Patrick Lefevere: “Fabio is er veel slechter aan toe dan Remco”
Patrick Lefevere, teammanager van Deceuninck-Quick Step is erg geschrokken van de toestand van Fabio Jakobsen, die hij dinsdag heeft bezocht. Zijn renner kwam in de Ronde van Polen hard ten val en raakte daarbij ernstig gewond.
Volgens Lefevere is Jakobsen er veel slechter aan toe dan Remco Evenepoel, die in de Ronde van Lombardije over een muurtje van een brug een ravijn in duikelde. “Zijn breuken kunnen genezen. Als hij de revalidatie volgt, zullen zes weken volstaan”, vertelde Lefevere aan VTM Nieuws. “Voor Fabio wordt het een maandenplan, vrees ik. Ik ben zwaar geschrokken. Hij heeft 130 draadjes uit zijn gezicht laten halen, hij heeft nog één tand, zijn gehemelte moet herstellen, zijn stemband is op dit moment verlamd. Dat was allesbehalve positief nieuws. Een verschrikkelijk gezicht.”
Eerder vandaag werd bekend dat Deceuninck-Quick Step samen met Jumbo-Visma werkt aan de een veiligheidsorganisatie, die ervoor moet gaan zorgen dat renners tijdens wedstrijden aan minder gevaren worden blootgesteld. Ook Team Sunweb werkt mee achter de schermen.
Een verlamde stemband is dat een kwestie van tijd of kan dat definitief zijn.
Goed dat de ploegen nu het voortouw nemen voor een veiligere sport, want de ASO en de UCI gaan het (opnieuw) niet doen. Ik hoop op een vergelijkbare ontwikkeling.
Hopelijk houdt hij geen blijvende schade over aan stemband, of aangezicht.
Maar waarschijnlijk was hij in de veronderstelling dat Fabio nog wat herstellende schaafwonden heeft en een gebit zonder tanden.
Hij had zich wws niet gerealiseerd dat Fabio zijn aangezicht veranderd is.
Tsjonge, tsjonge toch. Je blijft raaskalen. De "verplichte, interne en internationaal dekkende ploegverzekering" is er enkel voor een gewoon arbeidsongeval. Gedekt door de verzekering van (de werkgever van) het slachtoffer. Ook in het wielrennen. Maar dit heeft niets met de aanslag van Groenewegen op Jacobsen te maken. Als de arbeidsongevallenverzekering al zal tussenkomen door een voorschot voor medische onkosten aan Jacobsen toe te kennen, zal ze die terugvorderen bij de dader, of bij de verzekering burgerlijke aansprakelijkheid van Groenewegen of Jumbo (en die kan op haar beurt die bedragen terugvorderen bij Groenewegen als de rechtbank vaststelt dat zijn vreselijk manoeuver intentioneel was). En omdat die verzekering slechts de medische kosten en evt slechts een klein deel van het inkomensverlies zal dekken, heeft Lefevere meer dan gelijk gehad een strafrechtelijke en burgerlijke zaak in te leiden bij het Poolse gerecht. Anders loopt Jacobsen gigantische bedragen mis als hij langer dan enkele maanden inactief is, en, meer waarschijnlijk, als hij een beloftevolle loopbaan misloopt.
Naar mijn mening is er wel degelijk sprake van een ‘gewoon’ bedrijfsongeval namelijk.
Het werk is hier massaspurten, dat brengt dit soort gevaren met zich mee. Wat Groenewegen deed was lomp en dom doch niet erop gericht Jakobsen op deze manier de vernieling in te rijden. Verzachtende omstandigheden nog het parcours en het feit dat Jakobsen tot op zekere hoogte bewust de confrontatie op zijn minst niet uit de weg gaat. Tenslotte zal ook zijn mogelijke loopbaan en de kwaliteit van deze niet eenvoudig vast te stellen zijn. Al met al is een extra verzekering vanuit de ploeg die sowieso uitkeert wanneer je carrière door een ongeval beëindigd wordt zeer welkom.
Volgens mij is dat niet wat RV zegt.
Wat hij zegt is dat een massasprint gevaarlijk is, dat dit soort dingen gebeuren tijdens de massasprint, dat Jakobsen bewust sprinter is geworden van beroep. En werknemer is van Lefevere, die hem bewust gevaarlijke massasprints laat doen.
En dat er ook remmen op de fiets zitten. En dat je er ook voor kunt kiezen om in de remmen te knijpen als de deur dicht gaat.
Kijk naar de EK sprint van gisteren, waar Mathieu een gat ziet, denkt erin te duiken, maar het gat sluit zich. Hij had daar vol door kunnen fietsen, maar dan kun je voorspellen wat er gebeurt. Of zoals nu de keuze kunnen maken en in te houden, en daarmee accepteren dat je niet wint. En achteraf gewoon kunnen zeggen dat het "kut" was, maar wel met alles nog heel aan lijf en leden.
Wat RV NIET ZEGT in mijn ogen is dat Groenewegen GEEN schuld heeft. Maar wel dat het allemaal veel complexer is (ook juridisch / arbeidsrechterlijk / verzekeringstechnisch) dan sommige simplistici hier doen voorkomen.
Het hele idee is dat wanneer je in een dergelijk gevaarlijke situatie gebracht wordt qua werk er in ieder geval dekking moet zijn en geen afhankelijkheid van rechtszaken etc. Groenewegen maakt een grove fout maar wel een meermaals die in dit metier voorkomt : het is mijns inziens behoorlijk goed verdedigbaar dat je na een hele dag op de fiets in een razendsnelle massasprint niet even helder na kan denken als wanneer je na een goede nacht slaap en prima koffie netjes om 8:54 je email opent.
Daarbij lijkt het me ook niet 100% SMART duidbaar of het gaatje waar Jakobsen doorheen probeerde te komen uberhaupt groot genoeg of net te klein was.
En om al dit gedoe voor te zijn moet je het vraagstuk bij de nek afbijten en zorgen dat iedereen die wat in de koers overkomt, los van de schuldvraag, gedekt is.
Dit soort zaken zijn altijd tijdrovend, uitkomsten nooit duidelijk omdat je heel moeilijk hard kunt maken wat eenieder heeft kunnen doen aan het voorkomen van een ongeval (bijvoorbeeld door zelf minder risico's te nemen). Dus daarmee niet effectief.
Veel effectiever gaat gewoon zijn om vanuit wedstrijdjury's snel, streng en consequent te straffen. Voor gevaarlijk sprinten, voor gevaarlijke leadouts, en voor gevaarlijk rijgedrag in het algemeen. Eventueel zelfs met team penalties, zodat je niet de lead-out man straf geeft voor gevaarlijk rijgedrag terwijl zijn sprinter er gewoon met de overwinning vandoor gaat.
Ik denk dat het met team penalties (bijv tijdstraf voor de best geplaatste in het klassement en 5 plekken terug voor de beste in de uitslag) heel snel afgelopen is met het lopen van risico's en het gevaarlijk sprinten. Simpelweg omdat het dan niet meer loont en contraproductief is voor het resultaat.
Wielrennen moet wielrennen blijven en geen sport die je voor de rechter uitvecht.