Patrick Lefevere: “Maandag moet meer duidelijk zijn over fusie met Jumbo-Visma”
In zijn traditionele column in de Belgische krant Het Nieuwsblad heeft Patrick Lefevere voor het eerst uitgebreid gereageerd op de nakende fusie tussen Soudal Quick-Step en Jumbo Visma. Daarin wordt duidelijk dat het binnenhalen van sponsor Amazon bij Jumbo-Visma een gamechanger kan zijn. “Met Soudal, Quick-Step en Visma kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst”, zegt de 68-jarige ploegbaas van Soudal Quick-Step.
Lefevere geeft in zijn column heel wat antwoorden op vragen die tot nu toe nog onbeantwoord waren. Hij schetst bijvoorbeeld wanneer er voor het eerst met de mensen van Jumbo-Visma over een mogelijke fusie werd gepraat. Dat gebeurde al voor de Tour, in eerste instantie tussen Zdenek Bakala (de meerderheidsaandeelhouder van Soudal Quick-Step) en Robert van der Wallen (lid van de Raad van Commissarissen van Jumbo-Visma). “Hun ontmoeting kwam er in het kader van OneCycling, een project waarin een aantal topploegen zich willen verenigen om ons in de economie van het wielrennen samen sterker te positioneren. Het klikte duidelijk goed, maar er speelde intussen ook onvrede over onze ploeg, die zogezegd niet goed genoeg functioneerde.”
Dat leidde op de voorlaatste dag van de Tour dan weer tot een nieuwe meeting tussen de twee partijen in Wenen. “Deze keer ook met Richard Plugge. We hebben een uurtje gepraat en zijn dan teruggevlogen naar Parijs. Daarna is er wat tijd over gegaan. Ik heb er Quick-Step en Soudal bij betrokken. Richard is bij Visma langsgegaan. Tot er op een bepaald moment een letter of intent is getekend om samen te gaan. Het opzet was om tot een constellatie te komen waarin Bakala, Van der Wallen en Richard Plugge de aandelen zouden verdelen. Ik zou die van mij verkopen.”
Mét Evenepoel
Veel belangrijke vragen zijn op dit moment nog onopgelost. Zoals: hoeveel mensen van Soudal Quick-Step mogen instappen in het nieuwe project? “Dat is een oefening die we nog niet hebben gemaakt. Er is nog niet uitgetekend hoe de structuur van de fusieploeg er zou kunnen uitzien. Dat is ook juridische spitstechnologie. Er zijn vergaderingen geweest met zoveel advocaten en raadsmannen. Maar ik kan je garanderen: mijn personeel, daar ga ik niet licht over. Het is uiteraard ook de bedoeling dat Remco Evenepoel aan boord blijft. Ik heb de mensen van Jumbo-Visma gevraagd met hem te praten, wat ondertussen ook is gebeurd.”
Lefevere zelf zet alleszins een stap terug, door ‘slechts’ een rol op te nemen in de Raad van Commissarissen. Zoals WielerFlits eerder meldde, ligt Richard Plugge in polepositie om de CEO te worden in het nieuwe project. “Als Plugge CEO wordt, is het aan hem om de nijpende problemen op te lossen. Niet meer aan mij”, zegt de West-Vlaming daarover. “Mezelf beperken tot een rol in de Raad van Commissarissen is wat mijn voorkeur wegdraagt. Ik word in januari 69 jaar. Die leeftijd speelt en ik mag zeggen dat ik het ondertussen ook wel een klein beetje heb gehad.”
Amazon
Een andere belangrijke vraag: gooit de komst van sponsor Amazon bij Jumbo-Visma de plannen voor de fusie niet in de war? “Daar kan ik geen antwoord op kan geven. Blijkbaar is aan Nederlandse zijde één en ander in een stroomversnelling gekomen. Maar ik heb er geen zicht op in welke hoedanigheid Amazon daar aan boord komt. Feit is: met drie partijen – Soudal, Quick-Step en Visma – kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn.”
Er zal dus snel geschakeld moeten worden. “Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Zdenek Bakala vliegt op dit moment naar Europa. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Om te beginnen is het voor de renners die onder de licentie van QS vallen al geen probleem. Bij verandering van eigenaar van licentie moeten de contracten gehandhaafd worden. De renners kunnen zelf, zonder gevolgen kiezen om weg te gaan. Klein haakje voor de sponsoren is wel dat volgens de UCI deze personen bij een nieuwe ploeg evenveel dienen te verdienen ten belope van hun bestaande contract. Wil de nieuwe ploeg dit niet geven, dan dient de vorige pay agent zelf het verschil op te leggen.
