Patrick Lefevere na E3 Saxo Classic: “Hoe we als ploeg zijn weggereden: pijnlijk gewoon”
Patrick Lefevere was geen tevreden man na de E3 Saxo Classic. De manager van Soudal Quick-Step zag namelijk niemand van zijn renners in de top-25 eindigen of de finale kleuren. “Ik ga zeker ook zelf voor de spiegel staan. “, vertelt Lefevere in zijn column in Het Nieuwsblad.
“Laat ons eerlijk zijn: hoe we als ploeg zijn weggereden: pijnlijk gewoon. Ik zag ons aan kop van het peloton op negentig kilometer van de meet en daarna: het grote niks. Yves Lampaert als eerste renner van Soudal Quick-Step op de negenentwintigste plaats, meer dan vier minuten achter Mathieu van der Poel. Ik wik en weeg mijn woorden – de ethische commissie van de UCI leest tenslotte mee – maar dat is ver onder de maat.”
“Ik verwijt niemand dat ze Mathieu van der Poel of Wout van Aert niet kunnen volgen, die zijn hors catégorie, maar zelfs in de groep daarachter doen we niet mee”, gaat Lefevere verder. “Lidl-Trek heeft duidelijk een stap vooruitgezet en staat met drie renners in de top tien. UAE Team Emirates heeft twee man en geen van hen heet nochtans Tadej Pogacar. Wij hebben niemand.”
Fouten in beleid
De Belgische CEO neemt, zoals we hem kennen, geen blad voor de mond. “Zijn er verzachtende omstandigheden? Mijns inzien niet al te veel. (…) Het is niet uit luxe dat we nu een jonge renner als Pepijn Reinderink al moeten opstellen in de E3 Saxo Classic. Maar tegelijk: door de manier van koersen van Van der Poel speelt de breedte van de ploeg maar in heel beperkte mate een rol. Wie kan volgen, is mee. Zelfs Wout van Aert had op Matteo Jorgenson na niet al te veel middenvelders achter zich.”
“Ik ga zeker ook zelf voor de spiegel staan. Feit is dat ik fouten heb gemaakt in mijn aan- en verkoopbeleid. Ik lees overal dat we de voorjaarsploeg afbouwen in functie van het rondewerk en dat klopt zonder meer. Maar met renners als Julian Alaphilippe, Yves Lampaert en Kasper Asgreen gaat nog altijd een aanzienlijk deel van het loonbudget naar kopmannen voor het Vlaamse werk. De les voor mezelf: geen contracten meer afsluiten te midden euforie, wat bij de genoemde renners misschien te veel is gebeurd. Er mag gebeuren wat er wil, ik praat nu sowieso met niemand over contracten tot na Parijs-Roubaix.”
Helder verhaal hoe ze in deze situatie verzeild geraakt zijn. Minder budget voor de klassieke kern en dit mindere budget slecht geïnvesteerd, dan houdt het op.
Met de suprematie van wva en vooral mvdp is het volgens mij ook moeilijk om een goede investering in het Vlaamse werk te doen. Een investering zal niet resulteren in overwinningen, hoogstens in visibiliteit en ereplaatsen.
Ze moeten hopen dat ze the next big thing kunnen strikken als ze echt weer willen meespelen om de knikkers.
Tijd voor SQS om te herbronnen. Hoogtijd dat Lefevere niet alleen zijn conclusies trekt maar er ook gevolg aan geeft. Hij beseft niet hoeveel negativiteit hij uitstraalt over zijn eigen ploeg. Niet wachten tot 2025 om te gaan maar nu, zodat zijn opvolger het aankoopbeleid kan leiden voor volgend seizoen.
Zelfde als destijds bij Blanco: als je nergens anders heen kon, dan tekende je daar een contract. En je ziet wat daar uiteindelijk weer van geworden is.
Afgezien van de 10 koers dagen per jaar op kasseien gaat het helemaal zo slecht niet.
Misschien is het allemaal niet zo dramatisch als jij wilt doen geloven.
Alaphilippe kon je ook niet echt zien aankomen, maar die heeft de ploeg zo veel mooie jaren geschonken. Dat ene contract te veel gegeven.
Lampaert is nooit van dat niveau geweest en lijkt mij ook qua contract een league lager te zitten.
Gelukkig voor hen draagt Evenepoel ze hier doorheen. Als die weggaat, zit je pas echt met een probleem en dreigt de kleurloze middenmoot waar momenteel veel teams bivakkeren.
Denk dat Evenepoel gelukkig houden het belangrijkste is op dit punt. Ze kunnen momenteel toch geen andere renner halen uit die categorie. Geld stoppen in nog betere omkadering en een paar klimknechten. Want met Wellens, Hirschi of Bettiol ga je de grote prijzen ook niet aaneenrijgen.
Patlef moet natuurlijk zijn wekelijkse column met iéts vullen, maar uitspraken als deze zeggen mij dat het misschien tijd is om van het pensioen te gaan genieten.
Doet Evenepoel serieus mee voor een tourzege, maar is zijn ploeg niet goed genoeg, dan zie ik het geld nog wel die kant op verdwijnen.
Krijgt Evenepoel billenkoek en wordt hij op gigantische afstand gereden door Vingegaard en/of Pogacar (met eventueel nog een slechte dag erbovenop), dan verwacht ik dat het geld zal gaan naar de klassieke kern en/of sprintploeg. En wie weet Evenepoel wel met een mooie strik de deur uit.
Blijft smakelijk, die artikeltjes over patje. Kwik is volledig afhankelijk geworden van het presteren van remco, die langzaam begint te snappen dat ie zo snel mogelijk wegmoet, wil ie de tour gaan winnen, of een willekeurig andere grote wedstrijd vanaf nu. Hij staat stil, en de rest wordt beter. We wachten rustig af.
Beste Patrick, dit resultaat is het gevolg van jaren stilsstand in heel de ploeg. Renners afbranden omdat ze niet presteren en volgens jouw te veel verdienen is dé manier om je renners harder te laten rijden. Dit zal best in het verleden gewerkt hebben, nu niet meer.
Ik begrijp prima dat hij met die salarislast in zijn maag zit, maar als er "gewoon" op niveau gepresteerd zou worden hoorde je daar niemand over.
Ondanks dat er het nodige geld vrij gaat komen aan het einde van het jaar is daarmee het probleem natuurlijk nog niet weg: zie er maar eens renners mee terug te kopen die WEL in staat zijn te volgen in de klassiekers. Die zijn vrij dun gezaaid op het moment dus daar zal ook een behoorlijk prijskaartje aan hangen. Bovendien kun je je afvragen of renners nog wel voor SQS willen tekenen? Een klassiekerploeg zijn ze niet meer, dus waarom zou je er als renner met ambities voor de klassiekers heen willen als je ook nog het (vrij grote) risico loopt publiekelijk door de ploegbaas te worden afgebrand als je niet naar verwachting presteert?