Plugge: ‘Het wordt tijd voor een drastische reorganisatie van onze sport’
Richard Plugge - foto: Cor Vos
woensdag 23 december 2020 om 09:57

Plugge: ‘Het wordt tijd voor een drastische reorganisatie van onze sport’

Richard Plugge pleit voor een inperking van het aantal koersdagen. Van 180 wedstrijddagen per seizoen wil hij in de toekomst naar 120. Dat stelt de ploegmanager van Jumbo-Visma in Het Financieele Dagblad. “Dat verhoogt de aantrekkelijkheid van de wielersport.”

Plugge laat in het vraaggesprek weten dat hij weinig aanpassingen hoefde door te voeren om het coronatijdperk door te komen. “Anders dan bij veel andere sporten zijn wij niet afhankelijk van het aantal toeschouwers. Niemand hoeft te betalen om langs het parcours te staan. Wij krijgen onze inkomsten van sponsors en uit het startgeld. Zo werd wat normaal gesproken een nadeel is van de wielersport dit jaar een voordeel”, stelt de 51-jarige manager.

Het zou een prima reden kunnen zijn om alles bij het oude te laten, maar daar wil Plugge niet in mee. “Dat lijkt mij en een aantal andere ploegmanagers onverstandig. Het wordt tijd voor een drastische reorganisatie van onze sport, bijvoorbeeld door het aantal wedstrijddagen te beperken van 180 nu naar 120 in de toekomst.”

“Als er te veel koersen zijn, moeten de toppers kiezen welke wedstrijden zij wel en welke ze niet rijden”, legt Plugge uit. “Dat betekent dat ze niet altijd tegen elkaar strijden en dat het voor het publiek moeilijk wordt te bepalen wie de beste is.”

“Als er minder wedstrijden op het programma staan, komen de echte sterren bovendrijven en kunnen de fans makkelijker hun favoriet kiezen. Dat verhoogt de aantrekkelijkheid van de wielersport, zowel voor het publiek als voor de sponsors en de televisiezenders”, besluit Plugge.

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
45 Reacties
23-12-2020 10:09
Oneens. Minder wedstrijden, minder renners, minder ploegen, minder kans voor talent.

Krijg je juist een oude situatie waarbij alleen maar toppers rijden. Waar moeten andere renners zich dan ontwikkelen?

Die enorme reorganisatie van de wielersport is voor mij ook niet noodzakelijk. F-1, voetbal etc. zijn stuk rijker geworden, maar leuker is maar zeer de vraag.
    23-12-2020 13:29
    Ach, het is weer einde jaar en dan moet je als manager ook altijd even blijk geven van wat visie en vermogen om boven je eigen teambelangen uit te stijgen. Ik hoor deze verhalen nu al 100 jaar en als ik zie hoeveel er gefietst wordt, hoeveel mensen er bij GT starts komen en hoe de sport nu is geglobaliseerd valt het allemaal wel mee met de crisis in het wielrennen. En ik heb ook nog nooit een mediabureaus de stelling dat tv-wielerkijkers steeds ouder worden zien onderbouwen met harde cijfers. Laten we vooral niet gaan veranderen om het veranderen.
23-12-2020 10:14
Toch wel echt oneens met deze stelling. Als je op de 120 dagen wilt uitkomen, dan zul je moeten beginnen met het inkorten van de grote rondes. En die zijn juist het leukste om te volgen. Het huidige aantal koersdagen is prima. Er is een duidelijke 'winterstop', en volgens mij is er ook zelden echt sprake van overbelasting. Het verdienmodel van de wielerploegen mag wel op de schop. Al is de vraag hoe (dit is gewoon een moeilijk onderwerp). Meer ploegen of grotere ploegen zou ik wel toejuichen (geen grotere pelotons!)
23-12-2020 10:14
Voor allebei is wat te zeggen. Koersen worden niet per definitie mooier als alle sterren aan de start staan.
Ik heb wel eens de vergelijking gemaakt met de Champions League in het voetbal. Dat is ergens als champagne en kaviaar. Met de wereldsterren op het veld, dure kaartjes, etc. Maar tegelijkertijd zelden of nooit verrassingen: vanaf de kwartfinales zie je eigenlijk altijd dezelfde clubs. En ook zijn de wedstrijden zelf soms niet veel meer dan een dure schaakpartij met hele dure schaakstukken. Tja, champagne en kaviaar ben je na een paar keer ook beu.

En dan is het ook lekker om af en toe een bord frieten met mayo te eten. Gewoon een wedstrijd te zien met de mindere goden die er een heerlijke strijd van maken. In het voetbal, maar ook in de koers. En dat is wat je vaak terug ziet in de iets kleinere wedstrijden. En dan bedoel ik niet de hele kleintjes waarbij 2 worldtourploegen het hele peloton van procontinentale ploegen domineren. Maar wel de wedstrijden waarbij mininaal een stuk of 8 worldtour formaties aan de start komen.
    23-12-2020 13:50
    Helemaal mee eens
23-12-2020 10:28
De enorme wildgroei aan rondjes buiten Europa is mij toch wel enigszins tegen gaan staan. Dat rondes als San Juan etc voor renners uit Zuid Amerika verreden worden prima, maar ik heb er moeite mee dat WT ploegen hun renners, waarschijnlijk tegen een leuke som geld, de halve wereld over laten vliegen.

Ik zou als Europese ploeg er toch liever voor kiezen warm te draaien in Ruta del Sol, Valencia en de Algarve, dan in Zuid Amerika of Afrika. Lekker dicht bij de Europese woonplaatsen van 75 procent van het peloton.

Laten we de afsluitende oninteressante Chinese koersen niet vergeten. En ook de criteriums in Canada zijn het niet. In zo'n volle periode naar Canada reizen is roofbouw plegen.
    23-12-2020 10:39
    Gedeeltelijk eens. Colombia, California, Down Under, Canada (mijn mening) en UAE Tour hebben voor mij toch wel een bepaalde eigen identiteit gekregen. De sport is een stuk mondialer geworden, andere omgevingen en bepaald type kanshebbers.

    De China toevoeging, Portugal (qua doping ellende) en Turkije (parcours prachtig, organisatie minder) voor mij een stuk minder. Ik zou graag ook een mooie ronde in een Afrikaans land (of meerdere landen) zien.
    23-12-2020 12:38
    Als je Portugal vanwege de doping noemt hij wil je dan de rondjes met veelvuldig volgepropte Zuid Amerikanen die hun laatste kans op een toekomst in Europa proberen te pakken wel goed willen praten?

    De geforceerde mondialisering heeft weinig tot niets opgeleverd. We hebben nog steeds geen goede renner uit Azië etc en in Afrika is het een handjevol wat in de subtop meekan. De enige Afrikaanse ploeg is steeds meer een verzamelclubje van uitgerangeerde renners. Visie volledig afgegeven. Je hebt in Afrika toch wel iemand van het niveau Bert Jan Lindeman.

    Zuid Amerikanen waren er eerder ook al wel. Dus dat blijft wel. Die trekken echter bijna altijd naar Europa. Dus daar de koersen rijden op topniveau.

    Qua voetbal is het met Europa hetzelfde. Alle toppers uit elk werelddeel willen naar Europa. En af en toe speelt Real puur voor de poen in China. Maar de competitie blijft in Europa, de Champions League ook. Die hele mondialisering is een geforceerd pr praatje en een complete farce.
23-12-2020 10:30
Plugge wil een wieler versie van de Champions League, begrijpelijk vanuit het standpunt van de topploegen en hun sponsors maar de kans dat dit gebeurd schat ik niet hoog in.
    23-12-2020 11:32
    Op zich valt daar wel iets voor te zeggen als er ook een goed plan komt voor de "Europa League" van de wielersport. Deze wedstrijden zijn vaak ook hartstikke leuk om te volgen (de niveaus onder de worldtour of daar nog onder). Denk aan een Tro-Bro-Leon of kleinere rondjes als die van Slovenie en Oostenrijk. Maar deze zouden ook goede exposure moeten krijgen. Naast een systeem van promotie en degradatie wellicht.
    Enfin.... Geen totale onzin van dhr Plugge wat mij betreft, maar de haalbaarheid in een verdeelde markt met vreemde verdienmodellen is twijfelachtig
23-12-2020 10:33
Er zullen vast goede argumenten zijn om naar 120 koersdagen te gaan, maar dat minder wedstrijden de wielerliefhebber zou dienen geloof ik niet.
23-12-2020 10:35
Omdat het originele artikel slechts voor geabonneerden is moet ik het doen met de informatie uit dit artikel. Een beetje een wazige stelling "minder koersdagen" aangezien ik aanneem dat Plugge niet pleit voor het verdwijnen van koersen en/of het inkorten van de grote ronden.
Waarschijnlijk gaat het om de WT.

Ik ben zelf wielerfan en vrijwel ieder jaar treedt er verzadiging op ronde de Vuelta. Dit jaar is de Vuelta zelfs helemaal langs mij heen gegaan op 2-3 etappes na, omdat ik de eerste week die overlapte met de Giro al overgeslagen had. Wanneer voor mij als wielerfan verzadiging optreedt, dan zal de interesse bij een doorsnee sportliefhebber al helemaal op een laag pitje staan.
De vraag is of dit gegeven een argument is om minder wielrennen uit te zenden, of minder koersdagen te organiseren.

Nu dan het argument van Plugge. Door minder koersdagen kan het publiek zich beter associëren met geliefde renners omdat ze vaker tegen elkaar strijden. Ik denk dat dit niet het geval zal zijn. Je hebt nog steeds de doelstellingen per renner. Bijvoorbeeld Mathieu van der Poel die wil scoren in Vlaanderen en Roubaix en zodoende ook de semi-klassiekers meepakt. Of Hart die volgend jaar zijn Girotitel wil verdedigen en daarom zich in vorm rijdt via een b-koers als Tour of the Alps. Paar maanden later zal Landa via de HC koers Burgos zich voorbereiden op de Vuelta.

Moet je die voorbereidingskoersen dan niet organiseren, of niet meer uitzenden op Eurosport? Lijkt mij een slecht plan. Kleine ploegen (sponsoren) en voor het grote publiek onbekende (maar succesvolle) renners zoals Marc Sarreau hebben dan totaal geen exposure meer.
    23-12-2020 11:59
    Weet niet of het nog zo is, maar ik kan elke maand gratis vijf artikelen op fd lezen omdat ik een account heb aangemaakt. Zijn dus geen kosten aan verbonden.
    23-12-2020 12:47
    Er staat niets meer in het oorspronkelijke artikel dan hierboven staat weergegeven. De FD-journalist heeft of niet doorgevraagd of niet meer opgeschreven.
23-12-2020 10:38
Plugge toch... Minder kleine wedstrijden... Hoe moet DQS dan ooit aan hun hoogste aantal overwinningen komen?
23-12-2020 10:50
Wat bedoelt Plugge precies met 180 koersdagen. Hoe komt hij daaraan?
    23-12-2020 11:35
    Goede vraag. Ik neem aan aan dat hij het over de WT kalender heeft.

    In dit overzicht heeft Jumbo Visma maar 126 racedays.
    https://www.procyclingstats.com/statistics/teams/most-days-of-racing

    Echter in een normaal jaar zijn het er rond de 250.
23-12-2020 10:56
Totaal mee oneens. Super interessant natuurlijk voor de Ineossen en Jumbo's van deze wereld. Dan kunnen ze met hun Bernals, Rogliccen en van Aerten lekker alle koersen op de kalender zo'n beetje winnen.

Maar voor mij als volger zit een groot deel van de charme toch juist ook wel in de verrassende elementen. Ik zit helemaal niet te wachten op een handjevol coureurs die alle wedstrijden onderling gaan beslissen. Dan kan ik net zo goed veldrijden gaan kijken.
23-12-2020 10:58
Ik denk juist precies het tegenovergestelde. Als je de hele tijd met hetzelfde peleton rijdt dan wordt alles juist steeds meer voorspelbaar (zie: F1).
Juist de mix van wedstrijden maakt het voor de liefhebber leuker.
Voor de mensen die alleen de TdF kijken maakt het ook weinig uit, want die zien gewoon wie er daar rijdt en kennen toch weinig andere renners.
Misschien dat er een midden-groep is van kijkers die iets meer doen dan TdF en zich beter beginnen te verdiepen in de sport, maar ik heb nog nooit gehoord dat die de Vuelta hebben uitgezet omdat ze niet al hun TdF helden konden zien.

Het lijkt me eerlijker als Plugge gewoon zegt dat hij dit wil omdat ploegen dan een stuk kleiner kunnen zijn.
    23-12-2020 12:37
    Precies. Kleinere ploegen is het onderliggende verhaal.
23-12-2020 11:00
De variëteit aan renners die koersen winnen vind ik aantrekkelijk binnen het wielrennen. Een renner die zowat alle wedstrijden domineert vind ik niet interessant. Armstrong die de Tour domineerde of Merckx die zoveel won, vreselijk was dat, behalve voor Amerikanen en Belgen.
Waar ProTour teams strijden tegen enkele WT Teams, daar kunnen de renners van het tweede plan zich profileren.
23-12-2020 11:10
Laten we dan beginnen met het afschaffen van hoogte stages tijdens het seizoen. Immers, renners die op hoogte stage zijn, zijn onzichtbaar voor de supporters. Zeker als die hoogte stages tijdens een Amstel Gold Race of het NK zijn.
23-12-2020 11:20
Iedere wielerliefhebber kent de wedstrijden die er toe doen, die de status van de sport tot op grote hoogte brengen, en waar de jeugd van droomt. De Tour in het wielrennen is als Wimbledon in het tennis. Dan heb je nog een aantal koersen met aanzien, de rest is franje, voorbereiding, leuk voor de mindere goden, of opvulling voor de kalender.
Meer of minder maakt geen reet uit. Wel moet die verplichte deelname eraf.

O ja, wat ook helpt: minder renners per ploeg per wedstrijd.
    23-12-2020 11:40
    Minder renners per ploeg blijft een onbewezen panacee: het probleem is koersen om niet te verliezen (wat niet raar is gezien het belang van podium- en top-10-plaatsen), en zonder de steun van ploegmaats wordt dat echt niet minder. Daarbij, wielrennen is een teamsport, als je wilt dat de beste altijd wint moet je MTB of veldrijden kijken.
23-12-2020 11:34
Vanuit marketing- en managementperspectief begrijp ik Plugge: minder koersdagen = meer grote namen op het ticket = meer media-aandacht = beter voor de sponsor = beter voor de ploeg. Zelfs als niet heel fanatieke volger zit ik daar alleen niet per se op te wachten, precies om de redenen die hierboven al genoemd zijn.
Kleine kanttekening, als het aantal WT koersdagen omlaag gaat door minder koersen WT te maken, hoeft dat niet te leiden tot minder kleine koersen met een 'origineel' deelnemersveld. In tegendeel, minder verplichte starts in de WT zal er toe leiden dat teams meer vrijheid hebben in de keuze welke wedstrijden als voorbereiding gereden worden. Of om ergens op een berg te gaan zitten, da's wel een nadeel...
23-12-2020 11:44
Foute analyse. Wielrennen kan een voorbeeld nemen aan tennis. Een beperkt aantal grand slams met alle toppers. En daarnaast bijna het hele jaar tornooien van diverse niveaus (en prijzengelden) waarbij ook telkens (lokale) toppers aan de start kunnen komen. En dit verspreid over bijna de hele wereld. Het wielrennen heeft nood aan een beperkt aantal koersdagen (bvb Tour en een 10-tal monumenten/topklassiekers) met alle toppers en daarnaast een divers aanbod aan wedstrijden over de diverse continenten. Ploegen kunnen bijna het hele jaar actief zijn, renners uiteraard niet.
23-12-2020 11:58
Alleen vind ik dat er wel meer aandacht voor de tour de Columbia en de tour van Rwanda mag komen. Deze tours zijn immens populair maar vallen door de traditie niet in WT schema. Van mij mogen de vuelta, ronde van romandie, ronde van zwitserland, de dauphine er voor wijken.
    23-12-2020 12:27
    De Dauphiné en de Ronde van Zwitserland moeten wijken? Doe dan de Binckbank Tour of de Ronde van Polen.
23-12-2020 12:17
Het tegen elkaar rijden van alle toppers is iets wat bij het wielrennen zelden voor komt. Wat dat betreft ben ik het wel eens met de stelling als het gaat om de absolute topwedstrijden. Het zou leuk zijn mocht de top 10 van alledrie de grote rondes ook allemaal aan de start staan van bijvoorbeeld LBL, of Lombardije. Of alle sprinters denkbaar aan de start van de Scheldeprijs, of Gent-Wevelgem. Ik noem maar wat.

Zwitserland naast de Dauphiné, Parijs-Nice naast de Tirreno. Het zorgt er allemaal voor dat de toppers moeten kiezen.
    23-12-2020 12:22
    Denk dat toppers sowieso kiezen, ook om andere toppers te ontlopen. Om nog maar van subtoppers te zwijgen.
23-12-2020 12:28
Oneens! Hoe meer koers, hoe beter
23-12-2020 12:29
Zelden zo oneens met een stelling geweest. Praat alleen voor eigen parochie. Voor de wielerfan is meer koersen beter. En er wordt toch wel gereden voor de overwinning, dus voor entertainment en spanning maakt het niet veel uit is mijn inschatting.
    23-12-2020 12:35
    Voor de zichtbaarheid is het wel degelijk beter om minder wedstrijden met meer toppers te hebben. Een in wezen vrij saaie sport als Formule 1 wordt veel slimmer in de markt gezet, en trekt daarmee ook meer publiek (en verdient veeeel meer geld). In het conservatieve wielrennen kan men daar best wat van opsteken.
23-12-2020 12:30
Dat de sport reorganisatie nodig heeft is duidelijk, tenminste op financieel gebied want het verdienmodel slaat nergens op. In welke sport kun je nou beter iets minder presteren omdat het anders te duur wordt om je ploeg draaiende te houden? In het wielrennen dus. Als je het tv-geld naar de ploegen laat stromen ipv naar de ASO ben je al een stuk verder, dan kun je daarna gaan steggelen over een soort Champions League van het wielrennen. Tot die tijd krijg je toch nooit iedereen op één lijn.
23-12-2020 12:36
Slecht plan. Kleinere koersen zijn door gebrek aan controle vaak attractiever dan de grote WT wedstrijden waar sterke blokken aan de start staan.
23-12-2020 13:05
Van 180 naar 120? Daar ben ik als verorberaar dus al om te beginne radicaal tegen.
23-12-2020 13:11
Totaal oneens ook met dat favorieten en toppers argument. Dat we iedere week dezelfde poppetjes hebben, steeds maar weer. Daar moet je toch niet aan denken? Wat de wielersport net zo mooi maakt is dat er zo'n breed scala aan toppers is dat op verschillende terreinen kunnen strijden.
Het wordt alleen interessanter als zo'n Formolo of Schachmann de boel komen ontregelen en ook voor de winst kunnen gaan.
23-12-2020 14:03
Die is niet helemaal barkie.

Reacties zijn gesloten.