Ploegleider Stam boos na tijdsstraf Vollering: “Zijn deze mensen capabel om de Tour te leiden?”
Demi Vollering verloor in de vijfde etappe van de Tour de France Femmes twintig seconden op haar concurrenten. Niet omdat ze die concurrenten niet kon volgen, maar omdat ze een tijdsstraf kreeg vanwege stayeren. Dat deed ze achter de ploegwagen van haar eigen SD Worx, bestuurd door Danny Stam. De ploegleider vond de tijdsstraf voor Vollering ‘belachelijk’, liet hij na afloop weten aan Sporza.
“Ik heb haar teruggebracht tot wagen 11 of 12”, aldus Stam. “Volgens de reglementen ging ik dan achter haar. Dat was duidelijk zichtbaar. Dan is twintig seconden een hele zware straf. Het jurylid kwam met de mededeling dat ik achter mijn renster moest rijden, waar hij gelijk over heeft en wat ik gedaan heb. Voordien werd me niets gemeld. Aan de finish verneem ik dat we twintig seconden krijgen. Dit is een gevecht voor seconden.”
“Als je door zo’n akkefietje twintig seconden verliest en de UCI staat achter die beslissing, dan vraag ik me af of die mensen capabel zijn om zo’n wedstrijd te leiden. Kijk naar de mannen, daar is het vrij normaal dat ze zo teruggebracht worden. Er is ook geen duidelijke regelgeving.”
“Kwalijkste is dat je een sporter bestraft”
Stam stelt dat er ook rekening mee moet worden gehouden dat Vollering kans maakt op de eindzege. “Als hoofdcommissaris bij de UCI moet je even nadenken of dit het klassement kan beïnvloeden. Ik hoop dat ze zondag met een tevreden gezicht in de spiegel kunnen kijken en dan niet denken: we hebben de Tour verkloot met vijf seconden.”
“We kunnen er weinig aan veranderen. Het kwalijkste is dat je een sporter bestraft. Als ze mij uit koers zetten, dat kan me niet schelen. Maar je benadeelt iemand die er niets aan doet. Als we de regels zo goed naleven, doe het dan bij iedereen.”
Protest
SD Worx heeft protest aangetekend tegen de straf, maar dat is afgewezen, vertelt Stam. “We kunnen nog hogerop, maar in de kleine lettertjes staat dat de UCI altijd gelijk heeft. Eén van de juryleden sprak overigens Engels, de rest was daar niet toe in staat. Dat zegt iets over het niveau in zo’n belangrijke wedstrijd.”
Wat een kul dat dit mag bij iemand die kans maakt op de eindzege? IEDEREEN die mee doet maakt kans op de eindzege, de een enkel wat meer dan de ander.
Hij vergeet dat hij vol door de berm moest sturen omdat hij met veel te hoge snelheid langs de wagens vloog. Had hij geremd, dan had Demi bij hem op de voorstoel gelegen.
Nul zelfreflectie, maar een grote bakkes richting de UCI die eindelijk een keer wat goed doet.
Ik hoop dat Danny Stam op basis van dit interview zijn auto een dagje aan de kant mag laten staan.
Iedereen moet zich aan dezelfde regels houden. Je kunt zelf in de UCI-regels lezen wat de consequenties zijn als je dat niet doet.
Natuurlijk zou het zonde zijn als de Tour op deze manier beslist wordt, maar dat ligt dan volledig bij SD-Worx zelf.
Professioneel wielrennen op de weg lijkt me bij voorbaat een van de weinige sporten waarin een verleden als voormalig wegprof een must is. Kan me niet voorstellen dat rondjes rijden in Zesdaagses op de baan je ver brengt in de tactische complexiteit van een WT-koers.
Zelfs NE kermiskoersen zijn al bijna een andere sport dan dit soort profwedstrijden.
Kan Vollering niet zeggen, ‘Ik wilde er voorbij, maar Stam reed in de weg. En hij reed zo hard dat ik net niet genoeg snelheid kon maken om in te halen. En ik moet opletten voor toeschouwers en in het vrouwenwielrennen ook nog voor tegemoetkomend verkeer zoals hele bussen”
Overigens snap ik niet dat SD Worx de enige ploeg in koers is met maar één volgwagen. Het zal vast niet om de centen gaan. Zou Danny misschien een mini-dictatortje zijn dat niemand naast zich duldt?
SD Worx is de beste!
Hup SD Worx!
(En bijna z'n auto in de prak reed, toeschouwers blij zijn dat ze daar niet in de berm stonden en Vollerink bijna op de achterbank had liggen)
Dan weet je al dat die rood-geblazen jurylid 'geprikkeld' is, en als je dan ook nog een grote mond gaat hebben, trek je toch aan het korst eindje trekt.
Puur omdat je een simpele regel duidelijk overtreedt.
Het is toch alsof Ruben en Ine een heel andere kijk hebben op het gedrag van de ploegleider en renster in kwestie dan ik en ook heel veel anderen. Ik zag toch echt een duidelijke overtreding van het reglement, en ook nog een ploegleider die veel te snel en heel gevaarlijk langs de karavaan reed met een renster op de bumper.
Vollering werd teruggebracht dus zal max. 50 hebben gereden.
Daarnaast zie je de ploegleider ook nog remmen voor de auto voor zich, dus snelheid was er al iets uit.
Met die snelheid (en ervaring in rijden in een wielerwedstrijd, laten we dat niet vergeten) is dat niet ongewoon of supergevaarlijk.
Boete was zijn voor stayeren niet zo zeer voor gevaarlijk rijgedrag.
Wat er veel vergeten is dat iedereen in de volgerskaravaan een cursus heeft gevolgd en anticipeert op deze situatie. Het is niet dat dit nooit gebeurd, sterker nog in elke wedstrijd komt dit meermaals voor.
Iedere ploeg en iedere renster en iedere commentator en leunstoelanalist zit de hele dag te kijken wat SD wel en niet goed doet allemaal. Maar ondertussen gebeurt er in al die ploegmaten helemaal niks om de zaak om te draaien, een vrolijke Amsterdammer kan met een kleinere ploegje al laten zien dathetanders kan. En voor een ploeg als Movistar is het lekker makkelijk: alles op Annemiek.
Geen idee hoe lang het bij Bjorndal was, maar een verschil in straf duidt hier niet noodzakelijk op klassenjustitie.
Ze is ook niet opgestapt vandaag trouwens.