Patrick Lefevere: “Het belangrijkste is dat Remco Evenepoel nog leeft”
Het zijn roerige tijden voor Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick-Step. Gisteren liep Remco Evenepoel een bekkenbreuk op in de Ronde van Lombardije na een crash in een ravijn, meer dan een week na de zware valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen.
De 20-jarige Evenepoel, die bezig was aan de verraderlijke afdaling van de Muro di Sormano, botste bij het uitdraaien van een bocht op een muurtje van een brug. Hij lag enige tijd in het ravijn. Het duurde even voordat reddingswerkers de beste manier hadden gevonden om hem naar boven te dragen.
Uiteindelijk wisten de reddingswerkers hem per brancard uit het ravijn te tillen. Uit voorzorg was daarbij zijn hoofd gestabiliseerd. Hij is per ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis, waar de artsen een bekkenbreuk constateerden. Ook heeft Evenepoel last van een gekneusde rechterlong. De Belg zal dit seizoen normaal gesproken geen wedstrijden meer betwisten.
“Remco zal dit najaar veel naar tv moeten kijken, maar hij kán nog kijken”
“Remco zal dit najaar veel naar tv moeten kijken, maar hij kán nog kijken. Dat is het belangrijkste”, zo vertelt Lefevere in gesprek met VTM Nieuws. “Hij is na zijn val over het stenen muurtje op zijn voeten terechtgekomen. De impact op zijn bekken was daarbij zwaar. Remco heeft een breuk opgelopen op de plaats waar de kop van zijn heup in het bekken komt.”
“Hij praat wel normaal en wilde ook al iets zeggen tegen zijn ploeggenoten. Het lijkt nu allemaal goed, maar we houden hem hier (het ziekenhuis van Como, red.) nog ter observatie. Nadien moeten we bekijken of en wanneer we hem naar België overvliegen. Als er een operatie aan te pas komt, dan liever in België. Als we dat zelf mogen beslissen natuurlijk.”
Lefevere ziet met Jakobsen en Evenepoel twee kopmannen wegvallen, maar de manager is vooral blij dat beide renners nog leven. “We winnen graag en we denken allemaal dat winnen belangrijk is. Maar nu denken we gewoon niet aan koersen, maar aan hoe we die jongens gezond kunnen terugkrijgen.”
Persoonlijk ergerde ik me veel meer aan het commentaar op Eurosport van Karsten Kroon en zijn Vlaamse collega (Jeroen ?). Zij vonden het "walgelijk" en "hoefden niet meer te kijken" naar de herhaling van de beelden van Evenepoel en zijn valpartij. Daarmee gaven deze twee meteen zelf het bewijs dat ze geen journalisten zijn. Het nieuws van de etappe was nu eenmaal deze valpartij en even later ook de crash van Schahmann tegen die auto. Maar de Vlaming en Kroon zijn meteen zo vol van het malheur van Evenepoel dat ze menen de regisseur te moeten kapittelen. Zullen we maar even vergeten dan dat deze twee nitwits blijkbaar iets aan het eten waren toen Fuglsang wegreed voor zijn beslissende demarrage. Pas bij de derde slow-mow-herhaling werden de twee wakker. Prutsers !
Noem eens een renner die nog niet gevallen is in een afdaling.
Evenepoel kende het parcours en was in uitstekende vorm, een foutje is snel gemaakt. Ik zag gisteren renners zoals Mollema en Bennett die ook enkele keren moesten corrigeren, voor hen loopt het deze keer wel goed af.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160715_02387317
En oneens met de stelling dat volgers en journalisten verantwoordelijk dragen mbt crashes. Zowel Evenepoel als zijn team is de top van de top in het wielrennen en die moeten het doen in de koers.
Laten we reeel zijn: Evenepoel bepaalt zelf hoe hard hij naar beneden gaat, en draait zelf aan zijn stuur. Er was niemand anders betrokken, geen materiaalpech, dan muurtje stak ook niet plotseling over. Dus Remco is zelf de oorzaak van zijn valpartij.
Maar wat drijft Remco? Willen winnen, de beste zijn. Maar waarom? Hij heeft (ook in het interview voorafgaand aan Lombardije) laten blijken dat hij gevoelig is voor krantenkoppen (lees het interview op wielerflits er maar op na). Wie weet is wat anderen denken, roepen en schrijven wel een heel belangrijke motivator. En wil hij niet in de krant als "neoprof die er in de eerste de beste serieuze afdaling wordt afgereden". Zeker ook als hij zichzelf de dag ervoor als topfavoriet heeft neergezet.
Voldoen aan verwachtingen van een ander is dan ook niet uniek in de topsport (en ook niet daarbuiten). En met de soms bangelijke verafgoding van sommige fanboys en journalisten is het voor mij niet verbazingwekkend dat dit gebeurt. Zeker ook omdat hij nog jong is, en pas net op de fiets zit en daarmee de finesses mbt stuurvaardigheid mist.
Ik ergerde me ook aan de commentatoren. Ze spraken er over alsof het al over en uit zou zijn, waarschijnlijk?
Ik was in elk geval wel zeer benieuwd of het meeviel met Remco, de schrik zat er goed in. En ik was blij om wat nieuws te zien/horen over de hulpdiensten en dat hij bij kennis was en de hulpdiensten bij hem waren. Als je dat soort 'goed' nieuws direct kunt brengen, kun je toch ook met meer plezier (gerust gevoel) kijken naar de rest van de koers.
En de regie was zo netjes om de beelden vanuit de ravijn pas te tonen toen het er een stuk minder grim uit zag: Evenepoel was toen al naar de ambulance, daarna pas een replay van over de rand.
Deze valpartij heeft niets met druk te maken, maar is helaas een race-incident. Hij maakt een inschattings/stuurfout of wat dan ook, komt te ruim of te dicht langs de kant de bocht uit en knalt op het muurtje.
Verder zal hij voornamelijk zichzelf druk opleggen en op een voetstuk plaatsen. Hij heeft al laten zien daarmee om te kunnen gaan door koersen te winnen.
Hopelijk herstelt hij snel en valt de schade/breuk mee, in hoeverre dat mogelijk is.
Maar dit zijn ook vaak degenen die niet bezig zijn met gebaartjes aan de streep, het vragen van een rugnummer voor de start, etc.
Remco lijkt me gewoon een jongen die gevoelig is voor berichten over hem. Dat blijkt uit heel veel gedragingen en interviews, en geeft hij zelf ook tussen de regels door aan in het interview voorafgaand aan lombardije hier op wielerflits (lees de quote over krantenkoppen).
En daar haalt hij heel veel motivatie uit (de positieve kant), maar dat betekent ook meteen dat hij soms overdrijft. En heel vaak levert dat straffe nummertjes op, maar soms ook fietsen boven je kunnen en een duikeling over een muurtje.
Hopelijk trekt hij hier zijn lessen uit. Daar lijkt hij me slim genoeg voor. Ik hoop alleen dat zijn omkadering dit ook doet, en hem helpt om deze les te leren.
En ik ben geen fan van hem, maar ik hoop dat hij terug komt. Op niveau, maar met wat minder maniertjes. WAnt ik zou het zonde vinden als de carriere van de nieuwe Merckx uiteindelijk niet meer bleek dan een natte scheet in de wielergeschiedenis.
Hopelijk zullen mensen als tendam nu ophouden met onzin te schrijven.
Bron: https://twitter.com/Shakma72/status/1294759904851496960?s=20
Als daar een vangnet of stootkussen stond had Remco hier geen breuk opgelopen trouwens.
Wel grappig hoe iedereen in de Ronde van Polen de schuld op de organisatie stak, maar nu hoor je niemand.
Hmm...
Ik heb ook nooit gezegd dat de organisatie daar blaamloos was.
Try harder troll.
Ga ik ook nooit doen, want dat is ziekelijk. Ik wens niemand valpartijen toe. Ik vind het wielrennen steeds moeilijker om te volgen door al die erge valpartijen. De sport lijkt steeds gevaarlijker te worden en de UCI doet niets.
In zo'n afdaling als de Sormano moeten veel meer stootkussens staan. En wat dan te zeggen van Schachmann die tegen een auto knalt...
Ik heb al een angststoornis en de valpartijen van Jakobsen en Evenepoel maken het jammer genoeg alleen maar erger... Ik denk dat ik een tijdje maar niet meer ga kijken naar het wielrennen.
Gesink verloor als jonkie Parijs-Nice in de afdaling en die is tegenwoordig geen slechte daler (maar als hij valt, breekt hij altijd wat... dat dan weer wel). Kruijswijk is wel een matige daler, en die proberen ze dan ook altijd onder druk te zetten in de afdaling. Dat constateren betekent niet dat ik ze een valpartij toewens, hoe kom je daar nou weer bij?
Mijn reactie is niet op jou gericht. Je zei wel dat Remco al een grote achterstand had in de afdaling, wat niet waar is, maar dat bedoel ik niet met onrespectvolle reacties.
Dit is gewoon toch een normale analyse.
Bij Jakobsen zei het iets onzinnigs dat Groenewegen de gevangenis in moest. Dat zegt hij op het moment dat de emoties heel hoog zijn. Later neemt hij die woorden terug. Niets mis mee toch.
Verder zegt @Panache in de eerste reactie, dat er bij Evenepoel te hoge verwachtingen zijn neergelegd. Dat dit mede de oorzaak is van zijn val. Onzin natuurlijk. In wielrennen wordt dagelijks gevallen. Ook door ervaren coureurs. Kijk gisteren maar weer. Kruiswijk, Schachmann, Roglic, etc...
Wat denk je van Froome. Is die ook gevallen door onervarenheid.
Het gaat Evenepoel zeker nog weleens gebeuren. Alleen zoals gisteren is gewoon schrikken omdat het er heel vervelend uit zag. Gelukkig ziet het er naar uit dat alles goed komt.
Het zal ook zeker niet de laatste keer zijn dat Evenepoel valt. Dat overkomt iedere renner wel een paar keer.
En waarom zou het wielrennen gevaarlijker worden.
Kijk eens naar Wim van Est, Wout Wagtmans, Casartelli, Kivilev. Dat zijn toch ook voorvallen die al lange tijd geleden voorkwamen.
Alsof andere renners nog nooit een stuurfout hebben gemaakt tijdens een afdaling.
Jouw opmerking is bedroevend en bewijst dat je niets van koers kent. Meesterdaler Nibali is al verschillende keren (zwaar) gevallen tijdens zijn loopbaan. Zoals vele anderen. Ook ervaren renners, zoals Gilbert een paar jaren geleden. Vorig jaar oude rot Froome. Gisteren ook nog Kruijswijk, Buchmann, Roglic. Volgens jou dus allemaal onverantwoordelijke renners, ploegleiders en voorspelbaar, wielercommentatoren.
Uiteraard heeft Evenepoel een foutje gemaakt, uiteraard was er druk. Maar dat hoort bij de koers. Evenepoel zal hieruit leren, maar over tien jaar ook nog steeds vallen.
Wie de plaats kent, weet dat de brug na een derde een uitstulping bevat. Wie uit de bocht komt en rakelings langs de stenen boord raast, wordt na een tiental meters plots verrast door een plotse versmalling. Jammer genoeg niet gesignaleerd, zonder groot, kleurrijk stootkussen. En dat is wel een fout van de organisatie.
Je mag er dus vanuit gaan dat hij de plek kent. Of hij heeft zichzelf al in de voorbereiding overschat, of nu in de wedstrijd.
Maar blijkbaar heeft niemand verstand van de koers, behalve als ze jouw mening delen.
Waar heb je het over ? Je reageert maar om te reageren. Maar kan je nu eindelijk ook eens inhoudelijk reageren ? Bijvoorbeeld door uit te leggen waarom Evenepoel nu in een afdaling (of op het vlakke, maakt niet uit) valt, net als voordien duizenden andere renners. Ervaren renners, topdalers, in de kop van de koers, achteraan de koers, in goede weersomstandigheden of net niet. Onder meer gisteren in de Dauphiné. En waarin de val van Evenepoel dan verschilt van die duizenden andere valpartijen (tenzij je gebruikelijke anti-Evenepoel haatreacties). Dus leg maar eens haarfijn uit hoe de valpartij van Evenepoel anders is dan andere valpartijen. Terwijl ik in mijn eerdere post, wel degelijk stel dat Evenepoel een foutje maakt en dat er wel degelijk druk was.
Dus Michelangelo, als je echt niets zinnigs te vertellen hebt, en je posts zonder toegevoegde waarde zijn, blijf dan weg van WF.
De haai, Nibali trekt zo hard door dat sommige over hun daal capaciteiten heen gaan.
Je laat een 20 jarige in een gevaarlijke afdaling achter de beste daler van het peloton koersen.
Lefevere had meer kunnen doen en zeggen laat ze maar rijden en we komen volgend jaar wel terug..
De straf: Lefevere moet straftegels schrijven 1000x Ik gooi geen jonge honden voor de leeuwen..
Zow.. Hier zien we duidelijk wat er gebeurd, maar ook wat volgt.. 2 auto's stoppen, de fiets op zij en rijden door.. Dit kan en wil ik niet begrijpen. Je ziet een renner de afgrond induiken, je springt uit de auto, maakt dat de fiets weg is en ... rijdt door?!? Ik weet niet wat de wetgeving in Italie stelt met betrekking tot hulpverlening, maar mocht dit in België gebeuren, dan ben je strafbaar. Het is triest te zien dat op zo'n moment niet eerst naar de renner wordt gekeken.. Nee.. zo snel mogelijk de auto terug in en maken dat we terug achter de leiders hangen. Make my words.. ik wacht elke keer bang op het nieuws dat een renner verongelukt door in de ravijn te vallen. En het gaat er van komen..
Nou Lefevre, kom er maar in - ditmaal is een stoute mond op zijn plek. Echt een hele vieze smaak van in mijn mond.
Laat iig die neutrale wagen wachten tot er hulp is (komen gelukkig na 30s hulpverleners aanrennen vd andere kant vd brug).
Hier nog even voor wie geen Facebook heeft:
https://mobile.twitter.com/cyclismactu/status/1294888529512796160