Patrick Lefevere na E3 Saxo Classic: “Hoe we als ploeg zijn weggereden: pijnlijk gewoon”
foto: Cor Vos
zaterdag 23 maart 2024 om 17:48

Patrick Lefevere na E3 Saxo Classic: “Hoe we als ploeg zijn weggereden: pijnlijk gewoon”

Patrick Lefevere was geen tevreden man na de E3 Saxo Classic. De manager van Soudal Quick-Step zag namelijk niemand van zijn renners in de top-25 eindigen of de finale kleuren. “Ik ga zeker ook zelf voor de spiegel staan. “, vertelt Lefevere in zijn column in Het Nieuwsblad.

“Laat ons eerlijk zijn: hoe we als ploeg zijn weggereden: pijnlijk gewoon. Ik zag ons aan kop van het peloton op negentig kilometer van de meet en daarna: het grote niks. Yves Lampaert als eerste renner van Soudal Quick-Step op de negenentwintigste plaats, meer dan vier minuten achter Mathieu van der Poel. Ik wik en weeg mijn woorden – de ethische commissie van de UCI leest tenslotte mee – maar dat is ver onder de maat.”

“Ik verwijt niemand dat ze Mathieu van der Poel of Wout van Aert niet kunnen volgen, die zijn hors catégorie, maar zelfs in de groep daarachter doen we niet mee”, gaat Lefevere verder. “Lidl-Trek heeft duidelijk een stap vooruitgezet en staat met drie renners in de top tien. UAE Team Emirates heeft twee man en geen van hen heet nochtans Tadej Pogacar. Wij hebben niemand.”

Fouten in beleid
De Belgische CEO neemt, zoals we hem kennen, geen blad voor de mond. “Zijn er verzachtende omstandigheden? Mijns inzien niet al te veel. (…) Het is niet uit luxe dat we nu een jonge renner als Pepijn Reinderink al moeten opstellen in de E3 Saxo Classic. Maar tegelijk: door de manier van koersen van Van der Poel speelt de breedte van de ploeg maar in heel beperkte mate een rol. Wie kan volgen, is mee. Zelfs Wout van Aert had op Matteo Jorgenson na niet al te veel middenvelders achter zich.”

“Ik ga zeker ook zelf voor de spiegel staan. Feit is dat ik fouten heb gemaakt in mijn aan- en verkoopbeleid. Ik lees overal dat we de voorjaarsploeg afbouwen in functie van het rondewerk en dat klopt zonder meer. Maar met renners als Julian Alaphilippe, Yves Lampaert en Kasper Asgreen gaat nog altijd een aanzienlijk deel van het loonbudget naar kopmannen voor het Vlaamse werk. De les voor mezelf: geen contracten meer afsluiten te midden euforie, wat bij de genoemde renners misschien te veel is gebeurd. Er mag gebeuren wat er wil, ik praat nu sowieso met niemand over contracten tot na Parijs-Roubaix.”

RIDE Magazine
32 Reacties
23-03-2024 18:49
In hetzelfde bedje ziek als vorige jaren. Gewoon niet goed genoeg.
Helder verhaal hoe ze in deze situatie verzeild geraakt zijn. Minder budget voor de klassieke kern en dit mindere budget slecht geïnvesteerd, dan houdt het op.
Met de suprematie van wva en vooral mvdp is het volgens mij ook moeilijk om een goede investering in het Vlaamse werk te doen. Een investering zal niet resulteren in overwinningen, hoogstens in visibiliteit en ereplaatsen.
Ze moeten hopen dat ze the next big thing kunnen strikken als ze echt weer willen meespelen om de knikkers.
23-03-2024 19:25
Flipper en Asgreen zijn einde contract. Maar wie haal je in de plaats en wie is er vrij ? Bettiol, Wellens, Narvaez en Albanese zijn opties maar daar kijken alle teams naar natuurlijk. Opboksen tegen de oliedollars en de Zwitserse frank zal moeilijk worden.
Tijd voor SQS om te herbronnen. Hoogtijd dat Lefevere niet alleen zijn conclusies trekt maar er ook gevolg aan geeft. Hij beseft niet hoeveel negativiteit hij uitstraalt over zijn eigen ploeg. Niet wachten tot 2025 om te gaan maar nu, zodat zijn opvolger het aankoopbeleid kan leiden voor volgend seizoen.
    23-03-2024 19:33
    Misschien kunnen ze met een andere ploeg fuseren? Zo maar een wild ideetje hoor.
    23-03-2024 19:36
    Als hij Asgreen en Ala hun contract niet verlengd komt er een hele hoop geld vrij denk ik dan… Dus 1 van deze renners die je zegt zal hij toch moeten halen denk ik. Lazkano is ook zonder contract in 2025. Skujins en E. Hayter zijn ook vrij. En mss het talent bij AG2R wegsnoepen, met Gautherat.
    23-03-2024 20:31
    Alfred, LOL!!
    23-03-2024 21:38
    Lazkano zou eigenlijk wel een mooie zijn.
    23-03-2024 23:59
    Het probleem is dat het met de huidige koers/resultaten ook steeds moeilijker wordt om goede renners aan te trekken. Waarom zou je bij het huidige QS willen rijden? De sfeer is niet wat het geweest is, en blijkbaar is het ook niet de ploeg waar je beter gaat fietsen. Dan lijk je momenteel bijna beter af bij 1 van die andere Belgische ploegen: Alpecin, Lotto of wie weet zelfs Wanty.

    Zelfde als destijds bij Blanco: als je nergens anders heen kon, dan tekende je daar een contract. En je ziet wat daar uiteindelijk weer van geworden is.
    24-03-2024 07:56
    Alleen was blanco het kneusje van het peloton en staat SQS gewoon derde op de pcs ranglijst en vijfde op de uci ranglijst.
    Afgezien van de 10 koers dagen per jaar op kasseien gaat het helemaal zo slecht niet.
    Misschien is het allemaal niet zo dramatisch als jij wilt doen geloven.
23-03-2024 18:55
Wellicht ook eens vaststellen dat zoveel over je renners in de media praten zeker niet de beste wijze van motiveren is bij de doorsnee mens. Voor de rest wel mooi zelfkritisch.
23-03-2024 22:16
Asgreen leek op het moment van tekenen, na zijn excellente 2021, een uitdager te worden voor Mathieu en Wout, maar dat blijkt toch niet haalbaar.

Alaphilippe kon je ook niet echt zien aankomen, maar die heeft de ploeg zo veel mooie jaren geschonken. Dat ene contract te veel gegeven.

Lampaert is nooit van dat niveau geweest en lijkt mij ook qua contract een league lager te zitten.

Gelukkig voor hen draagt Evenepoel ze hier doorheen. Als die weggaat, zit je pas echt met een probleem en dreigt de kleurloze middenmoot waar momenteel veel teams bivakkeren.

Denk dat Evenepoel gelukkig houden het belangrijkste is op dit punt. Ze kunnen momenteel toch geen andere renner halen uit die categorie. Geld stoppen in nog betere omkadering en een paar klimknechten. Want met Wellens, Hirschi of Bettiol ga je de grote prijzen ook niet aaneenrijgen.
    24-03-2024 08:25
    Dit dus. De contractverlengingen van Asgreen en Alaphilippe waren op die momenten de logica zelve - beiden waren toen als monumentenwinnaars absolute wereldtop. Het toevoegen van Evenepoel was ook logisch (en is wél een schot in de roos gebleken op vlak van grote zeges). Daarnaast zijn Van der Poel en Pogacar nooit op de markt geweest, en Van Aert eigenlijk ook niet tot die zelf zijn exit doordrukte en Plugge een juridisch risico nam door hem op te pikken.

    Patlef moet natuurlijk zijn wekelijkse column met iéts vullen, maar uitspraken als deze zeggen mij dat het misschien tijd is om van het pensioen te gaan genieten.
23-03-2024 20:49
Tja, je laat Steimle, Senechal, Cavagna, Bagioli, Ballerini en Declercq gaan, allemaal degelijke renners, en je haalt er DNF Moscon voor terug. Wat wil je...
    23-03-2024 22:49
    Wat is je punt? Dat die jongens de voorbije jaren geen prijzen reden in het voorjaar voor Quickstep en het nu ook niet doen voor hun nieuwe ploeg?
23-03-2024 20:03
Nu al benieuwd naar de transfers en het aankoopbeleid voor volgend seizoen. In de ploeg SQS is Alaphilippe de absolute grootverdiener (bonussen obv prestaties niet meegerekend) met 2,3 miljoen. Asgreen kreeg na zijn winst in de Ronde ook een verbeterd contract van ongeveer 1,5 miljoen. Allebei einde contract. Dit opent budgettaire mogelijkheden om vers bloed aan te trekken. Oier Lazkano, Toms Skujiņš, Tim Wellens zijn zoals aangehaald mogelijkheden. In de klimploeg zijn Jan Hirt en Fausto Masnada einde contract. Zou een Lenny Martinez een haalbare kaart zijn?
    23-03-2024 20:34
    Ik denk dat het transferbeleid ook gaat afhangen van wat we in de zomer gaan zien.

