Parijs-Roubaix krijgt wedstrijd voor vrouwen
Het vrouwenwielrennen heeft een belangrijke mijlpaal behaald. Op 25 oktober krijgt Parijs-Roubaix niet alleen een editie voor mannen, maar voor het eerst in de geschiedenis ook een vrouwenwedstrijd.
De nieuwe wedstrijd is ontstaan op initiatief van de UCI. Door de late datum (25 oktober) is de kans op slechte weersomstandigheden groot. Zowel bij de mannen als bij de vrouwen zal Parijs-Roubaix de voorlaatste wedstrijd van de WorldTour zijn.
🚴♀️ For the first time, a women’s Paris-Roubaix will take place as a prologue to the men’s race. All of the practical information concerning the distance, start-line and timings is yet to be finalised but will be communicated shortly.
➡️ https://t.co/WOzLX35Emq— Paris-Roubaix (@Paris_Roubaix) May 5, 2020
Zelfde start en finish plaats, zoveel mogelijk in het begin 50km afsnijden zodat de wedstrijd over de 200km blijft proberen alle kassei stroken mee te pakken verder parcours ongemoeid laten.
Nu is het bij de heren zo'n 259km, waarvan 55km kasseien ( dus zo'n 21% kasseien)
Als je bij de vrouwen zo'n 50km wil inkorten maar alle kasseien wilt behouden, bekom je zo'n 26% kasseien.
Dus relatief extra veel kasseien voor de vrouwen, terwijl deze dit niet gewend zijn. Lijkt mij een beetje te veel van het goeie.
Koers idd zo'n 200km maken, waarvan +-30km kasseien zal denk ik al zwaar genoeg zijn voor de dames.
En je mag ook niet onderschatten dat de dames niet echt 100% gewend zijn om over kasseien te rijden. Bij de vrouwen heb je eigenlijk enkel Gent-Wevelgem en de Ronde v. Vlaanderen. Om er dan plots een loodzware Roubaix bij te gooien lijkt me wat veel. Zeker ook aangezien in tegenstelling tot de mannen, er niet veel vrouwelijke toppers dit standaar in hun trainingsroutes hebben zitten.
Dusja, ik denk dat een 'normale' Roubaix voor de vrouwen al lastig genoeg zal zijn, en dit zonder ze te onderschatten.
dan komen er misschien 3 vrouwen aan de Finish, en dat is niet denigrerend maar aangezien vrouwen nu vaak maar 100-120km rijden en ik geloof 160km de max is voor alleen het WK. Kunnen de vrouwen ook geen basis opbouwen om dit vol te houden. Strade is b.v. 136km en daar finisht minder dan de helft van de deelneemsters
route van +/- 100km met een 20km kasseien zou ik al heel mooi vinden.
-1st August: Strade Bianche (Italy)
-8 August: Postnord UCI WWT Vårgårda West Sweden TTT (Sweden)
-9 August: Postnord UCI WWT Vårgårda West Sweden RR (Sweden)
-13-16 August: Ladies Tour of Norway (Norway)
-26 August: GP de Plouay – Lorient Agglomération Trophée WNT (France)
-29 August: La Course by Le Tour de France (France)
-1-6 September: Boels Ladies Tour (the Netherlands)
-11-19 September: Giro d’Italia Internazionale Femminile (Italy)
-30 September: La Flèche Wallonne Féminine (Belgium)
-4 October: Liège-Bastogne-Liège Femmes (Belgium)
-10 October: Amstel Gold Race Ladies (the Netherlands)
-11 October: Gent-Wevelgem in Flanders Fields (Belgium)
-18 October : Ronde van Vlaanderen (Belgium)
-20 October: Tour of Guangxi Women’s WorldTour (China)
-20 October: Driedaagse Brugge-De Panne (Belgium)
-23-25 October: Tour of Chongming Island (China)
-25 October: Paris-Roubaix (France)
-6-8 November: Ceratizit Madrid Challenge by La Vuelta (Spain)
Ik ben benieuwd naar deze eerste editie, en wie er goed over de kasseien kunnen bij de dames. Zijn het de types die handig zijn op de (cross)fiets (type Marianne Vos), of zijn het toch de wat zwaardere rensters / powerdames (type Ellen van Dijk). Of gewoon de "usual suspects" die je bij bijv. RVV ziet.
Ik denk overigens ook dat het een flinke uitdaging gaat zijn voor de dames. Niveau in stuurvaardigheid is denk ik behoorlijk groot (zowel onderling als met het mannen peloton); zeker als het een natte editie is dan zal dat een rol spelen.
Kijk er nu al naar uit, hopelijk krijgen ze ook de zendtijd die daar bij hoort!
Bij de mannen is er inderdaad een verschil te zien tussen ploegen die dit wel en niet hebben. Maar als zoals jij zegt de meeste vrouwenploeg dit niet hebben zit dit voor slechts enkele een pluspunt zijn. De organisatie zou ook gewoon kunnen zeggen dat er voor de vrouwen dit jaar nog geen speciale Roubaix fietsen gebruikt mogen worden.
En je laatste opmerking kan je toch over de meeste koersen zeggen? Er zijn altijd idioten die (al dan niet dronken) aan renners en rensters zitten als met alcohol gooien. Als dat een reden word om geen koers te rijden kan je beter geen enkele koers organiseren want er is altijd een kans
B - voor veel fiets fabrikanten is het bij uitstek een kans om in beeld te komen met het materiaal: reviews, gadgets, custom aanpassingen - dit is juist prima voor de (meeste) sponsoren.
C - die idioten zien ze jaarlijks ook in de ronde van Vlaanderen, dus dat is geen argument, ze kicken er zelfs op: publiek motiveert.
Voor de rensters betekent het natuurlijk wel een paar verkenningen deze zomer. Leuk dat er geen een zal zijn die werkelijke ervaring heeft in dit werk.
Van Dijk & Brand voor mij op 1, denk dat Vos dit ook wel kan al had die wat meer hoogte meters gewild..
Krijgen ze al het mooiste van de hel zonder gedoe met te weinig finishers en allerlei aanverwant gezeik daarover. Met betrekking tot materiaal etc, geen idee of dat echt allemaal zo nijpend is maar zolang er eentje de wielerbaan haalt en er van alles gebeurt onderweg is alvast de essentie gewaarborgd.
Wat het parcours betreft: ik denk dat ze het gaan doen als in de ronde van Vlaanderen: start & aankomst in Roubaix. Dat zou betekenen dat ze pas vanaf het Bos van Wallers op de kasseien komen. Gelijk aan de midden afstand van de cyclosportive. (Wat op zich wel jammer is want de kasseien in de eerste helft zijn spectaculair wegens het glooiend karakter.)
Ik heb hem intussen al een keer of 8 gereden als cyclosportive: 1 grote adrenaline rush!