Parcoursbouwer Tour bemoeit zich in veiligheidsdiscussie: “Een obstakel weghalen kost 100.000 euro”
Foto: Cor Vos
vrijdag 12 juli 2024 om 13:46

Parcoursbouwer Tour bemoeit zich in veiligheidsdiscussie: “Een obstakel weghalen kost 100.000 euro”

De gevaarlijke finale richting Villeneuve-sur-Lot heeft tot discussie geleid binnen en rondom het peloton. Maar hoe denkt de vaak bekritiseerde Tourorganisatie daar zelf over? Sporza legde de vraag voor aan parcoursbouwer Thierry Gouvenou.

In die finale kwam met Primoz Roglic een grote naam in het peloton ten val, de blessures die hij daarbij opliep leidden zelfs tot een opgave. Volgens Merijn Zeeman, sportief directeur van Visma | Lease a Bike, is dat voor 100 % de schuld van de organisatie.

“Zo’n val zou niet mogen gebeuren. Er waren stoepjes op de weg en die waren onmogelijk om te zien. Bij de eerste obstakels was er nog een markering, maar bij de andere niet. Als je dan dicht op elkaar rijdt, kun je dat niet zien. Dat kun je de renners niet kwalijk nemen”, aldus Zeeman. “Je kunt niet met een Tour de France-peloton door zo’n passage gaan. Dat is heel onverantwoordelijk en zou niet mogen gebeuren.” Daarnaast uitte ook Wout van Aert zijn frustraties. Daarmee zat het spel op de wagen.

Gouvenou: “De Tour is niet slecht georganiseerd”
Bij Tour-organisator ASO klinkt een ander geluid, lezen we bij Sporza. Parcoursbouwer Thierry Gouvenou gaat in de tegenaanval. “We hadden de avond voordien nog een communiqué gedeeld met de melding dat dit gevaarlijk kon zijn. Alle ploegen verkennen ook met hun wagens kort voor de koers passeert. Iedereen was ervan op de hoogte, maar helaas kan je niet alles wegnemen. Als je dat obstakel zou weghalen, dan kosten die werken meer dan 100.000 euro. En dat voor een koers die 5 seconden passeert.”

“We hebben alle invalswegen bestudeerd richting Villeneuve-sur-Lot. Er was een route met heel veel rotondes, wat ook niet de beste oplossing was. Vanuit de noordelijke richting waren er die obstakels, maar jullie kunnen niet zeggen dat die niet aangeduid waren. Iedereen was op de hoogte”, klinkt het bij Gouvenou.

Ook andere kritiekpunten, zoals het gebrek aan mobiele seingevers of het niet-gebruikmaken van de veiligheidsboarding van Boplan, worden door Gouvenou betwist. “We hebben negen mobiele seingevers. We doen grote inspanningen. Je kan niet beweren dat de Tour slecht georganiseerd is. Je kunt de Franse wegen ook niet vergelijken met het Belgische wegennet. Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast aan onze wegen. Die dranghekken nemen enorm veel plaats in.”

RIDE Magazine
26 Reacties
12-07-2024 13:53
Wat. Een. Gelul. 'Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast aan onze wegen.' Wat maakt het in vredesnaam uit op wat voor soort weg dat systeem gebruikt wordt. Die Boplan-palen zijn lang, fel van kleur en maken lawaai en kunnen prima voor elk vluchtheuvelachtig obstakel geplaatst worden. Bovendien hebben de mensen van Boplan aangeboden hun systeem eens uit te proberen, gratis en voor niks. Diep triest dat dit soort minkukels het voor het zeggen hebben in het wielrennen en dat we dankzij deze lul een geweldige renner als Roglic kwijt zijn deze Tour. In een normale wereld is zo'n eikel zijn baan kwijt, in deze wereld krijgt hij een vette bonus.
12-07-2024 14:21
Denk dat hiermee wel het probleem van "de oortjes" wordt blootgelegd.

Ploegleiders hebben steeds als argument dat deze dingen zijn voor de veiligheid van de renners. Maar in plaats van te roepen "eh Primoz, watch out because we have straatmeubilair, don't kiss the asfalt" roepen ze "eh guys, all to the front now eh!! And don't forget to eat and drink".

Ik zou werkelijk wel eens willen weten hoe vaak er communicatie over veiligheid of gevaarlijke situaties door die oortjes gaat. Ik denk NUL KEER!
    12-07-2024 17:30
    Volgens mij wordt hier vooral de onwil van de ASO blootgelegd om zelfkritisch te zijn.
    Met of zonder oortjes blijft het een gevaarlijke passage.
    12-07-2024 17:49
    Inderdaad, hierin volg ik je volledig dat de ploegen gewoon hun renners keihard opfokken met de nodige gevolgen van dien als het misloopt. En dat ze inderdaad vaak niet echt bezig zijn met nuttige input over de veiligheid.

    @snoep de hond, ja het is een mindere passage maar dat is gewoon een stukje van het wegwielrennen. Je kan niet voorkomen dat je langs mindere stukken komt want de wegen zijn wat ze zijn, en alles perfect aanduiden of beveiligen is gewoon een logistiek onmogelijk iets vrees ik. Dan moet je als deelnemer ook je eigen deel doen, zo werkt dat in de industrie ook. Van het wegnemen van het risico over collectieve beveiligingen tot het persoonlijke deel...
12-07-2024 14:21
Dit is een compleet foute reactie van ASO. Het klopt dat het weghalen van dit soort opstaande randen in het midden van de weg veel geld kost. De Boplan-materialen (en dan niet de hoge barriers die je als vervanging van dranghekken bij de finish kunt plaatsen) zijn niet geschikt in deze situatie. Maar Safe Cyling heeft wel smalle obstakel beveiliging die je hier midden op had kunnen plaatsen plus aan de zijkant in de berm met een lichtsignaal en een geluidssignaal. Dat had de renners op deze gevaarlijke situatie attent gemaakt. Bovendien had ASO hier wel 10 seingevers met vlag en fluit in de berm kunnen plaatsen. Niets van dit al, de hooghartige ASO liet het de renners en de ploegen uitzoeken. Zij komen er mee weg. Een kleinere organisatie krijgt meteen een aantekening en een boete.
12-07-2024 14:27
Jammer, anno 2024 willen en durven we onze fouten niet meer toe te geven... wees een man en geef gewoon toe dat dit een inschattingsfout was en dat er simpelweg seingevers geplaatst hadden moeten worden.
    12-07-2024 14:36
    Inderdaad: lijkt wel een trend tegenwoordig: fouten niet toegeven, geen excuses, etc etc etc. Heeft het soms met claims en dus geld te maken?
12-07-2024 14:45
9 Mobiele seingevers? Dat is bizar weinig.
    12-07-2024 16:55
    Exact ook mijn gedacht.
    Zelfs bij een Ronde van Limburg zijn er al 20/30
12-07-2024 14:04
"Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast op onze wegen" gaat waarschijnlijk over de dranghekken. Dat is A: niet relevant in dit geval want deze discussie gaat helemaal niet over dranghekken maar over (het gebrek aan) signalering, wat met zo'n paal prima op te lossen is en B: die dranghekken zijn alleen nodig bij een massasprint; je zal in die gevallen vast wel een breed genoeg stuk weg dat 300m rechtdoor loopt kunnen vinden.
12-07-2024 16:29
Dat ze dit obstakel niet weghalen vind ik maar volledig logisch. Het is beetje absurd om voor 1 koers (al is het de tour) zulke kosten en wegwerkzaamheden doen.

Maar dat er geen seingever is die gisteren op dat verkeerseiland stond is toch wel gebrekkig.
Maar ik verbaas me vooral over het feit dat er slechts 9 seingevers zijn... Ik hoor net op sporza dat ronde v.Vlaanderen met 30 seingevers werkt...

De tour is de grootste race ter wereld, er zijn wss meer dan 100 motoren in koers, maar dan slechts 9 seingevers...

En naar boplan toe is gewoon complete bullshit. Ze willen gewoon niet werken met een belgische leverancier lijkt me. Vastgeroest in oude (wss mooie) contracten, dat is de reden. Niet per se iets mis mee, maar hang dan de schijnheilige niet uit dat alles in teken van veiligheid staat.
    12-07-2024 16:36
    ASO = Schijnheiligheid.
    In alle opzichten.
    12-07-2024 17:18
    Ter info : bij alle grote klassiekers van Flanders Classics (OHN, GW, DDV en RVV) worden 30 motards met duo ingezet, dus 60 seingevers. Maar je verwacht toch niet dat ASO gaat luisteren naar les petits belges ? Daarvoor zijn de fransen veel te chauvenistisch.
    12-07-2024 20:37
    Het is wel een pak gemakkelijker om een massa seingevers voor één dag, en dan nog in het weekend in een wielergek land, te engageren dan drie weken lang. België is qua verkeersdrukte (dichtheid) ook veel drukker dan een groot deel van Frankrijk waar de tour door trekt, dus dan heb je sowieso ook véél meer signaalgevers nodig. Voor de grootste Belgische wedstrijden ga je er ook genoeg vinden, maar voor al de rest gaat het toch ook maar vaak de minimale bezetting zijn vrees ik. Mensen vinden dat anderen maar moeten opdraven weet ik uit ondervinding...
12-07-2024 14:09
Hij slaat natuurlijk wel spijkers met koppen, je kan niet zomaar de verkeersinfrastructuur aanpassen zoals ik al ergens lag (snel wat asfalt door een rotonde, dat is toch gewoon onrealistisch en totaal ecologische waanzin) en seingevers zijn een ding maar kan je die echt overal plaatsen. De renners en bij uitbreiding de ploegen hebben ook hun verantwoordelijkheid op het vlak van veiligheid. Ik heb wat de indruk dat nu het wat minder draait bij Visma-Lab dan hun topjaar waar ze al de allerbelangrijkste wedstrijden wonnen dat ze wat zoekende en daardoor zeurende zijn...
    12-07-2024 14:19
    Wanneer je de situatie feitelijk niet kent moet je er ook maar niet in een grote bocht omheen leuteren.
    12-07-2024 14:28
    Wat bedoel je juist Emergo ?
12-07-2024 15:11
100.000 euro om een obstakel weg te halen?
De Fransen worden duur betaald.
    12-07-2024 15:28
    Dat valt nog redelijk mee, hij bedoelt waarschijnlijk 100.000 euro in totaal, dus 50.000 voor weghalen en 50.000 voor terugplaatsen. Dat klinkt misschien veel, maar om een of andere reden kosten dit soort werkzaamheden aan wegen veel geld, ook in Nederland (dus niet enkel in Frankrijk).
12-07-2024 15:31
In het verleden werden zelfs rotondes speciaal voor de Tour weg gehaald, nieuw asfalt.
Nu kan er qua inspanning nog geen seingever van af.
Tijdens zo een technische meeting worden waarschijnlijk op 37 gevaarlijke punten per rit geduid.
Iedereen weet dat het Bos van Wallers gevaarlijk, toch wordt er nog gevallen.
12-07-2024 17:56
Dus: ja, we zagen het en hebben erover gedacht om die dingen weg te zagen, want het is gevaarlijk. Toen kregen we de offerte en vonden we het te duur. Dus hebben we de renners er maar zo overheen gestuurd.
12-07-2024 14:47
Dus een mensenleven riskeren omdat je niet een paar seingevers kunt charteren ??

Gewoon een andere aankomstplaats zoeken, of de aankomstplaats laten betalen voor verbetering infrastructuur.
12-07-2024 15:02
Zonder valpartijen en allerhande calamiteiten geen Netflix… wen er maar aan…
12-07-2024 15:19
Les excuses sont fait pour s'en servir.
Gouvenou zegt letterlijk dat Boplan 'soit disant' (=zogezegd) een goed systeem heeft. Dus hij trekt het in twijfel.
Zijn opmerking ivm verschil tussen belgische en franse wegen houdt ook geen steek.
Maar de echte waarheid is dat ASO zijn eigen boardings gesponsord krijgt door een frans bedrijf met staatssteun terwijl Boplan niet met extra centen afkomt.
12-07-2024 15:22
Wat een gelul weer... los van het feit of een drempel weghalen een ton kost of niet: dit is geen excuus. ASO verdient kapitalen met de Tour, zet dan een paar extea seingevers in. Of nog beter: vermijdt plaatsen waar je niet veilig kunt finishen.
    12-07-2024 15:34
    De enige drijfveer van ASO is nog meer geld verdienen.
    Ten koste van renners en teams.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine