Parcoursbouwer Tour over gravelrit: “Hoop dat Pogacar en Evenepoel chaos zullen creëren”
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 27 oktober 2023 om 16:07

Parcoursbouwer Tour over gravelrit: “Hoop dat Pogacar en Evenepoel chaos zullen creëren”

De gravelrit in de Tour de France van 2024 oogst langs verschillende kanten kritiek. Zowel teammanagers als renners vinden het maar niets. Thierry Gouvenou, parcoursbouwer van ASO, geeft meer uitleg bij de opvallende keuze.

“Wij hebben de belofte gedaan om nooit meer twee sprintetappes na elkaar te plannen. We moesten dus een slimme manier verzinnen om de Alpen te kunnen oversteken. Het is een beetje zoals de kasseienrit in 2010 (toen Thor Hushovd won, red.). Toen was het ook 20 jaar geleden sinds dat we kasseien in het parcours hadden gestoken”, aldus Gouvenou bij L’Équipe.

De Fransman verwacht dat de gravelstroken een grote impact kunnen hebben. “Als een ploeg zal beslissen om vol door te trekken, dan zal het op een lint worden getrokken. En dat lint zal uiteindelijk breken. Ik hoop dat het een etappe zal zijn voor mannen als Tadej Pogacar en Remco Evenepoel. Ik hoop dat ze chaos zullen creëren.”

RIDE Magazine
15 Reacties
27-10-2023 16:46
"Wij hebben de belofte gedaan om nooit meer twee sprintetappes na elkaar te plannen."

Mooie belofte, vind ik. De Kittel-jaren waarbij in de eerste 1,5 week op den duur zelfs niemand meer in de aanval trok (buiten dan Offredo) omdat het toch een massasprint ging worden... Naar die horror moeten we niet terug willen.
27-10-2023 16:44
Olalalalala. Ik leg alvast enkele zakken chips klaar.
    27-10-2023 17:05
    Je kunt beter een rondje gaan fietsen. Dat is verstandiger.
28-10-2023 14:43
Wat een geweldige move van de parcoursbouwer, om met die "vervloekte graveletappe", het boeltje op stelten te willen zetten. En hoe geweldig zou het niet zijn dat net de Sloveense wonderboy, Pidcock, Mohoric en Mathieu daar hun duivels zouden ontbinden, en degene die hier niet het talent, lef en de grinta voor bezitten, een mokerslag van enkele minuten te bezorgen. Tja, en wat met Wout of Sepp? die krijgen de leiband om en zullen de visafslagman die de daver op zijn lijf heeft, op hun bagagedrager hierover moeten slepen.
27-10-2023 17:45
Dan moeten ze al op max 60 km gaan, want daarna worden de stroken steeds vlakker. Ik zie een Pidcock of Mohoric wel op 90 km van de streep gaan, maar of Pogi en Remco dat durven is de vraag in rit 9
    27-10-2023 17:50
    Hangt af van wat er gebeurt aan valpartijen en dergelijke. En ook wat anderen doen, als Pidcock & Mohoric bvb gaan kan Pogi altijd meegaan met een Trentin bvb, of Evenepoel met Lampaert/Asgreen. De al-dan-niet aanwezigheid van VdP kan ook een rol gaan spelen.
28-10-2023 04:02
Ze moeten ook zien dat de kijker geïnteresseerd blijft in die eerste week van de tour, ik vind het wel mooier dan pakweg 20 jaar terug waarbij je hoogstens een proloog of ploegentijdrit had de eerste week en de rest saaie sprintetappes.
27-10-2023 18:02
Zou me niet verbazen als een groot deel van de Jumbo Lease a Bike tour ploeg inclusief Vingegaard de Strade Bianchi rijdt dit jaar..ze zijn niet gek..de meest professionele ploeg laat zich niet verrassen..
Overigens denk ik niet dat ze dan rijden om Vingegaard te laten winnen maar you never know
27-10-2023 16:11
"Ik hoop dat Pogacar en Evenepoel chaos zullen creeren".

De een aan de voorkant van het peloton, de ander aan de achterkant. Ik heb namelijk het gevoel van Pogi echt wel uit kijkt naar deze rit: Evenepoel heeft net duidelijk wat anders laten blijken.

De organisatie van Strade mag zich in ieder geval alvast rijk rekenen lijkt me.
    27-10-2023 17:04
    De afgelopen 2 jaar was het toch vooral JV die voor de chaotische etappes zorgde en hierdoor er met de Tour winst vandoor ging. De vorige kasseienrit ging Pogacar pas rijden op het moment dat beide renners van JV door val en pech achter op waren geraakt. Ik vind het aanvallend rijden van Pogacar in de grote rondes best tegenvallen tov Vingegaard.
27-10-2023 17:10
Ze hopen dat er chaos komt: geweldige insteek zeg! Laten we het gevaar gaan opzoeken en kijken hoe we nog meer chaos kunnen veroorzaken.
Blijkbaar staat overbodig spektakel (en commerciele belangen van fietsenfabrikanten) toch weer hoger in de pikorde dan veiligheid. Daar hebben ze altijd hun mond over vol, maar als je dan tegelijkertijd met ritten over vooroorlogse wegen komt aanzetten blijken die zorgen om veiligheid voor de zoveelste keer gewoon loze woorden te zijn geweest.
    27-10-2023 17:46
    Tuurlijk is dat belangrijker, duh, het gaat om een kijksport en niet eendjes die de weg allemaal over moeten komen.
    27-10-2023 18:01
    Stel je niet zo aan man. Deze wegen zijn een eitje vergeleken met PR. Moeten we die ook maar afschaffen onder het mom van veiligheid?
    28-10-2023 13:51
    Ik vind ook dat ze best een rondje door Frankrijk kunnen organiseren waarbij de weg nooit meer dan 4% stijgt of daalt. Gewoon 200km vlak voorruit, 10 km voor de streep afdrukken voor de klassementsmannen, Bij regen en wind de bus in. Heerlijk veilig en niets van die vooroorlogse heroïek. Ga ik dan kijken, waarschijnlijk niet!
    Ik zit echt niet te wachten op valpartijen, maar Pidcock die een afdaling induikt of een van Aert die op de kasseien aanvalt is wel wat de sport maakt. Als organisatie van de meest tot de verbeelding sprekende wedstrijd wil je de beste in hun (sub)discipline aan de start, dan zijn deze keuzes héél goed te verantwoorden vind ik.
27-10-2023 19:52
In 2025 schijnen ze nog wat verder te gaan met het aantrekkelijker maken. Er gaan namelijk geruchten over een ploegentijdrit van 50 km ….. op waterfietsen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine