Wilfried Peeters boos op Jumbo-Visma: “Onverantwoord”

zaterdag 24 augustus 2019 om 21:45
Wilfried Peeters boos op Jumbo-Visma: “Onverantwoord”

Deceuninck-Quick Step was vandaag dichtbij een overwinning in de ploegentijdrit. De blauwe brigade moest slechts twee tellen toegeven op winnaar Astana, maar een incident met de auto van Team Jumbo-Visma zorgde voor een smetje op de ploegentijdrit.

Renners van de Belgische formatie moesten onderweg plots remmen toen zij een stilstaande ploegleiderswagen zagen. “Er ontstond een beetje paniek toen we van Radio Tour hoorden dat er water op de weg lag,” reageerde een ploegleider Wilfried Peeters na afloop tegen WielerFlits. “Sommigen hadden dat gehoord, anderen niet.”

Opeens dook er in een bocht een ploegleiderswagen van Jumbo-Visma op. “Dat daar een wagen staat, vind ik echt onverantwoord”, oordeelt Peeters. “Er komt een ploeg achter. Dan moet je de auto ergens anders wegzetten. Natuurlijk moet je de renners weer op weg helpen, maar daar heb je vier minuten de tijd voor. Je weet dat er een andere ploeg komt. Wanneer je deel uitmaakt van het peloton, moet je dat kunnen.” Zijn renners moesten remmen. “Dat scheelde twee, drie seconden. Daar hebben we het verloren”, blikt hij terug.

Desalniettemin is Peeters trots op de prestatie van zijn ploeg. “Vanmorgen waren we op papier niet de grote favoriet. Maar deze ploeg is gemotiveerd voor ploegentijdritten. Ze hebben het perfect gedaan. Het was één geheel. Ze waren elkaar waard. Maar wanneer je op die manier twee seconden verliest, is dat spijtig.”

Dit artikel delen:

75 Reacties

xistnc 24 augustus 2019 om 21:49

Empathisch mannetje, die Peeters.

horsm 24 augustus 2019 om 22:20

Precies. Totaal gebrek aan tact. Bah.

hanjovdberg 24 augustus 2019 om 21:49

Misschien moet ie zelf ook eerst even alle feiten weten en dan reageren. Ze hadden geen 4 min meer .. en logisch dat je na zo’n val met de hele ploeg even niet alles meer precies goed doet. Verhaal van Kuss wordt nog niks over gezegd maar ben ik wel erg benieuwd naar

kelderfan 24 augustus 2019 om 23:31

Kuss had al pech met de fiets vanaf de start.

Tinus1984 24 augustus 2019 om 21:50

Volgens mij heeft dat niks meer met die 4 te maken die er lagen. Volgens mij is de achterblijver ook onderuit gegaan in die ploeg en moest die een nieuwe fiets

Markjow 24 augustus 2019 om 21:55

Extra moeten inhouden voor die bocht waar het water lag en het missen van de bocht vlak voor de finish heeft ze ook secondes gekost. Alhoewel hij natuurlijk gelijk heeft dat de wagen van Jumbo daar gevaarlijk staat, gingen ze daar allemaal redelijk soepel langs en zal dat echt minder tijdsverlies hebben opgeleverd dan de andere momentjes.

Fietshemerin6 24 augustus 2019 om 21:57

Eens dat ze op een verschrikkelijk stomme plek stonden… Kan me wel voorstellen dat ze redelijk van de leg waren, maar is geen excuus.

Uiteindelijk kunnen ze bij DKQ wel JV nog dankbaar zijn dat ze ook tegen dat hek zijn gereden… daardoor stonden er 3 politieagenten extra met gele vlaggen en vielen ze niet als derde op een rij…

xistnc 24 augustus 2019 om 22:04

Een ploegleider met een beetje lef had misschien zelfs een knecht gevraagd om te blijven liggen in dat waterballet. Midden op de weg is dan een prima plek voor de auto.

