Nick Doup
vrijdag 25 oktober 2024 om 07:15

Plannen in Utrecht om Grande Partenza van Giro d’Italia 2029 binnen te halen

Video Utrecht organiseerde in het verleden al de starts van de Tour de France en de Vuelta a España en wil dat lijstje compleet maken door de Grande Partenza van de Giro d’Italia naar de Domstad te halen. Volgens Cor Jansen van Utrecht Marketing heeft Giro-organisatie RCS aangegeven daarvoor open te staan. Onder aanvoering van Luuc Eisenga wordt nu binnen Utrecht aan een brede basis gewerkt om de Italiaanse ronde binnen te halen, idealiter in 2029.

“Via de organisatie van de Giro hebben wij vernomen dat er bij die organisatie honger is om een Grande Partenza in Nederland te houden, en om die dan in Utrecht te doen. We hebben in 2010 de tweede etappe van de Giro al gehad”, doelt Jansen op het jaar dat de Ronde van Italië begon met een tijdrit in Amsterdam. “Die etappe heeft de basis gegeven voor de latere lobby voor de Tour de France-start in Utrecht.”

“De Giro-organisatie heeft na het Grand Départ 2015 en La Vuelta Holanda 2022 gezien dat het ook voor hun koers wellicht heel interessant kan zijn om de volgende stap te maken”, aldus Jansen. Een Giro-start zou ervoor zorgen dat Utrecht de eerste stad ter wereld is die de start van alle grote rondes ooit heeft georganiseerd.

Cor Jansen is geen onbekende in de wielerwereld. Momenteel is hij als directeur van Utrecht Marketing betrokken bij het kersverse Giro-project en eerder was hij ook in andere rollen nauw betrokken bij de grote rondes die de Domstad al aandeden. In 2010 als voorzitter van de Stichting Giro d’Italia Utrecht, in 2015 als voorzitter van het Business Peloton Utrecht dat de private steun voor de Tourstart mogelijk maakte en daarna bij de lobby om de Vuelta binnen te halen. Die start was voorzien voor 2020, maar werd door de coronacrisis verschoven naar 2022.

Utrecht liep in 2022 uit voor de start van de Vuelta a España – foto: Cor Vos

Luuc Eisenga is de initiatiefnemer van het plan om de Giro d’Italia naar Utrecht te halen, legt Jansen uit. “Luuc is driftig daarmee bezig om een coalition of the willing (samenwerkingsverband van bereidwilligen, red.) te maken. Dan moet je een mooi moment nemen, vanuit Utrechts perspectief vind ik 2029 een heel logische periode. Dat is 450 jaar na de ondertekening van de Unie van Utrecht, dat is waar de Nederlandse staat op gegrond is. En Nederland is hét fietsland.”

Volgens Jansen is er bij de gemeente Utrecht momenteel geen geld beschikbaar om een bijdrage te leveren aan de komst van een dergelijk meerdaags evenement. “Wij zitten in dit stadium om tafel met veel partijen. Daarbij geven we aan dat wij op voorhand geen geld nodig hebben van de gemeente, maar wel medewerking. Als je die beweging maakt, krijg je een basis waar er honger in de stad en de regio is naar zo’n evenement”, vertelt hij.

Het verleden heeft Jansen geleerd dat het nodig is om vroeg en proactief uit te spreken dat de wens er is om een grote ronde naar Nederland te halen. Onder meer partijen als de Koninklijke Jaarbeurs Utrecht, het Science Park, de Universiteit van Utrecht, hotelketens en verzekeringsmaatschappij a.s.r. hebben al aangegeven dit Giro-project interessant te vinden. “En vervolgens ga je kijken hoe gemeentes en provincies daarbij kunnen meewerken”, stelt Jansen.


Beluister de nieuwste WielerFlits Podcast vanaf 15.20 minuut over de plannen voor een Giro-start in Utrecht

RIDE Magazine
14 Reacties
24-10-2024 16:45
Pfff, kap nou eens met die onzin. Maar ik ga natuurlijk wel kijken.
    24-10-2024 17:09
    Dat ja. Mijn sporthart wil dit heel graag maar al die miljoenen citymarketing zijn zo zonde.
    25-10-2024 08:22
    Tsja daarmee houd je dit wel in stand. Als je echt vindt dat dit moet ophouden kijk je op tv.
25-10-2024 08:20
Het is de vraag hoeveel geld dit weghaalt van kleinere wielerwedstrijden, wielerploegen en -clubs. Dat het geld weghaalt is wel zeker.
25-10-2024 09:50
Je kunt zoveel meer doen met dat geld dat echt ten goede komt aan beweging voor de jeugd en sport ontwikkeling. Maar natuurlijk is het daar helemaal niet om te doen, dit is ‘Utrecht’ promotie, klanten lokken voor hotels, restaurants. Nog meer toeristische druk op een binnenstad. En als er daarna ook nog een flinke verplaatsing plaatsvindt hebben we daarna ook nog eens lekker wat extra belasting op het milieu. Wanneer houden we eens op met dit soort megalomale projecten? Het is pure city promotie die niet nodig is. Wat wel nodig is weten we allemaal, steeds meer mensen bewegen niet of nauwelijks. De gezondheidskosten die dat gaat opleveren zullen en zijn al zeer groot, overgewicht is een enorm probleem aan het worden, het is allemaal gekend. Voor iedereen is bewegen cruciaal. Daar in investeren heeft nut en is nog leuk ook. Maar ja dat levert alleen op lange termijn geld op (namelijk gezondere mensen) en geld moet nu eenmaal hier en nu verdient worden, stel je voor dat je op lange termijn zou denken.
    25-10-2024 14:01
    Het gaat allemaal om stadscentra hè. Milieuzones waar de aannemer en marktkoopman alleen op elektra welkom is, wat ze daarbuiten doen maakt niet uit. Mooie beelden voor de rolkoffertoeristen. De wijken buiten de stadscentra, wie boeit dat nog, gemeentebestuurders niet zo veel …
24-10-2024 18:12
Nou ze hebben er wel zin in daar.. Mocht t lukken ben ik benieuwd welke koersen ze daarna nog naar Utrecht gaan halen..
    24-10-2024 18:31
    Volgende keer gaan ze voor de drie grote ronde-starts in één jaar. Als wereldstad in het fietsland par excellence moet je groot durven denken…
25-10-2024 09:11
Past wel in het eco-verhaal van de UCI en de grote organisatoren…
25-10-2024 10:55
Amper nog profwedstrijden in Nederland en ook aantal wedstrijden voor amateurs en beloften daalt elk jaar.

Maar Utrecht trekt wel weer miljoenen uit voor een Italiaanse etappekoers paar dagen in Utrecht rond te laten rijden.
24-10-2024 17:02
Mooi hoe het wielrennen in Nederland in opmars is en gesteund wordt door de overheid. De basis voor hopelijk ooit een nieuwe Nederlandse Tourwinnaar.
    24-10-2024 20:14
    de Nederlandse koersen (Zie Renewi tour) kunnen nauwelijks NEderlandse etappeplaatsen vinden.
    Koersen in het noorden van het land (zie Ronde van Drenthe) verdwijnen doordat er te weinig politiecapaciteit is.
    Dan zie ik liever dat Utrecht zich focust op het behoud van die (helaas) paar Nederlandse koersen.
24-10-2024 19:21
Fantastisch nieuws, waar kan ik boeken?
25-10-2024 11:45
Als Utrechter vond ik het geweldig om de Giro in mijn stadje te hebben. Alles was weken roze en er waren veel mooie activiteiten rondom het fietsen. De Tour enkele jaren later was nog mooier en de Vuelta was ook fantastisch. Maar wat mij betreft hoeft het niet allemaal nog een keer. De eerste drie rondes waren een enorm succes, maar hierna kan het alleen maar minder worden.

Reacties zijn gesloten.