Pello Bilbao slaat dubbelslag in Tour of the Alps

dinsdag 19 april 2022 om 15:20
Pello Bilbao slaat dubbelslag in Tour of the Alps

foto: Cor Vos

Pello Bilbao heeft de tweede etappe van de Tour of the Alps gewonnen. Vroeg in de rit naar Lana kwam een gevaarlijke kopgroep tot stand waarin de speerpunten van Bahrain-Victorious de slag hadden gemist. De ploeg wist de scheve situatie echter recht te trekken, waarna Bilbao de sprint van een klein peloton won en het harde werk van zijn ploeg beloonde.

Na de openingsetappe, gewonnen door vroege vluchter Geoffrey Bouchard, ging de ronde verder met opnieuw een zware rit. Er werd onmiddellijk afgetrapt met een fikse klim, de Passo Rolle. Na een lange afdaling naar de vallei van de Adige, volgde de tweede klim van de dag, de Passo della Mendola. Na een afdaling van kwamen de renners bij de volgende, en tevens laatste hindernis, de Passo Palade. Daarna moesten de renners enkel nog afdalen richting de finish in Lana. Even voor half twaalf werd de koers op gang gebracht.

foto: Cor Vos

Op de Passo Rolle was het meteen koers en kwam een sterke ontsnapping tot stand. Hermann Pernsteiner (Bahrain-Victorious), Miguel Ángel López, Vadim Pronskiy (Astana Qazaqstan), Pavel Sivakov (INEOS), Felix Gall (AG2R), Cian Uijtdebroeks (BORA-hansgrohe), Jonathan Caicedo (EF-EasyPost), Mauro Badilatti, Michael Storer (Groupama-FDJ), Carl Frederik Hagen (Israel-Premier Tech) en Thymen Arensman (DSM) sloegen de handen ineen en pakten ruim drie minuten op het peloton.

Bahrain-Victorious jaagt op gevaarlijke kopgroep
Ondanks dat Bahrain-Victorious Pernsteiner in de kopgroep had, ging de ploeg van Pello Bilbao en Mikel Landa vol in de achtervolging omdat te veel gevaarlijke mannen van voren zaten. Door deze versnelling, begon de voorsprong van de aanvallers terug te lopen. Op de tweede klim van de dag, de Passo della Mendola, viel Sivakov aan, waarmee de kopgroep explodeerde. In eerste instantie konden Pernsteiner, Storer en Arensman mee met de renner van INEOS Grenadiers, die sinds dit jaar onder de Franse nationaliteit koerst.

foto: Cor Vos

Nadat Pernsteiner zich had laten terugzakken om zijn ploeg te helpen en Arensman bij een nieuwe versnelling eraf moest, bleven Sivakov en Storer op de Passo Palade samen over. Ondertussen waaiden de andere vroege vluchters terug in het peloton, waarmee Bahrain-Victorious de situatie weer onder controle had. Met Geoffrey Bouchard op achterstand, lag Bilbao op polepositie om de nieuwe leider te worden. In de laatste tien kilometer werden Sivakov en Storer als laatste vluchters bijgehaald, waardoor een klein peloton op de finish in Lana afstevende.

Bahrain-Victorious trok de sprint aan voor Bilbao, die het werk van zijn ploeg succesvol afrondde. Romain Bardet kwam als tweede over de aankomst, Attila Valter werd derde. Felix Gall en Eddie Dunbar maakten de top vijf compleet. Geoffrey Bouchard kwam in een tweede groep op 35 tellen achterstand over de streep en moest zijn leiderstrui afstaan aan Bilbao.

Dit artikel delen:

34 Reacties

Poeksel 19 april 2022 om 15:27

In de voorste groep ook de 18-jarige Lemmy Martinez, heel knap. Hij heeft goede genen: vader Miguel was olympisch kampioen mountainbike in 2000, opa Mariano won de bolletjestrui in de tour van 1978.

Maillot à Pois 19 april 2022 om 15:44

Lenny, niet Lemmy ;-)

Jacco van Stierop 19 april 2022 om 15:48

Weet niet of die term toentertijd al bestond, maar Mariano Martinez was mijn eerste cultheld. Immer op jacht naar de bolletjestrui, maar in het hooggebergte kwam hij tekort.
Mooi dat zijn aanvalslust uiteindelijk in 1978 wel werd beloond.
Leuk inderdaad dat zijn kleinzoon hier rijdt.

Wheely 19 april 2022 om 18:31

Vernoemd naar die van Motörhead? Vet!

Maillot à Pois 19 april 2022 om 18:40

Het zal eerder naar Kravitz zijn, vrees ik

Wheely 19 april 2022 om 19:11

Ah dan gaat dat liedje van Acda & De Munnik vast over hem en zijn vader.

“Als de wind zelfs je fiets verschuift, hier ben ik! Ren Lenny ren!”

Cochise 19 april 2022 om 19:41

Leuk weetje, wist ik niet! Papa Miguel heeft ook nog een (weinig succesvolle?) passage op de weg gekend, bij Phonak als ik me niet vergis?

Wheely 19 april 2022 om 19:49

Dat klopt pappa heeft ook gecrosst en de iets betere Yannick Martinez is weer de nonkel van Lenny.

Maillot à Pois 19 april 2022 om 23:08

Voor Phonak, maar in 2002 ook een jaartje bij Mapei-Quickstep, onder andere in de Tour.
Inderdaad niet zo succesvol op de weg, maar wat boeit dat als je Wereld- en Olympisch kampioen MTB bent.

In 2020 maakte hij nog een korte comeback op de weg bij Amore e Vita.
En crossen doet ie nog altijd: deze winter won hij nog 5 nationale crossen in Frankrijk. In eentje ervan was zoon Lenny 2de en broer Yannick 4de.

de adelaar 19 april 2022 om 15:28

Jij hebt goed opgelet bij Eurosport

Bimbo Visma 19 april 2022 om 15:32

Dat agressief koersen van Arensman was niet gelogen.

Net buiten de top-10 in de GC nu. Een een positieverschil tov Buitrago voor de jongerentrui

Edwin Jansen 19 april 2022 om 15:32

Wat is er gebeurd met de volgens de pol eergisteren grote favoriet Lopez?

Edwin Jansen 19 april 2022 om 15:38

13:55… Jemig. In de kopgroep zitten en dan zoveel verliezen. Is ie onderuit gegaan ofzo?

Bimbo Visma 19 april 2022 om 15:41

Die zat in de vroege vlucht en heeft het toen blijkbaar volledig laten lopen

Edwin Jansen 19 april 2022 om 18:13

Hij blijft ondoorgrondelijke die Miguel Angel… Correctie: https://www.wielerflits.nl/nieuws/miguel-angel-lopez-over-vroege-aanval-vandaag-had-ik-niets-te-verliezen/

Baukema Tomoulin 19 april 2022 om 15:42

Froome weer eens beste van zijn ploeg :)

Merzbow 19 april 2022 om 21:39

Op één na beste van zijn ploeg. Hagen was de beste.

De Speedies 19 april 2022 om 15:45

INEOS doet aan Wanty-sprinten?

Maillot à Pois 19 april 2022 om 15:47

Hmm, Pinot ook op 13 minuten binnengekomen – de licht hoopgevende prestatiecurve van de afgelopen weken lijkt zich niet door te zetten

Lalsacien 19 april 2022 om 16:11

Is twee keer gevallen in de Sarthe.

Maillot à Pois 19 april 2022 om 17:10

Dat is juist, ik wist niet of hij daar nog veel last van had. Jij?

Franco Ballerini 19 april 2022 om 15:51

Het commentaar bij Eurosport was vandaag wel heel erg slecht, en dat nog wel zonder Bobbie. Wij kijkers hadden allemaal allang door hoe de wedstrijd situatie was, maar het duurde een minuut of tien voordat het olijke Eurosport duo het doorhad.

Poeksel 19 april 2022 om 15:52

Dat was erg slordig ja.

Edwin Jansen 19 april 2022 om 18:15

Tsja, soms dan hoor ik mezelf ook 10 keer tijdens een uitzending nagepraat worden in het commentaar… :P Zal wel met onze tv-wielrenverslaving te maken hebben. :-)

Marco Willems 19 april 2022 om 15:51

Die Sivakov en Storer geven ff een minuut weg in de afdaling. Eerstgenoemde lijkt geen gevoel voor bochten aansnijden te hebben maar wellicht is het gewoon angst door eerdere valpartijen.

Zeer makkelijke en verdiende overwinning voor Bilbao en Bahrain.

Franco Ballerini 19 april 2022 om 16:02

Mwah, zo slecht zag de afdaling van de twee koplopers er volgens mij niet uit. Het is denk ik eerder dat Bilbao weer eens als een duivel de afdaling van de achtervolgende groep leidde. Niet voor niets dat uit die groep de nodige renners in de afdaling moesten lossen.

De Siepel 19 april 2022 om 15:53

Lijkt mij voor Froome het beste resultaat sinds twee jaar.

Edwin Jansen 19 april 2022 om 18:17

Hij is zelfs een stuk beter dan de eergisteren hier in de poll gedoodverfde favoriet Lopez.

Melkzuur 19 april 2022 om 15:56

Ik heb (nog) geen beelden gezien. Werd het groepje van Carthy (op 35 seconden) gelost tijdens de afdaling?

De Blindenloterij 19 april 2022 om 16:23

Ja, groep Bilbao was op de top renner of 20/25 groot. Gingen zo hard naar beneden dat er gaten ontstonden. Bestond uit mannen in de uitslag tot ongeveer Hagen.

De WT-ploegen lekker alomvertegenwoordigd in de top 20. Porte als beste klimmer en Bilbao als beste daler kan nog een leuk duel worden.

Wheely 19 april 2022 om 18:29

En opnieuw podium voor DSM. Die zijn met een forse inhaalslag bezig.

Cochise 19 april 2022 om 21:09

De volle 10 UCI-punten

Merzbow 19 april 2022 om 21:42

Uijtdebroeks doet het er voorlopig allesbehalve slecht.

Ja, als Belg zijnde kan ik echt wel heel af en toe ook positief zijn over Belgen.

Michelangelo 19 april 2022 om 22:26

Leuke gast, ik ben fan! (dus dat ik een racist-light ben kan gewoon de prullenmand in)

Deed het ook al heel goed in Coppi&Bartali. Toch mag hij van mij nog wel even een beetje onder de radar blijven… Laat de aandacht van fans en media maar lekker gaan naar die andere Belgische “talenten” zodat Cian in de luwte rustig kan groeien zonder zijn plezier te snel te verliezen.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair