Parijs-Nice bevat opnieuw ploegentijdrit met alternatief reglement
Visma | Lease a Bike won de atypische TTT vorig jaar - foto: Cor Vos
donderdag 29 februari 2024 om 18:24

Parijs-Nice bevat opnieuw ploegentijdrit met alternatief reglement

Ook dit jaar zit er weer een ploegentijdrit in Parijs-Nice (3-10 maart). En het belooft een speciale chronoproef te worden. Net als vorig jaar, kiest de organisatie namelijk voor andere regels dan we gewend zijn.


De 26,9 kilometer lange ploegentijdrit van Parijs-Nice, met start en finish in Auxerre, staat gepland voor de derde dag. Het opvallende is dat niet de tijd van de vierde binnenkomer telt, zoals gebruikelijk is, maar dat iedere renner zijn eigen tijd krijgt. Een kopman die in de laatste kilometer(s) nog wat energie over heeft en wegrijdt bij zijn ploeggenoten kan zo dus nog wat extra seconden winnen.

Artikel 2.5.014 in het UCI-reglement geeft aan dat deze manier van tijdswaarneming toegestaan is in ploegentijdritten. In specifieke gevallen mag het, als van tevoren maar duidelijk wordt aangegeven van welke renner de tijd genomen wordt.

2023
Vorig jaar experimenteerde organisator ASO voor het eerst met deze regels in Parijs-Nice. Toen ging het om een 32,2 kilometer lange ploegentijdrit, met start en finish in Dampierre-en-Burly. Visma | Lease a Bike pakte daar de dagzege, maar het verschil met EF Education-EasyPost was slechts één seconde. Ook de winst van kopman Jonas Vingegaard op zijn grote concurrent en de uiteindelijke eindwinnaar Tadej Pogacar bleef beperkt: 23 tellen.

Opvallend was dat Vingegaard samen met twee ploeggenoten (Jan Tratnik en Nathan Van Hooydonck) finishte, terwijl Pogacar alleen over de streep kwam. De Sloveen was in de slotkilometer ‘solo’ gegaan en had de schade tegenover Visma | Lease a Bike met een uiterste krachtsinspanning weten te beperken.

RIDE Magazine
10 Reacties
29-02-2024 18:30
Deze noviteit vind ik eigenlijk wel geinig: uiteindelijk gaat er eens een kopman in een ‘chasse rien’ terecht komen en terugwapperen naar zijn voor de zekerheid eveneens vol doorblaffende teamgenoten. Ik heb voor dat moment een klein zakje gezouten macadamia noten klaarliggen.

REVKET zie ik zoiets wel eens flikken, who else?
    29-02-2024 18:42
    Als er nu in een tijdrit 1 iemand is die nooit zal terugvallen, dan is het toch wel REVKET, nietwaar Romāns ?
    29-02-2024 18:54
    Ik denk zelfs dat Rev in deze tijdrit al de andere kanshebbers een oplawaai van jewelste gaat geven. Ik verklaar me nader. Een Moscon, Pedersen en Lampaert zijn volgens mij speciefiek voor deze tijdrit bij de ploeg gebracht in PN. Bergop gaan die natuurlijk niks bijbrengen, maar toch kregen die net omwille van dit specifieke tiijdritregelement waarbij je slechts 1 man zo snel mogelijk over de lijn moet brengen (en geen 4 of 5 zoals anders) de voorkeur op een Knox, Landa en Hirt. Als die 3 jongens Rev kunnen lanceren met hun specifieke tempo kwaliteiten en het laatste deel vd tijdrit legt hij er alleen ook nog een laagje op, dan zie ik Bora (lees Roglic) best wel heel veel tijd verliezen. Veel meer dan hem lief is in ieder geval.....
    29-02-2024 19:35
    Bora en ook Ineos hebben een best sterke ploeg ook voor de tijdrit ik zie die niet meer dan 20/25 seconden verliezen
    29-02-2024 23:28
    Evenepoel is een man van hoge pieken maar af en toe ook rare dalen/fratsen, vandaar ik hem noem. Dat lef/die overmoed is een belangrijke reden dat ik m graag zie koersen.

    Misschien gaat ie t proberen, vorige keer deden de kopmannen er weinig mee.
29-02-2024 18:52
Hebben ze dat nu echt drie dagen voor de start gecommuniceerd of wordt dit gewoon ‘pas’ nu opgepikt?
    29-02-2024 19:48
    Was al lang bekend hoor
29-02-2024 18:42
Best wel een eigentijdse benadering.
29-02-2024 19:00
@Ronnellenfitch…Voor het brede publiek is dat nog op tijd om bv gezouten macadamia in te slaan maar de ploegen waren al op de hoogte om hun selecties hier op aan te passen…
29-02-2024 18:39
Ik vond de tijdrit vorig jaar echt wel leuk om te zien, ben dus ook blij dat dit opnieuw gaat gebeuren.
Het zorgt er zelfs voor dat sprintersteams een kans maken want op zich is het een heel lange leadout.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine