Giro 2018: Pinot geeft op door uitputtingsverschijnselen

zaterdag 26 mei 2018 om 22:38

foto: Sirotti

Thibaut Pinot is met uitputtingsverschijnselen per ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. De Fransman, die voor de etappe op de derde plek in het klassement stond, verloor vandaag 45 minuten op winnaar Nieve en zakte in het klassement van plek drie naar plek zestien.


Update 22:38 uur: Pinot geeft op

Pinot gaat niet meer van start in de slotetappe. Dat heeft ploegleider Martial Gayant verteld tegen Franse televisiezenders. De kopman van Groupama-FDJ blijft vannacht ter observatie in het ziekenhuis. Pinot is uitgedroogd en getroffen door koorts.

69 Reacties

girardengo 26 mei 2018 om 19:56

Toch te ver gegaan. Hopen op een goed herstel.

xistnc 26 mei 2018 om 19:56

En met een hoofd, twee armen en twee benen.

Die uitputtingsverschijnselen hebben we toch op TV kunnen zien? En kennelijk is hij naar het ziekenhuis.

mollemarijden 26 mei 2018 om 19:57

Dat is een mens en hij was niet de enige. Dumoulin zie je de laatste 2 dagen met een dodelijke grijs op z’n gezicht rijden.
Behalve onze froomie die lijkt een stel nieuwe benen eronder te hebben en een nieuw hart hahahaha

Drossard Kudus 26 mei 2018 om 19:58

Ik kan niets anders dan bewondering hebben voor de vechtlust van deze man. Drie weken lang mee koers gemaakt, zoals altijd eigenlijk en ook als het niet gaat tot het uiterste blijven gaan. Had hem het podium na de etappe van gisteren ook wel gegund. Dit tekent denk ik ook wel hoe zwaar de Giro dit jaar was. Hopelijk herstelt hij zich goed en kan hij nog vlammen in de tweede helft van het jaar.

LutsenkoFan 26 mei 2018 om 19:58

Had hem het podium meer gegund dan Lopez in ieder geval. Beterschap Thibaut.

Koel 26 mei 2018 om 20:08

Onverantwoord dat ze hem niet van de fiets hebben gehaald, zijn lijdensweg was niet om aan te zien.

Gabriel Melching 26 mei 2018 om 20:10

Geweldig coureur, zonde dat zijn Giro zo afloopt.
Aanvallende coureur met een menselijk aspect in zijn prestaties, daar ontbreekt het naar mijn mening aan in het wielrennen. Groot fan van deze Fransman.

De Kromme 26 mei 2018 om 20:12

Snap dat een renner door wil. Of het verstandig is geweest met de Tour op komst is een tweede. Leek een beetje op roofbouw op het lichaam. Gaat hij nu onnodig langer van moeten herstellen. Was weinig meer om voor door te fietsen.

Nibs 26 mei 2018 om 20:15

Onverantwoord van hem te laten doorgaan gezien hoe hij over de weg zwalpte.
Als ik van madiot was had ik hem er persoonelijk uitgehaald.
Maar ja wat wil je in een tijd van #keeponfighting en andere nonsens hashtags.
Heb tot mijn eigen scha en schande moeten vaststellen dat ik blijkbaar zelfs voor mijn haar had moeten fighten. Op den duur durven die mannen niet meer opgeven.

reusjen 26 mei 2018 om 20:30

@Nibs
Voor je haar? Doorzetten is gewoon een goede eigenschap, mensen die snel opgeven hebben we al genoeg.

Nibs 26 mei 2018 om 20:34

Wel ja maar als je niet naar eursport kijkt kan je niet begrijpen wat ik bedoel.
#fightforyourhair.

Jungle Man 26 mei 2018 om 20:55

Zo zonde, ik gun pinot het roze itt froome. Bij pinot heb ik altijd het idee dat ie eerlijk en zonder doping koerst

Johnny7 26 mei 2018 om 21:07

Had Pinot echt het podium gegund! Erg jammer dit.

achterhoeker 26 mei 2018 om 21:10

Nog nooit zo'n harde koers gezien als deze Giro….
Zoals Yates en nu vooral nu Pinot compleet kapot gaan is eigenlijk schokkend…..
Wat velen vreesden vooraf…Froome en sky maken de koers harder als normaal omdat ie voor zn waarschijnlijke schorsing nog een Grand Tour wil winnen…..
Voor Pinot Yates en du Moulin word het ontzettend moeilijk om in de Tour te knallen…
Sky verkloot de wielersport of Froome is 1 van de beste ooit

Arema Pro Cycling Team 26 mei 2018 om 21:13

Had hem geen podium gegund,dus wel blij,maar wens hem natuurlijk wel goed herstel.

KnightBiker 26 mei 2018 om 21:18

Idd, pinot is een van de meest menselijke renners. Rijd heel goed maar zakt ook regelmatig door het ijs bij vermoeidheid. Daarom zou het hem heel erg gegund zijn een prijs te rijden in een grote ronde.
En, ik ben doping gezeur meer dan zat maar zoals al gezegd, froome ziet er nu beter uit dan een dag of vier geleden terwijl iedereen op het tandvlees zit. (Maar daar wil ik verder niets mee insinueren, het valt alleen op.)

jjeras 26 mei 2018 om 21:20

Lijkt me niet meer dan normaal, dat je na zo’n giro in het ziekenhuis belandt.

nolvh 26 mei 2018 om 21:24

Hieruit blijkt maar weer hoe zwaar het dit jaar was. Dumoulin zijn prestatie is ook outstanding

JimKro 26 mei 2018 om 21:29

Froome heeft duidelijk naar de derde week gepiekt en veel risico genomen omdat hij in de eerste 2 weken (wellicht ook mede door zij val) nog lang niet op zijn top was. Dit risico heeft zich uitbetaald. Froome’s concurenten hebben waarschijnlijk net te vroeg gepiekt. Pinot was tijdens de Tour de Alpes al op een hoog niveau. En Yates heeft super agressief gereden in zijn hoogvorm, die zoals verwacht in de eerste twee weken lag. Chapeau voor Yates dat hij echt geprobeerd heeft om te winnen i.p.v. zijn krachten te verdelen en 6e te worden. Komt er uiteindelijk op neer dat de huidige situatie niet per se heel vreemd is. Gewoon verschillen in vormpeil. Daarnaast hebben we het ook over de beste AK-rijder van dit moment. Iemand die dus uitzonderlijk kan herstellen en erg goed weet wat zijn lichaam kan.

martijnkh 26 mei 2018 om 21:34

Er bestaat niet zoiets als pieken in de 3e week van een grote ronde. Daar is al meerdere keren onderzoek naar gedaan. Iedereen slijt en gaat minder snel. Alleen de één slijt harder dan de ander. Daar zit het verschil.
Renner die daadwerkelijk harder gaan en pieken in de 3e week zijn voor mij erg verdacht.

Djoop 26 mei 2018 om 21:35

Leuk verzonnen, Jim!

horsm 26 mei 2018 om 21:39

Blijft een sympathieke renner, Pinot.

oscarito1908 26 mei 2018 om 21:40

Martijn
In principe is dat pieken in de derde week ook minder snel slecht worden. En iets beter herstellen dan de rest.

Gilberto 26 mei 2018 om 21:43

Zegt het nog iets over niveau van de deelnemers buiten de top 10 als je 45 minuten verliest en alsnog 16e staat?

Leidsejonguhhh 26 mei 2018 om 21:46

Blijf sterk Pinot. Had echt met hem te doen vandaag, stond helemaal stil. Heeft drie weken allengegeven, maar zijn Giro duurde een dag te lang. Hopelijk herstel je hiervan en zullen we je weer zien vlammen als vanouds. Geweldig coureur met een goudenhart