Onie 24 augustus 2019 om 21:57

En nu nog wachten totdat Pat op Twitter losgaat. Afhankelijk van reden TJV om daar te wisselen heeft hij wel deels een punt. Of het tijdsverlies nou zo groot was vraag ik mij af. Gevaarlijk was het wel(, maar dat was wel meer vandaag…)

bilthoven 24 augustus 2019 om 21:59

Volgens mij ging het alleen om Kuss, die al na 1 km achterop was geraakt. Dan heeft Peeters helemaal gelijk en is iedere discussie overbodig. Dit is een ongelooflijk domme actie van de ploegleiding van Jumbo-Visma.

horsm 24 augustus 2019 om 22:22

Volgens mij was Kuss ook net gevallen, en dreigde hij buiten tijd te raken.

ruudenkit 24 augustus 2019 om 22:02

Droeftoeter als blijkt dat Kuss ook is gevallen, wat heel waarschijnlijk is.
Als Jakobsen de laatste bocht goed neemt, winnen ze volgens mij.
Nu wachten op wat de grote baas te melden heeft (Levefre) die zal er waarschijnlijk nog overheen gaan.
Hopelijk pakken de getroffen ploegen zich samen om tegen dit onrecht te vechten, regen beinvloed de koers vind ik part of the game, dit is iets heel anders , koersvervalsing ten top!

ruudenkit 24 augustus 2019 om 22:03

is eigenlijk al bekend waar dat water vandaan kwam.

Lapjestrui 24 augustus 2019 om 22:14

Daar wordt een onderzoekscommissie op gezet met oud-renners, UCI-bonzen (Pat McQuaid wordt in de wandelgangen al genoemd) en WF-lid @ruudenkit. Het voltallige beloftenteam van Aqua e Sapone zal de TTT dan re-enacten, inclusief val. 2x.

attickfan 24 augustus 2019 om 22:33

Vergeet Gianni Bugno niet.

nickdt 24 augustus 2019 om 22:19

Is ook alleen op dat stukje. Lijkt gewoon op sabotage dit hoor.

lander luypaert 24 augustus 2019 om 22:31

Inderdaad en die ploeg was echt goed onderweg! De organisatie mag van geluk spreken dat er niemand breuken opgelopen heeft! Want wat een vreselijke val!

Andreotti 24 augustus 2019 om 22:22

Pfffft, als het water er nuet gelegen had, hadden ze de bocht sneller kunnen nemen, scheelde ook minstens 3 seconden. En als de eerste renner de laatste bocht goed neemt, scheelt het ook zo iets. Met andere woorden : het lag niet alleen aan die auto. En ze hadden geen 4 minuten, want Kuss reed al een stuk achter de eerste renners van de ploeg, dus de tijd was veel korter.
Wordt een beetje moe van dat altijd afgeven op anderen. Concentreer je lekker op je zelf. Maar goed, dat kan bijna niet ander met Patrick als patron…..;-)

Gebruikersnaam 24 augustus 2019 om 22:26

Dat is het net. Ze hadden geen 4 minuten, ze weten dat er een andere ploeg zit aan te komen en het was onnodig om Kuss onmiddellijk te depanneren, want die was toch al gelost na 300 meter.

Puffin87 24 augustus 2019 om 22:42

‘het was onnodig om Kuss onmiddellijk te depanneren, want die was toch al gelost na 300 meter.’

Juist daarom was het wel nodig. Had er lang over gedaan en hij was mogelijk buiten de tijdslimiet binnengekomen.

Gebruikersnaam 24 augustus 2019 om 22:51

Ja, hier gingen ze vandaag echt mensen naar huis sturen.

Puffin87 25 augustus 2019 om 00:00

Waarom zou er vandaag niemand naar huis worden gestuurd? Bij de openingstijdrit in de Giro over 8km gooiden ze er daar ook gewoon iemand uit toch?
En Kuss was zoals je zei gelijk in het begin al gelost. Dat hij op achterstand reed was dus niet het gevolg van een valpartij waardoor ze clementie zouden tonen bijv.
Misschien hadden ze het door de vingers gezien, maar het zou me ook niks verbazen als ze iemand wel naar huis zouden sturen als die echt gewoon te langzaam was.

Nikolai 24 augustus 2019 om 22:32

Ha ha! Als zijn eigen ploeg onderuit was gegaan door een nat wegdek, had die Peeters wel anders gepiept. Empatisch vermogen inderdaad nul. Maar goed, dat wisten we al….

peervaneynthoven 25 augustus 2019 om 14:01

Empatisch vermogen en verstand van een amoebe met een kop van een olifant. Samen met Lefevere de altijd selectieve opperzeikers van het “bestuursgilde” van de laminaatleggersploeg uit België. Voor deze ploeg kan ik geen enkele empathie meer opbrengen.

debarreman 24 augustus 2019 om 22:40

De dikke nek is een stukje naar het zuiden gezakt.

Lord Melchett 24 augustus 2019 om 22:45

Aha, de vlees geworden blokkade van DQS reageert.

west 24 augustus 2019 om 22:57

Het is een combinatie van omstandigheden, die ploegwagen van Jumbo was al volledig van de leg natuurlijk en dan een val bovenop een val en dan blijkt DQS er al aan te komen, terwijl er vier minuten tussen hoorde te zitten. En alles bij elkaar opgeteld zorgt ervoor dat iemand zijn auto niet netjes parkeert. Wat gewoon ten allen tijde zou moeten. Ook met stress.
Het geeft maar weer eens aan dat het belachelijk is dat Ploegleiders geen high-stress-rijexamen hoeven af te leggen. Nu liep het goed af en wordt er gemopperd over twee verloren seconden, maar als Gilbert daar met zestig door de achterruit komt zetten dan is het gebeurt…
Men bevindt zich keer op keer in uitzonderlijke situaties, dus ik snap niet, met de technologie van tegenwoordig, waarom de functie ploegleider en chauffeur een gecombineerde baan is. Puur omdat het altijd zo is gegaan.
Een agent moet wel allerlei examens afleggen voor die ene keer in zijn carrière dat hij met toeters en bellen boven de snelheidslimiet achter een tasjesdief op een scooter aan moet. Maar iemand die dag in dag uit met zestig een halve meter achter ca tweehonderd wielrenners en dertig motoren aanrijdt mag dat bij wijze van doen als hij zijn veterstrikdiploma heeft.

joowii 25 augustus 2019 om 01:46

Volledig eens

Merlinappa 24 augustus 2019 om 22:57

Als het andersom was geweest wat ie ook boos geweest op TJV want overantwoord doorgereden terwijl er een ploegwagen midden op de weg stond, ofzoiets..

Maenhout 24 augustus 2019 om 23:05

Precies dat.

Banaanslachter75 24 augustus 2019 om 22:58

WP weer gepikeerd, wat een droeftoeter is het ook !
De zuiderburen zien het vast weer als een “echte” winnaar en gaan de boel weer romantiseren !

denistel 24 augustus 2019 om 22:59

gaat er toch om dat die auto daar niet goed stond en daar heeft ie volledig
gelijk in is mijn mening.

Hollow Knight 24 augustus 2019 om 23:03

Wel grappig om de reacties hier te lezen, want op andere fora is iedereen het er over eens dat JV een zware fout maakte. Gelukkig zonder ernstige gevolgen, dat wel…

Als er een renner door de achteruit van de auto vliegt en sterft dan zou iedereen hier wel anders praten…

Gewoon compleet onverantwoord wat JV hier deed. De persoon die achter het stuur zat, mogen ze van mij voor altijd schorsen (toch achter het stuur).

Marik 25 augustus 2019 om 10:06

Huilen

goose 24 augustus 2019 om 23:07

Lol die reacties hier, been geen qs fanboy maar die heeft gewoon gelijk dat die wagen daar nooit mocht staan. Cavagna knalt er bijna op maar door zijn stuurvaardigheid op tt fiets kan hij dit ontwijken.

Dit hoort gewoon niet, maar aan de reacties te zien zitten hier precies veel ‘koersliefhebbers’. Beetje zielig iig.

KennyKlimmen 24 augustus 2019 om 23:07

@Hollow… Voor altijd schorsen?? Da’s nogal coulant vind je niet… Ik dacht zelf meer aan schandpaal, geselen en daarna vierendelen en het karkas ter lering en afschrikking aan de finishboog hangen…..

Hollow Knight 24 augustus 2019 om 23:13

Het had niet veel gescheeld of er was een renner tegen die auto gevlogen…

Google maar eens wat de straffen zijn op onopzettelijke doodslag.

reusjen 24 augustus 2019 om 23:39

Die straffen vallen wel mee, in de praktijk wordt dat een grote boete en misschien een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand. Je overdrijft nogal, bovendien is het, als dit of dat gebeurd was dan zouden jullie wel anders praten, een drogreden.

Hollow Knight 25 augustus 2019 om 00:09

@reusjes

Valt wel mee, een dode op je geweten hebben. Jezus man.

Het is niet omdat het een wagen is van een Nederlands team dat jouw moreel kompas opeens moet verdwijnen.

Totaal geen drogreden, het heeft echt niet veel gescheeld of Cavagna botse tegen die auto.

horsm 25 augustus 2019 om 00:42

@Hollow, maar er is toch geen dode?

reusjen 25 augustus 2019 om 09:39

@Hollow Knight Ik reageer op jouw vraag hoe hoog de straffen zijn, waarmee je suggereert dat iemand levenslang schorsen niet buitenproportioneel is in het licht van de straf op onopzettelijke doodslag. Dat je het neerzet als, kijk eens hoe slecht jij bent want het interesseert je niet of iemand dood gaat, is totaal geen valide argument. Ik discussieer op basis van feiten, niet op basis van gevoel (Althans dat probeer ik zoveel mogelijk). Vervolgens neem je aan dat mijn moreel kompas verdwijnt omdat het gaat om een Nederlands team. Waar komt die aanname vandaan? Ik zeg niet dat het een drogreden is omdat het fout had kunnen gaan, maar omdat je het kracht bij probeert te zetten door je te verheffen boven anderen op basis van je empathie, want wat als het mijn familielid of vriend was geweest, dan piepte ik wel anders toch?

Velominatus 24 augustus 2019 om 23:15

Dat water hoort er niet te liggen. Daar hoort de organisatie voor te zorgen. Die Spaanse koekwaus die dacht zijn tuintje even te moeten sproeien tijdens de koers is ook zo fout als een gympie. Alles wat daarna gebeurt is het gevolg van eerdere fouten.

Banaanslachter75 24 augustus 2019 om 23:20

amen !

west 24 augustus 2019 om 23:41

Het is wel lekker reëel om er vanuit te gaan dat iedereen wielrennen superboeiend vindt en dat het hele leven tot stilstand moet komen. Als er een briefje in de bus is geweest met: goh er is vuelta, dus doe effe niet met water op de weg. Dan is het een naaistreek om toch te gaan sproeien. Zo niet, dan kan je het iemand niet kwalijk nemen dat wielrennen hem geen zak interesseert en zijn tuintje wel.
Ik rij zelf ook ieder jaar weer opnieuw op volle vaart op een klas kinderen in omdat het avondvierdaagse is. Ik raak daar niet met de fiets verzeild omdat ik kwaad wil, ik raak daar verzeild omdat die avondvierdaagse me geen reet kan schelen. En dan sta ik weer een kwartier in de weg te staan terwijl ik haast heb…

horsm 24 augustus 2019 om 23:40

Twee volledige teams gaan tegen de grond omdat er iets mis was net het parkoers. Dat er in de chaos die daar het gevolg van is fouten worden gemaakt is niet goed. Maar om dan meteen zo van leer te trekken.

Andreotti 24 augustus 2019 om 23:46

+1

Samlambeej 24 augustus 2019 om 23:56

Die auto achter zo'n bocht is levensgevaarlijk! Onverantwoord! Klaar!

btw, Nico Verhoeven moest ook zonodig nog voor Tiesj Benoot schieten om bij Van Aert te komen in Parijs Roubaix, (terwijl die daar net voor reed) en dat moest gebeuren voor het smalle brugje waar geen enkele auto over kon. Verhoeven gooit zonder omkijken alles toe en Benoot lag in de koffer.

west 25 augustus 2019 om 00:24

Dit was precies hetzelfde ja. Ik denk dat ze bij Jumbo gezamelijk bespreken hoe ze het zo gevaarlijk mogelijk kunnen maken.
Hou asjeblieft op met alles er met de haren bij te trekken om jouw haatploegje maar zo zwart mogelijk te maken. Je lijkt Sooike wel… Hou dit een Vuelta vol en niemand neemt je nooit meer serieus.

Samlambeej 25 augustus 2019 om 00:53

Jij bent niet serieus. Ik noem feiten. Dit is het 3de incident dit seizoen waarbij de ploegleiders in de wagen van Jumbo Visma het hoofd niet koel houden en dit grote gevolgen heeft. Zij moeten zich verbeteren.

Ik haat geen enkele ploeg.

Marik 25 augustus 2019 om 10:08

edit wf: niet op de man

Marik 25 augustus 2019 om 12:04

Hey nice, mijn eerste edit van de redactie! Nu hoor ik er ook echt bij

Gebruikersnaam 24 augustus 2019 om 23:58

Engels ondertussen ook gewoon beboet voor het hinderen van een ander team.

  • 1
  • 2