Patrick Lefevere verdient meer respect dan kritiek
Analyse Het wolvengehuil zal op de Vlaamse wegen en Noord-Franse kasseien opnieuw niet te horen zijn. Na decennialang het Vlaamse voorjaar te hebben gekleurd en gedomineerd, kunnen we nu al bijna stellen dat de manschappen van Patrick Lefevere andermaal nauwelijks kleur geven aan de klassiekers in het thuisland van hun manager. Na Gent-Wevelgem kunnen we al bijna stellen: de ‘Wolfpack’ is van hun eigen terrein verdreven.
In zijn uitspraken is Patrick Lefevere de laatste jaren niet de grootste tacticus geweest. Dat hij nu de ethische commissie van de UCI vanwege bepaalde uitlatingen over het vrouwenwielrennen op zijn dak heeft, heeft hij aan zichzelf te danken. Zoals de Vlaamse ‘godfather’ ook bepaalde uitlatingen over Dylan Groenewegen, Julian Alaphilippe en Sam Bennett beter achterwege had kunnen laten.
Het zal me hier niet door iedereen in dank worden afgenomen, maar voor mij is Lefevere een héél grote Mijnheer in de wielerwereld. Wat hij op het hoogste niveau in het wielrennen heeft gepresteerd, en nog steeds realiseert, mag als uitzonderlijk worden omschreven.
In 2003 stapte Quick-Step als hoofdsponsor in de wielerploeg van Patrick Lefevere. In die 22 jaar wist het team liefst 37 keer een van de zes Vlaamse voorjaarsklassiekers te winnen. En in Parijs-Roubaix stond er liefst dertienmaal een renner uit het collectief op het podium.
Sinds de zege van Fabio Jakobsen in Kuurne-Brussel-Kuurne in 2022 kijkt zijn team in Vlaanderen naar de hatelijke nul. En sinds de dubbel van Kasper Asgreen in 2021 in de E3 Saxo Bank Classic en Ronde van Vlaanderen is de dominante koerswijze van de blauwe brigade op eigen terrein verleden tijd.
Kritiek
De komende dagen zal de kritiek op Soudal Quick-Step weer aanzwellen, omdat ze op de kasseien hun dna zijn verloren. Dit zal enorm pijn doen bij Lefevere. Waar je zeker felle kritiek op sommige van zijn uitspraken mag hebben, vond ik hem afgelopen zaterdag in zijn column in Het Nieuwsblad eerlijk. Dat zijn eerste renner in de E3 Saxo Bank Classic 29ste werd, noemde hij ver onder de maat: “Hoe we als ploeg zijn weggereden: pijnlijk gewoon.”
Lefevere verwijt zijn renners niet dat ze Mathieu van der Poel, Mads Pedersen en/of Wout van Aert niet kunnen volgen. Hij vindt het zorgelijker dat zijn ploeg in de groep achter deze wereldtoppers geen stempel kan drukken. Hij ziet hoe Lidl-Trek en UAE Emirates (zelfs zonder Tadej Pogacar) in de breedte sterker zijn.
In Gent-Wevelgem toonde zijn ploeg in de achtervolging de intentie om de koers gesloten te houden voor Tim Merlier. De toppers Mathieu van der Poel en Mads Pedersen waren al gevlogen en ook de andere collectieven konden geen vuist maken in de achtervolging. Er rijden de laatste twee jaar nu eenmaal zo’n zes à zeven renners (Van der Poel, Pogacar, Van Aert, Evenepoel, Vingegaard, Roglic en op sommige dagen Pedersen) een paar kilometer rapper dan de rest.

Julian Alaphilippe in Harelbeke – foto: Cor Vos
Daar heeft Lefevere er met Remco Evenepoel eentje van. Alleen richt Evenepoel voorlopig zijn vizier nog niet op het Vlaamse werk. Waar het Vlaamse voorjaar de laatste jaren voor de Belgische ploeg zwaar tegenvalt, de balans op het einde van het jaar valt nog altijd goed uit voor Soudal Quick-Step. Met aanzienlijk minder geld dan diverse topteams staat de ploeg van Lefevere nog in de top-drie van de beste ploegen en ook qua aantal overwinningen strijdt de ploeg nog altijd mee om de hoofdprijs.
Ik vind het lovenswaardig hoe Lefevere zaterdag in Het Nieuwsblad ook zelf in de spiegel keek. Hij verwijt zichzelf fouten te hebben gemaakt in zijn aan- en verkoopbeleid. Een paar jaar geleden benadrukte Lefevere me in een interview dat het er niet alleen om gaat om op tijd talenten te contracten, maar juist ook om op tijd afscheid van ze te nemen.
Nu drukken Julian Alaphilippe, Yves Lampaert en Kasper Asgreen aanzienlijk op zijn budget, maar is duidelijk dat deze drie renners (ook voor de Vlaamse klassiekers) over hun top heen zijn. “De les voor mezelf: geen contracten meer afsluiten te midden euforie”, zo schreef Lefevere in zijn column.
Klassementstrein
Het excuus dat hij de laatste jaren bewust vooral aankopen voor de klassementstrein van Remco Evenepoel heeft gedaan, wil Lefevere niet direct als een hét excuus naar voren brengen. Toch klopt het dat er sinds 2019 vrijwel alleen geld in de versterking rond ‘wonderkind’ Evenepoel is gestoken. Nieuw in 2020: Mauri Vansevenant, Andrea Bagioli, Fausto Masnada en João Almeida (in 2022 alweer vertrokken). Nieuw in 2021: Ilan Van Wilder. Nieuw in 2022: Louis Vervaeke en Mauro Schmid. Nieuw in 2023: Jan Hirt. Nieuw in 2024: Mikel Landa.
In de tweede lijn voor het Vlaamse werk zijn afgelopen winter o.a. Tim Declercq, Florian Sénéchal en Davide Ballerini vertrokken en is Gianni Moscon (tegen een minimumcontract) de enige echte versterking.
Laten we de ploeg van Patrick Lefevere dit jaar dan ook niet afrekenen op het Vlaamse voorjaar, maar de balans pas op het einde van het seizoen in oktober opmaken. Zoals Evenepoel de afgelopen twee jaren al het voorjaar deed slagen met zijn zeges in Luik-Bastenaken-Luik. En in 2022 maakte hij er voor Lefevere nog een seizoen ‘grand-cru’ van door de Vuelta a España en de wereldtitel op de weg te veroveren en vorig jaar wereldkampioen tijdrijden te worden.

Patrick Lefevere met Zdenek Bakala. Foto: Cor Vos
De inmiddels 69-jarige Lefevere heeft zich de laatste tijd geregeld afgevraagd of hij niet té lang als ceo van de ploeg is door gegaan. Hij vertelde me in de afgelopen Tour de France nog dat hij zelf wellicht beter twee jaar geleden een stap terug had moeten doen. Toen er nog over een fusieploeg tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step werd gesproken, had hij die stap terug naar de Raad van Commissarissen kunnen maken.
Een fusie waar hij vanaf het eerste moment op de hoogte was, maar zelf geen aandeel in had. Miljardair Zdenek Bakala heeft immers 80% van de aandelen van de ploeg Lefevere in bezit. Naar verluidt zou Bakala hem bij het doorgaan van de fusie een afkoopsom van circa drie miljoen euro hebben betaald. Toen het daadwerkelijk om de toekomst van zijn ploeg ging, begon Lefevere voor al zijn renners én zijn personeel te vechten. Die geldsom kon hem gestolen worden.
Het ‘vaderschap’ waarmee hij zijn ploeg leidt kenmerkt in mijn ogen de persoon Patrick Lefevere. Het is té goedkoop en té gemakkelijk om hem steeds te bekritiseren. In de historie van de wielersport zal hij niet alleen te boek gaan als een legendarische, maar ook als een van de meest succesvolle ploegmanagers ooit, die decennialang een stempel op de wielersport heeft gedrukt. Dat verdient respect.
Het tijdperk van Lefevere loopt ten einde. De man komt in de herfst van zijn leven, en de wielerwereld is veranderd en zijn stijl kan voor velen niet meer door de beugel.
Benieuwd hoe lang deze ploeg na hem nog verder blijft bestaan, toch 1 van dé teams die het wielrennen in de 21ste eeuw tot dusver gekleurd heeft.
Maar als jij het een mooi stukje vindt omdat het past bij jouw mening, dan mag dat uiteraard.
Het klopt overigens niet dat Lefevere zijn ploeg geen succes meer kent. Ze staan de afgelopen jaren nog steeds onafgebroken in de top-3 van de ploegen met de meeste zeges. Ze wonnen de afgelopen jaren elk jaar een monument, klassiekers en etappes in de Tour. Ik heb het rijtje hier elders gedropt.
Jij doet nu alsof deze ploeg ergens onderaan de World Tour bengelt en het alleen maar slecht nieuws is. Nee, in de Vlaamse klassiekers is het sinds 2022 niet goed meer, maar daar staat tegenover dat ze de laatste jaren andere koersen hebben gewonnen. Zo pakten ze onder meer een grote ronde terwijl ze daar in de jaren ervoor meestal geen enkele rol speelden in het algemeen klassement.
Het verschil tussen jou en een echte journalist, is nuance. Jij maakt renners en ploegen waarvoor je niet supportert, met veel genoegen met de grond gelijk. Dan staat er altijd wel 1 zinnetje bij dat nuance moet voorstellen, om daarna alinea's vol aan bagger neer te typen.
En bij renners en ploegen waarvoor je wel supportert, praat je dan weer alles dat misgaat recht. De ene groep krijgt steeds de mantel der liefde, de andere haatpraat. Je kan van een journalist niet verwachten dat hij dit ook doet, die moet er een meer objectieve kijk op nahouden.
Ik vraag me trouwens af wat er achter die gespeelde naïviteit van jou zit. Je beseft zelf toch ook goed dat achter die zogenaamde objectiviteit van jou iemand zit die er hier steeds maar weer op kickt om zich over bepaalde figuren of ploegen spottend uit te laten. Dat verongelijkte dat je op de man wordt gespeeld en jouw stukjes worden ge-edit, kan ik toch niet helemaal plaatsen. Waar is het je toch steeds weer om te doen, de aandacht? Wat in jouw verwijderde reactie stond over Lefevere ('Wie is hij nog zonder de koers als hij niet meer de ploegbaas is die overal wordt uitgenodigd?' ), geldt dat ook voor jou? Wat blijft er nog over in het leven als je hier niet steeds weer dezelfde mensen door het slijk kan halen? Voer voor experten, vermoed ik.
17:14
@ kennie jouw reactie is droevig ik reageer gewoon op inhoud. Ik heb de reacties nog eens door gescrold ik zie wel iemand anders die het over epo heeft maar geen woutertje dus je wil puur dingen lezen die er niet zijn.[/Quote] Omdat, ze zijn epo-epistel dat het eerste was hebben gewist en dat weet je goed genoeg. Inhoud is relatief als je vagedopinginsinuaties dropt, dat doe je met één reden en dat is niet zo'n positieve
[i]Edit redactie: Niet doen.[/i]
Dit is wel heel erg "makkelijk" modereren @Redactie. Een scherpe, inhoudelijke, ontopic reactie die de keerzijde van Lefevere belicht is blijkbaar niet toegestaan, omdat dit niet goed verwerkt wordt door de tere zieltjes die deze man op handen dragen.
Als er stukken in staan die te scherp zijn, modereer die dan weg met een duidelijke toelichting. Maar om op deze manier een hele post weg te halen... Zeker als elders gewoon mag blijven staan dat "Lefevere een L.L van een vent is"
Dan heb je toch wel wat goed gedaan denk ik als ploegbaas. Het kan natuurlijk niet dat enkel de mislukkingen worden toegekend aan de manager, maar niet de successen.
uiteindelijk wordt een renner wereldkampioen voor zijn land. Niet voor zijn merkenploeg. En heeft Lefevere het geluk gehad dat ze naderhand terug kwamen in zijn ploeg.
Hooguit bij het tijdrijden wil ik daar wat anders naar kijken, omdat dat enkel gaat om de renner zelf en het materiaal en de begeleiding van de eigen ploeg op dat vlak.
En de prestaties van de renners moet je niet allemaal op het conto schrijven van de ploegbaas, maar ook van de renners zelf.
Of als je het anders gaat bekijken: dan zou je geen enkele kritiek mogen leveren op bijvoorbeeld Alaphillipe, want die heeft in de laatste 5 jaar gezorgd voor 2 wereldtitels, MSR, WP, tourritten, strade etc. Maar blijkbaar vergeten we dit soort successen van individuele renners heel snel, maar als ze gekoppeld worden aan de ploeg en de ploegbaas dan tellen ze ineens wel heel lang mee.
En dat is precies het verhaal met de juichpony's die vaak om n.rcisten heen te vinden zijn. Die alle kritiek van de hand wijzen, en alle succes toekennen aan Lefevere.
[quote] Want als we dan toch analyseren: welke echt goede keuzes en acties heeft Lefevere in de laatste 5 jaar gedaan? [/quote]
Ik haal een hele resem grote overwinningen aan uit de afgelopen 5 jaar, met als conclusie dat hij toch wel iéts goed moet hebben gedaan als ploegbaas en dan schakel je over op:
[quote] En dat is precies het verhaal met de juichpony's die vaak om n.rcisten heen te vinden zijn. Die alle kritiek van de hand wijzen, en alle succes toekennen aan Lefevere. [/quote]
Nee, niet alle succes wordt aan hem toegewezen, maar jij wijst wel alle mislukkingen aan hem toe precies en niks van de successen. Ik weet overigens niet waarom er lettertjes worden weggelaten, spelen we Lingo?
Je verwijt een ander juichpony te zijn, maar eigenlijk ben je zelf degene die nuance mist. Geen juichpony maar een rancuneteefje, zo je wil.
En een wereldtitel wordt inderdaad voor een land behaald, dus daar kan je over twisten. Al is het wel de merkenploeg die de renner 364 dagen op een jaar begeleidt en naar het niveau brengt om wereldkampioen te worden.
Blijven nog genoeg andere topzeges over in die 5 jaar waarin Lefevere het volgens jou allemaal verkeerd heeft gedaan als ploegbaas.
Ik denk dat elke wielerliefhebber respect heeft voor wat Lefevere als teammanager heeft gepresteerd, maar zou dat dan automatisch alle kritiek moeten uitsluiten?
Als je kritiek had op Lefevere of zijn mannen, dan kreeg je geen interviews. Of niemand van zijn ploeg in jouw studio. Zo simpel werkte dat bij n.rcist Lefevere.
Dus werd in de Belgische pers alles wat hij deed verheerlijkt, goedgepraat of (zoals de beruchte hypo-uitzending) verwijderd.
Het was pijnlijk om Asgreen en Lampaert te zien spartelen in de achtergrond vandaag, meer omkijkend waar een Van Lerberghe bleef dan vooruit koersend…
Alaphilippe is klaar voor koersen van 150km, Asgreen ver van de vorm die hij ooit had, ik zou de kaart Lamperti trekken, en voor de rest alles op Remco.