Ploegen plannen nu al om Wereldbekers te skippen, op belangrijke uitzondering na
Foto: Cor Vos
vrijdag 22 november 2024 om 10:39

Ploegen plannen nu al om Wereldbekers te skippen, op belangrijke uitzondering na

Interview “Bij mij gaat het er echt niet in dat je als fulltime crosser niet alle crossen in de Wereldbeker zou rijden. Ik vind dat heel moeilijk om te aanvaarden”, zei Directeur Sport bij de UCI, Peter Van den Abeele, eerder deze week in de Belgische media. Maar toch is dat wat er de komende weken gaat gebeuren. Niet dat de twaalf manches van de Wereldbeker te veel zijn voor de renners en ploegen, maar de plaats op de kalender waar de wereldbekerveldritten zijn neergezet, levert behoorlijk wat voer voor discussie op.

Al jarenlang is de Wereldbeker – die zondag in Antwerpen haar eerste manche van het seizoen kent – het meest besproken regelmatigheidsklassement in de veldritsport, en dat gaat komende winter zomaar voort. Organisator UCI en inrichter Flanders Classics kozen deze winter voor een gebalde Wereldbeker in de periode dat de veldritsport in Vlaanderen doorgaans het meeste leeft. Het luisterde naar de renners en ploegen door de dure trip naar de Verenigde Staten te schrappen en het totaal van veertien naar twaalf manches terug te schroeven, maar toch is dat voor veel ploegen niet voldoende.

“De Wereldbeker had al lang van start moeten zijn gegaan”, vindt Sven Nys, ploegmanager van de Baloise Trek Lions. “De opeenvolging van wedstrijden die nu veel te kort op elkaar zitten, maakt dit klassement een onmogelijke zaak. Volgens mij is er met het huidige concept geen ruimte om het volledige klassement te doen. Als ze vroeger waren begonnen, was dat wel mogelijk geweest. Dat is een heel jammere zaak.”

Nys denkt dan ook te weten waarom de organiserende partijen de Wereldbeker pas eind november laten starten. “Als je die keuze hebt gemaakt om Mathieu van der Poel en Wout van Aert naar de cross te lokken, en zo lijkt het wel, dan heb je niet echt door hoe die renners in elkaar zitten. Die houden daar echt geen rekening mee. De grote slachtoffers zijn de traditionele crossers, want die moeten nu al die crossen gaan doen op een veel te korte periode. En Mathieu en Wout rijden gewoon waar ze zin in hebben.”

Van der Poel en Van Aert rijden niet alle Wereldbekers – foto: Cor Vos

Generatiegenoot Bart Wellens, ploegleider bij Charles Liégois Roastery CX, treedt Nys bij. “Ze zeggen dat ze willen organiseren in de periode dat de cross het hardst leeft, maar mij geven ze de indruk dat ze vooral zo veel mogelijk geld willen verdienen. Je moet het leefbaar houden voor de atleten. Ik voel me dikwijls een aapje in een circus. Wij moeten maar opdraven, maar de renners worden bitter weinig gehoord. Van ons moeten ze niet inkrimpen, maar een betere spreiding is echt nodig. Waarom zet je Hulst en Zonhoven achter elkaar? Eerst gingen ze alle zondagen inpakken, nu wordt dat soms een heel weekend.”

Buitenlandse manches slachtoffer
Tussen 24 november en het WK van begin februari krijgen de renners geen enkel weekend rust meer, en dat wringt. Drie specifieke Wereldbekers dreigen daar het grootste slachtoffer van te worden, met name die in Dublin (1 december), Oristano (8 december) en Besançon (29 december). Niet toevallig drie van de vier crossen die niet in België of Nederland worden afgewerkt in deze wereldbekercampagne.

Nochtans zijn de meeste ploegen niet van slechte wil. Wellens laat met zijn ploeg bijvoorbeeld alleen Oristano links liggen, en hij zal niet de enige zijn. “Dat is de periode dat alle grote WorldTeams op stage zitten. Ook onze kopman Gerben Kuypers zit dan met de hoofdmacht van Intermarché-Wanty in Calpé. De crossers hebben die tijd nodig om zich voor te bereiden op de kerstperiode, en renners die graag meerdere disciplines willen combineren om een basis aan te leggen voor de weg. Daar moest altijd een weekend rust zitten. Dan ligt Benidorm half januari beter. Dan zijn de meeste ploegen al in die regio op stage.”

Europees kampioen Thibau Nys zit in de week van Oristano op stage met de wegploeg van Lidl-Trek, waardoor hij daar ook niet zal starten. Lars van der Haar zal week na week zijn vermoeidheid monitoren en dan beslissen wat hij doet. In het uitgebreide Roodhooft-bastion zullen alleen Joran Wyseure en Annemarie Worst zowel in Dublin als in Sardinië starten. Niels Vandeputte, Sara Casasola en Ryan Kamp komen dan weer even terug van hun trainingsstage om in Italië te crossen, terwijl Laurens Sweeck, Jente Michels en Ceylin Alvarado alleen Dublin rijden en dan twee weken gaan trainen.

Thibau Nys kan niet alles rijden – foto: Cor Vos

Voor Besançon geldt dan weer een ander probleem. Die cross ligt pal tussen Gavere (26 december), Loenhout (27 december) en Diegem (30 december) – allemaal in Vlaanderen op een zakdoek van elkaar – in. “Voor ons is die cross nog een vraagteken”, stelt Nys. “Anders rijd je jezelf in volle kerstperiode volledig in de vermorzeling, dus lijkt het mij logisch dat er daar een paar skippen. Wij hebben onze mening al bij de UCI laten doorsijpelen en daar is vooral niets mee gedaan. Ik denk dat ze nu wel beginnen beseffen van: oei, dat is toch niet wat we ervan verwacht hadden. Niet iedereen gaat aan de start komen. Maar nu is het te laat.”

Ook voorstanders
Is dan echt iédereen tegen? Absoluut niet. Pauwels Sauzen-Bingoal heeft met kopmannen Eli Iserbyt en Michael Vanthourenhout de Wereldbeker met stip aangeduid. “De Wereldbeker is voor ons heel belangrijk”, vindt ploegmanager Jurgen Mettepenningen. “Net zoals elk ander klassement. Alleen zijn er meer UCI-punten en een flinke dosis prijzengeld te verdienen. Het is voor ons een groot doel en wij rijden in principe alles. We doen dat elk jaar, dat is niets nieuws. Maar natuurlijk weet je nooit hoe het seizoen vordert. Als er iemand dringend rust nodig heeft, ligt dat anders.”

Mettepenningen heeft dan ook begrip voor dit nieuwe concept. “Het gaat heel druk worden, maar de Wereldbeker is een korte, gebalde periode in het veldrijden. Is dat goed of niet goed? Dat weet ik niet. Daar heeft iedereen zijn eigen mening over, maar uiteindelijk beslissen de UCI en Flanders Classics wat ze ermee doen. Ik vind het niet echt slecht. We hebben al fantastische crossen gezien, maar de Wereldbeker heeft extra cachet. Het is een ander niveau. Ik ben nog altijd voorstander van deze manier.”

“Het zou nog iets vroeger mogen beginnen, zeg maar begin november. Nu is het wel heel laat. Maar in oktober organiseren, is gewoon financieel onmogelijk”, zegt Mettepenningen, die zelf de Wereldbeker van Dendermonde in zijn portefeuille heeft. “Geen enkele organisator kan dat, het is op dat moment te duur. Het veldrijden begint te leven vanaf de Koppenberg en vanaf dan zou het wel kunnen. In de periode voorin heeft de cross genoeg aan de Superprestige en de X2O Trofee, wat dan ook heel mooie klassementen zijn.”

RIDE Magazine
17 Reacties
21-11-2024 16:28
Voor de UCI lijken de superprestige en de x2o manches wedstrijden van het tweede niveau die je wel een keer kunt overslaan. Voor de teams niet. Ik heb het idee dat het daar wat wringt.
    21-11-2024 18:52
    Superprestige is het oudste criterium, en daarnaast zitten in sp en x2o ook heel klassieke crossen die individueel boven rare fratsen van de uci uittorenen. Koppenberg, druivencross, de kuil win je veel liever dan iets raars buitenlands die na 2 a 3 jaar weer opgegeven wordt.
21-11-2024 14:15
Voor Besançon geldt dan weer een ander probleem. Die cross ligt pal tussen Gavere (26 december), Loenhout (27 december) en Diegem (30 december) – allemaal in Vlaanderen op een zakdoek van elkaar – in.

Dit is toch ook compleet onlogisch? Net zoals het EK in Spanje houden als het vlak na de Koppenberg komt (al was nog wel redelijk te doen). Een beetje fatsoenlijk plannen scheelt al een boel. Eventueel kun je nog een heel weekend vrij houden, dan moet men daar eigenlijk wel een pauze/training inlassen.
    21-11-2024 17:11
    Sorry, maar het EK en de Wereldbeker zouden echt wel belangrijker moeten zijn dan de Koppenbergcross of de Azencross. Je gaat te veel uit van het Vlaamse perspectief, terwijl de UCI en Flanders Classics net proberen daar vanaf te stappen. Als je steeds gaat blijven kijken naar welke crosjes in Vlaanderen worden georganiseerd en de hele kalender daaraan gaat aanpassen, kom je geen stap verder.

    Ik merk bij veel leden op dit forum dezelfde reflex als bij veel BeNe-crossers: oerconservatisme!
    21-11-2024 18:00
    @blix: als je met oerconservatief bedoelt dat de Vlaamse succes crossen bij de kalender samenstelling boven EK en niet NL-en Vlaamse WB moeten gaan heb je gelijk. Want we moeten nu die zogezegde stap verder juist niet komem want dat is dan vooral een afbraak van de al jaren succes formule.
    21-11-2024 18:49
    De Ķoppenberg is een icoon. Zelfs voor parttime cross volgers is dat het geval. De cross an sich start het echte cross seizoen (zoals OhN dat voor het wegwielrennen is), daarnaast is de koppenberg op zichzelf al ver buiten België en Nederland enorm bekend vanwege de historie op de weg. Ook als je niet het veldrijden volgt (maar wel wielrennen) zal je bij het horen van de term Koppenbergcross toch even stilstaan/nadenken. Ongeacht in welk klassement deze valt is deze cross qua marketing en associaties belangrijk. De dag na de Omloop een (klassiek) EK op de weg organiseren in Spanje zou toch ook een stom idee zijn.
    21-11-2024 18:59
    @blix, zonder koppenberg begint het seizoen niet eens, dus hoe kunnen andere crossen belangrijker zijn. Je kunt wel doen alsof je een veel groter plan hebt, maar dat roept men al jaren en uiteindelijk is het alleen in Vlaanderen echt rendabel, plus Nederland mits max 30km van de grens. Koppenberg is ook nog veel groter dan ek meeste jaren, klassieke crossen hebben vaak veel meer bezoekers dan rare fratsen van uci die na 2 jaar weer verdwijnen, zoals vak di sole
    21-11-2024 19:01
    Koppenberg is ook nog eens bekend van ronde van Vlaanderen
    22-11-2024 08:34
    Mwa, de UCI wil graag dat ze belangrijker zijn, maar dat hoeft dus echt niet per se. Daarnaast is het EK meestal in de buurt van BeNeland: de laatste keer dat ie onder de noordelijke helft van Frankrijk was, was in 2019, de komende 2 zijn weer in Belgie en Nederland. Respectievelijk op 8-9 en 7-8 november. Het zou niet heel lastig moeten zijn om op data die dicht bij 1 november liggen het gewoon dichterbij huis te zoeken. De laatste keer dat de zondag van het EK op 3 november viel of eerder was 2013. Zo vaak komt het dus niet voor, kies dán gewoon iets dichterbij huis.

    Met Vlaams perspectief heeft het ook niks te maken (ik ben ook geen Vlaming). Maar als je 4 crossen in 5 dagen plant, dan is het wellicht handig om gewoon in de buurt te blijven, helemaal als je zelf wilt dat men bij het buitenbeentje komt crossen. Met 7 WB's in BeNeland moet het toch niet lastig zijn om gewoon dichtbij 'huis' te blijven.
    22-11-2024 09:01
    Besancon overslaan zou eigenlijk heel stom zijn, wetende dat Loenhout niet langer een klassementcross is.
    Die ook nog eens na Gavere op de kalender staat (een van de zwaarste crossen op de kalender).

    Nys en ploeg kunnen dat beter overwegen dan Besancon overslaan.
    22-11-2024 12:33
    Loenhout gaat gewoon kind van de rekening zijn lijkt mij, al zal er nog steeds evenveel alcohol vloeien hoor die cross is gewoon een excuus om thuis weg te geraken.
21-11-2024 14:19
Tja, een sport met 3 'grote' klassementen, waarbij het er vaak op neer komt dat alle 3 nergens om gaan omdat niemand ze allemaal rijdt (of eentje wél en die wint dan).

Het is gewoon een sport voor de losse crossen en die klassementen zijn bijzaak voor de volgers.
21-11-2024 18:26
Wel of geen wereldbeker, EK, Azencross, Druivencross enz. Het cross-seizoen is inmiddels ook ongeveer 6 maanden. Vinegard rijdt toch ook geen voorjaarsklassieker, Remco ook niet. Pogi slaat de OS en Vuelta over…..Praat over wie er zijn. Stimuleer dat ze de buitenlandse crossen rijden met startgeld, onkostenvergoeding of extra prijzengeld maar niet verplichten want dan krijgt je domme reactie van Peter van den Abeele.
    21-11-2024 18:57
    Begin september tot eind maart? Paar jaar terug was het meer begin of half oktober tot eind februari in de klassementen en begin maart laatste losse wedstrijd. Dit jaar begonnen ze pas eind oktober. Verder helemaal eens echt ouderwetse idioot die van den abeele, maakt de boel alleen maar kapot, drijft telkens alles op de spits. Bizar hoe hij zich ontwikkeld laatste jaren
21-11-2024 16:48
"Ze zeggen dat ze willen organiseren in de periode dat de cross het hardst leeft, maar mij geven ze de indruk dat ze vooral zo veel mogelijk geld willen verdienen."

No shit Sherlock...
    21-11-2024 18:53
    Vet asociaal, het is vooral een machtsgreep. Erg ook dat fladders classic een commerciële organisatie dit deels bepaalt
22-11-2024 10:59
Het cross seizoen begint pas als de besten in deze sport mee gaan doen, dat is de olifant in het kamerke. Nog een kleine maand wachten.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine