Parijs-Tours zoekt onverharde wegen door wijngaarden op

Parijs-Tours zoekt onverharde wegen door wijngaarden op

Ook in Tro Bro-León rijden ze over onverharde wegen - foto: Henri Santing

donderdag 28 juni 2018 om 18:33

Parijs-Tours ondergaat komend jaar een metamorfose. De organisatie van de vermaarde wielerklassieker gooit het roer drastisch om en voegt in de laatste zestig kilometer van de wedstrijd een aantal onverharde wegen toe. Ze maakte dat donderdagmiddag bekend via een persbericht. In september komen meer details over het parcours naar buiten.

“Onze erelijst bestaat vooral uit sprinters en renners die in staat waren om het peloton te verrassen met een late aanval”, schrijft de organisatie. “We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar waarschijnlijk verandert dat vanaf dit jaar. Er komen meer kansen voor aanvallers. Na de open vlakte van Beauce – waar de wind vrij spel heeft – hebben we het parcours omgegooid. Een ideaal moment voor diverse aanvalspogingen, door het toevoegen van enkele onverharde wegen dwars door een aantal wijngaarden. De renners moeten zich door smalle wegen manoeuvreren en ze krijgen te maken met het discomfort van de ondergrond. De finish ligt nog altijd op het Avenue de Grammont in Tour, waar de renners arriveren nadat de vrouwen gefinisht zijn in de nieuwe Kilometer de Parijs-Tours.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Sjoerd102 28 juni 2018 om 18:39

Nog even en alle niet WT klassiekers pakken stukken onverhard erin.

0
ditisdavid 28 juni 2018 om 18:44

Ze moeten ook eigenlijk wel. Het ziet er niet naar uit dat dit weer één van de belangrijkste sprintkoersen gaat worden. Daarentegen wordt het nu hopelijk, met Canada, de BinckBank en in sommige jaren het EK (en meestal daarboven nog het WK) voor de klassieke coureurs een van de belangrijke afspraken in het najaar. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

0
Japsie 28 juni 2018 om 18:44

Mooi! Deze koers is zo veel meer WT-waardig dan al die zanderige rondjes en overbodige intercontinentale tripjes.

0
Romāns Vainšteins 28 juni 2018 om 18:47

Goede zet. Tegenwoordig het peloton dermate aan elkaar gewaagd dat je een parcours selectiever moet maken om het niet op een spurt uit te laten draaien.

0
pjam4 28 juni 2018 om 18:51

Sterke zet; ze moeten ook wel, want het wordt steeds meer een tweederangs koers met een minder deelnemersveld en een voorspelbaar koersverloop. De weg naar boven is wellicht ingeslagen …!

0
Polleke 28 juni 2018 om 20:00

Meest belachelijke trend van de laatste jaren….

0
Sjoerd102 28 juni 2018 om 20:09

@polleke inderdaad. Heuvelklassiekers zijn er al.in overvloed. En onverhard is niet veel anders dan kasseien. En kasseiklassiekers zijn er ook al naar verhouding teveel.

0
Max1 28 juni 2018 om 23:43

Goede zaak, wat hebben we aan een saaie massasprint, niets. Onverharde stroken verhogen altijd het spektakel en aanvallers worden beloond.

0
Merlinappa 29 juni 2018 om 07:28

Mooi! Is toch een leuke manier om een rondje selectiever te maken en toch echt wel anders dan kasseien of heuvels.

0
Romāns Vainšteins 29 juni 2018 om 07:52

‘En onverhard is niet veel anders dan kasseien’

tuurlijk.

0
Zjoske 29 juni 2018 om 12:34

@RV
Eerlijk is eerlijk: het zijn wel dezelfde renners die boven komen drijven op deze totaal verschillende ondergronden.
Tenzij je er hoogtemeters in kwakt, dan komt er nog een lading renners bij en valt er een gedeelte af.

0
ikbenprocycling 29 juni 2018 om 13:05

Hybride koers(trend). Overall prima ter vervanging van een pak overtollige massasprintkoersen.
Toekomst wordt steeds interessanter voor allround kleppers als van Aert en MvdP.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone