Maar op filmpjes na de rit, zag ik dat hij het expres naar mij en Jonas gooide. Hij deed het bewust. Echt ongelooflijk triest. Maar wat kun je eraan doen? Het is lastig om dit op te lossen. Ik hoop gewoon dat ze ons respecteren.”

Wat vrees je het meeste in de laatste week? Ziek worden?
“Ik denk dat ik sowieso niets vrees. Ik kijk er enorm naar uit. Nog vijf etappes te gaan en dan finishen in Nice met een mooie tijdrit. Wel een zware, trouwens. Natuurlijk hoop ik niet ziek te worden in de laatste week. Dus we proberen dat zo goed mogelijk af te weren. Er gaat veel covid rond in het peloton, veel renners zijn ziek. Maar ook op de beklimmingen staan duizenden mensen dus is het moeilijk om tegen te gaan. Ik kruis mijn vingers dat ik goed in Nice kan arriveren. 

Gelukkig helpt de ASO ook mee door weer striktere coronaregels te hanteren. Al denk ik dat iedereen nu dezelfde coronabesmetting heeft als ik had voor de Tour. Dan voel je jezelf twee dagen wat minder, maar is het niet extreem. Heb je griep of koorts, dan stop je er beter mee.”

En daarna sloot de persvoorlichter de persconferentie af na ruim veertien en een halve minuut. Binnen de tijd van het afgesproken kwartier en dat kon op goedkeuring van de geletruidrager rekenen: “You’re the best, guys. Thanks!”. En foetsie was hij, op weg naar de films op zijn kamer.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
23 Reacties
16-07-2024 08:59
Hoe meer ik over de zondagrit lees hoe meer ik overtuigd ben dat Visma eigenlijk een perfect plan heeft uitgerold.

Met de volledige ploeg het energieverbruik gedurende de rit zo hoog mogelijk gemaakt, gevolgd door een waanzinnige leadout van Jorgenson al vroeg op de klim en Jonas die er nog de beste klimprestatie ooit overheen knalde (bevestigd door de metingen).

Met alle data die Visma over Pog heeft, gecombineerd met de mindere klim van Pog op de Col de Pertus, kon het bijna niet anders dan dat die na zo een rit en slotklim minstens een minuut en wellicht twee minuten of meer zou verliezen. Dat was het plan.

Dat Pog in het wiel kon blijven en erna er zelf nog eens van kon wegknallen met op zijn beurt de allerbeste klimprestatie ooit zullen ze echt niet verwacht hebben bij Visma. Pog zit op een veel hoger niveau dan hij ooit is geweest.

Die leadout na zo een rit zegt ook veel over de GC-kwaliteiten van Jorgenson. Ik begin er echt een groterondewinnaar in te zien.

Ook zeer bemoedigend dat Evenepoel afgetekend derde kon blijven, weliswaar op ruimte afstand van de twee vooraan, maar wel met op zijn beurt een van de beste klimprestaties van deze eeuw. Na zo een rit en op het einde van een heel zware tweede week is dat toch een bevestiging van waar velen aan twijfelden: of hij daarvoor genoeg inhoud had.
    16-07-2024 09:20
    Ik ga volledig mee in je verhaal.
16-07-2024 09:05
Plateau de Beille
Tijd Pogacar: 39m41s
Tijd Pantani: 43m28s
Verschil: 9.53%

Als een fiets nu pakweg 3% sneller is dan in de tijd van Pantani, omkadering (training, hoogtestage, voeding etc.) nog eens 2% verschil maakt, Pogacar 1% meer getalenteerd is als de kleine olifant, en de wedstrijdsituatie in 2024 (Visma die de volledige klim tempo maakte) 3.5% beter was dan destijds, dan is dat verschil toch best te verklaren?
    16-07-2024 09:28
    Misschien dat de wind mee ook nog wat % bij heeft gedragen.
    Zal tijdens Pantani ook wel in de rug gestaan hebben maar wind van 3km/h meer kan op bepaalde plekken ook wel een klein verschil maken.
    16-07-2024 09:36
    De olifanten oortjes kostten Pantani net die andere 3,5% in aërodynamica.
    16-07-2024 09:37
    Maar in je verhaal neem je wel een renner aan de doping als uitgangspunt toch?
    16-07-2024 13:29
    Waar haal je die percentages vandaan? Klinkt totaal uit de lucht gegrepen. Bekijk eens het filmpje van Pantani in’98. Je zal veel verschillen opmerken.
    16-07-2024 13:43
    Hoe groot is het aandeel van de aerodynamica bergop, waarbij de snelheid amper 23km/u is? De luchtweerstand neemt 45w voor zijn rekening, de zwaartekracht, rolweerstand en mechanische verliezen tellen op tot aan een slordige 450w die Pogacar de laatste 5km van Plateau de Beille heeft getrapt.
    Die "snellere" fiets is dus onzin om de verschillen te duiden. Sowieso kan je die percentages niet zomaar even bij elkaar optellen om tot 10 te komen.
    Pogacar heeft zijn beste waarden (ca. 6,7w/kg) gedurende 40 minuten geleverd. Daarvoor heb je hoe dan ook een slordige 84ml O2/min/kg nodig.

    Moeten jullie eens uitrekenen wat dit voor zijn VO2max betekent.

    Om enig gevoel voor proporties te krijgen, de menselijke limiet wordt dankzij fysiologische analyse geschat op een FTP van 6,4w/kg. Met de Regel van Riegel gaat Pogacar daar dus overheen !
16-07-2024 10:17
Ik zou de aflevering van Vive le Velo even bekijken met betrekking op de prestatie van Pog. Inspanningsfysioloog Jan Boone had ook zichtbaar twijfels over de prestaties van Pog & wou zijn handen ook niet het vuur steken dat dit ( beklimming Plateau de Beille) "zuiver" was. Hij zou bijna 7W/kg & dit voor 40 minuten gepresteerd hebben. Iets dat lichamelijk op de grens balanceert.

Ik geef Pog het voordeel van de twijfel, maar het zou me niet verbazen dat we jaren later moeten vaststellen dat hij in de snoeppot zat.
16-07-2024 07:05
[quote]Ze zijn veel sneller, vooral door de banden. Die maken het grootste verschil, vind ik.[/quote]
Pogi is fan van tubeless? ;)

Leuk interview trouwens! Hebben jullie 'm ook op beeld? Vind z'n echte antwoorden vaak leuker dan de Nederlandse transcriptie.. no offense.
    16-07-2024 08:40
    Zeker een leuke persco, zo te lezen. Het blijft een leuke, sportieve gast die donders slim met de pers weet om te gaan.
    16-07-2024 16:45
    Ik zit ook enorm te genieten van zijn interviews. Al zou mijn opa dit beschrijven als 'je krijgt een bos rozen, maar de doornen zitten er nog aan'. Pogi is ook meester in het complimentjes uitdelen waar toch een beetje venijn in zit. Net als de douche die hij neemt tijdens de beklimming of vandaag toch nog even opmerken dat hij best wel een brownie kan eten tijdens de rustdag. Nu was VisLab geweldig want ze lieten 'eindelijk' hun ballen zien en dank zij hun ging hij zo hard de berg op (ofwel: bedankt voor de lead out). Ik vind het prachtig allemaal hoor. Maar ik moet toch even aan m'n opa denken.
16-07-2024 10:03
Maar gelukkig zijn er nog steeds mensen (we weten allemaal wie) die beweert dat Vingegaard op 70% zit. Nou dan had hij dit nooit gekund toch? Denk dat die op 95+ zit en dat maakt net het verschil dat hij niet mee kon met pogacar denk ik.
    16-07-2024 11:17
    Op 95%+zou hij nu op een uur staan in de rangschikking. Die wordt hier gewoon geklopt door een pogacar die nu wel 100% is in tegenstelling tot vorig jaar met een onvoldoende voorbereiding na zijn val in Luik
    16-07-2024 13:18
    Altijd lachwekkend als mensen spreekwoorden letterlijk gaan nemen.

    Al dat gegoochel met procenten is ook spreekwoordelijk, maar er zijn altijd weer mensen die er wiskunde mee gaan bedrijven...
    16-07-2024 13:37
    Een Vingegaard in super vorm had langer door kunnen trekken op de klim. Pogi is twee jaar achter elkaar vernederd en heeft ondervonden dat zijn enorme talent niet altijd de doorslag geeft als hij wat details niet voor elkaar heeft. Die heeft hij nu wel, zijn bewijs drang is enorm groot. Hij is beter dan ooit voorbereidt
    16-07-2024 15:46
    Uiteraard is Vingegaard op ongeveer 70%, vorig jaar zat hij op ongeveer 95% en vernederde hij iedereen. Daarom dat ze bij Visma hoopte dat het op 70% ook zou lukken, nou dat is het geval alleen Pogacar niet. Een procent of 10 erbij en hij had ook Pogacar gewoon weer op achterstand gereden. Volgend jaar is het weer zoals het was en rijd hij Pogacar weer een minuut of 6/7 op achterstand, misschien zelfs wel meer als hij ook een 100% zal zijn en gebrand is om het te vernederen.
    16-07-2024 18:13
    @Djaga Djaga ik vind het ergens wel benoemenswaardig hoe je keer op keer zonder argumenten en eigenlijk met het negeren van daadwerkelijke feiten bij je standpunt blijftt. Echter is het aan de andere kant om eerlijk te zijn gwn oliedom. Is Vingegaard volgens jou zoveel beter geworden, dat hij met 70% nu zoveel beter is dan hij vorig jaar met 100% was? Ja Vingegaard is echt niet 100%. Hij zit echter wel boven de 95, anders zou hij niet 2e staan een etappe winnen en beter rond rijden dan die ooit gedaan heeft. Hij geeft zelf aan dat het zijn beste waardes ooit zijn en toch blijf je maar roepen dat die maar op 70%. zit Onderbouwen met feiten (qua waardes, klimtijden ed kan je echter gwn niet) Dus houd er aub mee op. Bespaart jezelf veel tegenhangers en onnodig gezeur.
16-07-2024 17:04
Volgens mij is Pogacar beter dan de vorige jaren en Vingegard en de gehele Visma ploeg, door alle valpartijen de afgelopen maanden, minder. Dus gaat het lastig worden. Maar desondanks heel veel respect voor Vingegaard na zo'n gebroken voorbereiding
16-07-2024 12:43
Tegen de Pogacar van 2022 had Visma hem met deze tactiek nu weer gesloopt dus de tactiek was goed, alleen is deze Pogacar nog een stuk beter geworden (tegen het hallucinante toe). Ze zullen zich erbij moeten neerleggen vrees ik.
16-07-2024 10:16
Mooi interview en respect voor Visma, Ik denk dat ze echt alles goed hebben gedaan. Alleen dat visma net als veel mensen niet verwacht hadden dat Pogi dit op de mat zou leggen.

Ik denk dat Visma normaal gesproken Wout van Aert naar voren stuurt zodat Jonas de oversteek kan maken op de Bonette alleen deze Wout is niet goed genoeg.

En Uae is dit jaar zo sterk dat ze alle Renners kunnen terug halen dus mocht Jonas Pogi kunnen lossen op de Bonette dan is het tussen stuk zo lang alleen . Dat pogi met Almeida en Yates 40km uit de wint kan zitten en dan misschien de gat ging overbruggen maar Jonas.
    16-07-2024 11:21
    Jonas die pogi zou lossen op de Bonette ? De meeste dromen zijn bedrog zong een landgenoot van jou toch
    16-07-2024 13:14
    Hij heeft in ieder geval de ballen om het te proberen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine