Patrick Lefevere: “Maandag moet meer duidelijk zijn over fusie met Jumbo-Visma”
Foto: Cor Vos
zaterdag 30 september 2023 om 08:52

Patrick Lefevere: “Maandag moet meer duidelijk zijn over fusie met Jumbo-Visma”

In zijn traditionele column in de Belgische krant Het Nieuwsblad heeft Patrick Lefevere voor het eerst uitgebreid gereageerd op de nakende fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo Visma. Daarin wordt duidelijk dat het binnenhalen van sponsor Amazon bij Jumbo-Visma een gamechanger kan zijn. “Met Soudal, Quick-Step en Visma kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst”, zegt de 68-jarige ploegbaas van Soudal Quick-Step.

Lefevere geeft in zijn column heel wat antwoorden op vragen die tot nu toe nog onbeantwoord waren. Hij schetst bijvoorbeeld wanneer er voor het eerst met de mensen van Jumbo-Visma over een mogelijke fusie werd gepraat. Dat gebeurde al voor de Tour, in eerste instantie tussen Zdenek Bakala (de meerderheidsaandeelhouder van Soudal Quick-Step) en Robert van der Wallen (lid van de Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma). “Hun ontmoeting kwam er in het kader van OneCycling, een project waarin een aantal topploegen zich willen verenigen om ons in de economie van het wielrennen samen sterker te positioneren. Het klikte duidelijk goed, maar er speelde intussen ook onvrede over onze ploeg, die zogezegd niet goed genoeg functioneerde.”

Dat leidde op de voorlaatste dag van de Tour dan weer tot een nieuwe meeting tussen de twee partijen in Wenen. “Deze keer ook met Richard Plugge. We hebben een uurtje gepraat en zijn dan teruggevlogen naar Parijs. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”

Mét Evenepoel
Veel belangrijke vragen zijn op dit moment nog onopgelost. Zoals: hoeveel mensen van Soudal Quick-Step mogen instappen in het nieuwe project? “Dat is een oefening die we nog niet hebben gemaakt. Er is nog niet uitgetekend hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien. Dat is ook juridische spitstechnologie. Er zijn vergaderingen geweest met zoveel advocaten en raadsmannen. Maar ik kan je garanderen: mijn personeel, daar ga ik niet licht over. Het is uiteraard ook de bedoeling dat Remco Evenepoel aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd.”

Lefevere zelf zet alleszins een stap terug, door ‘slechts’ een rol op te nemen in de Raad van Commissarissen. Zoals WielerFlits eerder meldde, ligt Richard Plugge in polepositie om de CEO te worden in het nieuwe project. “Als Plugge CEO wordt, is het aan hem om de nijpende problemen op te lossen. Niet meer aan mij”, zegt de West-Vlaming daarover. “Mezelf beperken tot een rol in de Raad van Commissarissen is wat mijn voorkeur wegdraagt. Ik word in januari 69 jaar. Die leeftijd speelt en ik mag zeggen dat ik het ondertussen ook wel een klein beetje heb gehad.”

Amazon
Een andere belangrijke vraag: gooit de komst van sponsor Amazon bij Jumbo-Visma de plannen voor de fusie niet in de war? “Daar kan ik geen antwoord op kan geven. Blijkbaar is aan Nederlandse zijde één en ander in een stroomversnelling gekomen. Maar ik heb er geen zicht op in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Feit is: met drie partijen – Soudal, Quick-Step en Visma – kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn.”

Er zal dus snel geschakeld moeten worden. “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”

RIDE Magazine
156 Reacties
30-09-2023 09:27
Wielerflits blijft het hardnekkig een "nakende fusie" noemen, maar ik lees toch nog veel voorwaardelijke wijs vanwege de personeelsbestanden en haast onhaalbare (voor 2024) timing.
    30-09-2023 10:38
    Precies! Wat wel duidelijk is, deze beoogde fusie is meer dan een verzinsel van Raymond wat best nog lang doorsijpelde in de reacties. Verder geeft Patrick een inkijkje in zijn eigen (on)mogelijkheden, want het is duidelijk dat Bakala, van der Wallen en Plugge de lijnen uitzetten. En geeft hij openlijk toe dat de onvrede over zijn huidige ploeg wel iets meer was dan alleen Pa Evenepoel. Wat er nu gaat gebeuren? Je kunt het vertrek van Roglic niet los zien van de komst van Evenepoel denk ik. Praten met Specialized doe je alleen als je zicht hebt op hun paradepaardje in jouw team. Wel gaat het erg moeilijk worden om dit per 2024 te regelen, maar we wachten het maar af. Ondertussen kan dit nog 345 artikelen opleveren op deze site.
    30-09-2023 11:16
    Ik zie het mogelijk vertrek van Roglic persoonlijk wel los van Evenepoel. Volgens mij wil Roglic weg omdat hij in de pikorde achter Vingegaard is terechtgekomen en die normaal altijd de kopman is voor de Tour. De beteugeling in de Vuelta lijkt hem over de streep te hebben getrokken. Volgens GCN zou Roglic overigens ergens een contract hebben getekend van 3 jaar aan 6 miljoen per seizoen. Maar goed, wat moet je nog geloven in deze carrousel die al de hele week op volle toeren draait.
    01-10-2023 13:12
    Ach komaan. Er zitten partijen rond de tafel die bedrijven leiden met honderden tot duizenden personen en die hun strepen in de zakenwereld al verdiend hebben. Over het aantal personeelsleden die hier een plaats moeten vinden is er volgens mij minder problemen dan wij vaak denken.

    Om te beginnen is het voor de renners die onder de licentie van QS vallen al geen probleem. Bij verandering van eigenaar van licentie moeten de contracten gehandhaafd worden. De renners kunnen zelf, zonder gevolgen kiezen om weg te gaan. Klein haakje voor de sponsoren is wel dat volgens de UCI deze personen bij een nieuwe ploeg evenveel dienen te verdienen ten belope van hun bestaande contract. Wil de nieuwe ploeg dit niet geven, dan dient de vorige pay agent zelf het verschil op te leggen.

    Laten we het eens zo bekijken: De mensen die echt een zwaar contract hebben bij quickstep, zijn de mensen die Plugge waarschijnlijk wil houden en die zullen waarschijnlijk ook willen blijven. De mensen die weg willen of niet echt een plaats hebben, willen waarschijnlijk nog blijven koersen. Daar zit nog wat talent tussen die in andere ploegen hun plaats zullen hebben. Als nieuwe ploeg bied je deze mensen een karig loon aan, eventueel met bonussysteem voor goeie prestaties ten belope van hun huidige contract. Het verschil van loon wordt betaald door de vorige sponsors. De nieuwe ploeg heeft dus bijvoorbeeld een Kasper Asgreen voor nog 2 jaar aan de helft van zijn loon terwijl Asgreen zelf wel volledig betaald wordt.

    En Plugge laat Roglic gaan en met een beetje onderhandelen wordt hiervoor enkele miljoenen euro betaald. En met dit potje betaal je de komende jaren het verschil in rennerslonen aan.

    Dan rest enkel nog het personeel. Daar weet ik momenteel niet echt hoe dat wettelijk zit. Voor hetzelfde geld kan hier ook dergelijke regeling toegepast worden en ik denk niet dat er staff is die miljoenen verdient per jaar.

    Mijn gevoel is dat het wel zeer vlug rond kan zijn. Het enige addertje onder het gras is dat een licentie (als ik me niet vergis) binnen de 2 jaar na vernieuwing mag doorverkocht worden. De contracten zijn pas sedert dit jaar vernieuwd (throwback naar de degradatiestrijd) maar daar zie ik de UCI dan wel een toegift doen.
30-09-2023 09:04
Het meest bijzondere aan die hele column vind ik nog wel hoe makkelijk hij van zijn ploeg lijkt af te willen. De beste man zit al tientallen jaren in het vak en trekt zijn handen er nu volledig van af. Alle verantwoordelijkheid wordt richting anderen(Plugge, Bakala, etc) geschoven. Zo van: 'het is niet mijn probleem, jullie fixen het maar'..

Ik gok dat Plugge meerdere lijntjes tegelijk uit had waarvan een fusie er slechts 1 was. Met Amazon nu zullen beide ploegen hopelijk gewoon los van elkaar door gaan.
    30-09-2023 09:06
    Ik hoop ook dat je laatste zin waarheid wordt … Maar hij had ook gewoon kunnen verkopen natuurlijk, nu probeert ie z’n renners toch te helpen. Maar de bal ligt duidelijk ik het kamp van Jumbo-Visma nu.
    30-09-2023 10:11
    Patrick heeft ook meerdere lijntjes. Ik blijf erbij dat Ineos de koper wordt van Soudal. Evenpoel Ineos, vinegard Visma, Pogi UAE, Roglic Trek. Wat een geweldige Tour affiche wordt dat.
    30-09-2023 10:32
    @bierbrouwer. Jij blijft daarbij, but it ain't gonna happen. Ofwel gast die fusie gewoon door, ofwel gast ze niet door, maar gaat Remco toch naar Amazon- Visma. Het is namelijk zo dat Amazon en Specialized hun lot aan elkaar verbonden hebben, én dat Remco het grote uithangbord van Specialized is. Ofwel komt Remco toch niet en haken zowel Amazon als Specialized af, in dat geval is Visma en Plugge helemaal de klos.
    30-09-2023 10:41
    Je moet Lefevre niet, dat mag, maar als er een ding is dat je hem niet kan verwijten is het net dat. Ofwel volg het het wielrennen niet, ofwel ben je van slechte wil als je zo'n dingen deponeert.
    30-09-2023 13:13
    @eddie je kan zomaar eens gelijk krijgen. Stel dat Roglic naar UAE gaat. Dan is de opmerking dat TJV zich tegen de oliedollars moet wapenen wel een terechte opmerking. Maar ik zie nog niet dat Ineos met lege handen blijft. Er is achter de schermen een grote machtsstrijd beIg
    30-09-2023 13:56
    Dat is dus eenvoudigweg niet waar: hij is moe en wordt oud, maar hij vecht voor zijn ploeg, en er is een factor die de Nederlanders en WF helemaal over het hoofd zien: Quick Step, die vandaag in de krant De Standaard hebben gezegd dat ze hoofdsponsor gaan blijven van een competitief team, een team dat niét de fusieploeg zal zijn
    30-09-2023 14:31
    zou Lefevere ongeneeslijk ziek zijn? Weet niet of het zo is, maar ook ik vind dat hij wel heel makkelijk uit de ring stapt.
    30-09-2023 14:34
    @ WVh: dat is nog maar de vraag he: hij geeft de leiding af, maar blijft betrokken. Op een bepaald moment is het gewoon aan de next generation, nee?
    30-09-2023 14:39
    @zietmgaan,
    tuurlijk is het ooit aan de volgende generatie. Maar ik vind het in ieder geval niet "vintage Lefevere" om op deze manier te reageren. Op een "ze zoeken het maar lekker uit met mijn ploeg-toon", althans, zo komt het over in dit bericht. En voor alle duidelijkheid: ik hoop natuurlijk niet dat Lefevere inderdaad ongeneeslijk ziek zou zijn (voordat ik dat weer als verwijt naar me toe geslingerd krijg).
    30-09-2023 15:16
    @WVH: de documentaire die men in nederland een beetje over het hooft ziet is de canvas docu over de loopbaan van PL: daar zag je dit wel aankomen: de capo di tutti capi (en dat zeg ik met knipoog naar de critici) lijkt me effectief moe en klaar om uit te bollen, en geef hem maar eens ongelijk
30-09-2023 10:48
Kop Wielerflits: “Maandag moet duidelijk zijn of fusie met Jumbo-Visma doorgaat.”
Citaat column: "Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Op het eerste gezicht lijken beide citaten op elkaar, maar er zit toch ook een enorm verschil van context en zekerheid in. Iets doet mij vermoeden dat er rondom de berichtgeving van deze fusie ook gejongleerd is met citaten, vermoedens, wensen, intenties en mogelijkheden. Plugge laat een mogelijke sponsor als Amazon natuurlijk niet schieten (zeker niet omdat deze sponsor alleen al, samen met het vertrek van Roglic, het budgettaire gat zou kunnen opvullen). Lefevere hint daar ook duidelijk op "Feit is: met drie partijen – Soudal, Quick-Step en Visma – kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn.”
Kortom: je had ook journalistiek voor de volgende kop kunnen kiezen: *Komst Amazon zet fusie op losse schroeven*. Maar ja, dat gaat volledig in tegen de hijgerige berichtgeving sinds zondagavond. Ik ga er vooralsnog vanuit dat maandagmiddag de teneur van de berichtgeving verandert en dat Wielerflits zich op de borst klopt dat het de scoop had met Amazon als co-sponsor binnen de bestaande ploeg Visma-Amazon, the artist formerly known as TJV.
    30-09-2023 12:33
    Volgens mij had iemand op TV bij RTL de scoop met Amazon: een of andere voor mij onbekende sportmarketeer. Ik dacht zelfs in het programma met Derksen, waar ze toch echt weinig met fietsen hebben.
    30-09-2023 14:05
    Quickstep zegt vandaag in de economie-pagina's van De Standaard dat ze hoofdsponsor blijven van een competitieve ploeg. Ik denk dus dat we bij twee licenties blijven. Dit alles is dus ook gebeurd in de jaren '00. Toen trok Lefevre zich terug bij Mapei, en stichtte de ploeg Domo-Fram Frites (het relict ergens van de Nederlandse Farm Frites ploeg. QuickStep ging toen niét mee en bleef co-hoofdsponsor bij Mapei. De oude Mapei licentie verdween toen niet, ondanks dat Patrick Lefevre wél een overstap maakte met een aantal renners. Dit klinkt toch wel vrij bekend allemaal: een beetje historische kennis kan geen kwaad ;)
    30-09-2023 23:19
    Quickstep kan ook wel eens verhuizen naar andere ploeg. Eentje die in zwaar weer zit , lonen te laat betaald. Zal voor hun ook uitkomst zijn.
30-09-2023 09:05
Dit strookt lekker met de mail die hij naar de ploeg heeft gestuurd.
    30-09-2023 10:08
    Ja toch het zijn gesprekken en het is nog niet concreet
    30-09-2023 10:39
    Er lopen gesprekken, maar het is nog niet concreet (lees: Lefevre heeft geen invloed (meer) op het eindresultaat). Die brief klopt dus mijns inziens, maar jij interpreteert het anders?
    30-09-2023 11:05
    Patlev is ook maar een speelbal. Hij heeft slechts 20% vd aandelen. En wat hij anders moeten schrijven “ ja mannen we zijn met verschillende teams in gesprek en ik weet niet jullie daar een plek krijgen . “
    30-09-2023 14:34
    Hij zegt in die mail: In tegenstelling tot de berichten, zijn er op dit moment geen concrete projecten en plannen.

    Nou dat vind ik iets totaal anders dan wat hij hier zegt.
30-09-2023 09:06
Lefevere kijkt ook maar toe vanop de zijlijn terwijl Plugge, Bakala en Van der Wallen alle touwtjes in handen hebben.
    30-09-2023 09:09
    Het lijkt er wel op inderdaad, of we maandag duidelijkheid krijgen zal dus nog moeten blijken, het is niet aan hem.
    30-09-2023 09:13
    Ja, dat is ook het gevoel wat ik krijg als ik het interview lees, het lijkt alsof hij aan de zijlijn toekijkt maar er weinig tot geen zeggenschap over heeft. De centjes komen van ergens anders en de centjes hebben het voor het zeggen
30-09-2023 10:51
Je kunt zeggen wat je wil, maar de enige transparantie komt voorlopig van Lefevre!
    30-09-2023 16:30
    Die man die vorige week een brief aan werknemers stuurde dat er niets concreets speelde...?
30-09-2023 09:04
Lefevere geeft wat meer duidelijkheid, maar tegelijktijd blijft er ook veel vaag en lijkt het nodige zich boven zijn hoofd af te spelen. Een van de meest opmerkelijke zaken vind ik eigenlijk dit: "Hoeveel mensen mogen realistisch hopen dat ze mee kunnen overstappen naar het nieuwe project? “Dat is een oefening die we nog niet hebben gemaakt. Er is nog niet uitgetekend hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien." Nou ja, maandag weten we meer, of wellicht niet. Want hoewel de titel anders suggereert, zegt Lefevere alleen maar dat er veel meer duidelijkheid moet zijn op maandag, maar niet dat op die dag een definitieve beslissing valt over het al dan niet doorgaan van het hele verhaal.
30-09-2023 10:43
Eigenlijk hoop ik nu gewoon dat n extra sponsor zich aandient bij sqs. Het grotere plaatje is voor mij dat men aan een schaalvergroting bezig is in het wielrennen. Een budget van 25 a 35 gaat nodig zijn om mee te kunnen. Dat halen er maar een paar voorlopig. Benieuwd of er dan fusies komen, een f1 achtige duale situatie of nieuwe grote sponsors. Uiteindelijk is de komst van Amazon toch onverwacht dus er kan wel wat. In België gaat het bedrijfsleven ook meer moeten laten zien, soudal, deceuninck en qs zijn echt niet de grote topbedrijven. Interesting times.
30-09-2023 11:36
Ik vraag me af hoe dit bericht moet voelen voor de QS medewerkers, als je net een paar dagen vantevoren een mail van je baas hebt gehad waarin gesteld werd dat er niks concreets was (ik ben overigens benieuwd wie die mail gelekt heeft naar GCN, en of die persoon nog steeds in dienst is van QS). En als je dan als pakweg Merlier (topsprinter, etappes gewonnen in alle grote rondes) of Alaphillipe (meervoudig wereldkampioen, winnaar van meerdere klassiekers, ex-gele trui drager en chouchou van de Franse natie) heet, en je leest dat Lefevere zegt dat Plugge met Evenepoel moet praten over de fusie...

Ik zou mezelf ineens als een tweederangs fietser behandeld voelen. En zou daar niet gelukkig van worden. Mocht de fusie niet doorgaan, dan denk ik dat er binnen QS nog wel het nodige lijmwerk nodig is.
    30-09-2023 13:09
    En het veelvoud aan staff die ook wel eens een facture in de brievenbus krijgen, in het beste geval ‘mogen’ er een klein deel mee naar een ploeg waar ze zich op een andere planeet wanen… geen aperiefje meer, werken volgens allerlei protocollen, een food-app, zonder afspraak met de Head of Apparel geen paar nieuwe sokken,… die zijn pas genaaid…
    30-09-2023 13:59
    Je creëert een mistwolk waar je één en ander door elkaar haalt: 1) Quickstep heeft vandaag laten verstaan dat ze de hoofdsponsor blijven van een competitieve ploeg, 2) de fusie zou gaan om Soudal en Evenepoel met Visma (en Amazon). Dus gooi niét alles op een hoopje, want dat is stoken. Er gebeurt veel meer dan we zien.
30-09-2023 12:12
je hebt natuurlijk wel meer tactische opties met evenepoel dan met roglic, met die laatste ben je beperkt tot volgen, volgen, volgen en ergens in de slotkilometers explosief aanvallen. met evenepoel kan je ook een lange aanval van 60 kilometer gaan doen, mits dat voor het team voordelig zou zijn. evenepoel mag dan natuurlijk geen offdays meer hebben, maar dat zal de foodapp dan wel oplossen
    30-09-2023 12:38
    @chippen, je hebt met Evenepoel inderdaad meerdere tactische opties. Je kunt hem mee laten doen voor ritzeges en de bergtrui. En natuurlijk proberen de tijdritten te pakken, al heeft Vingegaard bewezen dat hij dat ook redelijk in de vingers heeft.
    Roglic heeft bewezen een betere ronderenner te zijn dan Evenepoel. Dus in die zin is het vervangen van Roglic door Evenepoel gewoon een verzwakking van de ploeg in het rondewerk.
    30-09-2023 13:04
    Evenepoel kan niet meer groeien in het rondewerk? De drie rondewinnaars van dit jaar hebben énorme stappen vooruit gezet door naar Jumbo te gaan, hadden op hun 23e nog geen fractie gepresteerd van wat Evenepoel al heeft laten zien. En dat met in het achterhoofd dat Evenepoel dat deed met de (naar ik hier vaak lees) erbarmelijke omkadering van Quickstep
    30-09-2023 13:29
    Precies dat. Als ze bij daar gewone degelijke renners als een Laporte, Tratnik, Vingegaard, Van Hooydonck...kunnen laten uitgroeien tot echte wereldtoppers in hun vakgebied als hetzij knecht, hetzij kopman, stel je dan eens voor wat je dan niet kan doen met een renner als Remco. Een renner die nu al zonder die foodapp en andere doorgedreven wetenschappelijke hocus pocus, tot de absolute wereldtop behoort. Als je de logica van velen hier volgt dan gaan ze van Remco een monsterlijk sterke, quasi onklopbare renner maken, toch? Want was dat niet al die jaren het standaard antwoord hier toen er vragen gesteld werden over de prestaties van de renners die bij TJV getekend hadden. Ahja toch...? Het kwam door de begeleiding op alle gebied die zijn gelijke niet kent. Dus neen Wouter, er is geen enkel reden om aan te nemen dat ze verzwakt gaan zijn doordat de koning bij het huisvuil gezet is. Wel integendeel
    30-09-2023 14:07
    @Wouter Van hout Plugge gaat aan Remco de komende 10 jaar veel plezier beleven. Die maakt hem nog enkele procenten beter, tot absolute topfavoriet voor grote rondes, en daarnaast gaat hij met die kleine meer klassiekers/dagzeges pakken dan met Wout. Wellicht je grootste nachtmerrie, het wordt een stuk aangenamer voor je als je dit droomscenario omarmt.
    30-09-2023 14:21
    Ga toch niet in op Van Hout, die man maakt zijn eigen versies van de feiten en verkoopt ze als waarheid achteraf, alleen het woordje 'zijn' ontbreekt daar nog. Evenepoel of Lefevere kunnen niks goed doen, dus alle posts zijn varianten daarop. Een voorbeeld: Merlier, in het verleden ook al door zijn Michelangelo zijn mangel gehaald, is nu plotseling een martelaar, omdat het zijn standpunt nu goed uitkomt.
30-09-2023 14:18
Het bericht dat WF gek genoeg niét oppikt: De Standaard, 30 september, p. 29: "We gaan ervan uit dat we hoofdsponsor blijven van een competitieve ploeg", zegt Ruben Desmet, president van het bedrijf achter Quick-Step. Idd: noch bij een Soudal-Visma of een Amazon-Visma-Soudal zal dat zo zijn. Ik leid dus af dat de licentie van de huidige ploeg niét noodzakelijk gaat verdwijnen. het is niet ondenkbaar dat QS een eigen ploeg overhoudt, met Fitte Peeters en Alaphilippe en de renners met het oude Wolfpack-DNA, en dat de rondekern naar de ploeg Plugge overstapt. In dat scenario lijkt de droom van PL om met Evenepoel de Tour te winnen mislukt, maar nee, hij gaat mee naar de ploeg Plugge !
30-09-2023 09:13
Benieuwd of de Vlaamse media al door hebben dat met dit plan, het roemruchte Soudal Quickstep gewoon zal ophouden te bestaan. Jumbo slokt haar meest waardevolle componenten op (Evenepoel, Sponsor, Miljardair, Pat). De rest van de ploeg mag straks wieberen.
    30-09-2023 09:21
    De Vlaamse media zijn vooral geïnteresseerd of Evenepoel komend jaar de tour kan winnen, niet of Gil Gelders en Ayco Bastiaens volgend jaar in de World Tour rijden.
    30-09-2023 09:30
    Ik denk dat de meeste Belgen meer belang hechten aan de toekomst van Wout en Remco dan aan miljardairs die pensioengerechtigd zijn
    30-09-2023 10:12
    Coureur: Patrick L is geen miljardair, langs geen kanten, Bakala is dan weer niet bejaard, dit geheel terzijde
    30-09-2023 13:26
    Yep. De rol van Vander Wallen is wel interessant. Volgens Lefevere zal de verdeling uit een 1/3e deel Plugge (namens Visma?), 1/3e deel vander Wallen (namens Jumbo en/of privaat geld vander Wallen) en 1/3e deel Bakala (namens Quickstep/Soudal)

    Jumbo zou zich volledig uit de sport terugtrekken maar verhoogd nog wel de sponsorbudgetten bij PSV (waar Vander Wallen ook de scepter zwaait) en bij de wielerploeg? Ik vermoed dat Vander Wallen met eigen geld in de wielerploeg zit want Jumbo zou het budget bij Jumbo-Visma juist flink omlaag willen schroeven. 1/3e aandeel in een nieuw te vormen superploeg lijkt me ook fors duurder tov een geplande (verlaagde) sponsorbijdrage voor de komende jaren.

    Feitelijk neemt Jumbo-Visma voor 2/3e de 2 ploegen over.

    België, word wakker!!!
30-09-2023 10:04
Nee, hij zegt "zogezegd". Er was natuurlijk wat gemor van team Evenepoel.
30-09-2023 10:22
Dus de fusie is waarschijnlijk al weer achterhaald voordat deze officiëel bekend gemaakt kan worden. Ik hoop oprecht dat het Visma-Amazon wordt, zonder het gedoe van het inpassen van SQS binnen de organisatie. Misschien enkel de transfer van Remco om het gat van Primoz op te vullen, mede ook gezien (zo lijkt het althans) dat EvenepoeI niet tevreden is binnen SQS, maar ook die transfer is geen must. Ik denk dat Lefevre harder om de fusie stond te springen dan TJV. Maar laat Lefevere maar fijn zijn eigen problemen opmoppen, en laat TJV zoveel mogelijk haar eigen identiteit behouden.
    30-09-2023 10:28
    Patlev is er helemaal klaar mee zover is wel duidelijk. Het probleem is denk ik dat de Tsjechische meneer gewoon in het wielrennen wil blijven. Bij TJV wordt hij mede aandeelhouder, zijn voorkeur. Bij Ineos is het gewoon verkoop
    30-09-2023 10:46
    Soudal-Visma nog steeds optie als 2 hoofdsponsors. Amazon misschien net daaronder, vooral geïnteresseerd in de tv serie en mensen naar Prime te lokken? Amazon als hoofdsponsor vind ik persoonlijk minder aantrekkelijk, gezien de manier waarop ze met hun personeel omgaan.
    30-09-2023 11:08
    Ja, maar ik denk niet dat TJV zit te wachten op de hele inboedel en organisatie van SQS. Ik denk sws Remco en Specialized naar TJV, Soudal kan als sub-sponsor aansluiten als het daar voor openstaat (daar zitten dan wel juridische consequenties aan). Wordt wel de doodsteek voor SQS als Soudal die ploeg verlaat. Echter als die 15 miljoen van Amazon klopt dan heeft TJV zijn begroting al rond. Ik denk dat Amazon gewoon de vervanger van Soudal is in deze.
    30-09-2023 12:14
    Ik snap de redenatie van Lefevere niet helemaal. Amazon wordt geen titelsponsor. Dus wat maakt het uit dat team Visma-Soudal (of Soudal-Visma) Quickstep, Jumbo, Specialized en nu ook Amazon belangrijke sub sponsors heeft.
    30-09-2023 19:29
    Ik denk dat ze niet zo snel afscheid nemen van Cervelo ( Pon) daar zitten heel wat mogelijke subsponsors tussen.
30-09-2023 11:26
Had eigenlijk gehoopt dat Wielerflits te voorbarig was en deze fusie toch veraf bleek en uiteindelijk nooit zou plaatsvinden. Twee mooie teams met een bijzondere en unieke identiteit en geschiedenis. Liefst 10 à 15 teams die in elke koers een renner hebben die zou kunnen winnen dan 3 teams die om alle prijzen strijden.
30-09-2023 13:03
Het verbaast mij vooral dat het management van TJV, na de aankondiging van het wegvallen van Jumbo, zo makkelijk met langdurige nieuwe contracten strooide. "Een nieuwe sponsor voor het bekostigen was geen probleem voor een succesploeg." aldus het management. Of hier speelde al veel langer iets wat duidelijkheid gaf of het management van TJV heeft hoog spel gespeeld en moet concluderen dat het zijn eigen hachje moet redden met noodgrepen.
30-09-2023 14:52
Wat de gehaktmolen ook uitspuwen mag : een variant waarbij Vingegaard en Evenepoel in dezelfde ploeg terechtkomen lijkt me uitgesloten. Ik denk dat de bepaler eerder gokken zal dat REVKET mét en Vingy zónder de gedetailleerde begeleiding ervoor zorgt dat de rollen linea recta omdraaien. Elke vorm van geldschieter heeft binnen 0,374 seconde door wie je beter als aantrekkelijk speerpunt naar de tour afvaardigen kan. Ik raad meneertje geldsmijt van Israel aan om poging 2 in te zetten, ondertussen volgt hij immers de sport al wat langer.
30-09-2023 16:25
Mag toch hopen dat deze fusie er niet van gaat komen. Beide herkenbare teams met eigen identiteit zouden allebei onherkenbaar verminkt raken, mocht dit doorgaan. Denk dat er veel fans zullen afhaken. Ik wel iig.
30-09-2023 22:48
De hele structuur en de kennis heeft het huidige Jumbo - Visma al. Het enige wat zij van die fusie moeten he ben zijn slechts enkele renners w.o. Evenepoel en het vele geld van de sponsors Soudal, Specialized, Qui k-Step ??. En that's it. Al de rest is gewoon overbodig
30-09-2023 09:02
Hehe eindelijk officiële bevestiging van de geruchten. Het was dus geen 'fantoomfusie'. Maar het lijkt me onwaarschijnlijk dat amazon instapt als kleine co-sponsor. Dus dat zou het allemaal weer kunnen veranderen.
    30-09-2023 09:04
    Mij lijkt het dat alles te lang heeft aangesleept, en dat Amazon voor voldoende slagkracht zal zorgen om Visma te ondersteunen en als individuele ploeg te laten bestaan. Als Roglic effectief vertrekt valt er alleszins al een groot loon weg.
    30-09-2023 09:08
    @steven: daar lijkt het op inderdaad
    30-09-2023 09:08
    @Steven Maar dan krijgen ze Remco niet en door de link met Specialized lijkt dat toch een belangrijk doel voor Plugge.
30-09-2023 09:06
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen dan. Amazon zou geen hoofdsponsor worden, dan komt dit toch niet in het gedrang?

Hoe dan ook, een heel stuk Nederlandse en Vlaamse wielerhistorie lijkt hiermee teniet te worden gedaan. Benieuwd hoe ze dit alles passend gaan maken de komende dagen!
30-09-2023 09:10
Wat mij opvalt is dat er wel een ‘letter of intent’ ligt, maar dat er verder eigenlijk nog maar weinig duidelijk is. Vooral dat hij zegt dat hij geen idee heeft van de structuur in de nieuwe opzet. En hij ook aangeeft dat de timing een bijna onmogelijke taak is. Kortom heel veel intenties, heel veel gesprekken, maar hoever men concreet nu is blijft onduidelijk. En of het waar is of niet, in het interview in het nieuwsblad doet Lefevre uitschijnen dat de hele rel met Pa Evenepoel wel zijn invloed heeft gehad op het hele proces. Ook nu volgens mij een betaald artikel maar hier is de link naar het volledige interview: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230929_97418623
    30-09-2023 09:21
    Ja, pa Evenepoel had een persoonlijk gesprek met Bakala (“heel uitzonderlijk voor een rennersmakelaar” voegt Patlef er fijntjes aan toe) en toen is de bal aan het rollen gegaan. Als Wouter van Hout dit leest kan hij toch nog alle schuld op Evenepoel steken, godzijdank!
    30-09-2023 09:26
    Oeps, dan hadden we dat beter niet hier kunnen herhalen………….
    30-09-2023 10:44
    @Plank: die laat ChatGPT momenteel 12 berichten schrijven die hij hier straks een voor een zal droppen, puur om ons te vermaken.
    30-09-2023 11:38
    Ik heb Evenepoel al heel vaak "het paard van Troje" genoemd. Maar dat het zo erg zou zijn, en dat hij misschien letterlijk heel QS om zeep zou helpen, dat had zelfs ik niet kunnen vermoeden.
    30-09-2023 14:10
    WVH, neen, want het gaat om schaalvergrotingen, niét om één persoon.
30-09-2023 09:15
Als Amazon het budget van Jumbo gewoon opvangt, dan is het plan van Plugge om de ploeg financieel te laten concurreren met Ineos/UAE ook niet echt gelukt. Specialized gaat uiteraard niet komen als sponsors als Evenepoel niet komt. Wilt dus zeggen dat Visama-Amazon gewoon op het normale budget van Jumbo-Visma. Roglic die dan ook nog eens vertrekt geeft natuurlijk financieel een beetje buffer, maar sportief is dat natuurlijk wel een aderlating. Ben benieuwd wat we volgende week nog allemaal gaan horen/lezen hierover.
    30-09-2023 10:13
    Amazon erbij is mss wel essentieel om tegen uae op te kunnen…
    30-09-2023 10:15
    Visma was 10, jumbo was 8. Visma wordt 20 en Amz wordt 15 . Das een verdubbeling van je budget en met Cervelo hebben ze niet te klagen denk ik. Al zal Spez wel hoger inschieten. Met vertrek van Roglic komt er ook nog 3-4 ruimte in budget.
30-09-2023 09:21
Even iets compleet anders, waarom heeft bijvoorbeeld de NOS hierover nog niet bericht? Of was het voor hen nog niet concreet genoeg? Als het dat eerder niet was dan is dat nu zeker wel het geval
    30-09-2023 09:38
    Er staat nu voor het eerst een bericht op de site van de NOS met een overzicht van de afgelopen week. De conclusie daar is; er is niet zeker. https://nos.nl/artikel/2492354-week-vol-schimmige-fusieberichten-rond-jumbo-visma-maar-nog-geen-duidelijkheid
30-09-2023 09:25
Het allerlaatste gerucht, dat momenteel rond gaat, is dat Ahold wil in stappen, vooral vanwege de dreigende concurrentie van Amazone, als tegenspeler van Bol.Com. Of AH ook onderdeel wordt van de sponsoring, daar is nog niks over bekend. Als dit door gaat, dan valt Amazone uiteraard weer af als mogelijke sponsor.
    30-09-2023 09:36
    Ik zie Blokker ook nog wel instappen naast HEMA
    30-09-2023 10:01
    En Exact naast Visma. Zo kun je ook de bank dubbele posities creëren.
    30-09-2023 10:16
    Hmm het gele amazon bij visma en het blauwe bol bij qs lol
    30-09-2023 10:44
    Cees Bol, kom er maar in
    30-09-2023 10:47
    Dit zijn wel Big Bizarre ontwikkelingen hoor.
    30-09-2023 20:23
    Ik vond je commentaar toch leuker toen Patrick er nog bij was.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine