Patrick Lefevere over Remco Evenepoel: “We debatteren nog over de Giro of de Vuelta”

woensdag 3 november 2021 om 10:07
Patrick Lefevere over Remco Evenepoel: “We debatteren nog over de Giro of de Vuelta”

Evenepoel start zijn seizoen normaal gesproken weer in Argentinië - foto: Cor Vos

Patrick Lefevere weet nog altijd niet of zijn poulain Remco Evenepoel komend jaar van start gaat in de Giro d’Italia of de Vuelta a España. Er is nochtans geen deal met een van de twee grote rondes, verzekert de flamboyante teammanager in Het Nieuwsblad: “Voordat ik dat doe met een organisatie, wil ik eerst het parcours kennen”. REV slaat in ieder geval de Tour de France over.

“We zijn nog altijd een beetje aan het debatteren in de ploeg over wat nu de beste grote ronde voor Remco wordt in 2022″, gaat Lefevere verder. “Ik heb mijn idee en dacht in eerste instantie aan de Giro. Maar in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, ben ik geen dictator. Ik luister ook naar de ploegleiders en trainers vooraleer we een keuze maken op het eerste trainingskamp in december.”

Seizoensstart 2021 in Zuid-Amerika
Wat wel duidelijk is, is dat de 21-jarige Evenepoel normaal gesproken zijn seizoensdebuut maakt in Argentinië. “Ik heb met de organisatie van de Vuelta a San Juan een contract getekend, maar ik kan eraan toevoegen dat de anti-COVID19-maatregelen groter zijn dan het contract. Die organisatie dekt zich in van hier tot in Tokio, in het geval dat het door COVID-omstandigheden toch niet kan doorgaan. Het blijft onder voorbehoud”, aldus Lefevere.

De Vuelta a San Juan staat op de kalender van 23 tot en met 30 januari. In zijn eerste twee profseizoenen begon het Belgische supertalent ook in de Argentijnse rittenkoers. Hij is er zelfs titelverdediger, want de editie van dit jaar ging niet door. Evenepoel won de ronde immers in 2020.

Dit artikel delen:

84 Reacties

LaDoyenne 3 november 2021 om 10:19

Beide natuurlijk. Dan heeft Remco op z'n 22e namelijk evenveel zeges in grote rondes als Pogacar op z'n 23e en is bijgevolg de discussie over wie van hen het beste is eindelijk afgelopen.

Marco 3 november 2021 om 10:39

Komt mij toch niet vertellen dat jij dan niet krijgt uitgelegd dat De Tour winnen iets anders is dan die pruts rondjes?

LaDoyenne 3 november 2021 om 10:49

@Marco

Klopt! Waarom Remco de Tour niét rijdt, is mij een raadsel. Wanneer begint ie eigenlijk aan z'n 15 opeenvolgende jaren herhalende hattrick Giro-Tour-Vuelta: in 2023, z'n 5e jaar bij de profs?

Marco 3 november 2021 om 10:57

@LaDoyenne Het schijnt dat hij 8 jaar voldoende vindt (kwestie van zeker te zijn dat Armstrong niet beter was) en hij wil dat gaan doen van zijn 25 tot 35 jaar waarbij hij rekening houdt met 2 pech jaren

Jean Dumas 3 november 2021 om 12:54

Ik denk dat het bij ironie blijft, als ik je reactie goed inschat.

JensVdB 3 november 2021 om 15:52

Remco gaat de giro of vuelta dit jaar niet winnen

Lalsacien 3 november 2021 om 18:53

Er is hier flink schoongeveegd…

Geel Zwarte Bril 3 november 2021 om 10:47

Hopelijk in geen van beide. Laat hem maar weer lekker .1 wedstrijdjes rijden en winnen Lef.

Magician 3 november 2021 om 10:57

Die planning verandert de komende twee maanden nog zes keer.

Marco 3 november 2021 om 11:04

Natuurlijk, weer zes keer in de krant en 6 WF artikelen.

D.Koch 3 november 2021 om 11:21

Vuelta pat

Wheely 3 november 2021 om 11:27

Ardennenklassiekers en Vuelta natuurlijk. Giro past niet in dat programma, als ze dat zelf niet snappen verdienen ze het eigenlijk ook om de boel te verkloten.

Verweggistan 3 november 2021 om 12:16

Het was ook een vrij domme zet om hem dit jaar, als eerste koers na een zware blessure, de giro te laten rijden.

josi 3 november 2021 om 11:48

Twee weken terug ging Evenepoel volgens Lefevere eerst rondjes als de Tirreno-Adriatico, Dauphiné of Ronde van Zwitserland proberen te winnen en dan naar de Vuelta trekken. Nu lijkt de Giro ineens de voorkeur te hebben, die natuurlijk niet echt goed te combineren is met het Waalse werk, waar eerder sprake van was. Ik vind het wel raar dat er over deals wordt gesproken, alsof het programma afhangt van de ronde waarmee de beste deal kan worden gesloten. Dat lijkt me toch niet echt de juiste aanpak.

Sammysosa 3 november 2021 om 11:52

Mag ik in de categorie, mensen zeggen altijd het tegenovergestelde van wat ze bedoelen: ‘Maar in tegenstelling tot wat sommige mensen denken, ben ik geen dictator.’ van jou Patrick?

Gunther Leonhardt 3 november 2021 om 12:06

Als hij echt een dictator zou zijn, denk ik niet dat hij 25 jaar een succesvolle wielerploeg zou hebben, vaak met mensen die heel lang in dienst blijven.

Michelangelo 3 november 2021 om 11:53

Voor geld danst de beer… uhh de alfawolf.

Rammel met een geldbuidel, en Lefevere is wakker. En dan heeft hij geen boodschap aan trainers en dat soort figuren, of praatjes over revalidatie en seizoensopbouw.

Mijn voorspelling: De Italiaanse buidel rammelt het hardst, en Evenepoel rijdt dus de Giro.

Aart van Woud 3 november 2021 om 12:34

Aha, dus als de ASO straks nog harder rammelt, zien we hem alsnog in de Tour dit jaar?

Marco 3 november 2021 om 12:35

Ik kan deze niet zo goed volgen, over met geld rammelen heb jij het altijd maar buiten dat Sagan geld kreeg om te starten heb ik daar nog nooit veel over gehoord.

Welke renners krijgen volgens jou geld om in een ronde te starten? Er is een bedrag van rond de 50.000 euro per ploeg wat alle ploegen krijgen.

Jean Dumas 3 november 2021 om 12:56

De Giro is de zwakst bezette ronde, dus als ie er eentje wil winnen?

Michelangelo 3 november 2021 om 13:08

@Aart,
Ik sluit dat niet uit. Lefevere is een echte ouderwetse geldwolf, altijd al geweest. En een ouwe wolf verliest misschien wel zijn haren maar niet zijn streken.

@Marco,
Ik denk dat de organisatie wel vaker renners betaalt om ze in een ronde te laten starten. Alleen denk ik niet dat dit heel publiekelijk gedeeld wordt. Het zou mij in ieder geval verbazen als Sagan de enige zou zijn.

Ik denk dat Lefevere bezig is met het opdrijven van de prijs, door te praten over de Vuelta. Of toch de Giro. Maar ik denk dat ze er beter aan doen om daar niet naar te kijken, en gewoon een goed gebalanceerd programma neer te leggen voor het wolvenwelpje. En niet zo’n afbraakprogramma als afgelopen seizoen.

En als je het mij vraagt San Juan, TA/PN, Ardennenluik evt met Baskenland, dan rust met wat kleinere wedstrijden zoals Polen/Duitsland, en eind vh seizoen de Vuelta en Italiaanse luik. En dan Vuelta om gewoon een ronde uit te rijden, tenzij het heel goed gaat in het seizoen.

Marco 3 november 2021 om 13:08

Ha Jean, Maar weet iemand nu hoe het zit met het “inkopen” van een rennersveld?

Marco 3 november 2021 om 13:20

@Michelangelo Het enige wat ik kan vinden zijn artikelen dat ploegen verplicht moeten starten in die rondes en vervolgens niet uit de vergoeding kunnen komen. Zo hebben ze in 2005 lopen vechten over een bedrag van 50K of 60K voor elke ploeg en het is uiteindelijk 50K geworden..

Chaba Jimenez 3 november 2021 om 15:48

“En dan heeft hij geen boodschap aan trainers”
Dan heb je toch de woorden van Nederlander Koen Pelgrim gemist voor de Giro.
Nog maar de 200ste keer dat je er feitelijk naast zit in je “kritisch onderbouwde” (haha) “analyses”

Ach je zal wel beweren dat Lefevere een pistool tegen z’n kop gehouden heeft om dat te zeggen.

Panache 3 november 2021 om 18:52

Er is nul twijfel dat Lefevere startpremies gretig verzameld, zie bijvoorbeeld deze quote: “Het komende jaar zal Alaphilippe aantreden in Strade Bianche en Tirreno-Adriatico. ‘Julian wilde zelf ineens Parijs-Nice rijden’, zegt Lefevere daarover. ‘Maar ik had een deal gemaakt met de RCS (organisator van de Italiaanse koersen, red): Alaphilippe in Strade en Tirreno, Evenepoel in de Giro. Daar betalen zij voor. Ik heb hem toen uitgelegd dat ik zo een beetje de verliezen van de coronaperiode kan recupereren. Dat begreep hij.”

Chaba Jimenez 3 november 2021 om 20:50

Lefevere pakt het gewoon verstandig aan. De startpremie is niet de bepalende factor over welke ronde hij gaat rijden. Evenepoel wou zélf de Giro rijden.

hartstikkebedankt 3 november 2021 om 11:54

De grootste dictators zijn de dictators die roepen dat ze geen dictator zijn.

Michiel 3 november 2021 om 11:55

Autocraat dan

Alfons Haavers 3 november 2021 om 12:12

De Vuelta klinkt logisch omdat het een minder hectische ronde is, waar ook de kans op gevaarlijke afdalingen in slecht weer klein is. Al vraag ik mij af of de Spaanse muurtjes Evenepoel wel zo goed liggen.

De combinatie met een piek in het voorjaar is dan mogelijk, met de Waalse klassiekers. Zo kan je een mooi seizoen uitstippelen met Parijs-Nice/Tirreno – Baskenland – Waalse klassiekers – Ronde van Zwitserland/Dauphiné – Vuelta – Lombardije.

Anderzijds hebben ze voor de Ardennenklassiekers al Alaphilippe in huis bij DQS. Al kan Evenepoel ook wel naast Flip functioneren, maar nu de wereldkampioen van LBL prioriteit nr. 1 gemaakt heeft voor volgend seizoen, wil die misschien liever als enige mogelijke kopman naar Luik afzakken. Wie stel je anders ook in de Giro op, een team rond een sprinter?

Daarnaast kan er in de Vuelta natuurlijk ook wat misgaan, en moeten we dat niet kunnen sturen van Evenepoel nu ook niet overdrijven. Er liggen er elk jaar een paar bij in de grote rondes. Zie bv. Roglic of Landa. Je moet ook wat geluk hebben, dus ik zou daar toch ook niet te angstig mee omspringen.

Doe je de Giro i.p.v. de Vuelta, is het programma voor erna wel wat onduidelijk, al kan Evenepoel ook gewoon de Benelux Tour en het Canadese tweeluik (met eventueel nog een kampioenschap erbij) doen in aanloop naar het Italiaanse najaar. Beide pistes lijken me te verdedigen.

Massimo Bataille 3 november 2021 om 12:56

Naar de Giro met Cav of Jakobsen en hele lead-out en dan met een Masnada voor etappes of top-10 gaan is niet onmogelijk. Met een serry, van sevenant of knox als hulp bergop.
Dan met Jakobsen, lead-out, Alaphilippe en Devenyns naar de Tour.
En terug met Evenepoel, Masnada en nog klimknecht na de Vuelta + afgeslankte trein voor sprinter.

Reiger 3 november 2021 om 12:18

Bij de meeste talenten hoor je managers/ploegleiders praten over wat het beste is als seizoensopbouw voor zo’n jonge renner. Bij Patje gaat het uiteindelijk toch gewoon wie het meeste schuift. Deelname aan de Vuelta droppen in de pers zodat de organisatie van de Giro wellicht de prijs wat opdrijft waarschijnlijk. Stel gewoon een goed, degelijk programma op met trainingskampen voor hem. Met wedstrijden beginnen in Januari lijkt mij ook al geen strak plan overigens. Een hele brede basis kweken, werken aan zijn tekortkomingen en de concurrentie opzoeken in de grote wedstrijden om ook daarvan te leren en pas gaan koersen vanaf maart.

Panache 3 november 2021 om 12:19

Een verkapte manier van Lefevere om via de pers de Giro-organisatie te laten weten dat het geboden bedrag aan de lage kant is?

Op zich zou dat niet onlogisch zijn. Nu einde seizoen maak ik toch een iets andere balans op dan deze zomer. Alle signalen rondom Evenepoel vooraf Giro gaven aan dat hij zijn beste waarden ooit trapte en hij vol voor de eindoverwinning zou gaan, een soort van jongensboek na zijn val een seizoen eerder. Er werd een documentaire gemaakt voor het geval het ook nog zou lukken. De tijdrit (een explosieve proloog) ging naar behoren en Evenepoel was in staat om vooraan mee te doen. Hij snoepte wat boni's mee en dolde onderweg wat met 'rivaal' Bernal. Als het even lastiger werd, dan was er al snel een verklaring, zoals wat bekend is komen te staan als het tunnelincident. Verder in de ronde moest Almeida wachten om te knechten, allemaal normale dingen die je ziet wanneer een renner een klassement wil rijden. Hoe het verder verliep is wielergeschiedenis.

Maar wat zagen we nu eigenlijk in de Giro? We zagen Evenepoel vooraan het front in een wedstrijd van een week (ja dat kan hij, zie Polen, Algarve, etc.). We zagen Evenepoel het moeilijk hebben als er vooraan flink wordt doorgetrokken (zoals we dat ook zagen in Lombardije). We zagen Evenepoel bochten missen (zoals we dat ook zagen in Denemarken). We zagen Evenepoel het moeilijk hebben op onverharde stroken. En we zagen dat Evenepoel nog niet het niveau heeft om op steile stroken mee te doen met de kanonnen (zie ook Tokio). Wat we in de Giro zagen en geduid werd als 'gebrek aan koersritme, niet de échte Evenepoel' is gewoon het niveau dat hij had en heeft in de huidige topwedstrijden. Geen schande, geen kritiek, slechts zoals ik de zaken zie. Maar als vervolgens de Giro wat minder diepe zakken toont voor een revanche in 2022 dan is dat toch volkomen logisch? Mauro Vegni is wat dat betreft gewoon een rationele zakenman.

ThorHushovd 3 november 2021 om 12:35

Geen slechte analyse Panache, hoewel je met je laatste zin duidt op een ‘startpremie louter gebaseerd op prestaties’ en dat klopt niet. 9 vd 10 keer is een startpremie gebaseerd op ‘aandacht’. En dat is aandacht van het publiek (grote namen trekken publiek) en aandacht van de media (denk ook aan een Froome).

Verder kan ik me dus vinden in je analyse van tekortkomingen die Evenepoel getoond heeft dit jaar. Maar dat neemt niet weg dat ik hem nog altijd een gigantisch talent vind en dat hij komend jaar zo maar wel gegroeid is tot een hoger niveau met minder tekortkomingen.

katerkop 3 november 2021 om 20:51

Mooie analyse Panache

Dikke Vrouw 3 november 2021 om 12:37

Doe maar Giro ! Vuelta is nog veelst te lang wachten

Jean Dumas 3 november 2021 om 12:58

Ik heb met de jongen te doen. Zijn entourage heeft teveel invloed en/of ze laten zich door hem leiden. We hebben nog geen mentaal volwassen renner in Remco.

Petje 3 november 2021 om 13:27

2 engnekken

Melkzuur 3 november 2021 om 13:49

Dan moet je dringend naar de dokter, Petje. Als je er 1 hebt is het al erg.

Michelangelo 3 november 2021 om 13:31

Als je het mij vraagt wat wijsheid is:
Giro zonder klassementsambities, maar met als doel te leren en een drieweekse ronde goed uitrijden. Iedere week 1 of 2 dagen uitkiezen om zelf te koersen, voor de rest in dienst van de ploeg en het leren fietsen.
TdF: Is niet de beste ronde om te leren, omdat daar alles wordt uitvergroot. Zeker als je ook nog eens Evenepoel heet. Als je daar mee doet, dan ook zoals in de Giro.
Vuelta: Als dat de enige grote ronde is, dan zou het klassement een overweging moeten zijn mits de rest van het seizoen goed is gegaan. Denk aan referentiekoersen als PN/TA, Baskenland, Zwitserland of vergelijkbaar. En anders ook hier om te leren.

Hoe dan ook: gedoseerd programma, met een duidelijke balans tussen rijden om te winnen en rijden om in vorm te komen. Tussen starten als kopman en als helper….

Jean Dumas 4 november 2021 om 02:19

Leren in de Giro? Heeft ie dit jaar al gedaan. Ik denk dat we de rondekwaliteiten van deze jongen overschatten.

Melkzuur 3 november 2021 om 13:39

Ik ben fan van Evenepoel (en DQS), maar ik begin te vrezen dat hij bij de verkeerde ploeg zit. Als een eventuele startpremie (grotendeels?) bepaalt waar hij start, dan zijn ze daar niet goed bezig. Evenepoel zou in deze fase van zijn carrière bovendien enorm gebaat zijn bij de aanwezigheid van ervaren ploeggenoten zoals Kwiatkowski en Castroviejo. En zo'n mannen hebben ze niet bij DQS.

Michelangelo 3 november 2021 om 14:40

Ik ben geen fan Melkzuur, maar ik ben het wel met je eens.

Lefevere is een grote opportunist (ik heb er ook nog wel wat andere woorden voor maar die laat ik hier achterwege), en die heeft afgelopen Giro duidelijk gemaakt dat hij bereid is om de loopbaan van een jonge renner te schaden om sponsors over de streep te trekken. Nog even afgezien van de rest van de omkadering (en ja, dan zijn figuren als Kwiat of Castroviejo van goudwaarde, aangezien het superervaren toppers zijn die zich helemaal schikken in hun knechtenrol; net als types als Tony Martin of Robert Gesink overigens)

Massimo Bataille 3 november 2021 om 15:51

Ik denk dat ze wel ervaring genoeg hebben in quickstep.
Het zijn misschien geen berggeiten, maar een Devenyns, Keisse, Serry en Stybar hebben ook wel bakken ervaring hoor.

Aart van Woud 3 november 2021 om 15:57

Ja precies! Keisse die in de Giro Remco even opjuint om 2 boni seconden te pakken. Die moet je er zeker bijhebben ;)

Chaba Jimenez 3 november 2021 om 15:16

Evenepoel kan beide rondes winnen. Het is een luxekeuze.

Aart van Woud 3 november 2021 om 15:58

De Ronde van België en Denemarken bedoel je? Want dat heeft-ie al bewezen hoor, dat ie die kan winnen.

jan jansen 3 november 2021 om 16:34

De ronde van Spanje ligt hem beter om als eerste keer vol voor het AK te gaan

notriple 3 november 2021 om 19:13

Ik zeg niks.

girardengo 3 november 2021 om 19:49

Daarmee zeg je ook heel wat.

Turtlehead 3 november 2021 om 19:56

Ik heb wél wat gezegd (een compliment aan een mede-poster), maar dat alles is helaas verdwenen.
Mag je wel ja-knikken, advertentie-klikken, stijlfouten slikken, maar geen mooie taalgrappen maken op deze site?

Verweggistan 3 november 2021 om 20:18

Mijn grappen zijn nog nooit weggehaald, dus slechte taalgrappen mogen wel.

Maillot à Pois 3 november 2021 om 20:31

Mijn grapje is ook weg, maar het lijkt erop dat de reactie waarop ik reageerde verwijderd is. Dan is ineens dat volledige draadje weg.
Waarschijnlijk was dat ook met jouw reactie het geval.
Gevalletje van collateral damage dus.

peervaneynthoven 3 november 2021 om 22:55

edit wf: onze huisregels zijn hier te vinden
verdere vragen kan je stellen via [email protected]

Reiger 3 november 2021 om 23:48

Er zijn hier maar liefst 28(!) reacties wég!! Waarom eigenlijk?

simplex 4 november 2021 om 00:02

Zou het iets te maken hebben met al die persoonlijke en ridicule persoonlijke opmerkingen t.o.v. Lefevere en Evenepoel die al jaren hier plaatsvinden?
Laten we Wielerflits afzijdig houden van die vele rotzooi opwekkende andere on-line media.

peervaneynthoven 4 november 2021 om 15:33

Wie een (veel te) grote broek aantrekt en anderen, vaak op vileine wijze, met regelmaat de maat neemt en eerder gestimuleerd dan afgeremd wordt door een baas PL, kan tegenstoom verwachten. Ook cynisme wordt kennelijk niet begrepen en gecensureerd.

peervaneynthoven 4 november 2021 om 15:38

@redactie: overigens Patrick Lefevere, die Groenenwegen o.a. een crimineel gedrag verweet, een flamboyante manager noemen is wel een erg eufemistiche kwalificatie voor een provocateur 1e klas.

Headlines

Materiaalzone

Populair