Patrick Lefevere: “Het loopt voor geen meter en dat is pijnlijk”
Foto: Cor Vos
zaterdag 15 juli 2023 om 11:22

Patrick Lefevere: “Het loopt voor geen meter en dat is pijnlijk”

“We moeten het zeggen zoals het is: het loopt voor geen meter in de Tour. Pijnlijk, je kan het niet anders noemen.” Aan het woord is Patrick Lefevere, in zijn wekelijkse column in Het Nieuwsblad. De CEO ziet dat ‘zijn’ Soudal – Quick-Step onder de verwachtingen presteert, al zijn er verzachtende omstandigheden.

De ploeg had in eerste instantie gehoopt om in de massasprints te kunnen meespelen met Europees kampioen Fabio Jakobsen, die eerder dit seizoen misschien wel de snelste sprinter van allemaal leek. Een valpartij in de tweede sprint op het circuit van Nogaro gooide echter al roet in het eten. “Eigenlijk was het daar al over. Het lukte nadien gewoon niet meer. In Bordeaux liet Fabio zich in de hectische finale wegdrummen, waarover hij zeer ontgoocheld was: ‘ik kan nog niet de helft van het vermogen trappen dat ik normaal haal in een sprint.'”

“Nadien had Fabio nog wel moraal, maar het had gewoon geen zin meer. Daarom hebben we beslist om hem uit te Tour te halen. Hij zou zichzelf te veel hebben moeten uitwringen voor een waterkansje op een sprintzege in Bourg-en-Bresse of Parijs.”

Ook voor de andere kopman, Julian Alaphilippe, zal winnen lastig worden. Nochtans had hij met een ritzege in de Dauphiné weer heel wat vertrouwen getankt. “We stellen vast: de Dauphiné is de Dauphiné en de Tour is de Tour. Het is bij Julian zeker niet van niet willen: etappe na etappe springt hij mee, om dan uiteindelijk te lossen bij renners waarvan je zou denken dat ze minder goed bergop gaan dan hij. Wij zijn allemaal ontgoocheld, maar Julian zelf nog het meest van allemaal. Ik kan hem ook niets kwalijk nemen, want hij doet er alles aan om klaar te zijn.”

Meer dan Evenepoel
Soudal – Quick-Step dreigt zo steeds meer de ploeg van wereldkampioen Remco Evenepoel te worden. “Maar daar weiger ik me bij neer te leggen. Alsof we kansloos zijn als hij niet aan de start staat. Natuurlijk is hij belangrijk, maar we hebben ook Tim Merlier, die nog altijd een topsprinter is. En Kasper Asgreen en Yves Lampaert hebben in de Tour zonder sprinter alle kansen om een slag te slaan. Het is aan mij om ondertussen hetzelfde te doen op de transfermarkt.”

RIDE Magazine
29 Reacties
15-07-2023 12:05
Ze hebben altijd geleund op de strategie om een sprinter mee te doen die, eerlijk is eerlijk, erg vroeg won in de eerste week, waarna het erg relaxed ging de rest van de Tour. Jakobsen, ervoor Cavendish, Viviani, Gaviria, Kittel, nog is Cavendish. En dan een hele hoop vrijbuiters errond die ook hun ritjes wonnen zoals Alaphilippe, Trentin, Chavanel, Tony Martin, etc.

Prima maar ooit keren de kansen en stuit je op een sprinter die ongenaakbaar is en hebben je rittenkapers net de benen niet. Part of the game en ze waren meer succesvol dan dat ze verloren.

Met Evenepoel volgend jaar heb je nog veel meer het gevoel dat het alles of niets wordt. Van een sprintersploeg met garantie op ritsucces naar een klassementsploeg met onzekere uitkomst, dat zal wennen worden.

Als Alaphilippe echt goed is, hebben we deze discussie trouwens niet. Maar Julian lijkt "het" niet meer te hebben. Dacht eerst dat het nog aan zijn decompressie lag na de wereldtitels maar misschien is zijn tijd wel gepasseerd. Werd op zijn 22ste 2de in LBL en is ondertussen 31. Dat zijn lange jaren aan de top...
15-07-2023 11:33
“Maar daar weiger ik me bij neer te leggen. Alsof we kansloos zijn als hij niet aan de start staat”

En wat deed onze Pat voordat hij deze nobele woorden liet publiceren?
Hij gooide zijn hele Vuelta formatie overhoop ten faveure van ene Remco Evenepoel.
    15-07-2023 12:58
    Die tegenstrijdigheid zie ik niet.
    15-07-2023 13:14
    @Maglia Rosa

    Zo moeilijk is de tegenstrijdigheid anders niet. Pat heeft de Vuelta formatie overhoop gegooid om alles op het AK van Remco af te stemmen. Daarmee straal je bijzonder weinig vertrouwen uit naar de renners die aanvankelijk waren geselecteerd en meer voor eigen kans mochten gaan. Die handelswijze komt niet echt overeen met wat hij nu loopt te verkondigen.
    15-07-2023 13:55
    Aanvankelijk zou de Vuelta zonder Evenepoel zijn en met o.a. Merlier. Daarmee was er dus wel degelijk een ploeg die prijs kon rijden.
    Doordat Evenepoel nu wel voor eindwinst in de Vuelta wil gaan kun je (nog) hoger mikken dan het oorspronkelijke plan. Dat er dan een sprinttrein wordt vervangen door een klimploeg wil niet zeggen dat de sprinttrein anders geen prijs had gereden.
    15-07-2023 15:10
    @Maglia Rosa

    Maar dat gevoel geeft Pat nu wel aan de sprinttrein en menig ander SQS renner.
    Voor Remco moet iedereen wijken en alle programma’s worden omgegooid. Zoiets gaat mentaal nagalmen bij die jongens.
    Daarnaast legt Pat hiermee teveel druk op Evenepoel en dat is niet fijn koersen tegen een Roglic die haast immuun voor druk of zenuwen lijkt te zijn.
15-07-2023 12:39
In 2011 hadden ze in het gehele jaar maar 8 overwinningen, waarvan Gent - Wevelgem de enige op WT niveau. Ook waren 2 van de 8 overwinningen nationale titels van De Maar in Curacao. Dus dit is nog lang niet het dieptepunt van Quick Step.
    15-07-2023 12:59
    Inderdaad, alsof elk jaar bij hen zoals pakweg 2018 verliep.

    Vorig jaar gewoon een goed seizoen gekend met een paar absolute topzeges. Dit jaar is voorlopig iets minder maar toch o.m. een monument gepakt (in de regenboogtrui), 2 ritten in de Giro en de tweede piek van hun beste renner moet er nog aankomen.

    Een paar van hun kopmannen doen het gewoon niet goed: Alaphilippe, Asgreen, Jakobsen. Dikbetaalde sterren die hun persoonlijke topniveau niet halen. Hierbij met de vinger wijzen naar Evenepoel is vreemd, want hij zorgt al 2 seizoenen zowat als enige kopman wél voor grote zeges.
15-07-2023 12:02
Ze werkten keihard voor Jakobsen, maar het ging altijd mis met de laatste schakels in de trein. Dat kan voor Lefevere echter geen al te grote verrassing zijn, omdat Morkov al 2 jaar geen schim meer is van wat hij ooit was. Zo waren de overwinningen van Cavendish voor 50% op naam van Morkov te schrijven.
15-07-2023 11:30
Ik kan me ook geen grote ronde herinneren waarin ze het zo slecht deden. Iemand anders wel?
    15-07-2023 11:57
    Nee , helaas
    15-07-2023 13:07
    De Tour van 2012 was ook vrij hopeloos zonder sprinter en met Leipheimer als kopman.
    Recenter was de Giro van 2019 erg matig. T.o.v. deze Tour haalde Viviani toen nog wel de nodige ereplaatsen in de sprints.
15-07-2023 11:43
Ze proberen het in ieder geval nog wel, maar deze kern is niet goed genoeg meer om vooraan mee te strijden. Heel jammer, want Alaphilippe was een prachtig uithangbord voor sport en sponsor. Ik hoop dat hij zijn benen terug kan vinden ergens.
    15-07-2023 11:58
    Ergens of elders?
    Elders lijkt mij beter voor Flip. Pat is in zijn blinde liefde voor Remco het instituut SQS te gronde aan het richten.
    15-07-2023 12:18
    Want omwille van Evenepoel blijven mannen als Alaphilippe en Asgreen in koersen waar hij zelfs niet aanwezig is nu al een hele tijd ver onder hun topniveau?
    15-07-2023 12:56
    @Mooie Sjors

    Omwille van Evenepoel wordt diametraal afgeweken van een filosofie die vanaf Mapei tot in de haarvaten van de organisatie zat. Natuurlijk hebben ze het wel eens met AK mannen geprobeerd, en niet de minste, maar toch…
    Pat haalt de ziel uit een ploeg zonder zeker te weten wat hij ervoor terugkrijgt, en dat voelen de renners. Daarnaast zal SQS moeten wedijveren met AK ploegen die het klassementsrijden veel meer in hun dna hebben.
    En dan nu ook nog dat potsierlijke en hypocriete gemopper vlak nadat hij de Vuelta samenstelling overhoop heeft gegooid voor zijn oogappeltje.
    15-07-2023 13:32
    Ja erg vreemd, met de titelverdediger terug gaan en een sprinter die geen berg over raakt een programma geven dat beter bij zijn mogelijkheden past. Hoe verzínnen ze het? :D

    Zij hebben overigens nog steeds het volk in huis om daarnaast sprints en klassiekers te winnen, alleen bakken die 3 andere kopmannen er niks meer van. Kan Evenepoel weinig aan doen.
    15-07-2023 15:27
    @ Mooie Sjors

    Dus je onderschrijft dat SQS kansloos is als Remco niet aan de start verschijnt? Onze Patrick weigert zich daarbij neer te leggen, alhoewel hij er niet echt naar handelt.
    15-07-2023 15:59
    Ik denk dat eender over wat het gaat bij een Belgische ploeg als SQS het omgekeerd negatief moet afgezeken worden Sjors. Pasten ze in het verleden hun tactiek toe en wonnen ze dominant in de voorjaarsklassiekers waren ze laf en weet ik veel van ander fraais. Domineren ze niet en gaan ze voor een algemeen klassement in de GT's dan is het weer dit gezver...

    Ik zie ook echt niet waarom ze Evenepoel niet zouden opstellen in de Vuelta en waarom dat het ineens hypocriet zou zijn. Stellen ze hem niet op gaat het hier waarschijnlijk ook weer zijn dat hij niet durft...
15-07-2023 14:32
Het loopt dit jaar voor geen meter, maar dat was eigenlijk vorig jaar ook reeds het geval. De enige die naar behoren presteert is Remco, en dus zijn centen meer dan waard is. De andere 'dure' contracten van Alaphilippe, Asgreen en Jakobsen leveren te weinig op. De schuld ligt niet volledig bij de renners, je moet namelijk met 2 zijn om een contract te sluiten. Volgens procyclingstats zijn 20 renners einde contract. Tijd voor Patrick Lefevere om door te selecteren en de tering naar de nering te zetten. De klimtrein voor een grote ronde moet versterkt worden, er zijn vandaag te weinig opties en de voorjaarskern mag een upgrade krijgen.
15-07-2023 11:59
Benieuwd hoe het met het moraal zit van de voormalige wolfpack. Iedereen ziet dat de ploeg enkel nog om Rev draait en als Rev niet meedoet presteren ze als een doorsnee proconti ploeg. Meezitten in de vroege vlucht om vervolgens ruim kansloos te zijn voor de etappe (niet alleen Flip). De bezem moet vooral door de voorjaarsploeg en de 2de lijn heeft al 2 jaar niet meer de brani van 'wij zijn de wolfpack, wij zijn de beste'.
15-07-2023 12:40
Het is niet dat ze slechte renners hebben maar eerder mindere begeleiding, staf, wetenschappers, etc. Andere teams lopen daarin ver voor
    15-07-2023 13:28
    Ibarguren is ook al vertrokken…
15-07-2023 12:46
Het kan toch ook een erg lieve teddybeer zijn die Lefevere!
15-07-2023 14:03
Patrick weet prima waar het aan ligt. Dure renners presteren niet naar behoren. Voor al Alaphilipe en Asgreen. Die gaan weg. Jakobsen ook want die wil tour garanties. Met dat geld gaat PatLev een hele mooie tour ploeg bouwen. De man is een meester in zijn vak. Maar dit jaar is de tour verloren voor hem inderdaad
15-07-2023 12:19
Geen medelijden mee!

Lefevere klampt zich helemaal vast aan zijn goudhaantje, zonder zich maar een moment af te vragen of zijn clubje bonkige flandriens de juiste omkadering vormen voor Remco..

Schoenmaker blijf bij je leest: verkoop Remco voor de hoofdprijs aan Ineos en vorm weer een wolfpack om het voorjaar te domineren en sprintersritten te pakken..
15-07-2023 12:20
Het is toch erg opvallend, al die renners die plots geen deuk meer in een pakje boter kunnen rijden. Doet bij mij vermoeden dat doping nog steeds een zeer grote rol speelt in het wielrennen.
    15-07-2023 12:24
    Dus als renners goed rijden, zie je doping en als ze slecht rijden, zie je het ook? Wielerfans geselen zichzelf ook graag met zulke gedachten …
    15-07-2023 15:50
    Renners worden ouder, er passeren valpartijen en ziektes, de honger wordt misschien een procentje minder als er thuis kinderen zitten te wachten en maanden van huis bent. En niet onbelangrijk, nieuwe generaties beuken telkens op de poort. Als je dat niet kan bevatten en (doping-) fantasieën eerder voor waar aanneemt dat wat logischer is, dat is dan je eigen probleempje en kan je beter geen sport volgen.

    Het is pas vreemd als een renner uit het niets opduikt en een jaar top is en dan wegdeemsterd. Dat is bij een Alaphilipe niet het geval.

    En dopinginsunaties zijn gewoon onnodig infantiel als ze op niets gebaseerd zijn. Dan kan je beter evengoed vragen stellen bij Ineos, UAE en Jumbo (wat ik overigens niet doe) hoe ze aan de top zijn gekomen en hoe ze er blijven.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine