Patrick Lefevere: “Als we niet meer koersen, verdwijnt 50% van de ploegen”

woensdag 6 mei 2020 om 18:10
Patrick Lefevere: “Als we niet meer koersen, verdwijnt 50% van de ploegen”

foto: Cor Vos (archief)

De UCI kwam dinsdag met een nieuwe kalender voor de rest van het seizoen, maar Patrick Lefevere klonk behoorlijk pessimistisch in gesprek met Extra Time Koers. “Het enige doel vandaag is overleven. Ik ben geen dommerik. Als we dit jaar niet meer koersen, verdwijnt de helft van de ploegen. Ook Deceuninck-Quick-Step.”

Meer dan honderdtwintig WorldTour-wedstrijden in ongeveer honderd dagen tijd. De renners mogen zich opmaken voor een drukke koersperiode, al is het maar de vraag of we over enkele maanden wel kunnen koersen in verband met het coronavirus. “We hebben het niet in de hand”, aldus Lefevere. “Virologen en politici gaan beslissen, wij niet.”

Lefevere schetst een doemscenario als renners toch niet meer kunnen koersen. “Ik ben geen dommerik. Ik zit al veertig jaar in het vak, ben in het verleden boekhouder geweest. Ik interesseer me in wat bedrijven doen. Als er nog een opstoot komt van het coronavirus, dan is het voor mij voorbij. Iedereen moet nu overleven, de wielersport moet nu overleven.”

“Dit is niet het moment voor een staatsgreep”
“Alleen Team Ineos heeft een berg geld, terwijl de Franse formaties kunnen rekenen op steun van de overheid. De andere ploegen hebben een probleem”, zo vertelt Lefevere, die verder niet al te enthousiast is over de invulling van de kalender. “Ja, ik had het beter gedaan. De beste stuurlui staan aan wal, maar ik doe nu niet moeilijk over die kalender.”

“Dit is niet het moment om een staatsgreep te plegen. Ik sta vandaag gewoon zwak en zal me dan ook nederig opstellen. We gaan nu niet moeilijk doen om een overlapping. We spreken van een noodsituatie.”

Dit artikel delen:

21 Reacties

Verweggistan 6 mei 2020 om 18:14

Gelukkig, de mening van Lefevre. Hij heeft nu zelf zekerheid, dus nu begint hij over andere ploegen.

Melkzuur 6 mei 2020 om 19:09

Zelfs als hij zegt dat 1 + 1 gelijk is aan 2, dan nog zal de helft van de Wielerflitsers dat in twijfel trekken, gewoon omdat het Patrick Lefevere is.

Verweggistan 6 mei 2020 om 19:38

Mijn opmerking was totaal los van de inhoud. Ik was alleen benieuwd wat zijn nieuwe stokpaardje ging zijn nu hij niet meer de hele tijd kan roepen dat hij geen geld heeft en zijn team dreigt te verdwijnen.

Michelangelo 6 mei 2020 om 21:44

Ze zeggen dat dronken mensen en kinderen altijd de waarheid spreken…

Geen reden om hem aan te twijfelen bij extra time koers.

Krakowic 6 mei 2020 om 18:24

Wat ik nog altijd niet begrijp is dat de sponsors nu mogelijk wegvallen doordat er niet gefietst wordt en het economisch slecht gaat, maar op het moment dat alle restricties weer zijn opgeheven – in het ergste geval pas in 2022 een normale koerskalender – dan heeft het wielrennen toch meteen z’n waarde weer terug? Die waarde wordt toch alleen maar bepaald door de fans die kijken en de sport volgen? Die zijn toch echt niet weg in 2022? Of zijn die massaal geswitcht naar corona-proof sporten als schaken? Of komen er nieuwe corona sporten die de fanbase stelen?
Dus ik snap de paniek op korte termijn wel, ploegen die ophouden te bestaan, salarissen die niet meer betaald kunnen worden. Maar op langere termijn zijn er straks toch gewoon weer 180 gekken die een maand door Frankrijk zo hard mogelijk gaan fietsen en tevens miljoenen nog veel gekkere gekken die daar maar wat graag naar willen kijken? Er wordt telkens gesproken alsof het einde van het wielrennen (of een willekeurige andere sport) in zicht is door corona.

guyremgabdel 6 mei 2020 om 18:29

Contracten in het wielrennen (renners, sponsors) zijn in de meeste gevallen maar van een paar jaar. Vandaar dat er ook meestal maar op korte termijn gekeken wordt. De wielersport zal zeker overleven maar al de ploegen ?

sl2512 6 mei 2020 om 19:52

Die sponsors zullen dan mogelijk weer instappen en waarschijnlijk tegen andere condities. Het zal voor veel bedrijven moeilijk te verkopen om fors in hun kosten te snijden en daarbij een dure wielerploeg te ontzien terwijl er maar beperkt gekoerst wordt.

girardengo 6 mei 2020 om 20:21

Schaken corona-proof? Ja, via het internet dan. Dat is een uitkomst. Maar ik moet ook nog maar zien hoe 1,5 meter schaak er uit gaan zien (als het 1,5 meter wordt tenminste).

