Ploegen Hammer Series krijgen vijf minuten tijdstraf voor stayeren
zondag 4 juni 2017 om 17:21

Ploegen Hammer Series krijgen vijf minuten tijdstraf voor stayeren

Zes ploegen hebben een tijdstraf van vijf minuten ontvangen vanwege stayeren. Het gaat om LottoNL-Jumbo, Lotto Soudal, Nippo-Vini Fantini, Cannondale-Drapac, Movistar en Orica-Scott. De tijdstraf geldt alleen voor de daguitslag van vandaag.

De eindzege in de eerste editie van de Hammer Series ging naar Sky, dat Sunweb nipt voorbleef. De dagzege ging uiteindelijk wel naar Sunweb.

RIDE Magazine
49 Reacties
04-06-2017 17:53
@nietram en rahimns,
Nee, geen goed idee om ingehaalde teams af te schieten. Stel dit is de situatie bij de start:
1 TLJ
2 Orica +0:30
3 Sky +0:45
4 Sunweb +1:00

Als TLJ in de laatste kilometers word ingehaald door Orica, terwijl Sky en Sunweb er nog ruim achter zitten, eindigt TLJ dan achter Sky en Sunweb? Misschien hadden ze zelfs betere tussentijden, maar je kunt hen er moeilijk voor zetten, als ze niet de wedstrijd uitrijden.
Op de baan rijden maar 2 teams tegelijk, dat is wel een groot verschil.
04-06-2017 17:54
Lattiv, eens!
04-06-2017 17:55
@Solitaryshell,
Als Sunweb uit elkaar wordt gereden, is dat toch niet de fout van Sky? Eigenlijk een foutje van Sunweb, als ze niet in formatie blijven. Die bocht maakte het natuurlijk wel moeilijk.
04-06-2017 18:01
@leegloper het gaat alleen om de laatste ploeg in koers die een ploeg voor zich inhaald... dan heb je altijd strijd.. voor om de ploegen achter je erachter te houden en vanuit achteruit om niet ingehaald te worden door de ploeg die als laatste gestart is
04-06-2017 18:05
@rahimns,
Oh, ik zie dat ik het verkeerd begrepen heb. Dat voorstel zou vandaag wel hebben geholpen ja. Maar als Nippo als 8ste was gestart, dan had het nog niet veel uitgemaakt. Dan hadden ze met 5 teams bij elkaar gezeten.
04-06-2017 18:10
@leegloper misschien maar dan had het alweer wel een ploeg gescheeld en dan zou het ook nog weer een onderdeel kunnen worden van de ploegen tactiek. In ieder geval moeten ze er wat op verzinnen.
04-06-2017 18:12
Waarom Orica? Die hebben bijna de hele tijd "op kop" gereden, het is de rest die in de wielen is blijven hangen.
04-06-2017 18:19
@rahimns,
Met wegfietsen starten en stayeren toestaan?
04-06-2017 18:27
Ik vond het heel erg vermakelijk en spannend en bied zeker potentie. Natuurlijk moeten er dingen veranderen maar daar is deze eerste keer ook voor!
04-06-2017 18:39
Dat hele Velon gebeuren gaat zo en zo imploderen, het is een utopie dat dit soort fratsen het 'verdienmodel' van de wielersport gaat veranderen.... er was nauwelijks publieke belangstelling en de chaos niet te overzien.... ergens in Parijs zitten ze stiekem in hun vuistje te lachen...
04-06-2017 18:56
Volgens mij hebben de renners van de sprinttreintjes zich kostelijk geamuseerd .
04-06-2017 18:56
@Polleke,
Misschien dat ze in de VS wel een boel toeschouwers kunnen trekken. Deelnemersveld nog wat opkrikken... Er is een kansje, maar dat van Parijs zal wel kloppen.
04-06-2017 19:04
Nou, ondanks opstartproblemen heb ik nog altijd veel liever naar deze koers gekeken dan een random sprint etappe in de Tour/Giro/Vuelta. Het is in ieder geval spektakel. Maar zoals iemand in een ander topic al aan gaf; na een bocht kies je links of rechts en het tweede team pakt de andere kant, derde team weer de andere kant etc. Er waren meer dan genoeg lange recht stukken op redelijk brede wegen waar dit mogelijk was. Inhalen mag enkel op die manier. Het wiel pakken van een ander team is direct een minuut er bij.
04-06-2017 19:34
Na inhalen moet je verplicht een gat laten van 30m voordat je weer opnieuw mag proberen de andere ploeg in te halen. En misschien dat inhalen pas weer na 500m toestaan of zoiets. Niet aan de aanwijzingen van de jury houden is 'stop and go' misschien? Of misschien kaarten uitdelen, stayeren is gele kaart, 2x geel is einde wedstrijd.

Andere optie is om het ingehaalde team verplichten de snelheid die ze bij het inhalen hadden nog 500m te laten rijden. Motard die ernaast gaat rijden en met een vlag aangeeft wanneer ze weer mogen versnellen (als ze dat willen en kunnen).
04-06-2017 19:46
Iedereen tegelijkertijd laten starten, maar met een kilometer afstand. Winst in de voorgaande dagen kan dan in meters worden uitgedrukt in plaats van secondes.

Vandaag was leuk om te zien, maar had niets met tijdrijden te maken. Wel medelijden met die motard die probeerde er nog wat van te maken tot de zes ploegen een peletonnetje hadden gemaakt, je zag zowat de mans' moed in zijn motorlaarzen zinken.
04-06-2017 20:24
Dit verdient zeker een kans om uit te groeien.
Vandaag was amusant met Sky en Sunweb, en daarachter een zootje.

Beter is mi om met minimaal 20s tijdsverschil te starten (is er 1s verschil dan met 20s verschil starten, is er 45s verschil dan met 45s verschil starten etc). Het achtervolgingseffect blijft dan bestaan. En tijdstraffen tijdens de race uitdelen bij stayeren, bv dmv een gele kaart bij stayeren = +10s (bordje omhoog gehouden door het jurylid op de motor én de ploeg moet duidelijk loslaten). Rood bordje kan natuurlijk ook als een ploeg een paar keer een geel bordje negeert.
04-06-2017 20:46
Lattiv +1
04-06-2017 21:08
Volgens mij is dit een prima idee voor op een autocircuit. Lijkt me prachtig om te zien!
04-06-2017 21:49
Naja was een leuk criterium dit. Serieuzer dan dat kan ik het niet nemen.
04-06-2017 22:17
Combineer @Eurohobbes, @IlLan & @Nietram. Pak een auto circuit, iedereen tegelijkertijd op verschillende afstanden van elkaar over de hele baan (nr 1 start weer zoveel meter achter nr laatst) en als je ingehaald bent ben je af. Iedereen heeft zijn eigen doorkomststreepje. Basicly de baanwielren chase met meer ploegen, verschillende afstanden tot elkaar en buiten.
05-06-2017 00:05
Ik vond het een leuk initiatief maar heeft nog wat verbeterpunten. Ik snap de puntentelling/secondes nog niet helemaal. Ik vind de tijdstraf van 5 minuten een anti climax. Dit kon je zien aankomen. Net als onduidelijkheid over de einduitslag, Ik vind he vreemd dat QS 3e wordt in de daguitslag maar toch 9e in het Ak !!
Misschien uitbreiden met een estafette. Elke renner 2 km ( 1 heen 1 terug) en dan de tijd optellen.
05-06-2017 01:09
Een leuk probeersel. Niets mee mis om de weg sport wat nieuwe impulsen te geven maar niet op deze manier. Kijk hoeveel problemen bij de triathlon de stayer regel gaf en nog steeds geeft. Bij de olympische afstand althans bij de grote kampioenschappen is dat nu toegestaan, logisch want de regel is gewoon niet te handhaven. In geval van ploegen is handhaving vrij hilarisch.
Dat hebben we zondag overduidelijk gezien en had je kunnen verwachten.

Niets tegen vernieuwing, maar niet op deze manier. Experiment mislukt en in deze vorm niet voor herhaling vatbaar.
Slechte reclame voor het wielrennen. Jammer, heerlijk rondje bij Vaals om een mooie wegwedstrijd te houden.
Maak desnoods een klassement aan de hand van, tijdrit, puntenkoers, afval koers, criterium, ploegentijdrit. Klassement (individueel en ploegen) op grond van punten of naar tijd om rekenen.
Deze hammer was jammer. Heeeel jammer en vooral amateuristisch voorbereid.
05-06-2017 08:45
Het heeft zeker potentie, vooral omdat inkomsten bij andere wieler evenementen teruglopen zal je wat nieuws moeten verzinnen. Uiteindelijk zal het wel op gang komen gok ik. Nu nog de Hammer Series Ladies en Men maken en je kan 3 goed gevulde dagen organiseren die leuk zijn voor fans.

De ploegen achtervolging heeft idd baat bij 1) gelekaarten voor tijdsstraffen 2) Brede parcoursen met genoeg mogelijkheden om naast elkaar te rijden 3) tegelijk starten maar op afstanden X achter elkaar (gerekend naar 50km/h bijv).

Ik heb vooral de hammer climb meegekregen en heb daar erg van genoten. Tevens is het een goede zaak dat een Team wint ipv de renner. Het is uiteindelijk in normale koersen voor een vaak deels te danken aan je ploegmakkers dat je wint.
05-06-2017 09:23
Hoewel de klim- en sprintwedstrijd attractief waren, ging dit voornamelijk over welk team individueel de beste renner had. Er was weinig team aan. Als het gaat om wie de eerste derde renner is die de streep passeert voor een team, dan worden de 2 sterksten van het team gedwongen om te helpen en in teambelang te denken. Misschien is dat wat?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine