Peter Sagan boos op Wout van Aert: “Blij dat ik nog heel ben na deze sprint”
foto: Cor Vos
zondag 3 juli 2022 om 18:41

Peter Sagan boos op Wout van Aert: “Blij dat ik nog heel ben na deze sprint”

Peter Sagan kwam tijdens de derde etappe van de Tour de France woedend over de streep in Sønderborg. De Slowaak van TotalEnergies was van mening dat Wout van Aert gevaarlijk van zijn lijn week en Sagan daarbij de hekken in dwong. “Ik ben blij dat ik nog heel ben na deze sprint”, vertelt Sagan aan VeloNews na de finish.

Het vingertje van Sagan, die uiteindelijk vierde werd, was duidelijk zichtbaar in beeld. Direct na het passeren van de finish wees hij naar Van Aert en schreeuwde hij hem iets toe. Na afloop hintte de drievoudige wereldkampioen erop dat hij de sprint van de Belg niet correct vond. “Maar ik kan daar niet over beslissen. We hebben daar een jury voor. Maar op de tv-beelden kan je het zien”, aldus Sagan.

“Natuurlijk ben ik niet blij, maar we hebben een jury in de Tour de France en zij moeten daarover beslissen. Niet ik”, gaat hij verder. “Ik begon mijn sprint en het gat werd steeds kleiner. Ik vond mezelf daarna terug dicht naast de hekken. Verder is er niets gebeurd. Dat was het.”

Van Aert heeft ook nog gereageerd op de aantijgingen van Sagan. “Ik zag hem langszij komen en hij probeerde iets tegen mij te zeggen. Maar ik kon hem door al het geluid niet verstaan. Ik weet niet zeker waar hij over klaagde. Ik weet ook niet wat er precies gebeurd is en hoe dicht hij bij de hekken zat.”


Bekijk hieronder de beelden van de laatste 200 meter van de derde etappe.

RIDE Magazine
81 Reacties
Sorteer op:
3 juli 2022 18:43
Niet zo janken
3 juli 2022 18:44
Van Aert reed niet 100% reglementair, maar Sagan zijn reactie is er ook wat over. Wout duwde hem heus niet in de omheining.
    3 juli 2022 18:50
    Ja eens. Sagan lijkt van Aert ook nog een duwtje terug te geven (om te voorkomen dat van Aert hem niet verder klem zette; vind ik wat twijfelachtig?). Vond zelf Sagan's acties tov Jakobsen gisteren meer buiten het boekje dan wat WVA deed vandaag.
    Groenewegen profiteerde wel op een fantastische manier van WVA's afwijking naar rechts.
    3 juli 2022 21:36
    Duidelijk te zien dat Jakobsen eerst meermaals zijn elleboog zet naar Sagan en hem richting Stuyven duwde. Voor mij niks onreglementair gebeurd en ze maakten er zelf ook weinig misbaar rond. Maar als je toch iets wil zeggen was het eerder Jakobsen
    4 juli 2022 07:17
    Sagsn moet niet janken. Ruim voor de meet en aan de tussensprint was hij de Bokito van dienst
3 juli 2022 18:46
Sagan rijdt zelf richting hekken. Dan Wout de schuld geven. Beetje vreemd.
    3 juli 2022 18:50
    Waarom denk je dat ie richting de hekken rijdt?
    4 juli 2022 07:18
    Niet omdat WvA de deur dicht deed in elk geval
3 juli 2022 18:51
Van Aert hield wel ruimte. Hij gooide de deur niet dicht. Sagan is de laatste de moet klagen.
3 juli 2022 18:52
Zegt sagan hahahaha
3 juli 2022 18:52
Meer opvallend is voor de Tsaar dat de rest niet meer dat ontzag voor hem heeft. Ze beuken terug als hij weer eens komt flipperen in de sprint zelf en de aanloop. Hij is niet meer onaantastbaar.
3 juli 2022 18:53
Niet veel aan de hand, iedere sprinter wijkt wel iets van zijn lijn af,op Greipel na,dat was echt een faire sprinter
3 juli 2022 18:54
Sagan die vraagt om een sprint te herbekijken?

What's next? Voeckler die vindt dat Formolo iets veel maniertjes heeft bij zijn inspanningen?
3 juli 2022 18:54
Van Aert had vandaag een lichte gele kaart kunnen krijgen, Sagan zelf (en Jakobsen voor zijn beukwerk in de reactie) gisteren een dubbele gele. Twee gele kaarten = puntenaftrek, drie = uit wedstrijd.

Ik ga verder niet meer antwoorden want weet dat de meesten het hier passioneel oneens mee gaan zijn, maar enkel zo (en mits consequent uitvoeren!) ga je de sprints minder gevaarlijk maken. En schilder als hulp voor de sprinters en voor een makkelijkere interpretatie van afwijken van de lijn ook nog maar richtlijnen op de grond.
    3 juli 2022 19:00
    Ik ben het hier wel mee eens eigenlijk. Renners relegeren heb je niet mega veel aan (bv van een 6e peloton naar laatste van peloton); uitsluiting of puntenaftrek lijkt me inderdaad betere sancties.

    Maar ook dan zal het weer lastig zijn om het consequent uit te voeren. Wordt veel te vaak naar de uitkomst van een incident (val vs. geen val, gewonden vs. geen gewonden) gekeken.
    3 juli 2022 19:42
    Honderd procent mee eens. Die lijnen op de grond zouden er al jaren moeten zijn, blijft raar dat dat nog steeds niet het geval is. Zo makkelijk en doeltreffend.
    3 juli 2022 20:56
    Mee eens.

    @Merlinappa
    Maar hoe trek je die lijnen dan als de aankomst niet recht is?
    3 juli 2022 21:06
    Quote:
    Van Aert had vandaag een lichte gele kaart kunnen krijgen, Sagan zelf (en Jakobsen voor zijn beukwerk in de reactie) gisteren een dubbele gele. Twee gele kaarten = puntenaftrek, drie = uit wedstrijd.

    Als je Van Aert vandaag en Sagan en Jakobsen gisteren geel gegeven had, had je hen dan ook teruggezet in de uitslag?
    Indien niet, dan vind ik het wel raar, dan kan je een winnaar krijgen die geel krijgt.
    Indien wel, dan ben ik bang dat koers een jurysport wordt, waarbij er in elke sprint wel ergens een renner teruggezet wordt en we ook een hoop gezever krijgen achteraf.
    (ik vind dat er zowel vandaag als gisteren onvoldoende gebeurde in de sprint om iemand terug te zetten)
    3 juli 2022 22:12
    Dan kan je het ook anders doen. Eerst waarschuwen met puntenaftrek

    Waarschuwing 1: Puntenaftrek gebaseerd op aantal punten die je die dag hebt behaald met zowel de tussensprint als de eindspurt (Dus helft eraf)
    Waarschuwing 2: Terug in daguitslag (Waardoor je dus je punten van je eindsprint van die dag kwijt bent) en gele kaart
    Waarschuwing 3: Puntenaftrek, terug in daguitslag en gele kaart
    Geen vierde waarschuwing, maar rood = naar huis.

    En dan kan je dit als wijze als experiment zien en dus ook in de toekomst eventueel de teugels strakker aantrekken met maar 1 waarschuwing en daarna gewoon een rode kaart.
    4 juli 2022 00:28
    Voetbal is kapot gegaan door overregulering, laten we dit niet gebeuren met wielrennen.
    4 juli 2022 06:50
    Kaarten in wielrennen, kots. Punten trouwens eveneens kots.

3 juli 2022 18:58
Benieuwd naar zijn visie op de sprint van gisteren
    3 juli 2022 23:51
    Het gaat over de sprint van vandaag .
3 juli 2022 19:00
Ach ja, er is er altijd wel eentje boos en het jury oordeel is nooit 100%...
Laten wij vooral blij zijn dat ze inderdaad niet gevallen zijn bij de sprints
3 juli 2022 19:03
Die sprintersritten zijn in de aanloop al doodsaai, vervolgens lekker gevaarlijk doen in de finale en dan krijg je dit soort achteraf gezeik ook nog tegenwoordig. Leuk hoor allemaal!
    3 juli 2022 19:06
    Wacht, heb jij je niet vermaakt met al die cort-grappen? Aan kwantiteit lag het toch echt niet.
    3 juli 2022 19:26
    Cort vrolijkte de boel tenminste nog wat op
    3 juli 2022 19:48
    De grappen waren niet echt Cort ,maar wel krachtig
3 juli 2022 19:03
Koekje van eigen deeg, zullen we maar zeggen.

Maar goed, als signaal hadden ze Van Aert natuurlijk altijd terug moeten zetten in de uitslag. Nu ben je bezig de boel te laten escaleren, terwijl ze zogenaamd strenger zouden gaan optreden. Reken er maar op dat ze bij de volgende sprint nog agressiever te keer zullen gaan.
3 juli 2022 19:07
Sagan kwam weer beuken tegen Van Aert. Kost hem dat 2cm en de zege ? Het was zeker niet voor zijn veiligheid, maar om voorbij te kunnen.
    3 juli 2022 20:58
    Ben jij ooit wel eens objectief?
3 juli 2022 19:11
En zelf doet ie zeker nooit wat? Loser. Gisteren, en vandaag in de laatste kilometers verschillende beuken gegeven. Hij moet niet zeuren. Echt een arrogant vervelend ventje geworden die Sagan.

In 2017 mocht hij al eens naar huis na zo'n zelfde soort kamikaze actie. Ik zou effe dimmen als ik hem was.
3 juli 2022 19:13
Beetje gelijk heeft ie natuurlijk wel.
    3 juli 2022 19:43
    Precies. Je moet elke zaak op zichzelf bekijken. Het is niet omdat het Sagan is die zich beklaagt, dat er nu opeens niet kritisch mag worden gekeken naar de actie van Van Aert.
    En ja: gisteren was Sagan de dader en had hij eigenlijk straf verdiend. Die heeft hij (om de jury moverende redenen) niet gekregen. Maar dat mag geen reden zijn om hem vandaag het recht te ontzeggen om te protesteren.
3 juli 2022 19:23
Sagan heeft boter op zijn hoofd. Ga eerst maar eens zelfs wat schoner sprinten Peter.
3 juli 2022 19:24
Na gisteren moest Sagan al lang gediskwalificeerd te zijn.
3 juli 2022 19:25
Onzin van Sagan. Kaarsrecht sprinten kan haast niet en wat Van Aert doet ziet er acceptabel uit. Ik denk eerder dat Sagan zijn frustratie afreageert omdat het niet meer wil lukken met hem.
3 juli 2022 19:31
Tsja vaert week toch wel degelijk van zn lijn af en gooide zo de deur dicht… dan kun je hieronder wel hard gaan roepe dat ie niet moet janke maar was iig geen nette sprint… zoiezo was t nogal hectisch
3 juli 2022 19:33
Sagan, kom op zeg. Dat heb jij niet nodig !!!
3 juli 2022 19:35
Hypocriet.
3 juli 2022 19:37
De pot verwijt de ketel haha. Die voelt na 3 coronajaren dat er een winnetje inzit en dan wordt t weer een naar mannetje in de race. En gelukkig maar, er rijden al genoeg nobodys rond in het peloton
3 juli 2022 19:40
Ik heb me gister al kapot zitten ergeren aan Sagan (en eigenlijk al jaren).. Maar vandaag ziet hij kans om opnieuw door de ondergrens te zakken.. Zou het niet voor iedereen beter zijn als hij gewoon met pensioen gaat?
3 juli 2022 19:44
Gelijk heeft ie natuurlijk wel, Wout gaat vanaf links van het midden helemaal naar rechts, dat is absoluut niet sprinten in een rechte lijn zoals het hoort en hij hindert Sagan daar wel degelijk mee. Al had Sagan ook al een dsq kunnen krijgen gisteren.
    4 juli 2022 07:14
    Dan heb ik toch een andere sprint gezien. Sagan kon er gewoon niet voorbij en daar gaat het om. Maar hij werd zeker niet de hekken ingereden en het was ook niet zo dat Van Aert ineens een heel bruuske zwenk naar rechts maakte.
    4 juli 2022 08:46
    Ik heb de sprint nu een paar keer bekeken en uiteindelijk wijkt Wout wel heel ver van zijn lijn af, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat hij dit beseft.

    Laporte gaat linksom Morkov en Wout rechtsom, vanaf dat moment gaat hij 100% de spurt aan met zijn hoofd naar beneden, hij kijkt een keer op om te zien hoe ver de finish nog is en zet dan opnieuw aan, kijkt dan nog een tweede keer op en zit tegen dan al bijna tegen de boarding.

    Tot op dat moment rijdt hij natuurlijk nog altijd als eerste en beseft hij niet wat er achter hem gebeurt, Dylan neemt de juiste beslissing door te sprinten en Wout langs links voorbij te gaan - als je de beelden van bovenuit bekijkt is het ook een split second beslissing van Dylan want hij beseft dat op rechts geen plaats is tussen Wout en Sagan.

    Wout neemt letterlijk iedereen mee naar rechts, zelfs Laporte die naast hem rijdt langs de andere kant en hindert Sagan en Ewan. De beste sprints worden gereden door Dylan die de juiste beslissing neemt en Philipsen die van ver op links vol kan gaan.

Reacties zijn gesloten.