Patrick Lefevere streng: “Julian Alaphilippe is me een revanche verschuldigd”

zaterdag 10 december 2022 om 12:33
Patrick Lefevere streng: “Julian Alaphilippe is me een revanche verschuldigd”

foto: Cor Vos

Patrick Lefevere verwacht veel van Julian Alaphilippe in 2023. De Belgische manager van Quick-Step-Alpha Vinyl begrijpt dat de Franse topper veel pech kende in 2022, maar is ook kritisch. “Het zijn altijd dezelfde mensen die pech hebben.”

Alaphilippe zal in 2023 weer in actie komen op de Belgische wegen, zo bevestigde Lefevere. “Als alles goed gaat, zal Alaphilippe de Vlaamse wedstrijden in het voorjaar rijden, waaronder de Ronde van Vlaanderen”, vertelde Lefevere aan La Dernière Heure. “Ik herinner u eraan dat als hij in 2020 niet tegen de grond gaat, hij kan mikken op de winst”, verwees de Belg naar het incident met de motard in de Ronde van Vlaanderen.

Lefevere: “Ik wil dat hij weer op de rails komt”
Dat incident met de motard was brute pech. Jammer genoeg was dat voor Alaphilippe niet de laatste keer dat hij pech ervaarde. Ook in 2022 ging hij namelijk meermaals tegen de grond. “Ik wil dat hij weer op de rails komt. Hij is me een revanche verschuldigd”, was Lefevere streng. “Alaphilippe heeft een salaris van een kampioen, maar hij moet bevestigen dat hij nog steeds kampioen is.”

“Dat hij geen wereldkampioen meer is, kan me niet schelen, maar de laatste jaren heeft hij niet veel gewonnen.”, ging de veelbesproken manager verder. “Ja, hij heeft veel pech gehad, maar het zijn altijd dezelfde mensen die geluk hebben en dezelfde mensen die pech hebben.”

Dit artikel delen:

56 Reacties

tramontana 10 december 2022 om 12:51

Patlef wil stilaan budget vrijmaken voor een Tourploeg, en dat is begrijpelijk. 2023 is het jaar waarin zijn renners moeten leveren. Grote kampioenen met kleine zeges zullen plaats moeten ruimen.

9
the_tank 10 december 2022 om 13:10

Eens. Het oude wielrennen. Volgens mij zit hier heel veel politiek achter.

En Patlef blijft natuurlijk iemand met een besmet verleden. Ik verbaas mij er ieder nieuwsitem over dat hij daar niet harder op is aangepakt (door de media/UCI).

-2
Cornelius 10 december 2022 om 13:12

Met het riante startgeld van de RCS heeft Patlef al een flinke stap vooruit weten te zetten. Nu dat geregeld is, zal het vertrek van Ala wel bovenaan het verlanglijstje staan. Enkele Franse ploegen zullen er blij mee zijn.

0
Marcel de Gendt 10 december 2022 om 16:17

Dan mag hij dit gesprek met bijna iedere renner van zijn ploeg gaan voeren, uitgezonderd Evenepoel en Jakobsen. Want het leek wel FC Knudde dit jaar bij QS. Enkel de Vuelta was qua team positief, de rest was toch vooral dankzij een ijzersterke Evenepoel en her en der een knecht.

6
jan jansen 10 december 2022 om 18:04

Remco is de beste
Hup Remco

1
Het Belgische Jachtluipaard 10 december 2022 om 12:47

Niet rond de hete brij heendraaien maar gewoon zeggen waar het op staat. Klaar.

5
Pietspeed 10 december 2022 om 13:23

Klare taal van Patlef zonder een flesje rood of misschien toch een paar glaasjes?

-2
Fast Freddy 10 december 2022 om 17:34

En die klare taal blèren we weer lekker in de media. Voor gebrek aan fatsoen heeft dikke patje geen glaasjes nodig.

-1
poeskescherens 10 december 2022 om 18:03

Niks mis mee, bij een uitzonderlijk salaris passen uizonderlijke prestaties. Die mannen verdienen een inkomen vergelijkbaar met een CEO van een AEX genoteerd bedrijf, en die werken werkelijk dag en nacht. Dus presteren, hopelijk ook snel die mentaliteit voor voetbal…

5
Mooie Sjors 10 december 2022 om 13:21

2022 was ook wel een bijna ongezien zwak jaar voor een dergelijk kampioen. Voor het eerst sinds 2015 zelfs niet in de top-100. Je hebt natuurlijk ook het verhaal van Bernal, maar dat was toch iets anders gezien die heel lang gewoon niét heeft kunnen fietsen.

