Ploegdokter optimistisch: “Gaan ervan uit dat Fabio Jakobsen weer renner wordt”

zondag 9 augustus 2020 om 19:33
Ploegdokter optimistisch: “Gaan ervan uit dat Fabio Jakobsen weer renner wordt”

Fabio Jakobsen - foto: Joris Knapen

Deceuninck-Quick-Step is de Ronde van Polen met een positieve noot geeindigd. Davide Ballerini won de slotrit, Remco Evenepoel het eindklassement en ploegdokter Yvan Van Mol had optimistisch nieuws over Fabio Jakobsen.

“Gezien de ernst van het ongeval maakt hij het zeer goed”, laat de ploegdokter weten aan Sporza. Van Mol heeft de Nederlands kampioen vandaag nog een bezoek gebracht in het ziekenhuis.

Hij ziet de Nederlandse sprinter in de toekomst weer op een racefiets zitten. “Maar een termijn durf ik er niet op te kleven.”

“Hij is volledig bij bewustzijn. Praten lukt nog niet, maar communiceren via tekstberichten gaat prima. Eind volgende week zal hij klaar zijn om overgebracht te worden naar Nederland, denk ik. Waar we ons nog zorgen om maken is de esthetische schade en eventueel de spiergroep rond zijn mond.”

“Wanneer er geen vitale organen geraakt zijn, hopen we op het beste. We gaan ervan uit dat Fabio opnieuw renner wordt. We delen hem alleszins positieve berichten mee. Op die manier heeft hij hoop op herstel.”

“Ik communiceer met een erg bekwame arts die ook Engels praat. Ook de dokter van het interventieteam heeft zijn werk perfect uitgevoerd. Die heeft hem niet gereanimeerd, wel geïntubeerd (kunstmatige beademing, red).”

Dit artikel delen:

71 Reacties

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 19:40

Degene die het blijst met dit bericht mag zijn is Dylan Groenewegen, wat een mirakel zou het zijn als deze gast weer normaal functionerend terug het leven in komt laat staan weer renner wordt. Je zou er bijna gelovig van worden.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 19:54

Dit zou idd de redding zijn van Dylan’s carriere

horsm 9 augustus 2020 om 20:01

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ‘het blijst’ klinkt wat gek…

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 20:07

Meest verheugd dan ? Of opgeluchtst?

HSV 9 augustus 2020 om 20:09

Nu dus ook de vertaalkwestie opgelost. Gereanimeerd versus geintubeerd.

horsm 9 augustus 2020 om 20:14

@RV Haha… nee, ik bedoelde: nu lijkt het net of het voor Groenewegen erger is dan voor bv de naasten van Jakobsen. Maar ik begrijp je punt: als Jakobsen weer terugkomt op niveau zal dit voor Groenewegen ook betekenen dat zijn leven niet volledig gemarkeerd zal zijn door dit incident.

Scibby 9 augustus 2020 om 21:48

EEEhh Fabio zelf?

Santiago Blanco 9 augustus 2020 om 19:42

Prachtig nieuws! Come kn Fabio!

Marik 9 augustus 2020 om 19:42

Lekker man dit

Mille 9 augustus 2020 om 19:42

Fantastisch nieuws! Zal Groenewegen idd ook deugd doen.

vanSpringel 9 augustus 2020 om 19:53

Renners met grote schade zoals Jacobsen hebben ongeloofelijke fysieke veerkracht. Denk aan Gerrie Kneteman na verschrikkelijke valpartij. Die zou, wanneer ie geluk had, nog kunnen lopen. Daarna won ie nog maar even de Amstel Gold Race.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 19:59

Herstel is wel vaak beter en sneller bij topsporters natuurlijk, maar je ken nog zoveel veerkracht hebben, als hij iets harder, of iets vervelender of verkeerder terecht had gekomen, heb je aan die veerkracht ook niets meer hoor. Je bent ook overgeleverd aan de Goden natuurlijk. Iemand ken van 8 hoog vallen en er goed mee wegkomen, of verkeerd terecht komen na een val van je keukentrappie en het kan beurt zijn..

Maglia Rosa 9 augustus 2020 om 20:59

Belangrijker: Gaat hij mentaal in staat zijn om te kunnen sprinten?

Piet 9 augustus 2020 om 21:28

Froome fiets ook weer zijn rondjes, en wie vorig jaar Augustus voorspelde dat Wout van Aert de Strade Bianchi en Milan-San Remo zou winnen werd waarschijnlijk voor gek verklaard.

Scibby 9 augustus 2020 om 21:50

Inderdaad ongelofelijk het herstel van die mannen. Maar het heeft zeker denk ik ook met de mentaliteit van ze te maken. Maar kan er nu eindelijk gezorgd worden dat vooral in die sprint finishes de risicos omlaag gaan? Keihard optreden tegen overschrijden lijn, hekken van goede kwaliteit en goed neergezet iig.

reusjen 9 augustus 2020 om 19:57

“Waar we ons nog zorgen om maken is de esthetische schade”
Ik vind dit wel een prachtige manier om te zeggen dat hij er niet knapper op geworden is.
Heel goed nieuws, als die twee punten echt de grootste zorgen zijn dan komt hij er goed vanaf!
Blij voor zowel Jakobsen als Groenewegen.

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 20:06

Toevallig weet ik uit ervaring dat een gelaat zich wonderbaarlijk accuraat terug naar de oorspronkelijke variant terug kan vormen. Zeker in het geval Van schaafwonden maar ook na een doffe impact wanneer de botten weer vastzitten. Sneeen en doorboringen leveren wel littekens op, tanden hoef je alleen maar naar Hollywood te kijken om te weten wat mogelijk is.

Ik hoop dat de noeste kop van Jakobsen weer in volle glorie zijn rentree maakt.

Dirty Derrick 9 augustus 2020 om 20:56

Wanneer de ploegarts zegt dat ze zich zorgen maken over het esthetische dan weet je het wel. Een fraai zicht zal het niet zijn, hij heeft niet zomaar een reconstructie ondergaan. Vind dat hier nogal licht wordt over heen gegaan, je kan hier spreken over een handicap, zeker als ook zijn spraakvermogen aangetast blijft. Wel positief nieuws uiteindelijk.

coppicoppi 9 augustus 2020 om 21:44

@RV: Cheers. Goede comments en helemaal eens!

Vlinder 9 augustus 2020 om 20:06

Heel erg fijn dit te lezen! Hij heeft een leger aan engeltjes op zijn schouder gehad als hij er zo fysiek van afkomt. En idd dit is ook heel erg belangrijk en goed nieuws voor Groenwegen voor zijn mentale en emotionele gesteldheid.

Rkasv 9 augustus 2020 om 20:08

Relatief goed nieuws gezien de heftige impact. Ook wel duidelijke sneer naar de pers en met name Renaat Schotte die het had over reanimeren in de eerste berichten. Ter plaatse behandeld en geintubeerd.

horsm 9 augustus 2020 om 20:21

Ik denk dat er tussen Renaat en de artsen iets mis is gegaan in de vertaling. Misschien dat intuberen / life support in het Pools ook iets met ‘anima’ erin heeft.

Anyway, ik hoop dat Lefevere ook nog ooit zijn excuses maakt voor ‘moordaanslag’ en ‘hij moet achter de tralies.’ Daar hielp hij echt niemand mee.

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 20:29

Renaat heeft een trauma opgelopen na Weylandt, dat kan je hem niet kwalijk nemen.
Pozzovivo en Zakarin had ie ook al eens dood zien liggen.

Jean Dumas 10 augustus 2020 om 07:56

We mogen blij zijn met de Eerste Hulp en de slagvaardigheid in het ziekenhuis. Hulde voor de Poolse medici.

Murcia 9 augustus 2020 om 20:16

Schitterend nieuws, voor hemzelf en zijn naasten maar ook voor iedereen die het wielrennen een warm hart toedraagt.

Wheely 9 augustus 2020 om 20:21

Dit is echt fantastisch nieuws, of hij nu besluit weer op de fiets te stappen of niet!

jan van schijndel 9 augustus 2020 om 20:30

misschien dat hij fysiek wel terugkomt. maar komt hij ook mentaal zo terug?
durft hij nog op het scherpst van de snede te sprinten na deze ervaring. we gaan het zien. hopen dat hij inderdaad nog mooie overwinningen behaald.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 20:47

Zijn er duidelijke voorbeelden van renners die zo’n mentale klap hebben opgelopen na een valpartij?

Wheely 9 augustus 2020 om 20:55

Taylor Phinney bijvoorbeeld, was een zeer veelbelovend coureur. Wel een leuke positief ingestelde gast verder volgens mij maar een topper is het nooit meer geworden.

Fredje Raketje 9 augustus 2020 om 20:58

Boeckmans haalde 8 zeges in 2015 voor hij ten val kwam in de Vuelta en in een coma terecht kwam. In de volgende 5 seizoenen staat zijn teller op 0. Waarschijnlijk meer een fysieke dan mentale kwestie, maar toch: soms is het niet mogelijk om echt 100% terug te komen.

thorsen 9 augustus 2020 om 21:16

Er zijn natuurlijk wel talloze gevallen geweest van sprinters die na een incident niet meer durfden te sprinten. Vaak wordt die keuze makkelijker gemaakt als hun snelheid wat afbot en ze genoeg andere kwaliteiten hebben, maar mentaal moet je wel echt bereid zijn om die strijd aan te gaan in een massasprint.

Hetzelfde met afdalen. Als je een keer een flinke smak hebt gemaakt dan kun je dat meedragen, want ook daar moet je een knop omzetten om er vol voor te gaan.

Nou weet ik niet wat Fabio nog allemaal weet van de crash, maar mentaal is het vaak makkelijker als je er zo weinig mogelijk meer van weet.

Hollow Knight 9 augustus 2020 om 21:57

@Mario

Kijk naar Cavendish. Die durft zich niet meer in een massaspurt te smijten zoals vroeger. Heeft ook al heel wat valpartijen gehad + die vervelende klierkoorts.

Kristof Vandewalle is vroegtijdig gestopt met wielrennen na een reeks valpartijen en blessures.

Dan is / was er nog de daalangst van Thibaut Pinot.

John Degenkolb en Petr Vakoc hebben ook nooit meer hun oude niveau behaald na hun verschrikkelijke aanrijding. Al zal het fysieke aspect hier ook een belangrijke rol gespeeld hebben.

Joop Zoetemelk 9 augustus 2020 om 23:03

Mario: Gesink heeft nooit zijn niveau meer aangetikt was ooit top favoriet voor Lombardije.
De klap van zijn vader en zijn valpartijen erna..

Merlinappa 9 augustus 2020 om 20:48

Fantastisch nieuws!

Duh 9 augustus 2020 om 21:04

Weet iemand of er en zo ja wat voor schade/breuken er buiten de hoofdzone zijn? Als er geen dikke of vitale botten (heup, dijbeen, wervels e.d.) gebroken zijn, zou hij theoretisch al zeer snel kunnen fietsen.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 21:09

Je zou ze de kost moeten geven die juist door schade buiten de ‘hoofdzone’ blijven doorkwakkelen

stibadi 9 augustus 2020 om 23:02

Ik ben medisch gezien niet erg onderlegd, maar een verbrijzelde luchtpijp lijkt me niet bevorderlijk voor de zware ademhaling? In het meest gunstige scenario denken aan een rentree in 2022? Hoe lang heeft hij eigenlijk contract?

Lord Melchett 9 augustus 2020 om 21:20

Beste wielrennieuws vandaag. Blij dat het goed(naar omstandigheden) met hem gaat.

Piet 9 augustus 2020 om 21:31

Wat een start van het wielerseizoen, lijkt wel een achtbaan. Mooie overwinningen gezien en een hoop ellende met zoals het nu lijkt toch een hoopvol einde (of begin). Superblij om dit te lezen.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 21:33

Waar blijven die Dauphine en Lombardije voorbeschouwingen? :D

Lambda 9 augustus 2020 om 21:34

Oke, van reanimatie is dus nooit sprake geweest, goed dat dat nu bevestigd is. Zeer kwalijk imo dat dat eerst verkeerd verschenen is in de media, het is namelijk niet bepaald een klein detail

Michelangelo 9 augustus 2020 om 21:56

Het zou mooi zijn als Fabio inderdaad herstelt. Eerst richting normaal leven, daarna hopelijk ook weer richting topsporter.

En het zou mooi zijn als Lefevre ook gaat inbinden. Excuses aanbieden voor zijn manier van handelen. En als dat hem te ver gaat, dan in ieder geval eens nadenken wie hij denkt een plezier te doen met zijn handelwijze, en wat hij daarmee denkt te bereiken.

Jammer genoeg zijn met namen de Begische journalisten te zacht voor Lefevre. Geen kritische vragen of kanttekeningen: alles wat hij zegt wordt door Wuyts&co geslikt als zoete koek. Waarschijnlijk bang om niet meer de mooie quotes van de grootste Belgische ploeg te krijgen, of Evenepoel niet meer in Extra TIme koers….

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 22:18

Burenruziezoeker

Michelangelo 9 augustus 2020 om 22:27

@RV,
Vind jij de Belgische journalisten dan kritisch toen Lefevre begon over zijn rechtzaak?
Hebben ze hem de vraag gesteld wat hij denkt te bereiken?
Hebben ze hem gevraagd wat dit kan betekenen voor de wielersport?

Het kan zijn dat ik niet alles gezien of gelezen heb, maar ik heb dat stuk toch echt gemist.

En dat is niet voor het eerst. Ik heb Lefevre in een uitzending van Extra TIme koers zien bazelen, overduidelijk onder invloed van alcohol. Maar dat was allemaal prima zo leek het. Terwijl ik bijna met plaatsvervangende schaamte naar de betreffende uitzending heb zitten kijken.
Hij wordt door met name Sporza op handen gedragen. Als de Godfather neergezet. En met fluwelen handschoentjes aangepakt.

Noem het wat je wilt: burenruzie zoeken, of gewoon droog constateren.

Samirdurran 9 augustus 2020 om 22:32

Voor iemand die zo geobsedeerd is met LefevEre, is het wel triestig dat je nog steeds zijn naam niet spellen kan.

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 22:33

Mijn opmerking staat los van deze casus. Jij bent gewoon altijd zogenaamd beschaafd, passief-agressief, relletjes aan het uitlokken en aanwakkeren vanuit nl tov be.

Maar ook dat hoort bij fora, burenruziezoekers, constateer ik droog.

go1707 9 augustus 2020 om 22:42

Kun je niet gewoon blij zijn met het goede nieuws. PL is een passioneel en emotioneel man roept vlugger dan hij denkt inderdaad, maar de bagger die hij, in Nederland dan, over hem kreeg is buiten proporties. Was de dader een Fransman rijdende voor een franse ploeg die een Nederlander zo ten val bracht dan waren zijn uitspraken waarschijnlijk in de ogen van veel Nederlanders te zwak.voor veel Nederlanders is alles wat met België te maken als dat wat een rode lap voor een stier is. Nederlanders kunnen geen kritiek aan, vooral niet van een Belg. Dan denk ik ook rot toch op stomme Nederlanders. Anderzijds denk ik ook, kijk dat is mooi en typisch Nederlands, dat dacht ik vanmiddag toen ik het bericht las van de Poolse man die kinderen uit zee had gered maar zelf was omgekomen. Dat Nederland onmiddelijk een inzamelingsactie organiseerde is mooi en bewijst een goeie inborst. Kunnen we niet gewoon minder rot en denegrerend doen tegen elkaar.

Mario de Vries 9 augustus 2020 om 22:48

@go, tot ongeveer de helft van je tekst, zou je met gemak NL kennen vervangen door BE, en andersom, en had je net zo goed gelijk gehad :)

horsm 9 augustus 2020 om 23:12

Ik vond de reactie van Lefevere volkomen ongepast. Ik denk niet dat dat komt omdat het een Belg is. Sterker, ik vind de man vaak wel vermakelijk, met zijn boude uitspraken. Ik vond hem in deze situatie echt een kwalijke rol spelen.

Spartacus 9 augustus 2020 om 22:00

@Redactie: intubatie is niet hetzelfde als kunstmatige beademing. Intubatie is de ademweg vrij leggen door het invoeren van een buisje. Vervolgens kan de patient dan zelf vrij ademen; als dat niet mogelijk is, dan wordt er beademd.
Gezien de scheur in zijn gehemelte klinkt het vooral als een mechanische kwestie, dus alleen het inbrengen van de tube, en geen beademing. Maar goed, daar weten we het fijne natuurlijk niet van in deze situatie.

roeleur 9 augustus 2020 om 22:06

Hoe de schade aan zijn gezicht er uiteindelijk uit zal zien valt af te wachten. Misschien moet hij de rest van z’n leven met een scheve mond praten of met zware littekens in het gezicht rondlopen. In dat geval is een letselschadeclaim zeer terecht.

Michelangelo 9 augustus 2020 om 22:18

Mee eens.
En dan wordt het wel interessant waar de schadeclaim komt te liggen:
– bij DQS, als werkgever wiens medewerker een arbeidsongeval heeft gehad tijdens het uitoefenen van een gevaarlijk beroep
– bij de organisatie, die een heel gevaarlijk parcours heeft uitgetekend, en wegwaai-hekjes heeft gebruikt
– bij de UCI die dit allemaal prima vindt
– bij Groenewegen, als veroorzaker van de crash
– of bij TJV, omdat een van haar medewerkers de valpartij heeft veroorzaakt.

Hoe dan ook vind ik het bijzonder dat Lefevre al meteen begint over heel veel nullen, nog voor er echt wat duidelijk is. Alhoewel…

Romāns Vainšteins 9 augustus 2020 om 22:29

Het lijkt me niet meer dan normaal dat iedere professionele wielerploeg voor al zijn renners verplicht een torenhoge verzekering heeft lopen voor alle mogelijke raceongelukken die er maar bestaan in de koers. Aan het einde van het verhaal betaalt de ploeg hen voor een in essentie levensgevaarlijke bezigheid inclusief met noodvaart afdalingen aangaan en massaspurts induiken.

horsm 9 augustus 2020 om 23:24

Die gedachte is ook in me opgekomen: Lefevere blaast zo hard van de toren om te verhullen dat hij zijn verzekeringen niet op orde heeft.

Explorer 9 augustus 2020 om 23:37

@horsm, pas op he insinueren is not done bij Lefevre. Emotie boven gezond verstand is aannemelijk in de situatie waarin iedereen zich bevond. In mijn werkveld roepen en schreeuwen mensen vaak iets waar ze achteraf spijt van hebben.

Wat betreft de verzekering, waarom zou hij die niet hebben lopen? Misschien denkt hij juist in het belang van zijn renner.

Explorer 9 augustus 2020 om 23:42

@michelangelo,
Letsel is toe gebracht door een ander, en de organisatie had de hekken niet op orde, daarnaast is DQS hiervoor niet verantwoordelijk, dat zijn andere partijen. Heeft de Uci de veiligheid controles uitgevoerd en geschikt bevonden? Ik zou de organisatie en daarna de uci uithoren ipv de ploeg en de renner die de veroorzaker was van in eerste instantie het letsel.

horsm 9 augustus 2020 om 23:52

@explorer, precies, ik roep ook vaak dingen waar ik spijt van heb, en vaak zeg ik dan later ook dat ik er spijt van heb. Iets zegt me dat dit bij Patrick Lefevere anders gaat verlopen…

Wat bedoel je met ‘insinueren is not done bij Lefevere’?

Dikke Vrouw 9 augustus 2020 om 22:11

Benieuwd naar de volgende clash NN/Fabio. Zet m op Fabio!

kampie 9 augustus 2020 om 22:16

Wauw goed om te horen, het beste nieuws van de dag.

Japsie 9 augustus 2020 om 22:26

Mooi nieuws!

Joop Zoetemelk 9 augustus 2020 om 22:55

Geweldig nieuws ik heb de val van alle hoeken en camera’s bekeken.

Hij heeft geluk dat de cameraman zijn val nog breekt het had ook een obstakel kunnen zijn..

Ik vind Dylan Groenewegen erbij halen niet meer zo relevant eigenlijk.
Meer de prognose tot zijn herstel wat mij interesseert.
Welke schade houdt hij er aan over en kan hij weer sporten en bewegen.

Goed herstel gewenst Fabio!

roeleur 9 augustus 2020 om 23:41

Dylan Groenewegen zal er door de UCI, zijn ploeg en letselschadeadvocaten echt nog wel bijgehaald worden.

hjjanssen1973 9 augustus 2020 om 23:55

Volgens mij gaat ie gewoon weer keihard sprinten. Maar zo te lezen is zijn gezicht erg toegetakeld. Blijvende littekens gaan mogelijk wel impact hebben.

Headlines

Materiaalzone

Populair