Philippe Gilbert: “Een vijfde Amstel zou fantastisch zijn”

donderdag 7 april 2022 om 08:34
Philippe Gilbert: “Een vijfde Amstel zou fantastisch zijn”

foto: Cor Vos

Philippe Gilbert stond al vier keer op het hoogste podium van de Amstel Gold Race. Dit voorjaar kwakkelt de 39-jarige Belg met zijn gezondheid en is hij nog niet in zijn allerbeste vorm, maar toch heeft hij hoop voor komende zondag. “Het zou fantastisch zijn om de Amstel Gold Race een vijfde keer te winnen”, zegt hij in gesprek met Het Laatste Nieuws.

De Belg geeft echter aan dat het lastig gaat worden. “Dit voorjaar is heel moeilijk geweest voor mij. Ik ben altijd ziek geweest, nu nog. Het is nog steeds niet honderd procent. Het is wel vervelend, want de goesting en motivatie zijn daar. Ik ben begrensd door de ziekte. Het is nooit erg, want ik kan blijven trainen, maar echt alles geven lukt niet. Daardoor blijft mijn conditie hangen op een oké niveau, maar niet mijn beste niveau. Ik hoop dat dit snel over zal gaan.”

Mocht Gilbert zondag inderdaad winnen, dan zou hij qua aantal zeges op gelijke hoogte komen met recordhouder Jan Raas. “Als je ooit iets hebt gewonnen, willen mensen altijd meer. Ik wil zelf ook altijd meer. Maar als je alles geeft, lukt het niet per se altijd. Maar als ik een vijfde Amstel kan winnen, zou dat fantastisch zijn”, aldus de renner van Lotto Soudal, die er zeker van is dat hij in ieder geval van belang kan zijn voor de ploeg. “Misschien als kopman of medekopman, en anders als helper, als man met ervaring. Ik geef nog altijd alles.”

“Ik heb veel succes gehad in de Amstel. Ik vind de koers ook gewoon supermooi en superleuk om te rijden. Ik koers altijd gewoon graag in Limburg”, aldus Gilbert, die uitlegt waarom de Amstel Gold Race hem zo goed ligt. “Mijn fysiek past bij deze koers. Het zijn inspanningen van maximaal twee of drie minuten. Ik kan soms één of twee dagen goed klimmen, maar ik hoor niet bij de beste klimmers.”

Dit artikel delen:

16 Reacties

Henk van Bouw 7 april 2022 om 08:41

Soms mag je ook best accepteren dat het er niet meer inzit om te winnen. Om nou voor elke wedstrijd een artikel te wijden aan een Gilbert die denkt toch nog te kunnen winnen… Respect voor wat hij allemaal bereikt heeft, maar dit is niet nodig.

quickstep_wolfpack 7 april 2022 om 08:53

Volgens mijn zegt hij helemaal niet dat hij denkt dat hij nog kan winnen? Maar dat het geweldig zou zijn. Hij geeft volgens mijn ook gewoon aan dat het lastig word en dat hij denkt gewoon van belang te kunnen zijn voor zijn ploeg. En ik denk dat hij daar gelijk in heeft

Limal 7 april 2022 om 08:54

Dit is na een bericht bij MSR (zijn enige ontbrekende monument) ook maar het tweede artikel over Gilbert's eventuele winstkansen (omdat hij in dat geval mede-recordhouder qua aantal zeges in de AGR zou worden). In zijn afscheidsjaar verdient één van de beste klassieke renners van de afgelopen 15 jaar dat wel, lijkt me.

Romāns Vainšteins 7 april 2022 om 08:58

Wanneer ‘MvdP rijdt 33 K op hometrainer’ genoeg grond is om ons op wat extra banners en pop ups te trakteren is een klein artikeltje dat de papieren mogelijkheid vaneen record duidt geen probleem, toch?

Pedalo 7 april 2022 om 09:02

Hahaha….zit momenteel niet eens bij de beste 50 van het peloton.

way2go 7 april 2022 om 09:04

Het lijkt wel alsof Gilbert iedere keer dezelfde fout maakt door ziekte/blessure te weinig tijd te geven om volledig te genezen, waardoor het blijft doorsukkelen. In 2000 brak hij in de tour zijn knieschijf en stond hij amper 4 weken later alweer aan de start van de ronde van Belgie. Vervolgens kreeg die knieblessure natuurlijk een terugslag. En nu weer die ziekte die maar blijft doorsukkelen en gewoon stug blijven doortrainen.

Secondant 7 april 2022 om 09:47

Nooit geweten dat Gilbert als belofte al de Tour reed, ruim 2 jaar voordat hij prof werd. Klasbak is het toch ook.

JensVdB 7 april 2022 om 10:34

Als Junior mag je geen Tour rijden

way2go 7 april 2022 om 14:00

Typo: dit was 2020.

Dolledriesoldebroek 7 april 2022 om 09:31

Alle succes Phil! Zal em wel niet worden, maar toch een fantastische carrière gehad!

Gunther Leonhardt 7 april 2022 om 10:27

Hij is goed betaald voor de laatste drie seizoenen. Alsof hij de Lotto gewonnen heeft.

uitdewaaier 7 april 2022 om 10:55

Gilbert is en blijft een aardige Walloniër en een vreemde Belg.

Gangmaker 7 april 2022 om 11:15

Dat word niets voor hem

dikkechaap 7 april 2022 om 12:07

Een eerste tour de France zou ook fantastisch zijn voor Gilbert. Daarop heeft hij bij benadering even veel kans als op een vijfde Amstel.

vanSpringel 7 april 2022 om 12:56

De vijfde ? Da's niet zo moeilijk, gewoon een sixpack kopen.

Naast de blonde bieren/pilzen hebben ze ook de Radler's en de speciale bieren.

Marszzz 7 april 2022 om 15:09

Na Thomas gisteren (die nog denkt de Tour te winnen) een ander die nog denkt dat het nog als 5 jaar geleden is. Het speelveld is veranderd maar dat hebben zij blijkbaar nog niet door.

Headlines

Materiaalzone