Patrick Lefevere in column: “WorldTour in 2023 ambitie voor vrouwenploeg”
Patrick Lefevere - foto: Cor Vos (archief)
zaterdag 19 februari 2022 om 09:49

Patrick Lefevere in column: “WorldTour in 2023 ambitie voor vrouwenploeg”

Patrick Lefevere heeft in zijn column in Het Nieuwsblad aangegeven dat de constructie met Tormans in een ideale wereld de continentale ploeg zou worden van Quick-Step Alpha Vinyl. Verder sprak hij ook over het vrouwenwielrennen en zijn visie daarop.

De Belgische manager vertelde dat ook zijn ploeg in de problemen komt door de positieve coronatesten. In de UAE Tour moesten Ilan Van Wilder en Josef Cerny op het laatste moment afhaken. “Als er op elk moment mensen kunnen uitvallen en je moet drie programma’s tegelijk rijden, kom je zelfs met een kern van 31 renners in de problemen”, schreef hij. Als oplossing kijkt Lefevere naar zijn collega’s bij Jumbo-Visma en Team DSM die een opleidingsploeg op continentaal niveau hebben geïntegreerd. “Zo kan je beloftevolle renners opleiden en ze voor specifieke niet-World Tour-wedstrijden overhevelen naar de A-ploeg.”

“In de ideale wereld wordt de constructie met Tormans onze continentale ploeg. Die zou dan mee het luik veldrijden invullen in de winter en ook als kweekvijver fungeren”, luidde het in zijn column. “Op dit moment zit in de Tormans-doos al ploegleider Bart Wellens en een goeie soigneur en mechanieker die ze – terecht – graag willen houden. Dan zit je al aan drie fulltimes en is er nog niemand om te koersen.”

Vrouwenploeg
“Tormans kan een mooi project worden en ik hoop dat we het rondkrijgen, maar op dit moment heeft damesploeg NXTG mijn prioriteit. Voorlopig is dat nog niet tot in de World Tour, maar dat is wel onze ambitie voor 2023.” De Belg had het ook over de stijgende minimumlonen in het vrouwenwielrennen. “Begrijp mij niet verkeerd: er zijn veel steengoede rensters die dat ruimschoots waard zijn en nog veel meer ook, maar je gaat ook veel jonge, beginnende profs structureel overbetalen.”

Lefevere verwees ook naar UAE Team Emirates, die de damesploeg Alé BTC Ljubljana hebben opgekocht. “Maar wat wij nu doen – groeien naar de World Tour met belofterenners – vind ik een veel mooier en gezonder concept.”

RIDE Magazine
18 Reacties
Sorteer op:
19 februari 2022 10:13
Niks tegen in te brengen. Al Ik blijf er ook bij dat het veldrijden hem niet interesseert en hij dus écht geen bal geeft om die renners die niet bij hem hebben getekend. Tormans is vooral een opportuniteit met het oog op z'n continentale ploeg.
Ook over het vrouwenwielrennen heeft hij gelijk, maar dat is wel een stap in de professionalisering die ze niet kunnen overslaan. Eerst moet je zorgen dat die ook voltijds en professioneel voor hun sport kunnen kiezen, dan pas zal het niveau omhoog gaan.
    19 februari 2022 10:23
    Exact dezelfde aanpak als andere WT ploegen. Je kunt wel aangeven dat hier niets tegen in te brengen is, maar het is gewoon een kwestie van kopiëren wat andere ploegen doen
    19 februari 2022 10:37
    Ach. Hij was een van de eerste die met een opleidingsploeg werkte, tot andere ploegen daar systematisch van profiteerden. Nu de beloftecategorie vaker wordt overgeslagen en renners heel snel (semi-)prof willen worden én de regel van de uitwisseling van renners tussen opleidings- en hoofdploeg is er een hernieuwd belang aan zo'n continentale ploeg. Je kan hem er niet van beschuldigen dat hij iemand is die groot is geworden door de succesformules van anderen te kopieren.
    19 februari 2022 10:45
    @Cochise Ik geef aan dat hij niets nieuws verteld. Dit is de logische aanpak, alleen Lefevere is hier later op in gesprongen dan andere ploegen. Oftewel hij kopieert nu de aanpak van andere ploegen. Daar is niets tegen in te brengen.
    19 februari 2022 18:48
    Hij is er net sneller mee begonnen, met Etixx-Ihned. Zoals aangehaald werd er te weinig uit dit concept gehaald omdat (1) beloften werden weggeplukt door andere teams eens ze rijd waren om volwaardig in de WT te rijden & (2) beloften daar niet mochten proeven van het profwielrennen wat nu wel enigszins is veranderd. Niets tegen in te brengen.
    19 februari 2022 19:07
    @Steven_E @Cochise in tijd waren er ook al meerdere Development Teams. Rabobank had al heel lang een Development Team. Ga nu niet zeggen dat Lefevere er sneller mee begonnen is dan de Rabobank. Het is volgens mij echt onzin dat Lefevere met een Development Team is begonnen voor andere ploegen. In 2011 maakte Rohan Dennis bijvoorbeeld onderdeel uit van het ontwikkelteam van de Rabobank.
    19 februari 2022 21:57
    En in 2005 was Beveren2000 het development team van QS. Oa Bakelants, Devenyns, Lampaert en Van Keirsbulck hebben daar gereden.
    20 februari 2022 08:19
    @Steven_E QS was daar alleen geldschieter voor Beveren2000. Dit is iets heel anders dan het Rabobank Development Team in die tijd. Maar ook dan is de Rabobank nog eerder gestart met een Development Team. Oa de Giro d'Italia winnaar van 2012 is daar begonnen in 2002
19 februari 2022 10:30
Ik heb het idee dat je als Vlaamse/Nlse sponsor vrij goedkoop de dames kunt sponseren, terwijl deze hier wel vaak op tv zijn. Mede ook door de resultaten van de NLse dames. Nu met de de Tour en PR en recent nog wat klein bier, zijn er toch een mooi aantal koersen op tv.
    19 februari 2022 10:35
    @Koers Dat hebben de Nederlandse sponsors al door, vandaar dat ze ook sneller in het vrouwen wielrennen stappen. Dit heeft alles te maken met het feit dat Nederland bij de vrouwen absolute top is en bij de mannen niet. Als er Belgische toppers bij de vrouwen waren, was her animo in België ook veel groter geweest om in het vrouwen wielrennen te stappen. België heeft alleen Kopecky
19 februari 2022 10:54
Gelukkig op het laatst nog net wat zure woorden over centjes. Zo ken ik hem weer.
19 februari 2022 12:01
Voor Patrick's doen een vrij brave column met zelfs lof voor de aanpak van TJV in hoe zij de beloften integreren in de elite tak qua programma. Op het einde is hij wel typisch Lefevere met die opmerking over UAE en hun overname van de Sloveense damesploeg, dat hij het anders gaat doen met NXTG heeft vooral te maken met de mislukte plannen om de sterrenformatie van Boels onder zijn paraplu te krijgen want dat had de voorkeur en dan had men een kant en klare ploeg met garantie op succes.
    19 februari 2022 12:51
    Inderdaad. En eigenlijk is het al winst dat een Belg het heeft over een damesploeg cq vrouwenploeg, ipv het doorgaans gebezigde 'meisjes'.
    19 februari 2022 16:24
    weet jij wel dat vrouwenwielrennen een tijd verboden was in NL maar nooit in België?
    19 februari 2022 18:49
    Boels werd vooral gepusht door Specialized denk ik.

Reacties zijn gesloten.