Maglia Rosa 7 mei 2020 om 07:06

De afgelopen jaren toen het financieel erg goed ging hebben we al gezien dat het voor sommige grote ploegen een probleem was om aan een nieuwe sponsor te komen. De komende jaren waarin het financieel minder zal gaan (en dan heb je het snel over een jaar of 5) wordt dat alleen maar lastiger. Voor bedrijven is het sponsoren van een (wieler)ploeg verre van rationeel en doen ze het vanwege hun voorliefde voor de sport of om wat terug te doen voor de maatschappij. Als een bedrijf krap bij kas zit is dat de eerste uitgave die wordt geschrapt.

En dan hebben we het alleen nog maar over de ploegen. Wat gebeurt er met wedstrijdorganisaties? Voor veel kleinere wedstrijden was het in economisch goede tijden al lastig om voldoende sponsoren te vinden.

Overigens denk ik niet dat er een kans is dat er over 3 jaar niet meer wordt gefietst, maar als er dit jaar niet meer wordt gefietst zal dat vast ten koste gaan van enkele ploegen, wedstrijden en salarissen.

Merlinappa 6 mei 2020 om 18:51

Merlinappa: “Als we niet meer koersen verdwijnt 50% van de nieuwsberichten over Patlef”

Martin van den Bosch 6 mei 2020 om 19:54
Quote:
Merlinappa: “Als we niet meer koersen verdwijnt 50% van de nieuwsberichten over Patlef”

Kunnen we helaas niet garanderen ;)

Charlie33 6 mei 2020 om 19:45

Door de NOW regeling voelen nog weinig Nederlanders het effect van deze crisis in de portemonnee. Enige bescheidenheid past ons in het becommentariëren van ondernemers als Lefevre.

Franco Ballerini 6 mei 2020 om 19:54

Eens. En er is nogal een verschil tussen een wielerploeg zonder winstoogmerk die een jaar niet kan koersen overeind te houden of bv een KLM die miljardensteun nodig heeft anders valt deze na slechts twee maanden tegenvallende resultaten al om.

kleomantre 8 mei 2020 om 10:25

KLM zal vast proberen om hun doorgaans dure piloten, wat al jaren een doorn in het oog is, vrijwillig akkoord te laten gaan met demotie c.q. salarisverlaging. En anders kunnen ze nog wel proberen met een collectief ontslag wat te bewerkstelligen (Dan kan KLM minder sturen wie ze de laan uit sturen, maar is ook niemand z’n baan zeker). Aan het eind van de rit zal daarvoor het bestuur bedankt worden met een bonus.

Michelangelo 6 mei 2020 om 21:27

Was Patje nou zat tijdens Extra Time Koers?

Kwam weinig zinnigs uit deze keer….

Haanaf 6 mei 2020 om 21:46

“Als er nog een opstoot komt van het coronavirus…”

Als straks met de R in de maand de risico’s groter worden….

Ik kan mij voorstellen dat sommige ploegen het huilen nader staat dan het lachen.

Glorious 7 mei 2020 om 09:04

Het bedrijf Jumbo loopt als een speer. Hoop dat Jumbo snel het contract nog meer verlengt, zo willen er meer renners voor rijden en kunnen er langere contracten afgesloten worden.

Derierre de la course 7 mei 2020 om 10:36

Ook voor Jumbo zijn dit hoogst onzekere tijden. Leuk die extra omzet maar je kan er je toekomst niet op bouwen. Daarnaast brandt je je hele personeel en toeleveringsnetwerk op om op dit moment je klanten te bedienen. Geloof mij, die zien dit soort situaties liever niet dan wel.

Voorgeborchte 7 mei 2020 om 09:54

Dit komt natuurlijk van dezelfde man die elk jaar aankondicht dat zijn (meest succesvolle) ploeg mogelijks de boeken moet sluiten.

boenk 8 mei 2020 om 02:12

Ik onthoud dat Patrick van opleiding boekhouder is. Had hij dat al vermeld?

Beetje pijnlijk wel, zo half zat (of verdoofd) op "tv". Iemand uit zijn entourage had mogen ingrijpen.

Romāns Vainšteins 8 mei 2020 om 08:40

Kennelijk was Lefevere niet op zijn gezondst in die praatgroep aangeland, om welke reden het ook is. Op zijn ideaalst voorkom je dat, mensen zijn genadeloos op een weinig chique manier wanneer je zoiets en publique vergalt, niet zelden hun eigen worst moments daarbij in een oogwenk vergetend.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair