Phil Bauhaus snelt naar zege in slotrit Tirreno-Adriatico, Pogacar eindwinnaar

zondag 13 maart 2022 om 15:04
Phil Bauhaus snelt naar zege in slotrit Tirreno-Adriatico, Pogacar eindwinnaar

foto: Cor Vos

De slotetappe van Tirreno-Adriatico is gewonnen door Phil Bauhaus. De Duitse sprinter van Bahrain Victorious boekte in San Benedetto del Tronto zijn eerste zege van het seizoen. Bauhaus bleek na een onoverzichtelijke spurt de snelste, voor Giacomo Nizzolo en Kaden Groves. Tadej Pogačar volgt zichzelf op als eindwinnaar.

Na opnieuw een indrukwekkend staaltje alleenfietsen van Tadej Pogačar in de koninginnenrit naar Carpegna, werd er vandaag een punt gezet achter de 57ste editie van Tirreno-Adriatico. In de relatief vlakke slotetappe van en naar San Benedetto del Tronto, normaal de plek voor de afsluiteinde tijdrit, ging het eigenlijk alleen nog maar om de ritzege. In het klassement was de strijd namelijk al gestreden en zijn de posities verdeeld. Voor de rappe mannen, denk aan Tim Merlier, Arnaud Démare en Mark Cavendish, stond er echter nog wel het nodige op het spel in de net geen 160 kilometer lange slotrit.

Manuele Boaro voert de forcing – foto: Cor Vos

Drie renners kiezen voor de aanval 
Met Pogačar in de blauwe leiderstrui begon het peloton al relatief vroeg, zeker voor Italiaanse begrippen, en in zonnige omstandigheden aan de zevende en laatste etappe. Drie renners hadden nog wel zin om een dagje in de aanval te fietsen. De voor Astana Qazaqstan uitkomende hardrijder Manuele Boaro sprong weg uit het peloton en kreeg het gezelschap van zijn landgenoot Alessandro Tonelli van Bardiani-CSF-Faizanè en Jorge Arcas, de Spanjaard van Movistar. De drie aanvallers kregen al snel de zegen van het peloton en wisten zo een maximale voorsprong te vergaren van ruim drie minuten.

De voorsprong van de koplopers bleef in de eerste koersuren schommelen rond die drie minuten, mede door het werk van de mannen van UAE Emirates – voor leider Pogačar – en Jumbo-Visma, in dienst van de jonge Nederlandse sprinter Olav Kooij. De sprintersteams wisten het verschil zodoende steeds verder terug te schroeven en met nog acht kilometer te gaan werden Boaro en Arcas als laatste overlevers van de vroege vlucht ingerekend. Vanaf dat moment stond alles in het teken van een nieuwe en meteen ook laatste massasprint in deze Tirreno-Adriatico.

Bauhaus wint na onoverzichtelijke sprint 
De treintjes van Bahrain Victorious en Groupama-FDJ bepaalden aanvankelijk het tempo aan kop van het peloton, maar met nog goed drie kilometer te gaan nam TotalEnergies het commando over. De Franse formatie wilde Edvald Boasson Hagen, in 2010 de laatste sprintwinnaar in San Benedetto del Tronto, zo goed mogelijk afzetten voor de eindsprint. Dat plannetje viel in duigen, want de Franse ploeg werd overvleugeld door Israel-Premier Tech, maar ook de Israëlische formatie slaagde er niet in om een vlekkeloze lead-out op poten te zetten.

Geen enkele ploeg wist de bovenhand te houden en zo kregen we een zeer onoverzichtelijke spurt in de straten van San Benedetto del Tronto. Phil Bauhaus profiteerde optimaal van de chaos. De Duitser kwam van achteruit, wist in extremis nog Alexander Kristoff voorbij te snellen en versloeg met een ultieme jump Giacomo Nizzolo en Kaden Groves. Tadej Pogačar kwam veilig in de buik van het peloton over de finish en wint zo voor de tweede keer in zijn carrière Tirreno-Adriatico. De Sloveen werd op het eindpodium vergezeld door Jonas Vingegaard en Mikel Landa.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Gaio Svetonio 13 maart 2022 om 15:08

Niet één etappe. Geen enkele trui. Zelfs niet eens top tien in het eindklassement. "Un altro sconfitto sul suolo italiano.” Is het afsluitende deel van het rampzalige Italiaanse drieluik Giro-Lombardije-Tirreno nu het einde van de grote Evenepoel-hype? Of nog steeds niet?

Het is de “Remco Wint Altijd Overal 15 Jaar Lang”-hype. Een 4 jaar durende hype die steunt op sterk tijdrijden en selectieve wedstrijddeelnames. Maar nu beginnen onbetekenende resultaten in grote wedstrijden Remco’s statistieken af te vlakken. Zelfs genietend van de luxe om niet te moeten knechten, worden zijn overwinningen in de toekomst wellicht gewone “outliers”, om het bij de Statistiek te houden.

Immers, hoeveel maal moet iemand bergop lossen opdat de media hem niet langer een klimmer noemen? Want bergop stokken die massieve dijen, zoals een Brabants trekpaard in de modder.
Chris Froome kan eindelijk met pensioen gaan. Voor aandoenlijke beelden van een ervaren en gelauwerde grote ronderenner die bergop al snel gelost wordt, is er nu een andere, jongere renner.

Hoeveel nederlagen moet een renner lijden opdat de media hem verlossen van de bijnaam De Nieuwe Merkx? Trouwens, vanwaar toch die vergelijking met de grootste aller tijden? Evenepoel is niet eens de beste renner van het huidige peloton. Zelfs niet eens van zijn generatie. En nu al zijn er renners jonger dan hem die hem achterlaten, bijvoorbeeld Rodríguez in de Ronde van Valencia. In Valencia onttroonde Vlasov trouwens de koning van de C-wedstrijdjes. Desondanks schoot de Instagram-account naar 496.000 volgers en kondigde Netflix een serie aan. De koning is dood, lang leve de koning?

Dit seizoen waren Remco’s uitspraken opmerkelijk voorzichtiger: inmiddels is hij al meerdere malen plat op zijn smoel gegaan. Voortaan speelde hij de rol van Remco il simpatico. En toch, na een sterke tijdrit was de grootspraak er weer: de koers kon maar niet hard genoeg worden, hij overwoog Pogacar te lossen,… En na verkeerd te zijn gereden schoffeerde hij de organisatie, net zoals hij dat deed na verlies in Valencia en de Algarve, op ‘zijn’ berg met standbeeld. Gisteren, na de afgang op de Monte Carpegna, gaf Remco toe dat hij niet goed genoeg was, “vandaag.” M.a.w. hij is goed genoeg, alleen gisteren niet. Een variatie op “vijf minuten slechte benen”? Welnu, wij wielerliefhebbers weten beter. Wij zeggen: “il Carpegna ci basta.”

filver 13 maart 2022 om 15:17

Een lange tekst

Turtlehead 13 maart 2022 om 15:23

Ik zou zeggen: van Merckxiaanse proporties.
Misschien wel de langste post ooit. Ever.

fietsvriend 13 maart 2022 om 15:26

Ben je ook opgelucht nu?

Mystery Rider 13 maart 2022 om 16:27

Duim omhoog voor diegenen die de ganse post gelezen hebben – ik helaas niet verder geraakt dan de eerst paragraaf, maar toch effe reageren!

Deze stond zeker al lang klaar voor een copy/paste :)

Marco Willems 13 maart 2022 om 18:06

Samenvatting: Boehoe ik vind Remco niet leuk, huil huil.

Ivanoviclover 13 maart 2022 om 18:41

Deze post zegt veel meer over jou dan over Remco.

xistnc 13 maart 2022 om 15:14

Knap hoe Kooij vanuit de achterhoede van het peloton op 2km nog naar een 8e plek sprint. Het beste zal er bij hem af zijn na deze zware en vooral ook koude koers, maar echte toppers kunnen zich in het algemeen dan toch nog wel opladen voor de sprint én de sprint voor de sprint.

Franco Ballerini 13 maart 2022 om 15:16

Ja. Veel steun van zijn ploeg had hij vandaag niet.

Mystery Rider 13 maart 2022 om 16:29

Jammer, ik had echt gehoopt dat hij deze zou winnen!

zacht 13 maart 2022 om 15:14

De parcoursbouwers hadden denk ik een gezellige avond gisteren. Er stond letterlijk niet één dranghek recht.

Het Jachtluipaard van Numansdorp 13 maart 2022 om 15:17

Fijn dat Jumbo hun allergrootste talent goed ondersteunt en hem vooraan aflevert voor de sprint. Oh wacht..

De heren renners waren ook weer als een stel doorgesnoven idioten met doodsverachting aan het slingeren in de sprint. Waar blijven die DSQ’s?

platteprijs 13 maart 2022 om 15:18

Wat heb je tegen Jumbo vandaag, gezien je reactie bij Drenthe?

Het Jachtluipaard van Numansdorp 13 maart 2022 om 15:20

Zowel in Drenthe als in de Tirreno leveren ze een tactische wanprestatie, dat mag toch best benoemd worden?

S. Morgenstern 13 maart 2022 om 15:21

Ik dacht dat je de idioten hier voorgoed vaarwel had gezegd..

ssj 13 maart 2022 om 15:49

Vingegaard hoeft hier toch niet mee te sprinten?

Zadelsnuffelaar 13 maart 2022 om 15:18

Ik vraag me af hoe Vansevenant en Van Wilder naar de prestaties van Remco kijken? Twee jonge Belgische teamgenoten bij QS die misschien wel meer gemaakt zijn voor grote rondes. Lijkt mij niet dat ze gaan willen knechten voor meneer Evenepoel. Zij rijden sneller bergop!

Turtlehead 13 maart 2022 om 15:24

En verdienen minder centjes.

Gaio Svetonio 13 maart 2022 om 15:45

@Zadelsnuffelaar

Wellicht zullen ze aan de kant van de weg moeten wachten op hun kopman, zoals hun voorganger Almeida moest doen.

Gunther Leonhardt 13 maart 2022 om 15:51

Als ze een keer een koers winnen, zullen ze zeker de nodige eisen stellen.

Panache 13 maart 2022 om 17:52

Velen vinden het nodig hun gram te halen nu Evenepoel gefaald heeft. Ik doe daar niet aan mee. Ja hij heeft een grote mond en inderdaad is er nu niets dat er op wijst dat we te maken hebben met een kandidaat Tourwinnaar, maar kom op we gaan Vansevenant of Van Wilder toch niet boven hem plaatsen? Zij mogen veel meer in de luwte hun carrière opbouwen, maar mogen de schoenen van Evenepoel voorlopig nog niet strikken. Om met een knipoog af te sluiten: ik spreek jullie wel na Gullegem Koerse.

Gaio Svetonio 13 maart 2022 om 18:45

Rijdt Remco dit jaar opnieuw de Druivenkoers?

Headlines

Materiaalzone