Patrick Lefevere: “Maandag moet meer duidelijk zijn over fusie met Jumbo-Visma”
In zijn traditionele column in de Belgische krant Het Nieuwsblad heeft Patrick Lefevere voor het eerst uitgebreid gereageerd op de nakende fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo Visma. Daarin wordt duidelijk dat het binnenhalen van sponsor Amazon bij Jumbo-Visma een gamechanger kan zijn. “Met Soudal, Quick-Step en Visma kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst”, zegt de 68-jarige ploegbaas van Soudal Quick-Step.
Lefevere geeft in zijn column heel wat antwoorden op vragen die tot nu toe nog onbeantwoord waren. Hij schetst bijvoorbeeld wanneer er voor het eerst met de mensen van Jumbo-Visma over een mogelijke fusie werd gepraat. Dat gebeurde al voor de Tour, in eerste instantie tussen Zdenek Bakala (de meerderheidsaandeelhouder van Soudal Quick-Step) en Robert van der Wallen (lid van de Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma). “Hun ontmoeting kwam er in het kader van OneCycling, een project waarin een aantal topploegen zich willen verenigen om ons in de economie van het wielrennen samen sterker te positioneren. Het klikte duidelijk goed, maar er speelde intussen ook onvrede over onze ploeg, die zogezegd niet goed genoeg functioneerde.”
Dat leidde op de voorlaatste dag van de Tour dan weer tot een nieuwe meeting tussen de twee partijen in Wenen. “Deze keer ook met Richard Plugge. We hebben een uurtje gepraat en zijn dan teruggevlogen naar Parijs. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”
Mét Evenepoel
Veel belangrijke vragen zijn op dit moment nog onopgelost. Zoals: hoeveel mensen van Soudal Quick-Step mogen instappen in het nieuwe project? “Dat is een oefening die we nog niet hebben gemaakt. Er is nog niet uitgetekend hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien. Dat is ook juridische spitstechnologie. Er zijn vergaderingen geweest met zoveel advocaten en raadsmannen. Maar ik kan je garanderen: mijn personeel, daar ga ik niet licht over. Het is uiteraard ook de bedoeling dat Remco Evenepoel aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd.”
Lefevere zelf zet alleszins een stap terug, door ‘slechts’ een rol op te nemen in de Raad van Commissarissen. Zoals WielerFlits eerder meldde, ligt Richard Plugge in polepositie om de CEO te worden in het nieuwe project. “Als Plugge CEO wordt, is het aan hem om de nijpende problemen op te lossen. Niet meer aan mij”, zegt de West-Vlaming daarover. “Mezelf beperken tot een rol in de Raad van Commissarissen is wat mijn voorkeur wegdraagt. Ik word in januari 69 jaar. Die leeftijd speelt en ik mag zeggen dat ik het ondertussen ook wel een klein beetje heb gehad.”
Amazon
Een andere belangrijke vraag: gooit de komst van sponsor Amazon bij Jumbo-Visma de plannen voor de fusie niet in de war? “Daar kan ik geen antwoord op kan geven. Blijkbaar is aan Nederlandse zijde één en ander in een stroomversnelling gekomen. Maar ik heb er geen zicht op in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Feit is: met drie partijen – Soudal, Quick-Step en Visma – kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn.”
Er zal dus snel geschakeld moeten worden. “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Rechts de berg money van Amazon, Links REVKET en Specialized: het lijkt wel Odysseus die tussen Scyalla en Charibdis door aan het navigeren is.
Ik vaar gewoon op intuïtie, (eigen) logica en opportunisme: zoals dat p*tverd*rie hóórt op een discussieforum!
En een mogelijk vertrek van Roglic staat volgens mij volledig los van alle fusie/sponsorperikelen.
Dus ik hoop dat Richard Plugge het houdt bij het ontwikkelen van zijn ploeg en niet twee culturen gaat proberen te laten fuseren. Dat leidt altijd tot verwatering en volgens mij staan ze aan de top.
Het zal wel uitdraaien op Visma-Amazon. Plus SQ ...en misschien PatLev die zijn aandelen verkoopt terwijl Bakala een nieuwe manager aanstelt (Zeeman ;-) )
Dat is wel interessant, want er lijkt nu maar weinig geld naar de ploegen te vloeien.
- Patrick zit daartoe in de weg (?)
- Gewoon vragen te vertrekken kan niet (bezit aandelen en lastig een opvolger te vinden van zijn statuur)
- oplossing: bedrijf verkopen, Patrick verkoopt alle aandelen en Bakala herinvesteert in de nieuwe combi
- Met Jonas en Remco en alles eromheen mijlen voor op concurrentie, dus goed economics voor de eigenaren van de nieuwe groep
Voorlopig wordt de soep niet zo heet gegeten, als ze wordt opgediend..
Stel heh, dat straks na 1 oktober blijkt dat het toch allemaal van de baan is vanwege Amazon, komt er dan een gigantische mea culpa?
Ter opfrissing, om volgende twee (van slechts vijf) regels gaat het:
"Het is niet toegestaan om:
– reacties te plaatsen met als doel te provoceren, te kwetsen of de sfeer te verzieken;
– op de man te spelen".
Dat Wouter, MaGarin of wie dan ook deze regels wel of niet vaak zelf overtreden doet niets ter zake. Lead by example, zou ik zeggen...
Ik zou de zeer kritische reacties van Wouter, mezelf, en talloze anderen in de verste verte niet willen scharen onder het onderstaande, maar oke:
"Het is niet toegestaan om: – reacties te plaatsen met als doel te provoceren, te kwetsen of de sfeer te verzieken; – op de man te spelen"
Nou, goed, Raymond wordt bij naam genoemd omdat hij ook degene was die het nieuws bracht, is dat al op de man spelen? Ik heb de afgelopen dagen nergens ook maar 1 belediging richting Raymond als persoon gezien, enkel kritiek op hoe hij en Wielerflits het nieuws brengen en opschrijven. Als je als gebruiker al geen kritiek meer mag hebben op de redactie gaan we een hele doodenge kant op..
Nee, dat had je dus niet en het zou je sieren als je dat gewoon erkent.
EDIT: nog een kleine toevoeging Youri. Ik heb de fusie neergezet als onwaarschijnlijk, zeker ook gekoppeld aan de datum dat alles rond moet zijn. Met alle goedkeuringen die erbij horen, etc. En dat was nog voordat het Amazon-verhaal opdook. En uiteindelijk ben ik benieuwd wie er gelijk gaat krijgen, jij of ik. Jij/jullie met je fusieverhaal, of ik met het scenario dat er geen fusie komt met TJV. Jammer dat je blijkbaar zulke lange tenen hebt of een dusdanig groot ego dat je meent op deze manier 1 van de gasten op dit forum in het zonnetje te moeten zetten. Mocht het inderdaad tot een fusie komen, dan krijg je van mij echt wel alle credits. Sterker nog, een deel van de credits krijgen jullie nu al omdat er een "letter of intent" blijkt te liggen. Maar de ECHTE credits die liggen op het eind. Als het dan zo blijkt te zijn dat IK het bij het rechte eind had, dan hoop ik van jou ook een mooi en passend excuus te ontvangen.
Maar wat denk je zelf Youri?
Bovendien: de mist is nog verre van opgetrokken. Wanneer Amazon-Specialized-REVKET een vaste set is zie ik namelijk ook Vingegaard nog buitengewerkt worden. Tourwinnaar of niet. En of ik daarin gelijk heb straks is niet relevant: hoe belangrijk denken we wel niet te zijn met onze glazen bolletjes jongens? Overigens: gerucht opgevangen dat Bahrein en Movistar in 2025 ook gaan fuseren waarmee ik achteraf toch gelijk bleek te hebben! Stelletje etters dat jullie waren met steeds het tegendeel beweren, eat that weet je.
Ik heb in mijn verhaal nergens genoemd dat ik vind dat TJV Nederlands is. Waar het mij om gaat is dat het misschien voor sommige Belgen (of andere QS fans) pijnlijk is om dit allemaal te moeten lezen; dat je hier min of meer getuige bent van de teloorgang van QS. Want hoe dit ook afloopt (fusie of niet), dit gaat diepe wonden nalaten bij QS. En het spel is volgens mij op de wagen gekomen doordat de kleine van Schepdaal zijn ploeg niet goed genoeg vond en dreigde met vertrek (om vervolgens op een half uur gefietst te worden in de eerste de beste serieuze bergrit, waarbij hij zat te spartelen in het wiel van zijn ploegmakkers). En QS is toch een heel groot deel van de wielergeschiedenis van de laatste pakweg 30 jaar.
Ik ben niet specifiek fan van een ploeg. En het is algemeen bekend dat ik het niet heb met Evenepoel en Lefevere. Maar ik zou het oprecht jammer vinden als twee ploegen met een dusdanige historie samen zouden gaan, danwel dat 1 van de 2 zou ophouden te bestaan. Zelfs het verdwijnen van QS zou ik niet toejuichen. Want daarmee verdwijnt een heel stuk wielergeschiedenis uit het peloton.