Pascal Ackermann heeft de vierde etappe van de Ronde van Polen gewonnen. De Duitser van UAE Emirates beschikte over de snelste benen in een chaotische finale na een etappe van bijna 180 kilometer. Jordi Meeus sprintte naar de tweede plaats, Jonathan Milan strandde op plek drie. Sergio Higuita blijft, ondanks zijn valpartij in de slotkilometers, leider in het algemeen klassement.
De vierde rit van de Ronde van Polen was een lange etappe over heuvelachtig terrein. Het signaal voor vluchters om het te proberen dus. Dat dachten ook Rui Oliveira (UAE Emirates), Nans Peters (AG2R Citroën), Kamil Malecki (Lotto Soudal), Anders Skaarseth (Uno-X) en Mads Würtz Schmidt (Israel-Premier Tech). Het vijftal reed meteen na kilometer 0 weg uit het peloton.
Het peloton zag in de beginfase niet al te veel gevaar, de voorsprong van de vijf koplopers groeide snel, maar bleef dan toch hangen tussen de drie en vier minuten. De vijf renners die vooraan in koers reden waren zeker niet te onderschatten, dat beseften de ploegen die etappewinst voor ogen hadden, relatief snel. Onder meer Intermaché-Wanty-Gobert en EF Education-EasyPost hadden continu een mannetje aan kop van het peloton om de vlucht onder controle te houden.

De vlucht van de dag – foto: Cor Vos
INEOS Grenadiers neemt het heft in handen
Onderweg nam thuisrijder Malecki telkens de sprints voor de bergpunten voor zijn rekening, hij had duidelijk zijn zinnen gezet op het bergklassement. De 26-jarige Pool werd in 2020 nog zesde in het algemeen klassement van de Ronde van Polen. Ondertussen zakte de voorsprong van de vijf leider steeds meer, met nog een goede 40 kilometer op de teller reden ze nog twee minuten voor het peloton uit.
Boven op de Leszczawa verover Malecki de laatste bergpunten, waardoor hij de nieuwe leider werd in het bergklassement. Missie geslaagd. Vervolgens slonk de voorsprong van de koplopers, aan de voet van de laatste klim van de dag, naar 45 seconden. Op die laatste klim werd er stevig doorgetrokken in het peloton, waardoor de deur achteraan best hard openstond. Het initiatief kwam daar hoofdzakelijk van INEOS Grenadiers, die meerdere kanshebbers voor de ritzege in hun gelederen hadden.

Het peloton in beeld tijdens de vierde etappe – foto: Cor Vos
Skaarseth, Würtz Schmidt en Oliveira doen peloton zweten
Peters en Malecki werden net voor de top van de slotklim, die op 19 kilometer van de streep lag, gegrepen. Skaarseth, Würtz Schmidt en Oliveira hielden het langer vol en reden nog lange tijd voor het peloton uit. Mike Teunissen en Florian Sénéchal sprongen achter de leiders weg uit het peloton, maar hun koppelaanval kende geen goed einde. Het peloton moest hard werken, maar kon de vlucht van de dag dan toch inrekenen op vier kilometer van de streep.
Stybar probeert het, Higuita tegen het asfalt
Skaarseth sputterde nog even tegen, maar was eraan voor de moeite. Dat was het signaal voor Zdenek Stybar, die een nieuwe aanval opzette. De Tsjech van Quick-Step-Alpha Vinyl reed enkele seconden weg, het peloton moest stevig zijn best doen om de ancien in te halen. Niet veel later werden de renners opgeschrikt door een stevige valpartij, onder meer leider Sergio Higuita lag tegen de grond.

Het werd een intense sprint in Sanok – foto: Cor Vos
Stybar kwam nog aardig dicht, maar moest zich uiteindelijk toch gewonnen geven in de slotkilometer. Sprinten geblazen dus. In die sprint, die enkele gevaarlijke bochten bevatte, was Pascal Ackermann de snelste van het peloton. De Duitser klopte Jordi Meeus en Jonathan Milan. Quinten Hermans werd, na zijn derde plaats van gisteren, vierde. De jonge Nederlander Olav Kooij strandde op plek vijf. Higuita blijft in de leiderstrui fietsen, ondanks dat hij ten val kwam in de slotfase.
48 Reacties
Stybar leek het te gaan halen, maar Ackermann kwam er machtig langs. Netjes
Stybar is niet de Stybar van jaren geleden. Enkele jaren geleden had hij dit nooit meer uit handen gegeven
Marc de Maar had de bloemen al uitgereikt aan Stybar
Hoe blijven ze dit soort debiele aankomsten verzinnen? Mooi voor Ackermann wel, sympathieke jongen.
Gewoon als WT ploeg niet meer starten. Slaat nergens op.
Wat een achterlijke aankomst. Zoveel haakse bochten en smalle weg in de laatste kilometer dat een aankomst met een dergelijk grote groep nergens over gaat. De renners kunnen hun sprint niet normaal aangaan omdat erdan weer een bocht voor de deur staat waar niet al te hard doorheen gereden kan worden. De eigenlijke sprint was 2 bochten voor de finish.
Eens. Echt absurd. UCI waar ben je?
Ronde van Polen lijkt maar niet te leren van hun fouten en het zou nu terecht zijn als de UCI eens gaat ingrijpen.
De UCI gaat hier niets aan doen. Die doen überhaupt niets, maar dit was ook niet persé gevaarlijk ofzo, maar gewoon geen reet aan omdat je het gevoel hebt dat de renners hun kracht niet kwijt konden.
Ze hebben geluk dat er al op 2km van de streep een valpartij was, zodat het maar een klein peleton was. Die laatste bochten met een volledig peleton zouden een ramp zijn. Tussen 5-2km vd streep waren de straten recht en breed, daarna niet meer.
Ja jo, hou op. Gewoon niet meer starten daar.
Anderzijds: door de smalle wegen en scherpe bochten wordt het peloton wel op een lint getrokken. Met een compleet peloton breed over de weg op een finish afrazen is vaak minstens zo gevaarlijk.
Ik vond dit niet persé gevaarlijk. Het is gewoon niet leuk om naar te kijken omdat het grootste gedeelte van de renners gewoon niet mee kan doen.
Zou Bora nu echt Bennett laten sprinten in de Vuelta ?
Geloof ik niet. Misschien wil Patje hem wel weer in genade aannemen voor een stuiver.
Toch weer Van Poppel optrommelen
De ploegleiding van TJV zou Teunissen wat beter kunnen coachen. Dit had zijn overwinning kunnen zijn vandaag.
Teunissen vertrekt, en ze speelden misschien de kar van Kooij, dus Teunissen dacht… ;-)
Ware het niet dat hij bij die valpartij lag. Of bedoel je als ploegleiding een renner langs de valpartij coachen?
Teunissen is de leadout van Kooij
Nope Bauke, Teunissen demareerde eerder met Cavangna. En met deze oplopende aankomst moet je gewoon de kaart Teunissen spelen.
Dus
“Voorafgaand aan deze etappe dachten we dat deze aankomst te lastig zou zijn voor een pure sprinter als Olav”, vertelt ploegleider Maarten Wynants. “Olav gaf uiteindelijk aan zich goed te voelen. Daarom hebben we besloten om vlak voor het eind de kaart van Olav te trekken”
En dat was dus een slechte beslissing.
Dat mag je vinden als je ervan overtuigd bent dat Teunissen beter zou aankomen op deze finish. Valt mss wat voor te zeggen, ik denk dat ze elkaar niet veel zouden hebben ontlopen.
Wel een magistraal sprintje, goede leadout ook van Ullissi. Was verbaasd dat Kooij er nog bij zat na zo’n etappe. Lijkt toch wat beter over heuvels te geraken dan Jakobsen, al was het beste er bij hem ook wel af.
Sterk van Kooij inderdaad! Nog maar 20 jaar he.
Dan doet Molano eens iets goed, krijgt hij er niet eens de credits voor (het was Ullissi niet)
Dankzij het naarste bedrijf van Nederland (zo mogen we Ziggo inmiddels wel benoemen) helaas geen seconde van kunnen zien. Om over Burgos maar te zwijgen, waarvan ze de uitzendrechten op de plank hebben liggen zonder er gebruik van te maken. Hopelijk is de wraak van het moederbedrijf van Eurosport (het machtige Discovery) verwoestend en vegen ze Ziggo de komende jaren totaal van de kaart.
Echt vervelend inderdaad, zo’n bedrijf dat er voor kiest om geld en tijd te steken in diverse breedtesporten die voorheen marginaal of bescheiden zendtijd kregen op de NL tv. Live tennis toernooien in NL, golf, handbal, basketbal, hockey, rugby, atletiek, volleybal, diverse wintersporten, beach volleybal, voor allemaal een vreselijk bedrijf.
Het is net met welke bril je er naar kijkt natuurlijk.
@Alfred, jij slaat met een tang op een varken, vermakelijk!
Ik ben eigenlijk best wel een tevreden gebruiker. Ik snap dat het jammer is als je het niet kunt zien, maar dat geldt altijd voor bepaalde mensen, welke aanbieder de rechten dan ook heeft.
Tevreden ja. Kan best. Maar waar eindigt het? Het was voor mij al een enorme stap om een abonnement op de Player te nemen. Nooit spijt van gehad, maar moet ik over een jaar of wat acht of tien abonnementen nemen om het wielrennen ook maar enigszins te kunnen volgen? Dan is de kans groot dat ik afhaak.
Inderdaad te hopen dat het wielrennen niet de richting uitgaat van het voetbal.
Mede vanwege de versplintering van het aanbod op allerlei betaalzenders, volg ik het voetbal veel minder dan vroeger (zo goed als niet meer zelfs).
@Alfons
En binnenkort geen voetbal op café meer ook: https://sporza.be/nl/2022/08/02/voetbal-kijken-op-cafe-wordt-betalend-voor-de-eigenaars-zo-is-het-niet-meer-de-moeite~1659453303548/
Maar euh, als wielerliefhebber hebben we in de lage landen op dit moment toch héél weinig reden tot klagen volgens mij, met zoveel koers gewoon op het open net en dus mede betaald door onze niet-koersminnende medeburgers.
En Alfred, richt jij je pijlen niet op de verkeerde? Beetje potsierlijk om een bedrijf het naarste van Nederland te noemen omdat ze ook eens een koersje tonen. Heb je niet meer reden om kwaad te zijn op het o zo machtige en dus kapitaalkrachtige Eurosport dat zich profileert als Home of Cycling maar nalaat om het kleine Ziggo te overbieden voor die uitzendrechten? Ik kan Polen trouwens ook niet zien, want in België heeft Proximus de rechten en daar ben ik geen klant. Moet ik nu Proximus het naarste bedrijf van België vinden?
Ik zag het ja, Proximus. Nog nooit van gehoord maar dat lijkt me inderdaad ook wel een vrij irritant bedrijfje.
@Alfred
Ik neem aan dat je ook een gewoon tv-abonnement hebt? Dit in combinatie met de player geeft je de mogelijkheid om 98% van de koers die op tv is te zien.
@Alfred
Proximus is in elk geval niet echt een bedrijfJE.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Proximus_Groep
@Maillot: zoals gezegd, nog nooit van gehoord, maar als ik de bedrijfsresultaten even snel bestudeer ziet het er inderdaad wel goed uit. Bij de komende onvermijdelijke beurscrash zal ik een positie innemen.
Zo komt de uae een punt dichter maar de quickies nog steeds aan kop , 37 – 39 is het nu
En wat is de stand als we enkel WT overwinningen tellen?
14-11 in het voordeel van Uae
Qua verschillende renners die wonnen in de worldtour is het 7-5 voor QS
Qua verschillende renners die wonnen dit jaar is het 16-12 voor Uae
@Landeirovic @Dikke Vrouw Op WT niveau staat er wel een ploeg duidelijk boven QSA en UAE. 21 overwinningen
UAE wel wat onnozele kampioenschapstitels natuurlijk
Hermans met een poging om dankzij de boni’s op te schuiven in het klassement, of zou die stiekem ook de puntentrui ambiëren…
Of (ik werp even een gek idee op) hij wilde gewoon de rit winnen?
@Cochise
Haha. Dan was ie meteen ook de nieuwe leider geworden natuurlijk.
Iemand een idee waarom Hayter op 2 min finisht? Zou mee kunnen sprinten toch
Meeus ook weer van voren.. die lijkt een stuk beter in vorm dan eerder dit seizoen.