Philippe Gilbert: “Laatste valpartij komt door het parcours”

dinsdag 29 juni 2021 om 10:37
Philippe Gilbert: “Laatste valpartij komt door het parcours”

foto: Cor Vos (archief)

Er is al veel gezegd en geschreven over de vele valpartijen in de slotfase van etappe drie in de Tour de France. Ook Philippe Gilbert heeft een duidelijke mening. “De eerste twee valpartijen komen door stuurfouten, bij de laatste valpartij ligt het aan het parcours.”

Lotto Soudal, de ploeg van Gilbert, zag gisteren sprinttroef Caleb Ewan uitvallen na een valpartij op hoge snelheid in de laatste honderden meters. De rappe Australiër was niet de enige renner die tegen het asfalt kwakte. Zo gingen er in de slotfase meerdere renners onderuit na twee grote valpartijen. Gilbert heeft het op zijn eigen Youtube-kanaal over de vele crashes.

“Het is triest wat er allemaal is gebeurd. Ik heb drie verschillende valpartijen gezien. De eerste twee zijn normaal en komen door stuurfouten. Door renners die in elkaar haken. Er was zeer veel nervositeit. Wat ik heb gelezen, is dat Primož Roglič alleen ten val kwam. Dat heeft dan niets met het parcours te maken. Bij de tweede valpartij zat ik wat achteraan en dus heb ik de reden niet gezien.”

En dan naar de grote crash op goed vier kilometer van de finish. Gilbert: “Bij de laatste valpartij is het de fout van het parcours. Op vier à drie kilometer van de streep had je een afdaling tussen twee muren. Je zag dus niet waar je naartoe reed. De renners moesten risico’s nemen en dus ontstond er een valpartij.” De grote vraag is dan ook: treft de organisatie van de Tour enige blaam?

Kritisch op de ploegen 
“De organisatie moet zich houden aan bepaalde veiligheidseisen. Zij komen met een parcours en dit moet dan nog worden goedgekeurd door de safety manager van de UCI. Dat is gebeurd en daar ligt de fout”, is Gilbert van mening. “Er is een grote fout gemaakt door de mensen die het parcours goedgekeurd hebben aan het begin van de Tour de France.”

De renner kijkt echter niet alleen naar de organisatie. “Heel veel ploegen hebben de etappes verkend, maar hebben vervolgens niks gezegd tegen ASO. Het is aan de teams om gevaarlijke punten door te geven, dan had ASO kunnen ingrijpen. Het is heel erg triest dat ploegen het parcours wel verkennen, maar vervolgens niks zeggen. Communicatie is hier het sleutelwoord. We moeten hier zeker van leren, want dit is een slechte dag voor het wielrennen.”

Dit artikel delen:

19 Reacties

Fast Freddy 29 juni 2021 om 10:45

Volgens mij was dat de een na laatste valpartij. Hij vergeet z’n ploegmaat. Waarbij de bocht in de laatste 150m ook een belangrijke rol speelt.

Thoin 29 juni 2021 om 10:46

Hij heeft het inderdaad over de val van oa. Demare op 2 à 3km van de streep.

Wheely 29 juni 2021 om 12:03

Ik dacht inderdaad toen ik de titel las dat hij de val van Ewan bedoelde. Vond dat al een tikje bijdehand. :)

Peet Gute 29 juni 2021 om 12:15

val van Ewan was een stuurfout en had niets met die flauwe bocht vandoen, die was op zich niet gevaarlijk

La Primavera 29 juni 2021 om 10:47

Dat ploegen op de dag zelf pas gaan klagen gebeurt al jaren. Het is voor vele ploegen niet makkelijk om aan geld en sponsoren te komen. Je kopman die geld op moet leveren zien vallen door een gevaarlijk parcours moet toch voldoende reden geven om proactief te zijn op dit soort zaken…

Onnavolgbaar zijn ze in de wielersport.

chasse patat 29 juni 2021 om 10:48

Mooie reactie waarin Philippe het balletje terug legt bij de teams die vooraf proactief moeten zijn en niet de koe in de kont moeten kijken. Mooi stukje reflectie!

Jean Dumas 29 juni 2021 om 11:04

Zeker, maar er iets van zeggen gebeurt al regelmatig. De crux is dat de UCI parcoursen goedkeurt en de verantwoordelijkheid voor het ontwerp dan in commissie wordt weggewuifd.

KnightBiker 29 juni 2021 om 12:19

+1 al was er kennelijk een verzoek to neutralisatie vanaf 8km waarop niet is gereageerd.
Er moet meer gebruik gemaakt worden van collectieve kennis: als een parcours voorgesteld wordt moet dat gekeurd worden door alle partijen en de UCI, dus een forum/digitaal formulier waar alle partijen georganiseerd het parcours kunnen keuren is een idee: als er onopgeloste voorwaarden niet zijn ingevuld heeft de UCI parcours keurmeester ook meer data om mee te werken.
Eens dat de valpartijen van Roglic en Thomas niet direct iets met het parcours van doen hebben, maar dat er een bochtige afdaling vlak voor een beoogde massasprint ligt is wel iets waarbij je wenkbrauwen gaan fronzen: dat moet niet kunnen.

AnderJ 29 juni 2021 om 11:01

“Wat ik heb gelezen is dat Primož Roglič alleen ten val kwam”

Ik heb toch ook andere dingen gelezen…

Draadband 29 juni 2021 om 11:27

Hij was de enige die viel op dat punt. De val kan wel door een andere renner veroorzaakt zijn, maar wat Philippe Gilbert bedoelt is dat een val van een enkele renner niet door het parcours komt.

AnderJ 29 juni 2021 om 11:45

Daar heeft hij inderdaad gelijk in.

guyremgabdel 29 juni 2021 om 11:17

Perfecte analyse van een “oude rot” in het vak. Sedert de invoering van de oortjes omwille van de “veiligheid” zitten daar 23 sportdirecteurs te brullen dat al hun renners vooraan moeten zitten en dat zeker wanneer de weg amper 4 m breed wordt in de finale.
En dan heb je in het peloton nog van die pipo’s die voortdurend meer achterom zitten te kijken of hun kopman nog in het wiel zit dan geconcentreerd voor zich uit te kijken en zo in botsing komen met hun voorligger.
Bij druk verkeer moeten wij in de auto toch ook niet achterom kijken ?
Renners en ploegen treft evenveel schuld als de organisatie. Al eens bij stilgestaan dat de organisatoren deze versmallingen misschien bewust gekozen hebben om de renners op het lint te krijgen om zo net precies valpartijen in aanloop naar de sprint te voorkomen ?

Peet Gute 29 juni 2021 om 12:18

prima analys, alleen vergeet je die pipo’s die op kop als gekken naar beneden denderen, in dit geval Mohoric

guyremgabdel 29 juni 2021 om 13:56

Klopt Peet Gutte, er scheelt wat met die jongen. Hij heeft ze nog alle vijf maar die vijfde moet eens aangespannen worden. Blijkbaar heeft hij uit zijn valpartij uit de Giro nog altijd niet veel lessen getrokken.

Tempobeul 29 juni 2021 om 11:47

Goede analyse, maar ik vraag me wel af of de meeste ploegen een dergelijke sprintersetappe op voorhand ter plaatse gaan verkennen.

KnightBiker 29 juni 2021 om 12:24

Zeker wel. Alle sprinters ploegen sturen ook op de dag mannetjes vooruit om de situatie van de dag door te geven: windrichting, status van het wegdek, rotondes en van welke kant je die neemt, waar aan te gaan en waar als ploeg in de laatste km’s voorop te rijden. Erik Zabel ooit uit de doeken zien doen hoe dat gaat.

Tempobeul 29 juni 2021 om 13:55

Dat ze dat de dag zelf doen, dat begrijp ik, maar dat is toch ruim te laat om nog iets aan het parcours te wijzigen. Het is blijkbaar zelfs te laat om de tijdsopname apparatuur te verplaatsen. Doen ze dit ook weken op voorhand, zoals bij bergetappes en tijdritten?

fd1980 29 juni 2021 om 12:45

Niemand verplicht ze tot het nemen van de risico’s. Dit doen ze zelf. Parcours gister was niks mis mee. Het zijn profs.

S'mon 29 juni 2021 om 13:14

Oke, maar dan is het altijd de schuld van de renners.

Headlines

Materiaalzone

Populair