Laten we het eens zo bekijken: De mensen die echt een zwaar contract hebben bij quickstep, zijn de mensen die Plugge waarschijnlijk wil houden en die zullen waarschijnlijk ook willen blijven. De mensen die weg willen of niet echt een plaats hebben, willen waarschijnlijk nog blijven koersen. Daar zit nog wat talent tussen die in andere ploegen hun plaats zullen hebben. Als nieuwe ploeg bied je deze mensen een karig loon aan, eventueel met bonussysteem voor goeie prestaties ten belope van hun huidige contract. Het verschil van loon wordt betaald door de vorige sponsors. De nieuwe ploeg heeft dus bijvoorbeeld een Kasper Asgreen voor nog 2 jaar aan de helft van zijn loon terwijl Asgreen zelf wel volledig betaald wordt.
En Plugge laat Roglic gaan en met een beetje onderhandelen wordt hiervoor enkele miljoenen euro betaald. En met dit potje betaal je de komende jaren het verschil in rennerslonen aan.
Dan rest enkel nog het personeel. Daar weet ik momenteel niet echt hoe dat wettelijk zit. Voor hetzelfde geld kan hier ook dergelijke regeling toegepast worden en ik denk niet dat er staff is die miljoenen verdient per jaar.
Mijn gevoel is dat het wel zeer vlug rond kan zijn. Het enige addertje onder het gras is dat een licentie (als ik me niet vergis) binnen de 2 jaar na vernieuwing mag doorverkocht worden. De contracten zijn pas sedert dit jaar vernieuwd (throwback naar de degradatiestrijd) maar daar zie ik de UCI dan wel een toegift doen.
Ik gok dat Plugge meerdere lijntjes tegelijk uit had waarvan een fusie er slechts 1 was. Met Amazon nu zullen beide ploegen hopelijk gewoon los van elkaar door gaan.
tuurlijk is het ooit aan de volgende generatie. Maar ik vind het in ieder geval niet "vintage Lefevere" om op deze manier te reageren. Op een "ze zoeken het maar lekker uit met mijn ploeg-toon", althans, zo komt het over in dit bericht. En voor alle duidelijkheid: ik hoop natuurlijk niet dat Lefevere inderdaad ongeneeslijk ziek zou zijn (voordat ik dat weer als verwijt naar me toe geslingerd krijg).
Citaat column: "Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn.”
Op het eerste gezicht lijken beide citaten op elkaar, maar er zit toch ook een enorm verschil van context en zekerheid in. Iets doet mij vermoeden dat er rondom de berichtgeving van deze fusie ook gejongleerd is met citaten, vermoedens, wensen, intenties en mogelijkheden. Plugge laat een mogelijke sponsor als Amazon natuurlijk niet schieten (zeker niet omdat deze sponsor alleen al, samen met het vertrek van Roglic, het budgettaire gat zou kunnen opvullen). Lefevere hint daar ook duidelijk op "Feit is: met drie partijen – Soudal, Quick-Step en Visma – kan iedereen verhoudingsgewijs zijn plaats vinden. Met Amazon als vierde partij lukt dat niet meer. Voor zover ik weet, was er vorige week nog geen sprake van hun komst. Dit kan een gamechanger zijn.”
Kortom: je had ook journalistiek voor de volgende kop kunnen kiezen: *Komst Amazon zet fusie op losse schroeven*. Maar ja, dat gaat volledig in tegen de hijgerige berichtgeving sinds zondagavond. Ik ga er vooralsnog vanuit dat maandagmiddag de teneur van de berichtgeving verandert en dat Wielerflits zich op de borst klopt dat het de scoop had met Amazon als co-sponsor binnen de bestaande ploeg Visma-Amazon, the artist formerly known as TJV.
Nou dat vind ik iets totaal anders dan wat hij hier zegt.
Ik zou mezelf ineens als een tweederangs fietser behandeld voelen. En zou daar niet gelukkig van worden. Mocht de fusie niet doorgaan, dan denk ik dat er binnen QS nog wel het nodige lijmwerk nodig is.
Roglic heeft bewezen een betere ronderenner te zijn dan Evenepoel. Dus in die zin is het vervangen van Roglic door Evenepoel gewoon een verzwakking van de ploeg in het rondewerk.
Jumbo zou zich volledig uit de sport terugtrekken maar verhoogd nog wel de sponsorbudgetten bij PSV (waar Vander Wallen ook de scepter zwaait) en bij de wielerploeg? Ik vermoed dat Vander Wallen met eigen geld in de wielerploeg zit want Jumbo zou het budget bij Jumbo-Visma juist flink omlaag willen schroeven. 1/3e aandeel in een nieuw te vormen superploeg lijkt me ook fors duurder tov een geplande (verlaagde) sponsorbijdrage voor de komende jaren.
Feitelijk neemt Jumbo-Visma voor 2/3e de 2 ploegen over.
België, word wakker!!!
Hoe dan ook, een heel stuk Nederlandse en Vlaamse wielerhistorie lijkt hiermee teniet te worden gedaan. Benieuwd hoe ze dit alles passend gaan maken de komende dagen!