Patrick Lefevere: “Het belangrijkste is dat Remco Evenepoel nog leeft”

zondag 16 augustus 2020 om 08:39
Patrick Lefevere: “Het belangrijkste is dat Remco Evenepoel nog leeft”

foto: Cor Vos (archief)

Het zijn roerige tijden voor Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick-Step. Gisteren liep Remco Evenepoel een bekkenbreuk op in de Ronde van Lombardije na een crash in een ravijn, meer dan een week na de zware valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen.

De 20-jarige Evenepoel, die bezig was aan de verraderlijke afdaling van de Muro di Sormano, botste bij het uitdraaien van een bocht op een muurtje van een brug. Hij lag enige tijd in het ravijn. Het duurde even voordat reddingswerkers de beste manier hadden gevonden om hem naar boven te dragen.

Uiteindelijk wisten de reddingswerkers hem per brancard uit het ravijn te tillen. Uit voorzorg was daarbij zijn hoofd gestabiliseerd. Hij is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, waar de artsen een bekkenbreuk constateerden. Ook heeft Evenepoel last van een gekneusde rechterlong. De Belg zal dit seizoen normaal gesproken geen wedstrijden meer betwisten.

“Remco zal dit najaar veel naar tv moeten kijken, maar hij kán nog kijken”
“Remco zal dit najaar veel naar tv moeten kijken, maar hij kán nog kijken. Dat is het belangrijkste”, zo vertelt Lefevere in gesprek met VTM Nieuws. “Hij is na zijn val over het stenen muurtje op zijn voeten terechtgekomen. De impact op zijn bekken was daarbij zwaar. Remco heeft een breuk opgelopen op de plaats waar de kop van zijn heup in het bekken komt.”

“Hij praat wel normaal en wilde ook al iets zeggen tegen zijn ploeggenoten. Het lijkt nu allemaal goed, maar we houden hem hier (het ziekenhuis van Como, red.) nog ter observatie. Nadien moeten we bekijken of en wanneer we hem naar België overvliegen. Als er een operatie aan te pas komt, dan liever in België. Als we dat zelf mogen beslissen natuurlijk.”

Lefevere ziet met Jakobsen en Evenepoel twee kopmannen wegvallen, maar de manager is vooral blij dat beide renners nog leven. “We winnen graag en we denken allemaal dat winnen belangrijk is. Maar nu denken we gewoon niet aan koersen, maar aan hoe we die jongens gezond kunnen terugkrijgen.”

Dit artikel delen:

80 Reacties

Panache 16 augustus 2020 om 08:49

De personen die Evenepoel op een voetstuk hebben gezet als de onverslaanbare alleskunner zonder zwakke plek moeten eens gaan nadenken of al die verwachtingen bij hem neerleggen (de druk van nu al ‘moeten’ presteren en topfavoriet zijn) geen rol hebben gespeeld in het kost wat kost er aan blijven hangen in deze gevaarlijke afdaling. Zelfvertrouwen is lekker, maar als je echt gaat denken dat je alles kan dan wordt het gevaarlijk. Met name Lefevere en Wuyts moeten hier eens serieus over nadenken omdat zij qua leeftijd en ervaring dit dondersgoed weten. Evenepoel is zelf verantwoordelijk, maar hij bleek nog niet klaar om deze wedstrijd op het scherpst van de snede te kunnen rijden (is ook normaal als je pas 20 bent). En hij werd ook niet op de juiste wijze klaar gestoomd. Natuurlijk is Lefevere oprecht begaan, maar leert hij er iets van?

sooike 16 augustus 2020 om 09:05

Oneens met jouw analyse. Evenepoel heeft in andere koersen al lang bewezen dat hij een topper is, maar stuurfouten, verkeerde inschattingen van bochten en valpartijen horen nu eenmaal bij de koers. Kruijswijk valt, zelfs Roglic valt. Verbind jij daar dan ook een analyse aan dat ze niet voldoende zijn klaargestoomd en had Schachmann die auto moeten zien aankomen. Dit soort incidenten hoeren er helaas bij, maar iedere valpartij analyseren en verklaren is een beetje overdreven.
Persoonlijk ergerde ik me veel meer aan het commentaar op Eurosport van Karsten Kroon en zijn Vlaamse collega (Jeroen ?). Zij vonden het “walgelijk” en “hoefden niet meer te kijken” naar de herhaling van de beelden van Evenepoel en zijn valpartij. Daarmee gaven deze twee meteen zelf het bewijs dat ze geen journalisten zijn. Het nieuws van de etappe was nu eenmaal deze valpartij en even later ook de crash van Schahmann tegen die auto. Maar de Vlaming en Kroon zijn meteen zo vol van het malheur van Evenepoel dat ze menen de regisseur te moeten kapittelen. Zullen we maar even vergeten dan dat deze twee nitwits blijkbaar iets aan het eten waren toen Fuglsang wegreed voor zijn beslissende demarrage. Pas bij de derde slow-mow-herhaling werden de twee wakker. Prutsers !

tendam 16 augustus 2020 om 09:10

Evenepoel reed al op een groot gat in die afdaling. Het is geen stuurwonder, dat was volgens mij bij de junioren al bekend. En dat is ook niet zo raar, hij fietst pas een paar jaar. Het lijkt me met zijn gedrevenheid dat dit uiteindelijk wel goed komt.

Serse Coppi 16 augustus 2020 om 09:10

Jou redenering kan je gewoon doortrekken op Roglic, Buchmann, Kruijswijk, Lampaert… Als ik wat aanpas naar ->”als je kost wat kost in het peloton wil blijven” … Wel, dan val je ook. Is intrinsiek aan het wielrennen.
Noem eens een renner die nog niet gevallen is in een afdaling.
Evenepoel kende het parcours en was in uitstekende vorm, een foutje is snel gemaakt. Ik zag gisteren renners zoals Mollema en Bennett die ook enkele keren moesten corrigeren, voor hen loopt het deze keer wel goed af.

Martijn Arensman 16 augustus 2020 om 09:18

@panache
Ik ben het niet met alles wat je schrijft eens. “Mensen die hem op een voetstuk plaatsen” is een superbreed begrip. Bedoel je ook fans? Dat gaat mij wat ver.

Wel zie ik hem al koersen vanaf het 1e moment dat hij wedstrijden rijd en stuurvaardigheid is zijn grootste zwakke plek.

Voorafgaand aan de val kwam hij al een paar keer erg breed uit na een bocht en deze crash zat er daarmee helaas aan te komen. Ondanks dat hij blijkbaar veel werk heeft gemaakt van de wedstrijdverkenning, heeft hij in mijn beleving nog te weinig werk gemaakt van stuurvaardigheid. Dit vind ik een verantwoordelijkheid van hem en de ploeg.

Een oud schaatstrainer zei ooit tegen mij:
“Een topsporter is zo sterk als de kwaliteit van zijn zwakste competentie”. Bij Remco is die het sturen met de fiets helaas.

SoloSlim 16 augustus 2020 om 09:28

Denk dat het eerder aan zijn gewicht ligt dan aan zijn sturen. Hij haalt minder snelheid tenzij hij veel bijtrapt en dat is het gevaarlijkste op hoge snelheid. Kan me niet direct een lichtgewicht voor de geest halen die een super daler is..

Serse Coppi 16 augustus 2020 om 09:29

Alaphilippe?

Romāns Vainšteins 16 augustus 2020 om 09:36

Ehm, nee

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160715_02387317

En oneens met de stelling dat volgers en journalisten verantwoordelijk dragen mbt crashes. Zowel Evenepoel als zijn team is de top van de top in het wielrennen en die moeten het doen in de koers.

Joachim 16 augustus 2020 om 10:28

Oneens, die val heeft niets met leeftijd of druk te maken. Kan iedereen overkomen. Zelfs meesterdaler en ervaren rot Nibali viel in de afdaling in Rio. En toen Bakelants hier viel was die ook niet piepjong, en droeg hij ook niet de druk van de natie. Evenepoel leest ook lang niet alles wat in de media verschijnt hoor. Laat staan de reacties op wielerflits. Misschien gelukkig maar, denk ik dan.

Michelangelo 16 augustus 2020 om 10:46

Ik denk dat Panache wel degelijk een punt heeft (of kan hebben). Zelf heb ik ook al deze gedachte geopperd.

Laten we reeel zijn: Evenepoel bepaalt zelf hoe hard hij naar beneden gaat, en draait zelf aan zijn stuur. Er was niemand anders betrokken, geen materiaalpech, dan muurtje stak ook niet plotseling over. Dus Remco is zelf de oorzaak van zijn valpartij.

Maar wat drijft Remco? Willen winnen, de beste zijn. Maar waarom? Hij heeft (ook in het interview voorafgaand aan Lombardije) laten blijken dat hij gevoelig is voor krantenkoppen (lees het interview op wielerflits er maar op na). Wie weet is wat anderen denken, roepen en schrijven wel een heel belangrijke motivator. En wil hij niet in de krant als “neoprof die er in de eerste de beste serieuze afdaling wordt afgereden”. Zeker ook als hij zichzelf de dag ervoor als topfavoriet heeft neergezet.

Voldoen aan verwachtingen van een ander is dan ook niet uniek in de topsport (en ook niet daarbuiten). En met de soms bangelijke verafgoding van sommige fanboys en journalisten is het voor mij niet verbazingwekkend dat dit gebeurt. Zeker ook omdat hij nog jong is, en pas net op de fiets zit en daarmee de finesses mbt stuurvaardigheid mist.

hitman79 16 augustus 2020 om 11:59

@panache Vond je de beelden dan zelf zo smakelijk om ze telkens opnieuw te zien? Want eerlijk, bij het zien van dacht ik aan het ergste.. of toch veel erger.

klootje kriekeljon 16 augustus 2020 om 13:20

Serieus? Weet je nog? Handen wassen in onschuld?

Navardauskas 16 augustus 2020 om 14:53

@hitman, je reageert op Sooike neem ik aan.

Ik ergerde me ook aan de commentatoren. Ze spraken er over alsof het al over en uit zou zijn, waarschijnlijk?
Ik was in elk geval wel zeer benieuwd of het meeviel met Remco, de schrik zat er goed in. En ik was blij om wat nieuws te zien/horen over de hulpdiensten en dat hij bij kennis was en de hulpdiensten bij hem waren. Als je dat soort ‘goed’ nieuws direct kunt brengen, kun je toch ook met meer plezier (gerust gevoel) kijken naar de rest van de koers.

En de regie was zo netjes om de beelden vanuit de ravijn pas te tonen toen het er een stuk minder grim uit zag: Evenepoel was toen al naar de ambulance, daarna pas een replay van over de rand.

skylimit 16 augustus 2020 om 09:18

@panache Jij schrijft wel heel veel onzin op deze morgen. Evenepoel was meer dan klaar voor deze wedstrijd. Hij had deze wedstrijd zelfs uitstekend verkend.
Deze valpartij heeft niets met druk te maken, maar is helaas een race-incident. Hij maakt een inschattings/stuurfout of wat dan ook, komt te ruim of te dicht langs de kant de bocht uit en knalt op het muurtje.
Verder zal hij voornamelijk zichzelf druk opleggen en op een voetstuk plaatsen. Hij heeft al laten zien daarmee om te kunnen gaan door koersen te winnen.
Hopelijk herstelt hij snel en valt de schade/breuk mee, in hoeverre dat mogelijk is.

Marik 16 augustus 2020 om 09:24

Skylimit hoe weet jij nou dat het niets met de druk te maken had. Het zou heel goed kunnen van wel. Al anderhalf jaar opgehemeld worden, bijna elke etappekoers winnen waar je aan de start staat, de media die an te voren schrijven alsof je al gewonnen hebt. Dan is de druk hoog hoor, al is het maar de druk die hij op zichzelf legt. En als hij ziet dat hij de aansluiting dreigt te missen in de afdaling dan kan ik me voorstellen dat een klein roekeloos moment fataal kan zijn.

Michelangelo 16 augustus 2020 om 11:17

Sommige mensen zijn wars van wat andere mensen van hem/haar denken. Die lezen geen kranten, en boeit het ook niet wat er op fora geschreven wordt.

Maar dit zijn ook vaak degenen die niet bezig zijn met gebaartjes aan de streep, het vragen van een rugnummer voor de start, etc.

Remco lijkt me gewoon een jongen die gevoelig is voor berichten over hem. Dat blijkt uit heel veel gedragingen en interviews, en geeft hij zelf ook tussen de regels door aan in het interview voorafgaand aan lombardije hier op wielerflits (lees de quote over krantenkoppen).
En daar haalt hij heel veel motivatie uit (de positieve kant), maar dat betekent ook meteen dat hij soms overdrijft. En heel vaak levert dat straffe nummertjes op, maar soms ook fietsen boven je kunnen en een duikeling over een muurtje.

Hopelijk trekt hij hier zijn lessen uit. Daar lijkt hij me slim genoeg voor. Ik hoop alleen dat zijn omkadering dit ook doet, en hem helpt om deze les te leren.