    Doet Evenepoel serieus mee voor een tourzege, maar is zijn ploeg niet goed genoeg, dan zie ik het geld nog wel die kant op verdwijnen.
    Krijgt Evenepoel billenkoek en wordt hij op gigantische afstand gereden door Vingegaard en/of Pogacar (met eventueel nog een slechte dag erbovenop), dan verwacht ik dat het geld zal gaan naar de klassieke kern en/of sprintploeg. En wie weet Evenepoel wel met een mooie strik de deur uit.
    23-03-2024 21:39
    Evenepoel de deur uit lol, hij is hét uithangbord van de ploeg, die laten ze heus niet zomaar gaan, ook zeker niet na één mogelijks slechte poging in de Tour. Wat een wishful thinking.
23-03-2024 20:47
Misschien ligt het niet enkel aan de renners.
24-03-2024 08:07
Tjaaaaa. Er zit een IK in patrick, een ME in remco, en een bak geld in ala.
Blijft smakelijk, die artikeltjes over patje. Kwik is volledig afhankelijk geworden van het presteren van remco, die langzaam begint te snappen dat ie zo snel mogelijk wegmoet, wil ie de tour gaan winnen, of een willekeurig andere grote wedstrijd vanaf nu. Hij staat stil, en de rest wordt beter. We wachten rustig af.
    24-03-2024 08:10
    "We wachten rustig af"? Er zit duidelijk geen KRAAM in we...
23-03-2024 18:15
Alafilipie was toch 9de?
    23-03-2024 18:42
    49e
    23-03-2024 19:03
    In San Remo, maar daar gaat het hier niet over
    23-03-2024 19:43
    49e

    Beste Patrick, dit resultaat is het gevolg van jaren stilsstand in heel de ploeg. Renners afbranden omdat ze niet presteren en volgens jouw te veel verdienen is dé manier om je renners harder te laten rijden. Dit zal best in het verleden gewerkt hebben, nu niet meer.
23-03-2024 18:41
Er buitenshuis het zwijgen toe doen tot na Roubaix is anders ook een optie.
    23-03-2024 18:58
    Ik meende eerder gelezen te hebben dat hij dat ook van plan was. Maar klaarblijkelijk was het te rampzalig.
    23-03-2024 18:59
    Lefevere kan er ook niet aan doen dat ze hier zijn column van het Nieuwsblad kopiëren he. Hij zegt toch ook dat hij zelf mee fout heeft dat hij met te dure kopmannen zit die onderpresteren...
    23-03-2024 21:05
    Maar die salarissen zijn waarschijnlijk niet de (hoofd)reden van de mindere prestaties.

    Ik begrijp prima dat hij met die salarislast in zijn maag zit, maar als er "gewoon" op niveau gepresteerd zou worden hoorde je daar niemand over.
    23-03-2024 21:32
    Die salarisen zijn het probleem in de zin van, ze presteren al enkele jaren niet maar je zit er wel mee, en dat geld kan je niet gebruiken om anderen aan te trekken...
23-03-2024 22:04
Op zich positief dat hij de hand ook deels in eigen boezem steekt. Alleen jammer dat hij ook weer over de contracten van zijn onder de maat presterende renners begint. Daar gaan ze morgen echt niet opeens harder van rijden.

Ondanks dat er het nodige geld vrij gaat komen aan het einde van het jaar is daarmee het probleem natuurlijk nog niet weg: zie er maar eens renners mee terug te kopen die WEL in staat zijn te volgen in de klassiekers. Die zijn vrij dun gezaaid op het moment dus daar zal ook een behoorlijk prijskaartje aan hangen. Bovendien kun je je afvragen of renners nog wel voor SQS willen tekenen? Een klassiekerploeg zijn ze niet meer, dus waarom zou je er als renner met ambities voor de klassiekers heen willen als je ook nog het (vrij grote) risico loopt publiekelijk door de ploegbaas te worden afgebrand als je niet naar verwachting presteert?
23-03-2024 22:41
Ik denk dat Patje slecht inzicht heeft gehad hoe goed Matje en Wout zijn geworden. Pogi en Vinegard onhaalbaar. Dus gegaan voor Remco…. En die wordt WK en wint 2 x Luik. Dus niet slecht! Maar zeg dan ook dat de kassei klassiekers niet zo belangrijk zijn en richt je pijlen op de eendaagse heuvelwedstrijden en etappes en mss een korte klassering of winst van Evenepoel. En ga niet roepen dat je gaat voor winst in de Tour!!! Remcootje eindigd zo rond plek 22 met 2 etappes!
24-03-2024 07:50
Dit probleem speelt al jaren, en is inderdaad budgettair, maar ook het gevolg van de keuze voor een rondeploeg. De klassiekerkern is verwaarloosd.
24-03-2024 08:33
Heerlijke reacties, vooral over die verwijfde UCI

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine