Plannen voor Ierse Tourstart gaan voorlopig de ijskast in
Ter Illustratie - foto: Cor Vos
woensdag 24 januari 2024 om 18:18

Plannen voor Ierse Tourstart gaan voorlopig de ijskast in

Ierland had de hoop om in 2026 of 2027 de start van de Tour de France te organiseren, maar dit gaat niet door. Door financiële beperkingen blijkt het niet mogelijk om een bid in te dienen bij Tourorganisator ASO. Er is echter nog wel de wens om de Tour op een later moment naar Ierland te halen.

Catherine Martin, de Ierse minister van onder meer sport, en Gordon Lyons, de minister van economische zaken van Noord-Ierland, hadden eerder hun interesse kenbaar gemaakt bij de organisator van de Tour de France, Amaury Sports Organization (ASO). “Het organiseren van de grootste wielerwedstrijd ter wereld zou een geweldige kans zijn voor Ierland”, klonk het in koor.

Het streven was om de renners te laten koersen in Ierland én Noord-Ierland. Voor de laatste Ierse passage in de Tour de France moeten we terug naar 1998: toen ging de ronde van start in Dublin. De praktijk blijkt echter weerbarstiger. In een rapport, dat in handen is van de BBC, geeft het ministerie van Economische zaken aan dat er op dit moment geen ruimte is om een bid in te dienen bij de Tourorganisatie.

Van uitstel komt geen afstel?
“Dit vanwege een gebrek aan financiële duidelijkheid voor de komende jaren op het departement. Helaas heeft het ministerie van Economische Zaken, als gevolg van bezuinigingen en onduidelijkheid over de begrotingspositie, het besluit moeten nemen dat het niet verder kan met het ontwikkelen van een haalbaarheidsstudie met betrekking tot een Ierse Tourstart in 2026 of 2027.”

Dit wil echter niet zeggen, dat Ierland helemaal niet meer denkt aan een Grand Départ. “Het ministerie sluit deelname aan een toekomstige haalbaarheidsbeoordeling voor het mede organiseren van dit evenement niet uit, mocht de gelegenheid zich voordoen.”

Wel een Britse Tourstart in 2026?

Een Ierse Tourstart in 2026 of 2027 is dus van de baan, maar er is nog altijd een mogelijkheid dat de Ronde van Frankrijk over twee jaar van start gaat in Groot-Brittannië. In 2022 liet het land al weten dat het graag de start van Tour de France 2026 wil organiseren met etappes door Engeland, Wales en Schotland. De Ronde van Frankrijk trok al drie keer naar Groot-Brittannië.

In de Tour van 1974 werd er voor het eerst een Touretappe op Britse bodem verreden, van Plymouth naar Plymouth, gewonnen door Henk Poppe. Exact twintig jaar later trok het Tourcircus naar Groot-Brittannië voor ritten naar Brighton en Portsmouth, gewonnen door Francisco Cabello en Nicola Minali. En nog eens twintig jaar later, in 2014, waren de Britten verantwoordelijk voor de Grand Départ van de grootste wielerkoers op aarde.

RIDE Magazine
3 Reacties
24-01-2024 19:37
Ik hoor net weer 'ns Sunday bloody sunday op de radio. Ergens hoop ik dat dit toch nog door kan gaan.
Sport verbroedert, Ierland als eiland is op de goede weg. De stuiptrekkingen van de oorlog nemen zowel in amplitude als frequentie nog steeds beetje bij beetje af.
Zo duur kan het toch niet zijn (voor een land dat met lage winstbelasting grote multinationals wist aan te trekken).
De ASO zou wat water bij het bier kunnen doen. Wielrennen (in de huidige vorm) heeft sowieso een maatschappelijke functie en dat is ook precies de reden dat ik denk dat het nooit een 'pompe à fric' wordt.
In casu, de schotten zullen echt niet zo veel meer schuiven.
Enfin
    24-01-2024 23:34
    De ironie. 45 jaar geldt nog een derde wereldland zo arm, niet ontwikkeld en zeer hoge kindersterfte.
    Met ons geld vanuit de EU gesponsord om de moderne tijd binnen te gaan en zich te ontwikkelen. En dan een fiscaal systeem inzetten waarbij ze hun sponsoren de nek om draaien.
    Veel multinationals die normaliter zich op het vaste land zouden vestigen deden dat niet vanwege de absurd lage belastingen voor multinationals.
    Ja, deels had men stimulatie nodig om een gezonde economie te ontwikkelen echter dit is te veel van het goede.
    25-01-2024 11:02
    @unionwagtmans

    Ik heb nochtans vorig jaar in de Galtees rondgelopen en daar op een wat afgelegen plaats een fikse partij lege hulzen gezien, van grotere automatische wapens welteverstaan en in de buurt ook veel lege hulzen van handwapen. Dat leek nochtans op een militie die daar getraind had.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine