Ploegleider Steels: “Zitvlakblessure Evenepoel is vervelend, maar van voorbijgaande aard”

vrijdag 15 januari 2021 om 10:12
Ploegleider Steels: “Zitvlakblessure Evenepoel is vervelend, maar van voorbijgaande aard”

foto: Cor Vos

Remco Evenepoel vertelde afgelopen woensdag tijdens de online ploegvoorstelling van Deceuninck-Quick-Step dat hij kampt met pijntjes en al enkele weken niet op de fiets heeft gezeten. Zijn ploegleider Tom Steels reed ook ooit rond met een zitvlakblessure en predikt nu vooral geduld.

“Ik heb een verrassing. Er zijn kleine problemen opgetreden in mijn herstel”, begon Evenepoel het persmoment. “Ik ben geen dokter, dus ik ken niet de juiste termen. Maar in de buurt van waar de breuken waren, heb ik nog altijd pijn. Voor langere tijd in het zadel zitten doet pijn. Het duurt wat langer voordat ik 100% kan terugkeren op de fiets.”

Steels had tijdens zijn wielercarrière een gelijkaardige blessure. “Elke blessure is anders, maar ik heb inderdaad op een vrij identieke plaats een ontsteking gehad op mijn zitvlak”, zo laat de voormalig topsprinter weten aan Sporza. “Het verschil met Remco is dat hij het nu rustiger aan kan doen. Het was het moment om even gas terug te nemen en het herstelproces in te zetten.”

“Het is geen drama, maar je moet het laten genezen”
Steels maakt zich niet al te veel zorgen over zijn jongere landgenoot. “Je moet dat tijd geven, want een zitvlakblessure is een onderschat iets. Het is geen drama, maar je moet het laten genezen. Daar heb je wel geduld bij nodig. De herkenning van een blessure is niet zo eenvoudig als renner. Eens je de blessure herkent, kun je ook betere info geven aan de dokters.”

“Maar het belangrijkste is dat wanneer het genezen is, het ook verleden tijd zal zijn. Na de genezing is die zitvlakblessure nooit meer op dezelfde plaats teruggekomen. Ik heb daar in principe nooit meer last van gehad”, aldus Steels. Het is vervelend voor Remco, maar wel van voorbijgaande aard. Ik denk dat het op zich wel meevalt.”

“Er is zeker nog tijd tot de Giro”
Evenepoel is niet bang dat zijn voorbereiding op de Giro gevaar loopt en ook Steels is nog vol vertrouwen. “De opbouw van Remco is nu gewoon wat verschoven. Op het vlak van zijn programma is er nog geen probleem. Er is zeker nog tijd voor de Giro.” Evenepoel weet nog niet wanneer en waar hij terugkeert in koersverband.

Dit artikel delen:

27 Reacties

Mountainking 15 januari 2021 om 10:39

Voor zijn ploegleider weet Steels weinig, het is geen simpele zitvlakblessure maar pijn in de buurt waar de breuken zaten. Speelt op wanneer hij op de fiets zit.

Steven_E 15 januari 2021 om 10:58

Goed dan dat jij het beter weet.
Hij zegt zelf dat Remco de pijn niet goed herkende, en dat pas na verder onderzoek is gebleken wat er aan de hand is. Lijkt me dan dat hij over de correcte info beschikt.

Mountainking 15 januari 2021 om 11:09

Lees dan het artikel. “ Ik ben geen dokter, dus ik ken niet de juiste termen. Maar in de buurt van waar de breuken waren, heb ik nog altijd pijn” aldus Evenepoel.

Mountainking 15 januari 2021 om 11:15

En een zitvlakblessure is makkelijk te diagnostiseren aangezien het zichtbaar is op het zitvlak. Als het dat was het Remco dat wel gezegd.

Panache 15 januari 2021 om 11:48

De duiding door Yvan Vanmol zal wel tot morgen bewaard worden. Maar hoe het ook in elkaar steekt: wij als Wielerflitsers weten de ins en out sowieso niet.

Frank V 15 januari 2021 om 15:57

Nouuuu sommige zouden nu toch de ins van Remco's zitvlak moeten kennen. Ze hebben er zich de voorbije 2 jaar in verdiept.

Kelder is de Man 15 januari 2021 om 10:46

Als hij het over een zitvlakblessure heeft mbt ontsteking, klopt het ook niet dat het niet meer terugkomt. Heb het al 2 x moeten laten wegsnijden.

Steven_E 15 januari 2021 om 10:57

Jij hebt het over een ontsteking aan de huid, terwijl het bij Evenepoel allicht om ontsteking van het bot gaat.

Kelder is de Man 15 januari 2021 om 11:34

Ok. Dat was me dus niet helemaal duidelijk. Misschien ook niet correct gelezen.

Gala 15 januari 2021 om 11:15

Onduidelijkheid troef!
Ik hoop dat DCQS spoedig open en duidelijkheid communiceert. Kan natuurlijk zijn dat het juist een strategie is om mist te spuien.

Chris Van Uden 15 januari 2021 om 11:19

Met welk doel dan?

Gala 15 januari 2021 om 11:23

Bijvoorbeeld omdat de blessure misschien toch redelijk ernstig is en men dat niet aan de neus van de concurrentie wil hangen.

Arie den Blanken 15 januari 2021 om 11:33

@ Gala, Zie mijn verklaring,

Arie den Blanken 15 januari 2021 om 11:19

Ach bij zo'n ploeg perspresentatie aan het begin van het jaar moeten journalisten gevoerd worden. Anders berichten ze er niet of nauwelijks over. Gooi dan wat verwarrende info er in en de mediaaandacht is gegenereerd.

Lance4eva 15 januari 2021 om 12:42

Ach zo uitgedokterd zal het niet zijn.

Lalsacien 15 januari 2021 om 19:58

Is dat jouw tactiek, Arie?

vincenzo 15 januari 2021 om 12:26

Onduidelijkheid troef over de aard van zijn kwaal

Romāns Vainšteins 15 januari 2021 om 13:42

Topic stylo ‘doktertje spelen’

Hmm ik denk dit, hmm ik denk dat.

DeepBlue 15 januari 2021 om 13:53

Wat heeft Remco vanmiddag gegeten?

johnie 15 januari 2021 om 14:48

Pasta!

Frank V 15 januari 2021 om 14:57

We zullen het wel zien he. Jongen heeft nog tijd zat.

theking 15 januari 2021 om 15:05

Remco doet in zijn bericht alsof er wel wat meer aan de hand is dan een onschuldige zitvlakblessure. Maar als dat het is, dan is dit een storm in een glas water.

Melkzuur 15 januari 2021 om 15:31

Lefevere zegt expliciet dat hij zich zorgen maakt, dus zal het toch verontrustender zijn dan wat Steels hier laat uitschijnen.

Gala 16 januari 2021 om 08:36

Lefevere zal zich vooral zorgen maken omdat Remco in een aantal koersen, vroeg in het seizoen, niet kan starten en bijgevolg publiciteit verloren gaat. Bovendien blijkt de handblessure van Julian A. nog niet 100% geheeld te zijn en wordt je zenuwachtig.

Limal 15 januari 2021 om 17:53

Ik ga af op wat de ploegdokter zegt en die heeft het over botoedeem:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210113_98343432
Hierbij is voldoende geduld uitoefenen inderdaad het enige mogelijke antwoord.

Michelangelo 15 januari 2021 om 20:59

Misschien moet ie wel naar dezelfde zadelmaker als Dumoulin. Consumentenzadeltje op de fiets, en gassen met dat ding.

En verder vraag ik me af of hij wel voldoende tijd heeft genomen voor zijn herstel. Misschien wel te snel terug willen beginnen, vanwege zijn eigen verwachtingen of die van de buitenwereld. Misschien ook niet (ben geen dokter) maar het zou wel passen in het patroon van heel snel heel veel willen.

Blackcanyon 16 januari 2021 om 01:02

Steels is de expert bij uitstek. In zijn actieve jaren als wielrenner heeft hij 99,9 % vd tijd naar achterwerken gekeken want hij reed pas de laatste meters op kop als sprinter.

Headlines

Materiaalzone

Populair