En ik ben geen fan van hem, maar ik hoop dat hij terug komt. Op niveau, maar met wat minder maniertjes. WAnt ik zou het zonde vinden als de carriere van de nieuwe Merckx uiteindelijk niet meer bleek dan een natte scheet in de wielergeschiedenis.

Adelaar 16 augustus 2020 om 09:39

edit wf: niet doen

Mechanieker 16 augustus 2020 om 10:40

Niet doen……

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 09:45

Remco lag maar een paar seconden achter bij zijn crash trouwens. Sommigen hier doen alsof hij al een grote achterstand had.

Hopelijk zullen mensen als tendam nu ophouden met onzin te schrijven.

Bron: https://twitter.com/Shakma72/status/1294759904851496960?s=20

Marik 16 augustus 2020 om 09:47

De concurrenten ruiken nu wel bloed: in alle grote rondes gaat het alle hens aan dek zijn voor Remco in de afdalingen. Misschien kan Patrick de portemonnee trekken en een meesterdaler aantrekken als superknecht.

Romāns Vainšteins 16 augustus 2020 om 10:12

Dat gaat en moet zeker gebeuren Marik. Alaphilippe als meesterknecht in de tour ook een optie.

Paul Bus 16 augustus 2020 om 10:16

Iedere achterstand begint met een paar seconden,bij iedere bocht 1 seconde en beneden heb je halve minuut.

tendam 16 augustus 2020 om 10:17

Dat is toch een gat? Daar baseer ik die opmerking juist op. Hij was aan het lossen in de afdaling. Dat is verder geen schande, zoals ik ook zei.

Wheely 16 augustus 2020 om 10:30

En er zouden nogal wat afdalingen volgen.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 11:15

Dat is een gat van een seconde. Zonder valpartij had hij er sowieso weer naartoe geknalt, desnoods op het vlakke gedeelte.

Als daar een vangnet of stootkussen stond had Remco hier geen breuk opgelopen trouwens.

Wel grappig hoe iedereen in de Ronde van Polen de schuld op de organisatie stak, maar nu hoor je niemand.

Hmm…

Marik 16 augustus 2020 om 11:20

@Hollow wel grappig dat jij in Polen het helemaal niet had over de organisatie en daar nu wel over begint. #inconsequent #kijkeerstnaarjezelf

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 11:36

Omdat het in Polen vrij duidelijk was wie het zwaarst de fout in ging… Groenewegen…

Ik heb ook nooit gezegd dat de organisatie daar blaamloos was.

Try harder troll.

Marik 16 augustus 2020 om 11:55

Haha oh je blinkt uit in zelfreflectie, knap hoor.

Wheely 16 augustus 2020 om 09:52

We kunnen natuurlijk niet weten of ze hem met teveel druk hebben opgezadeld maar dat daalkunsten zo’n belangrijke rol spelen in Lombardije heeft in ieder geval niemand ingecalculeerd toen ze Evenepoel tot favoriet bombardeerde.

Fort 16 augustus 2020 om 09:56

Voor de sfeer op deze website gaat het waarschijnlijk wel wat goeds brengen. Ook wat waard.

rvb 16 augustus 2020 om 10:11

ik hoop dat patje z’n renners goed verzekerd heeft. Evenepoel kan minstens 7 nullen verdienen en wat wordt het nu? 500 / 1000. Bar en boos.

hitman79 16 augustus 2020 om 12:03

Geeuw.. Er is wel een verschil als je zelf ergens tegen rijdt of iemand anders je de hekken in rijdt. Los van het feit dat Groenewegen niet de bedoeling had Fabio te kwetsen. Laten we aub ophouden om telkens vergelijkingen te willen maken.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 10:16

Weer een aantal zielige reacties hier. Sommige mensen hebben blijkbaar geen empathie.

Marik 16 augustus 2020 om 10:23

Dames en mijne heren, Hollow Knight, voor al uw empathische ontwikkeling. Hij helpt, coacht en laat zien hoe dat moet.

VerstandOpNul 16 augustus 2020 om 10:26

Zeker wel empathie met Remco, met jou wat minder.. komt allemaal wel goed..

Fort 16 augustus 2020 om 10:33

It takes one to know one

Miko1983 16 augustus 2020 om 12:45

hahaha…..lekker bezig! Denk aan je bloeddruk he…

EHV 16 augustus 2020 om 15:48

Aldus de holle moraalridder

bartp25 16 augustus 2020 om 10:19

Kritiek geven bij een slecht statement betekent ook compliment geven bij de juiste. Compliment voor deze reactie van lefevere. Zoals het zich hoort.

McMulenga 16 augustus 2020 om 10:22

Heftige respectloze reacties hier zeg. Een jongen van 20 klapt een ravijn in en overleeft dit omdat hij met alle geluk bij een ongeluk op zijn voeten terecht komt. Als je dit ongeval 100 keer na zou kunnen doen sterf je misschien 50x en zou je 45x zwaar invalide blijven.

Marik 16 augustus 2020 om 10:24

Nou nou nou, de geschiedenis in het wielrennen leert dat jouw cijfers zwaar overdreven zijn. Gelukkig maar.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 10:27

Vind ik ook. Mocht ik zo reageren op een Nederlandse renner die valt ik zou meteen verbannen worden.

Ga ik ook nooit doen, want dat is ziekelijk. Ik wens niemand valpartijen toe. Ik vind het wielrennen steeds moeilijker om te volgen door al die erge valpartijen. De sport lijkt steeds gevaarlijker te worden en de UCI doet niets.

In zo’n afdaling als de Sormano moeten veel meer stootkussens staan. En wat dan te zeggen van Schachmann die tegen een auto knalt…

Ik heb al een angststoornis en de valpartijen van Jakobsen en Evenepoel maken het jammer genoeg alleen maar erger… Ik denk dat ik een tijdje maar niet meer ga kijken naar het wielrennen.

Marik 16 augustus 2020 om 10:38

@Hollow Knight, blijven we dan ook een tijdje verschoond van jouw reacties hier? Dat zou een hoop lieden hier een groot plezier doen.

tendam 16 augustus 2020 om 11:03

@hollow knight
Gesink verloor als jonkie Parijs-Nice in de afdaling en die is tegenwoordig geen slechte daler (maar als hij valt, breekt hij altijd wat… dat dan weer wel). Kruijswijk is wel een matige daler, en die proberen ze dan ook altijd onder druk te zetten in de afdaling. Dat constateren betekent niet dat ik ze een valpartij toewens, hoe kom je daar nou weer bij?

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 11:12

@tendam

Mijn reactie is niet op jou gericht. Je zei wel dat Remco al een grote achterstand had in de afdaling, wat niet waar is, maar dat bedoel ik niet met onrespectvolle reacties.

klootje kriekeljon 16 augustus 2020 om 13:27

Fanboy alert. Don’t talk about Britney.

Jan Blokland 16 augustus 2020 om 10:34

Wat een reacties toch weer. Wat doet Lefevere hier nu verkeerd in zijn uitspraken.
Dit is gewoon toch een normale analyse.
Bij Jakobsen zei het iets onzinnigs dat Groenewegen de gevangenis in moest. Dat zegt hij op het moment dat de emoties heel hoog zijn. Later neemt hij die woorden terug. Niets mis mee toch.
Verder zegt @Panache in de eerste reactie, dat er bij Evenepoel te hoge verwachtingen zijn neergelegd. Dat dit mede de oorzaak is van zijn val. Onzin natuurlijk. In wielrennen wordt dagelijks gevallen. Ook door ervaren coureurs. Kijk gisteren maar weer. Kruiswijk, Schachmann, Roglic, etc…
Wat denk je van Froome. Is die ook gevallen door onervarenheid.
Het gaat Evenepoel zeker nog weleens gebeuren. Alleen zoals gisteren is gewoon schrikken omdat het er heel vervelend uit zag. Gelukkig ziet het er naar uit dat alles goed komt.

Het zal ook zeker niet de laatste keer zijn dat Evenepoel valt. Dat overkomt iedere renner wel een paar keer.

En waarom zou het wielrennen gevaarlijker worden.
Kijk eens naar Wim van Est, Wout Wagtmans, Casartelli, Kivilev. Dat zijn toch ook voorvallen die al lange tijd geleden voorkwamen.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 10:37

Gelukkig zitten hier ook nog respectvolle mensen. :)

Plavka 16 augustus 2020 om 10:44

Belachelijk dat mensen hier menen te weten waarom Evenepoel deze valpartij overkomen is. Dat weet alleen hij zelf en zal hij hees nog wel vertellen. Puur speculaties.

djerkson 16 augustus 2020 om 10:56

Er zitten hier inderdaad enkele orakels en superkenners tussen! Je vraagt je stilaan af waarom niemand deze spitsvondige analisten/wereldtoppers achter hun computerscherm een kans geeft in de wielerwereld? Een dergelijk surplus aan analytisch vermorgen en aan kritisch denktalent, wat zouden de wielerploegen er wel bij varen.

Marik 16 augustus 2020 om 11:10

Zelfs José de Cauwer stelt dat Evenepoel onder druk van Nibali een stuurfout heeft gemaakt. Me dunkt dat José een kenner is. Bron: Sporza.

Plavka 16 augustus 2020 om 11:15

Marik, dat hij een stuurfout kan kloppen, maar je weet toch niet waarom? Ook Jose niet!

Marik 16 augustus 2020 om 11:21

Ik acht José een grotere kenner dat 99% hier op het forum. Ik ben geneigd om hem te volgen, daar hij er meer kijk op heeft dan wij.

Hollow Knight 16 augustus 2020 om 11:21

Hij viel omdat twee renners voor hem een schuiver maakten en daardoor ging hij te hard in de remmen.

Alsof andere renners nog nooit een stuurfout hebben gemaakt tijdens een afdaling.

Marik 16 augustus 2020 om 11:27

Het tot in den treure de eigen held verdedigen heeft toch ook wat aandoenlijks, schattig.

djerkson 16 augustus 2020 om 12:12

Op de beelden is duidelijk te zien dat Evenepoel kort achter de rest van het kopgroepje zit, waar Nibali de forcing voert. De Cauwer speculeerde luidop op televisie, maar wist het ook niet zeker. Hij zal het zelf nog wel eens toelichten zeker?

user5697 16 augustus 2020 om 11:02

@Panache
Jouw opmerking is bedroevend en bewijst dat je niets van koers kent. Meesterdaler Nibali is al verschillende keren (zwaar) gevallen tijdens zijn loopbaan. Zoals vele anderen. Ook ervaren renners, zoals Gilbert een paar jaren geleden. Vorig jaar oude rot Froome. Gisteren ook nog Kruijswijk, Buchmann, Roglic. Volgens jou dus allemaal onverantwoordelijke renners, ploegleiders en voorspelbaar, wielercommentatoren.
Uiteraard heeft Evenepoel een foutje gemaakt, uiteraard was er druk. Maar dat hoort bij de koers. Evenepoel zal hieruit leren, maar over tien jaar ook nog steeds vallen.
Wie de plaats kent, weet dat de brug na een derde een uitstulping bevat. Wie uit de bocht komt en rakelings langs de stenen boord raast, wordt na een tiental meters plots verrast door een plotse versmalling. Jammer genoeg niet gesignaleerd, zonder groot, kleurrijk stootkussen. En dat is wel een fout van de organisatie.

Michelangelo 16 augustus 2020 om 11:22

Quote: “In het hoofd al honderd keer! In het echt één keer, gisteren. En deze namiddag een tweede keer. Ik ken ondertussen de bochten, ik weet hoe zwaar de klimmetjes zijn… Dat is belangrijk in een eendagskoers. Het is alles of niets. In een rittenkoers kan je nog iets rechtzetten, in een klassieker niet. Ik heb alvast nog nooit een wedstrijd zo goed voorbereid als deze.”

Je mag er dus vanuit gaan dat hij de plek kent. Of hij heeft zichzelf al in de voorbereiding overschat, of nu in de wedstrijd.

Maar blijkbaar heeft niemand verstand van de koers, behalve als ze jouw mening delen.

user5697 16 augustus 2020 om 12:10

@Michelangelo
Waar heb je het over ? Je reageert maar om te reageren. Maar kan je nu eindelijk ook eens inhoudelijk reageren ? Bijvoorbeeld door uit te leggen waarom Evenepoel nu in een afdaling (of op het vlakke, maakt niet uit) valt, net als voordien duizenden andere renners. Ervaren renners, topdalers, in de kop van de koers, achteraan de koers, in goede weersomstandigheden of net niet. Onder meer gisteren in de Dauphiné. En waarin de val van Evenepoel dan verschilt van die duizenden andere valpartijen (tenzij je gebruikelijke anti-Evenepoel haatreacties). Dus leg maar eens haarfijn uit hoe de valpartij van Evenepoel anders is dan andere valpartijen. Terwijl ik in mijn eerdere post, wel degelijk stel dat Evenepoel een foutje maakt en dat er wel degelijk druk was.
Dus Michelangelo, als je echt niets zinnigs te vertellen hebt, en je posts zonder toegevoegde waarde zijn, blijf dan weg van WF.

Panache 16 augustus 2020 om 12:56

Iedere valpartij zijn eigen verhaal. Maar als je graag in hokjes denkt en de wereld overzichtelijk wilt houden dan gooi je het natuurlijk allemaal op een hoop. En er is een groot verschil tussen een botsing van renners en een individuele stuurfout. 99% van de crashes gebeuren in een groep, totaal andere situatie. Froome viel tijdens het aantrekken van een jas (handen los), ook weer een eigen verhaal.

Joop Zoetemelk 16 augustus 2020 om 12:29

Ik vind de ploegleiders hier ook een rol in spelen.

De haai, Nibali trekt zo hard door dat sommige over hun daal capaciteiten heen gaan.
Je laat een 20 jarige in een gevaarlijke afdaling achter de beste daler van het peloton koersen.
Lefevere had meer kunnen doen en zeggen laat ze maar rijden en we komen volgend jaar wel terug..

De straf: Lefevere moet straftegels schrijven 1000x Ik gooi geen jonge honden voor de leeuwen..

Panache 16 augustus 2020 om 12:57

In de kern een goed punt. Mogen, niet moeten.

krypton 16 augustus 2020 om 12:30

Ik heb weinig trek om me verder in deze discussie over Evenepoel te mengen, maar Nibali een "meesterdaler" noemen vind ik nog altijd onzin. Hij is iemand die veel risico durft te nemen, maar voor een "meesterdaler" is hij te vaak onderuit gegaan. "Meesterdalers" zijn mannen als Salvodelli, Cancellara en ook Sagan.

Romāns Vainšteins 16 augustus 2020 om 13:10

Meesterdalers zijn coureurs die met dalen kunnen winnen, voila.

Miko1983 16 augustus 2020 om 12:56

Dankjewel…

Panache 16 augustus 2020 om 12:58

Een heel volk beledigen omdat je je stoort aan enkele individuen. Gelukkig is het geen Belgisch fenomeen, maar gewoon jouw individuele bekrompen geest.

girardengo 16 augustus 2020 om 13:15

Voor iedereen kan het nuttig zijn te kijken naar afdalingen van meesterdalers, zoals Cancellara (op You Tube te vinden). Je kunt er van leren maar dat betekent nog niet dat je het dan zelf ook meteen zo goed kunt. Kwestie van aanleg en ervaring (en durf). En het betekent ook niet dat je dan niet valt. Er kunnen te veel dingen misgaan. Jezelf onder druk zetten om een sterke daler te volgen is er slechts één van. Wim van Est analyseerde zijn val in de afdaling van de Aubisque op die manier (hij probeerde toenmalig meesterdaler Fiorenzo Magni in de afdaling te volgen en vloog toen het ravijn in). Het is een mogelijkheid dat Evenpoel per se trachtte te volgen en het niet meer redde. Maar dat weet hij zelf het beste, dus kunnen we wachten totdat hij er iets over zegt. Ik kan er wel goed inkomen dat mensen er niet meer goed tegen kunnen om naar afdalingen, of nog algemener, wielrennen, te kijken door een cumulatieve ervaring van ongelukken.

user5697 16 augustus 2020 om 13:35

Inderdaad. Nibali is iemand die risico’s durft nemen. Maar niet beter daalt dan de gemiddelde renner. Het is dan ook logisch dat hij tijdens zijn loopbaan zo vaak gevallen is. Deze afdaling kent hij natuurlijk wel op zijn duimpje, in tegenstelling tot Evenepoel die de afdaling misschien eenmaal tijdens een verkenning, en aan een veel lager tempo, gemaakt heeft.

djerkson 16 augustus 2020 om 16:02

Wellicht is het zoiets geweest ja. Alleszins, het was een akelig beeld om die fiets daar zo te zien staan.

hitman79 16 augustus 2020 om 13:39

https://www.facebook.com/100000623466942/videos/3442333069130775/

Zow.. Hier zien we duidelijk wat er gebeurd, maar ook wat volgt.. 2 auto's stoppen, de fiets op zij en rijden door.. Dit kan en wil ik niet begrijpen. Je ziet een renner de afgrond induiken, je springt uit de auto, maakt dat de fiets weg is en … rijdt door?!? Ik weet niet wat de wetgeving in Italie stelt met betrekking tot hulpverlening, maar mocht dit in België gebeuren, dan ben je strafbaar. Het is triest te zien dat op zo'n moment niet eerst naar de renner wordt gekeken.. Nee.. zo snel mogelijk de auto terug in en maken dat we terug achter de leiders hangen. Make my words.. ik wacht elke keer bang op het nieuws dat een renner verongelukt door in de ravijn te vallen. En het gaat er van komen..

Maillot à Pois 16 augustus 2020 om 13:53

Ok, dat verklaart dus waarom die fiets daar zo mooi stond… behoorlijk choquerend inderdaad…

Panache 16 augustus 2020 om 13:56

Dit zijn surrealistische beelden. Fiets aan de kant en auto’s doorrijden is logisch (gevaarlijke bocht), maar 1 persoon die direct naar onderen gaat lijkt mij logisch (al ben je van een ander team). Natuurlijk is er professionelere hulp onderweg, maar uit menselijkheid én eventuele eerste hulp loop je naar onderen.

Wildebert 16 augustus 2020 om 14:02

Brrr.. Ziet dit eruit als de wagen van de koersdirectie?

fietsvriend 16 augustus 2020 om 14:07

Wow, dit is echt schokkend om te zien – niemand bekommert zich om een renner die in het ravijn ligt. Onmenselijk.
Nou Lefevre, kom er maar in – ditmaal is een stoute mond op zijn plek. Echt een hele vieze smaak van in mijn mond.
Laat iig die neutrale wagen wachten tot er hulp is (komen gelukkig na 30s hulpverleners aanrennen vd andere kant vd brug).

Hier nog even voor wie geen Facebook heeft:
https://mobile.twitter.com/cyclismactu/status/1294888529512796160

Martino87 16 augustus 2020 om 17:40

Als ze daar zouden blijven staan zou het helemaal levensgevaarlijk worden. Medisch personeel zat er achter en die zouden er dan ook niet bij kunnen komen. Misschien is er wel meteen contact geweest? Vind niet dat je op basis van deze beelden daar een oordeel over kunt vellen.

hitman79 17 augustus 2020 om 08:28

@Martinez Ieder zijn mening, maar deze beelden spreken boekdelen. En dan doel ik niet op het feit dat de auto's daar inderdaad weg moeten.

hjjanssen1973 16 augustus 2020 om 14:01

In alle 7 keren dat Armstrong de Tour won is hij niet 1 keer gevallen. Tuurlijk zat ie aan de doping, maar dat verklaart het niet vallen niet. Sagan valt ook nooit. Evenepoel is nog erg jong en kan last hebben van zelfoverschatting. Nibali is een geslepen vos die iedereen onder druk zet in de afdaling. Evenepoel is voortaan gewaarschuwd. Komt wel weer goed. Hij heeft echt geluk gehad dat ie op zijn voeten terecht kwam…

Panache 16 augustus 2020 om 14:17

Armstrong is sowieso aan een toeschouwer blijven haken (2003).

Ivanoviclover 16 augustus 2020 om 14:01

Die nieuwe beelden tonen nog beter hoeveel geluk hij heeft gehad. Nogmaals, het is gewoon crimineel dat er geen ENKELE bescherming voor de renners is op dat brugje. Hebben ze dan niets geleerd van 2017? Bakelants, De Plus etc? Valt hij 3 meter meer naar het midden dan is het over. Grove nalatigheid van de organisatie.

peervaneynthoven 16 augustus 2020 om 20:55

Ik hoor dat Lefevere de organisatie aan gaat klagen en juridisch wil laten vervolgen.Omdat de bocht niet goed stond aangegeven en er geen stootkussens waren bevestigd.Hij moet Remco nu ook doorbetalen terwijl hij er geen “profijt’ van heeft. ’t Zijn zware tijden voor “Patje” zoals hij liefkozend door zijn adepten wordt genoemd. Vandaag vond ook Wuijts dat het aan de organisatie lag. Maar het lag alleen aan Remco zelf! Hij moet zijn risico’s nog leren inschatten en niet denken dat hij alles (al) goed kan. Hij is namelijk niet zo’n kei als het om fietsbehendigheid en dalen gaat. Laat begonnen met fietsen. Zal een probleem voor hem blijven. In het verleden altijd zelf het tempo kunnen bepalen.Nu bepaalden anderen dat tempo en moest hij alle zeilen bijzetten om te volgen en dan ga je , in dit geval, over je limiet. Al doende leert men zou ik zeggen Maar wel ten koste van deze zware val, helaas. En dan zo’n Lefevere die nog zegt dat het eerste wat Remco zei toen de ploegleider bij hem kwam (Bramati), “sorry”. Wat vertederend! Maar wel goed voor de ‘mythevorming’, niet Patje?

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair