Parcoursbouwer Tour bemoeit zich in veiligheidsdiscussie: “Een obstakel weghalen kost 100.000 euro”
De gevaarlijke finale richting Villeneuve-sur-Lot heeft tot discussie geleid binnen en rondom het peloton. Maar hoe denkt de vaak bekritiseerde Tourorganisatie daar zelf over? Sporza legde de vraag voor aan parcoursbouwer Thierry Gouvenou.
In die finale kwam met Primoz Roglic een grote naam in het peloton ten val, de blessures die hij daarbij opliep leidden zelfs tot een opgave. Volgens Merijn Zeeman, sportief directeur van Visma | Lease a Bike, is dat voor 100 % de schuld van de organisatie.
“Zo’n val zou niet mogen gebeuren. Er waren stoepjes op de weg en die waren onmogelijk om te zien. Bij de eerste obstakels was er nog een markering, maar bij de andere niet. Als je dan dicht op elkaar rijdt, kun je dat niet zien. Dat kun je de renners niet kwalijk nemen”, aldus Zeeman. “Je kunt niet met een Tour de France-peloton door zo’n passage gaan. Dat is heel onverantwoordelijk en zou niet mogen gebeuren.” Daarnaast uitte ook Wout van Aert zijn frustraties. Daarmee zat het spel op de wagen.
Gouvenou: “De Tour is niet slecht georganiseerd”
Bij Tour-organisator ASO klinkt een ander geluid, lezen we bij Sporza. Parcoursbouwer Thierry Gouvenou gaat in de tegenaanval. “We hadden de avond voordien nog een communiqué gedeeld met de melding dat dit gevaarlijk kon zijn. Alle ploegen verkennen ook met hun wagens kort voor de koers passeert. Iedereen was ervan op de hoogte, maar helaas kan je niet alles wegnemen. Als je dat obstakel zou weghalen, dan kosten die werken meer dan 100.000 euro. En dat voor een koers die 5 seconden passeert.”
“We hebben alle invalswegen bestudeerd richting Villeneuve-sur-Lot. Er was een route met heel veel rotondes, wat ook niet de beste oplossing was. Vanuit de noordelijke richting waren er die obstakels, maar jullie kunnen niet zeggen dat die niet aangeduid waren. Iedereen was op de hoogte”, klinkt het bij Gouvenou.
Ook andere kritiekpunten, zoals het gebrek aan mobiele seingevers of het niet-gebruikmaken van de veiligheidsboarding van Boplan, worden door Gouvenou betwist. “We hebben negen mobiele seingevers. We doen grote inspanningen. Je kan niet beweren dat de Tour slecht georganiseerd is. Je kunt de Franse wegen ook niet vergelijken met het Belgische wegennet. Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast aan onze wegen. Die dranghekken nemen enorm veel plaats in.”
Ploegleiders hebben steeds als argument dat deze dingen zijn voor de veiligheid van de renners. Maar in plaats van te roepen "eh Primoz, watch out because we have straatmeubilair, don't kiss the asfalt" roepen ze "eh guys, all to the front now eh!! And don't forget to eat and drink".
Ik zou werkelijk wel eens willen weten hoe vaak er communicatie over veiligheid of gevaarlijke situaties door die oortjes gaat. Ik denk NUL KEER!
Met of zonder oortjes blijft het een gevaarlijke passage.
@snoep de hond, ja het is een mindere passage maar dat is gewoon een stukje van het wegwielrennen. Je kan niet voorkomen dat je langs mindere stukken komt want de wegen zijn wat ze zijn, en alles perfect aanduiden of beveiligen is gewoon een logistiek onmogelijk iets vrees ik. Dan moet je als deelnemer ook je eigen deel doen, zo werkt dat in de industrie ook. Van het wegnemen van het risico over collectieve beveiligingen tot het persoonlijke deel...
Zelfs bij een Ronde van Limburg zijn er al 20/30
Maar dat er geen seingever is die gisteren op dat verkeerseiland stond is toch wel gebrekkig.
Maar ik verbaas me vooral over het feit dat er slechts 9 seingevers zijn... Ik hoor net op sporza dat ronde v.Vlaanderen met 30 seingevers werkt...
De tour is de grootste race ter wereld, er zijn wss meer dan 100 motoren in koers, maar dan slechts 9 seingevers...
En naar boplan toe is gewoon complete bullshit. Ze willen gewoon niet werken met een belgische leverancier lijkt me. Vastgeroest in oude (wss mooie) contracten, dat is de reden. Niet per se iets mis mee, maar hang dan de schijnheilige niet uit dat alles in teken van veiligheid staat.
In alle opzichten.
De Fransen worden duur betaald.
Nu kan er qua inspanning nog geen seingever van af.
Tijdens zo een technische meeting worden waarschijnlijk op 37 gevaarlijke punten per rit geduid.
Iedereen weet dat het Bos van Wallers gevaarlijk, toch wordt er nog gevallen.
Gewoon een andere aankomstplaats zoeken, of de aankomstplaats laten betalen voor verbetering infrastructuur.
Gouvenou zegt letterlijk dat Boplan 'soit disant' (=zogezegd) een goed systeem heeft. Dus hij trekt het in twijfel.
Zijn opmerking ivm verschil tussen belgische en franse wegen houdt ook geen steek.
Maar de echte waarheid is dat ASO zijn eigen boardings gesponsord krijgt door een frans bedrijf met staatssteun terwijl Boplan niet met extra centen afkomt.
Ten koste van renners en teams.