Maar telkens er beterschap leek te komen, ging het wéér mis met Julian. Dan komt de druk bij de meeste ploegen wel op de ketel denk ik. Als bv. VDP een dergelijk seizoen heeft bij Alpecin gaan daar ook vraagtekens geplaatst worden.

En dan heeft Alaphilippe nog het geluk dat Evenepoel met een waanzinnig seizoen is doorgebroken dit jaar, of Patje was nog een stuk strenger geweest nu. :)

2
kleomantre 10 december 2022 om 14:37

de val van Flip in Strade kon hij geloof ik zelf niet veel aan doen, waar Bernal natuurlijk de pech volledig aan zichzelf heeft te danken. Zou minder respijt hebben voor Bernal dan Flipke.

1
Lalsacien 10 december 2022 om 15:09

Ook bij LBL werd hij door een val uitgeschakeld.

2
Mooie Sjors 10 december 2022 om 15:30

En in de Vuelta viel hij ook nog eens uit. Veel kan hij daar allemaal niet aan doen misschien, maar dat verandert er weinig aan dat het een minder jaar is geweest.

Bernal zijn val zag er op zich inderdaad een beetje stupide uit maar die heeft bijna niet gekoerst, dus kan je er ook niet zo veel over zeggen. Alaphilippe heeft wel 45 koersdagen gehad. Voor een renner van dat kaliber was het toch erg mager wat hij daarin heeft gepresteerd.

0
Baukema Tomoulin 10 december 2022 om 13:37

Dit is voorsorteren op een salarisverlaging of ‘doorselecteren’. Gelukkig kunnen we PatLef altijd vertrouwen om dat soort onderhandelingen via de pers te voeren :)

2
SpeedyLegs 10 december 2022 om 14:21

Verwondert mij niets. Alaphillipe wist dit al maanden geleden. Zag hem toen bij een overwinning van een ploeggenoot wel erg duidelijk de felicitaties geven. En daarmee de aandacht afleidend van zijn eigen mindere prestatie.
Patrick is gewoon goed getalenteerd voor zijn functie. Zijn inlevingsvermogen is gewoon goed. Dat geldt voor allerlei omstandigheden van een renner en houdt dan ook wel eens in tijdig onprettige boodschappen overbrengen. Dit vink ik beter dan het geklets van een manger als na jarenlang geduw en getrek een renner uiteindelijk zelf naar buiten brengt te stoppen. Om nog maar te zwijgen over wat er daarna nog gezegd wordt door de ploegleiding.

2
Explorer 10 december 2022 om 21:31

Patje geeft gewoon aan dat er gepresteerd moet worden voor het riante salaris. Je bent zo goed als je laatste race. Patje wijst flipje erop dat er een contract verlaging zit aan te komen of dat hij opzoek moet naar een andere ploeg.
Pech of niet, flipje moet de gas hendel opdraaien, dan draait Patje de geld kraan weer open.

2
Jean Dumas 10 december 2022 om 13:18

De contractbeschietingen zijn begonnen.

1
Dikke Kater 11 december 2022 om 01:25

Leuk om dit via de media te vernemen. Daar zijn ze dan ook voor.

Het zal binnen de ploeg vast wel professioneel geregeld zijn, zodat voordat dit de media in wordt geslingerd er eerst fatsoenlijk overleg is geweest tussen renner en ploeg. Als dat niet het geval is, kun je Lefevre natuurlijk onmogelijk een goede manager noemen.

1
de adelaar 11 december 2022 om 11:16

Ik denk dat PATLEV zijn woorden van deze strekking ook al aan Flipje heeft medegedeeld. Dit zal ook voor Flip niet als een verrassing komen. Feit, hij moet komend jaar weer vlammen anders wordt het knibbelen aan je centjes bij een nieuw contact of oorden. Flipje rijd met een klokje van 120K om zijn polsje rond in het peloton. Dus medelijden nee.

1
wielerlover 10 december 2022 om 12:48

Als hij zo tegen één van zijn toprenners begint te doen na een pechjaar zou ik toch niet bij Lefevere willen fietsen. Niet de eerste keer dat hij die druk bij Alaphilippe legt trouwens. Vind ik eigenlijk wat vreemd van hem, want hij toont ook regelmatig veel goodwill na een crash/pech, denk aan Jakobsen.

0
tramontana 10 december 2022 om 12:56

…de crash van Jakobsen en de pech van Ala zou ik toch ook in een andere context zetten. Hij wil vermijden dat de Fransman in een soort van Van Avermaet-scenario terecht komt. Het zenuwachtig fietsen van Ala staat ook een beetje als een tang op een varken met de koersstijl van Remco en de koersstijl die hij van ploeggenoten nodig heeft.

5
wielerlover 10 december 2022 om 13:01

Ja context is inderdaad anders, ik zou Alaphilippe persoonlijk gewoon nog het voordeel van de twijfel geven in plaats hem nu die druk op te leggen. Maar ik ben geen succesvolle wielermanager natuurlijk en het klopt wel dat het dit jaar beter moet bij Julian.

3
Seppie 10 december 2022 om 13:24

Maar goed dat Wilco niet voor deze man rijdt. Dan was Wilco tot zijn 65e de rekening aan het vereffenen.

0
plattenband 10 december 2022 om 14:02

wat een ONZIN

PatLef en z’n crew weten kwaliteiten in te schatten. Kelderman zou niet als absolute kopman ingezet worden en betaald worden naar de kwaliteiten die hij heeft en wat ze denken dat hij zou kunnen presteren.

-3
kleomantre 10 december 2022 om 14:35

Er rijden bij QS nauwelijks mensen rond die beter zijn dan Kelderman. Dat zou ook daar een (pseudo)kopman zijn.

0
Mooie Sjors 10 december 2022 om 15:01

Kelderman is geen type voor QS, waar vooral veelwinnaars kopman zijn. Hangt wellicht ook samen met het karakter van Lefevere en zijn manier van op scherp zetten. Er moet geleverd (gewonnen) worden.

1
Edwin Jansen 10 december 2022 om 16:09

Ik geloof Seppie dat je opmerking te suggestief is voor de meesten hier. Ik begrijp hem denk ik wel. Als je teveel op je bek gaat wil Patrick je niet hoe goed je ook bent.

0
Al Phila 11 december 2022 om 12:30

Kelderman voert wel het lijstje aan met meest aantal top-10 noteringen in WT koersen zonder overwinning. Die wil gewoon niet winnen, hij wil over 30 jaar nog steeds genoemd worden als aanvoerder van die lijst !

1
Michiel 10 december 2022 om 13:36

Die man is toch rijp voor opname onderhand. Wat een kwal….al zijn daar geen medicijnen voor

0
plattenband 10 december 2022 om 13:58

zelf uw pilletje al gepakt?

-2
Michiel 10 december 2022 om 14:02

Zeg maar je hoor. Ik houd het bij een ouderwetse filterkoffie. Thanks anyway

-1
Edwin Jansen 10 december 2022 om 16:06

Eigenlijk zegt Patrick dus dat er wat hem betreft geen ruimte is in zijn ploeg voor renners die teveel vallen.

0
Cochise 10 december 2022 om 19:31

Het getuigt niet van heel veel klasse, en ik zou het niet doen (maar wie ben ik), maar de geschiedenis leert dat hij dit niet met alle renners en op alle momenten doet dus ik vermoed dat hij wel kan inschatten wie wanneer welke uitbrander behoeft ter motivatie. (Asgreen zat een beetje in hetzelfde schuitje dit seizoen, die blijft wel buiten schot)
Aangezien ik nog maar zelden een slecht woord heb gelezen van een vertrekkend renner (uitgezonderd onze Ierse vriend wiens naam ik niet typ omdat ik altijd vergeet of het met 1 of 2 letters t is) neem ik ook aan dat z’n aanpak wel gesmaakt wordt.

0
Wieler-Joke 10 december 2022 om 19:39

Logisch dat hij zo denkt maar om dat dan ook in de media uit te smeren is typisch voor Patje, mogelijks hebben ze hem dit deels in de mond gelegd maar dit gebeurt toch wel vaak bij hem.

-1
Grote Plateau 10 december 2022 om 20:50

Zo werkt het bij Pat. De ploeg is een warm bad. Maar na 1,5 minder jaar volgt een puur professionele evaluatie mét gevolgen. Positief of negatief.

-1
Edwin Jansen 10 december 2022 om 16:11

Patrick weet zelf ook wel dat ondernemen risico’s nemen is. Renners gaan nu eenmaal op hun bek. Letterlijk. Misschien een gat in de verzekeringsmarkt?

-2
HennieK 10 december 2022 om 19:47

Ik zou zeggen 2 keer WK. Welke ploegleider kan zoiets eisen? Maar meneer Lefèvre is natuurlijk wel een verhaal apart….

-2
Lars Maden 10 december 2022 om 12:50

Hij is je helemaal niets verschuldigd.

-3
plattenband 10 december 2022 om 13:57

Wat een gezeik hier weer allemaal!
Voor de 1454654615161 ste keer, PatLef is zowat de beste wielermanager die de laatste (vele) jaren een ploeg runt.

Geen één ander kan zo’n geschiedenis en zo’n gigantisch ploegpalmares voorleggen met de mogelijkheden die hij heeft. Kom niet af met daar Sky/Ineos tegenover te zetten want met dubbel budget koop je gewoon “kampioenen” en overwinningen.

Een manager is nog altijd baas van zijn ploeg en heeft het recht om een stevig betaalde kopman tot resultaten aan te manen.
Er zijn genoeg ploegen en managers aan te wijzen die ondermaats presterende kopmannen blijven pamperen uit schrik hem kwijt te raken aan een nog heviger pamperende manager.
Ook wel om die reden houdt PatLef zijn maximum-leeftijd-ideologie. Voorbeelden van oudere kopmannen die al terend op hun vroegere palmares gaan scheppen zijn er genoeg. De bekendste vandaag zijn Froome en Sagan. En jammer voor de Nederlanders… Terpstra was er ook zo ééntje, nadat hij zijn hoogtepunt had bij… PatLef!
Juju voelt zich goed bij QST, anders tekent hij als Fransman niet bij, bij een Vlaamse ploeg. Maar PatLef is zakenman en de ‘boekhouder’ en dus West-Vlaams-nuchter genoeg om enkel geld uit te geven aan presterende kwaliteit. Wat heeft Phil nog gepresteerd tijdens zijn 3 jaren bij Lotto? Voila…

-7
Wim Kruithof 10 december 2022 om 14:04

Waarvan akte.

0
Lalsacien 10 december 2022 om 15:05

@plattenband pilletje al gepakt of ga je ook voor koffie?

0
kleomantre 10 december 2022 om 15:39

We moeten nou niet doen alsof Lefevre een slap budget heeft en verder zijn er vele successen met dopingsysteem geboekt.

Je kunt 'm beter prijzen dat mensen het idee hebben dat hij voor het budget van een SC Heerenveen of FC Zwolle presteert op het niveau van PSV en dat niemand zodanig uit de school is geklapt dat de ploeg is geïmplodeerd.

-4
Marcel de Gendt 10 december 2022 om 16:22

Eergisteren at ik een stuk heerlijke pizza. Misschien wel de beste pizza ooit. Ik kreeg hem niet helemaal op, en heb het laatste stukje meegenomen in een doos naar huis. Maar toen ik hem vanochtend verder wilde opeten was exact diezelfde heerlijke pizza ineens een lap deeg met wat spullen erop.

Moraal van dit verhaal. Alles heeft een houdbaarheidsdatum. Iets wat ooit heel erg goed was, hoeft dat nu niet meer te zijn. En persoonlijk heb ik met Lefevere exact dat gevoel. Gezien zijn handelwijze met Bennett, de contractonderhandelingen met Cav in de media of nu het op deze manier uithalen richting Alaphillipe. Benieuwd wie de volgende in de rij gaat zijn…

2
Sjonge Jonge 10 december 2022 om 16:35

Ik moest stiekem wel lachen om je eerste zin gevolgd door een lap tekst vol met gezeik.

1
Mooie Sjors 10 december 2022 om 16:56

Maar dat is dus wel hoe je jarenlang een sterke ploeg leidt. Niet à la Lelangue een renner als Gilbert een contract van 3 jaar geven omdat hij in het verleden grootse prestaties leverde om dan uiteindelijk uit de World Tour te degraderen. Of zoals Israel Premier Tech het aanpakt.

Pat zal ook correct betalen en zich aan de gemaakte afspraken houden. Dat je bij minder presteren geprikkeld wordt, en soms erg scherp, is een feit ja.

Zeker niet voor iedereen, maar dat is de harde wielerwereld (waar zoals Alaphilippe enorme bedragen mee verdiend worden) sowieso niet. Kan de communicatie naar de buitenwereld soms op een andere manier? Wellicht wel, maar ook andere topploegen moeten harde beslissingen nemen, alleen komt het vaak veel minder out in the open zoals bij Lefevere. Dat is nu eenmaal zijn stijl.

1
plattenband 10 december 2022 om 16:57

@ Sjonge Jonge,

dus jij zegt dat
– PatLef niks gepresteerd heeft in z’n carrière
– jij ontkent ten volle dat z’n ploeg jaren aaneen de rankings aanvoerde
– ’t budget van QS minstens dat van Ineos is
– jij een manager zou zijn die met plezier iemand zakken geld zou uitbetalen terwijl daar slechts matige resultaten hoeven tegenover te staan

Respect joh !

Komiek dat de ene hier wel ’n lap tekst mag neerpennen met of zonder waarheid erin terwijl de ander dat blijkbaar niet mag. Wat zijn de criteria om toegelaten te worden tot de elite die daar de toestemming toe krijgt?

-4
Lalsacien 10 december 2022 om 17:17

@plattenband ik zie nergens dat Sjonge jonge opgeschreven heeft wat jij hem toeschrijft.

1
Marik 10 december 2022 om 17:19

Als het gaat om hoe Lefevre soms met mensen omgaat, heb ik geen enkele vorm van respect voor hem. Altijd maar die argumenten dat hij de beste manager is. Die vind ik totaal niet aan de orde als je niet zorgvuldig omgaat met je mensen. Het stelselmatig communiceren via de media vind ik beneden alle peil.

7
Fast Freddy 10 december 2022 om 17:42

@marik, helemaal eens. Respectloos en onfatsoenlijk gedrag van deze man. Niet goed te praten met prestaties.

0
meqadon 10 december 2022 om 17:42

Ploegen met het grootste dopingsysteem waren us postal telekom gewiss kelme en rabobank. Mapei en later domo waren meelopers. Het was volgen of stoppen in die tijd.

-1
Lalsacien 10 december 2022 om 18:17

@meqadon Once Banesto Mapei Gewiss dat waren de voorlopers. Lefevere was van het begin af aan betrokken. Begin jaren negentig.

2
Sjonge Jonge 10 december 2022 om 18:19

"Wat een gezeik hier weer allemaal!"

"Komiek dat de ene hier wel ’n lap tekst mag neerpennen met of zonder waarheid erin terwijl de ander dat blijkbaar niet mag."

@platteband, 2 quotes van jou in dit draadje.
Eerst beticht je allerlei reageerders dat ze zeiken, om vervolgens als je zelf tegenspraak krijgt vind dat ik niet mag zeggen dat jij zeikt. Zie je de ironie hier zelf ook van in?

Daarnaast heb ik niet gezegd wat jij me allemaal in de mond legt, maar blijkbaar ben je nogal snel op je pikkie getrapt als het gaat over Lefevre, Quick Step etc.

Maar goed, ik ga bier drinken, fijne avond!

1
meqadon 10 december 2022 om 18:46

@lalcasien. Ik zeg niet wie er eerst was. Ik vermeld wie het grootste/uitgebreidste dopingsysteem had uitgedokterd. Once en banesto kan je er idd ook bij vermelden.

2
Beer 10 december 2022 om 19:24

De klassieke reacties van de usual suspects. Plattenband; je hebt helemaal gelijk.

-7
Sjonge Jonge 11 december 2022 om 03:17

Ach gut Beertje, je herkent de usual suspects omdat ze dezelfde naam behouden, hè Marlin

-1
Beer 11 december 2022 om 09:06

#ghostbusters! Mooi dat Marik het niet meer alleen moet oplossen ;-).

En ondertussen huilen over de minnetjes, maar wel zelf die knop plat slaan :-)

1

Net binnen

Populair

Materiaalzone