Tour 2025: Veel heuveletappes, klimtijdrit in de Pyreneeën en terugkeer Mont Ventoux
foto: Cor Vos
woensdag 30 oktober 2024 om 09:15

Tour 2025: Veel heuveletappes, klimtijdrit in de Pyreneeën en terugkeer Mont Ventoux

In Parijs is vandaag het volledige parcours gepresenteerd van de Tour de France 2025. Zoals al langer bekend was, begint de 112de editie van La Grande Boucle in het Noord-Franse Lille. In de drie weken daarna krijgen de renners onder meer ritten naar de Mont Ventoux en de Col de la Loze voor de kiezen, alsook twee tijdritten. Een daarvan betreft een klimtijdrit naar Peyragudes.

De Tour de France van 2025 in vogelvlucht

  • De Tour de France start voor het eerst sinds 2021 in Frankrijk
  • De Tour de France speelt zich volledig af in Frankrijk
  • 21 etappes
  • 3320 kilometer
  • 7 vlakke etappes
  • 6 heuvelritten
  • 6 bergetappes
  • 2 tijdritten
  • 5 aankomsten bergop
  • Rustdagen op dinsdag 15 en maandag 21 juli

De start van de Tour vindt volgend jaar ‘gewoon’ weer plaats in Frankrijk na bezoekjes aan Kopenhagen, Bilbao en Firenze. Het is de regio Hauts-de-France die Le Grand Départ mag organiseren. De ronde begint op zaterdag 5 juli namelijk met een rit van en naar Lille. De sprinters lijken direct aan zet, want de organisatie laat de nabijgelegen kasseien van Parijs-Roubaix links liggen.

Een dag later, in de rit van Lauwin-Planque naar Boulogne-sur-Mer, liggen er kansen voor puncheurs. Wie goed naar de route kijkt, ziet een opeenvolging van korte en steile klimmetjes. De finale belooft bijzonder pittig te worden, met in de laatste dertig kilometer de Côte du Haut Pichot (1 km à 10%), Côte de Saint-Étienne-au-Mont (900 meter à 11%) en – op goed vijf kilometer van de finish – de Côte d’Outreau (800 meter à 8,8%). Ook de laatste 1,3 kilometer in Boulogne-sur-Mer lopen nog vals plat omhoog.

In de derde etappe lijken de rappe mannen weer aan zet, als het peloton koerst van Valenciennes naar Duinkerke. De renners trekken met nog goed dertig kilometer te gaan – net als op dag één – over de Kasselberg. Dit is alleen wel de enige categoriseerde helling van de dag en dus mogen we een sprint verwachten in Duinkerke, waar ook jaarlijks de Vierdaagse van Duinkerke finisht.

De vierde etappe voert van Amiens naar Rouen en kent een lastige finale, waarin de heuvelspecialisten hun hart weer op kunnen halen. Op de woensdag mogen de klassementsrenners aan de bak, want dan staat de eerste tijdrit op het programma. De chronoproef met start en finish in Caen is 33 kilometer lang. We blijven daarna nog even aan de westkust, met op donderdag en vrijdag heuvelachtige ritten naar respectievelijk Viré en Mûr-de-Bretagne. Die laatste aankomst zat vier keer eerder in de Tour. De laatste keer, in 2021, ging de zege naar Mathieu van der Poel.

Eerste rustdag op dinsdag, drie Pyreneeën-ritten 
Op zaterdag en zondag volgen nog niet de eerste bergritten, maar twee vlakke etappes. Zaterdag ligt de finish in Laval, zondag in Châteauroux. Een rustdag krijgen de coureurs daarna niet, zoals de gewoonte is op de tweede maandag. Dat komt omdat het dan 14 juli is. Op de Franse nationale feestdag gaat het wielerfestijn gewoon door en staat een rit door het Centraal Massief op het programma. De aankomst op Mont Dore-Puy Sancy (3,3 km aan 8%) is vrij kort, maar kan wel (kleine) verschillen opleveren tussen de klassementsrenners. Zeker omdat het een slopende rit is: het gaat de hele dag op en af.

Met tien koersdagen in de benen, mogen de renners genieten van hun eerste rustdag. En ook de rit met start en finish in Toulouse kan, ondanks een venijnige helling op acht kilometer van de streep, wellicht nog gebruikt worden om wat te herstellen.

Dat zal nodig zijn, want de tweede week bevat drie opeenvolgende ritten door de Pyreneeën. Donderdag is er een rit van Auch naar Hautacam, vrijdag een elf kilometer lange klimtijdrit naar Peyragudes en zaterdag een etappe van Pau naar Luchon-Superbagnères. In 2022 waren er ook nog aankomsten op Hautacam (15,9 km aan 7,6%) en Peyragudes. Op Peyragudes ging de dagzege toen naar Tadej Pogačar, maar een dag later moest hij het hoofd buigen voor Jonas Vingegaard.

Superbagnères (12,4 km aan 7,5%) keert na een lange afwezigheid terug in de Tour. De beklimming zat zes keer in de ronde, maar werd na de zege van Robert Millar in 1989 niet meer in de route opgenomen. De beklimmingen die in 2025 voorafgaan aan Superbagnères, zijn klassiekers die wel geregeld terugkeren in het parcours: Col du Tourmalet (19 km aan 7,6%), Col d’Aspin (5 km aan 7,6%) en Col de Peyresourde (7,1 km aan 7,8%).

Mont Ventoux, Col de la Loze en La Plagne
Aansluitend op het drieluik in de Pyreneeën volgt op zondag weer een kans voor de sprinters. De start van deze vijftiende etappe is Muret, de finish in Carcassonne. Na de tweede rustdag, volgt een nieuwe bergrit. Vanuit rustplaatsplek Montpellier gaat het die dag, via Bedoin, richting de top van de mythische Mont Ventoux (21,4 km aan 7,5%). De ‘Reus van de Provence’ zat in 2021 voor het laatst in het parcours. Toen werd er overigens niet gefinisht op de top, maar na een afdaling, in Malaucène. Wout van Aert ging destijds met de zege aan de haal.

Via een etappe van Bollène naar Valence, waar de sprinters waarschijnlijk weer een kans krijgen, wordt vervolgens koers gezet richting de Alpen. Daar staan twee ritten op het programma. De eerste finisht op de Col de la Loze (26,2 km aan 6,5%). Dit keer wordt bovenop gefinisht en niet na een korte afdaling, zoals in 2023. Voor de Col de la Loze moeten met de Col du Glandon (21,8 km aan 6,9%) en Col de la Madeleine (19 km aan 8%) ook nog twee andere Alpenreuzen beklommen worden.

De tweede Alpenrit gaat naar La Plagne. Dit wintersportoord kent de Nederlandse wielerliefhebber vooral van de Tour van 2002, toen Michael Boogerd er na een lange solo wist te zegevieren. Sindsdien kwam de Ronde van Frankrijk er niet meer. Het Critérium du Dauphiné was er in 2021 nog wel. De Oekraïner Mark Padun verraste toen met een ritzege, waarna hij een dag later ook de slotrit van de ronde won. De renners krijgen voor de slotklim ook nog de Côte d’ Héry-sur-Ugine (11,3 km aan 5,1%), Col des Saisies (13,7 km aan 6,4%), Col du Pré (12 km aan 8%) en het laatste stukje naar de Cormet de Roseland (5,9 km aan 6,5%) voor de kiezen.

Terug naar Parijs
Op de voorlaatste dag van de ronde wacht nog een heuvelachtige overgangsrit van Nantua naar Pontarlier. Daarna sluit de ronde af met de traditionele etappe naar Parijs, die na een jaar afwezigheid terug is. In de afgelopen editie eindigde de Tour immers in Nice, omdat finishen in de hoofdstad door de Olympische Spelen niet mogelijk was.

RIDE Magazine
60 Reacties
29-10-2024 13:05
Denk dat rem wat zuurtjes kijkt momenteel, terwijl ie z'n gouwe dop aan het kuisen is.
    29-10-2024 13:45
    De doorsnee Nederlandse wielersupporter hier anno 2024: meer bezig met Evenepoel dan met enige Nederlandse renners haha. Wordt wellicht dan ook weer voor spek en bonen meerijden voor de landgenoten in de grootste koers van het jaar.
    29-10-2024 14:57
    @Checco, dat is niet de doorsnee Nederlandse wielerliefhebber, geloof me.
    Jouw reacties kennende, ben je voornamelijk op polemiek uit, één van de redenen waarom WF overweegt de commentsectie maar helemaal te sluiten.
    29-10-2024 15:03
    Mijn reacties kennende of bedoel je die van types als santakraam? Want daar zie ik namelijk nooit reactie op van jouw kant? En overwoog WF niet om de commentsectie te sluiten omdat sommige renners geen interviews meer willen geven omdat ze door het slijk worden gehaald in de comments? Of was het volgens jou omdat er iemand wat tegengas geeft op trollen dan?
    29-10-2024 15:04
    Waarom zou ie zuur zijn? Kans is immens groot dat ie voor het eerst geel gaat dragen komende zomer met die lange tijdrit op dag 5.
    29-10-2024 15:14
    De waarde van een (aantal dagen) gele trui voor een klassementsman met (grote) ambities lijkt me wel wat beperkt. Dat is leuk voor mannen met een eindschot die nooit een tour gaan winnen. Maar toch niet voor iemand die een ronde wil winnen?
    29-10-2024 15:37
    Don't feed the troll!
    29-10-2024 17:50
    @RiccardoRicco, zou zelf een klassementsrenner met ambities die niet gewoon al voor de zekerheid een keer willen scoren. Voor anderen is het inderdaad meer een ding, maar stel dat je jarenlang de strijd aangaat en hem nooit eens draagt, dat zou toch ook zuur zijn? Roglic is jarenlang al een vaste waarde in het selecte groepje topronderenners, maar zelfs hij heeft voorlopig nog geen tdF op zijn palmares, dat kan evengoed Evenepoel overkomen, een propvolle erelijst maar niet dat ene ding...
    29-10-2024 21:17
    Toen hij nog kraamvisite heette, was het ook al niet veel soeps. Andere nick, dezelfde onzin en zoals steeds veel geblaat, weinig wol.
29-10-2024 12:36
Laten we het erover eens zijn dat Pogacar een rode loper krijgt voor zijn volgende overwinning?
    29-10-2024 12:54
    Tsja, elke koers met een berg geeft hem een rode loper. Je kan moeilijk 20 sprintritten plannen.
    29-10-2024 13:18
    Want Vindegard kan niet bult op fietsen?
    29-10-2024 13:27
    Onzin deze is voor jonas !
    29-10-2024 14:21
    @ Just me,
    Mag ik vragen waarom je voor Jonas bent? Vind je dat een mooie coureur, een leuke coureur of een gezellig type misschien omdat hij een echte familieman is? Of hou je van wielrenners die op een berg leven, of ben je voor Visma?
    Of omdat Jonas het Pogi misschien nog een beetje moeilijk kan maken.

    Ik weet dat mensen verschillend tegen dingen aankijken maar zou graag weten waarom dat is.

    Dank u, gr.
    29-10-2024 14:54
    @Paauwer, waarom stel je deze zelfde vragen niet aan Zietemgaan mbt Pogacar?
    29-10-2024 16:42
    @Zietemgaan: waarom zou Vingegaard in de bergetappes + tijdritten minder zijn? Een fitte Vingegaard heeft als specialist een voorsprong tov allrounder Pogacar; het wordt een interessante Tour verwacht ik!
    29-10-2024 17:17
    Ik lees elders juist het tegenovergestelde. Geen bonis meer bergop, verschillende plekken opgezocht waar Vingegaard Pogacar wist te verslaan of breken, en weinig vlakke TT-kmers.
    29-10-2024 21:26
    Leuk! We hebben nog 261 dagen speculeren te gaan voordat we weten wie er volgend jaar écht de beste papieren heeft. Valpartijen daargelaten natuurlijk. Ik geloof er nog wel in dat een topfitte Jonas met een VLab op volle oorlogssterkte het Pogi best moeilijk kan maken. Hoop doet leven. Laten we hopen dat we het dit jaar iets meer van de koers kunnen hebben en iets minder van de voorpret.
29-10-2024 12:59
Vijf waaieretappes de eerste week in het noordwesten, kan nog wel eens interessant worden, àls het waait natuurlijk lol.
29-10-2024 14:25
2 tijdritten, spek voor de bek van een zekere Gouden man, opnieuw podium en ritwinst voor Remking en het onvermeidelijke geween van de Nederlanders
    29-10-2024 15:02
    Ik heb dit jaar nauwelijks 'geween' gezien van Nederlanders over de podiumplaats van Evenepoel in de Tour, deze was dan ook meer dan terecht.
    Wellicht wel wat geween over jouw Nederlands, 'onvermeidelijk', serieus?

    Maar wellicht kan je lekker ophouden met je BE - NED gestook, voordat de comment sectie op WF in zijn geheel gesloten wordt.
    29-10-2024 18:19
    Eddy clean? Die snap ik niet helemaal
    30-10-2024 08:48
    Snap dat je het niet snapt. Rare taaltje dat belgilish!
29-10-2024 14:49
Test
29-10-2024 13:58
Deze aanloop kan wel eens tot gevolg hebben dat het aantal uitvallers na de eerste tien dagen als gevolg van de vele valpartijen groter zal zijn dan ooit.
    29-10-2024 15:38
    Dat zal wel meevallen, het zijn niet allemaal veldrijders.
    29-10-2024 20:08
    Dit was ook meteen mijn gedachte. Welke idioot gaat anno 2025 nog een grote ronde organiseren waar we de eerste 12 etappes de kopmannen nerveus houden door werkelijk nergens iets in te bouwen waar ze serieus tijd kunnen verliezen? En dan heb ik het niet over een tijdrit want die verliezen zijn 'ingecalculeerd'. We gaan dus inderdaad kijken naar vallen, vallen, vallen en verder slapen slapen slapen. Saai, gevaarlijk en dom als je het mij vraagt. Ik ga bidden om waaiers zeven dagen lang. Maar als die niet komen dan wint de gene die het beste is in de loterij spelen.
    30-10-2024 09:15
    @Zen Hooligan The Shakra Jugend, hiermee hou je wel de boel wat 'open' tot het einde dus op zich vind ik het ook niet zo slecht eigenlijk. Normaal zou je wel gelijk hebben maar ze zitten wel met een grapjas Pogacar, als ze wat veel mogelijkheden in het eerste stuk steken dan is hij nog in staat om heel het peloton aan gort te rijden in de eerste week :-p Dan kan je beter het zwaartepunt wat later leggen en wat strijd hebben voor de andere truien en de ritten.
29-10-2024 14:13
Klimtijdrit is een prachtig onderdeel.
Beetje kort dus niet ontzettende grote verschillen. De lange tijdrit redelijk in het begin van de Tour dus icm een vroege bergrit ligt het klassement al redelijk snel in een plooi. Dat zou misschien iets minder gedrang op kunnen leveren in de sprintetappes
    29-10-2024 14:30
    Mwoah, heb je het profiel gezien? Dat worden minuten...
29-10-2024 15:50
Merk dat ik ouderwets ben. Mis een proloog en ploegentijdrit. Die zware bergetappes achter elkaar zorgen dat renners zich sparen. En jammer dat weinig mooie etappes in het weekend zijn. Helaas heeft niet iedereen vakantie. Verder ook weinig verraderlijke etappes. Nou ja, laat maar komen. Onze Deen is al bezig met voorbereiding.
29-10-2024 12:40
Vreemd bijna alle berg etappes buiten het weekend, dat kon wel eens wat kijkcijfers gaan kosten……. Benieuwd wat daar de reden voor is.
    29-10-2024 12:46
    Nee joh, is in de vakantie periode in heel Europa!
    29-10-2024 12:49
    Bwa ja, als het van die etappes zijn waar Pogi de boel versmacht op de bergen, dan gaan we toch met zijn allen zeuren dat we beter iets anders hadden gedaan in het weekend :) dus maakt het uit?
    29-10-2024 13:13
    Is op voorhand reeds vermeld. Zou zijn vanwege te veel supporters op de bergen en niet te controleren.
    29-10-2024 13:15
    Dat is volgens mij bewust om extreme drukte te voorkomen op de klimmen met supporters.
    29-10-2024 13:17
    Is gedaan om de hoeveelheid publiek op beklimmingen te beperken.
    29-10-2024 13:24
    Alleen in NL verschilt de bouwvak al een week per regio, dus het is zeker niet overal vakantie. Maar ze zullen ws wel weten wat ze doen. Giro heeft er ook een handje van om de 'mooiere' ritten door de week te doen, daar lijkt het nog wat vreemder, maar mogelijk willen ze de mooie ritten niet tegenover andere sporten in het weekend zetten
    29-10-2024 14:37
    Voor mij en veel anderen over het algemeen beter, we hebben inderdaad toch vakantie en de in de zomer zitten de weekends al vol met andere evenementen en reismomenten.
    29-10-2024 17:42
    Minder volk op de bergen dan tijdens het weekend, ik vraag me af of ze daar veel effect van gaan zien. Toch jammer, er zijn toch flink wat mensen die niet op vakantie zijn….. en als je wel op vakantie bent ga je ook niet overdag voor de tv zitten (ok, ik in ieder geval niet :D).
    30-10-2024 12:43
    Niet iedereen heeft dan vakantie. Veel te dure periode om ergens heen te gaan.
29-10-2024 12:49
Pogacar zal dus een etappetje of 14 winnen. Gaap.
29-10-2024 15:59
Jonas is 12 lbs lighter than Pogi, with the same power. If he's in shape, he wins...
    29-10-2024 16:52
    yes and he still has an apple to peel with him
    29-10-2024 18:07
    Qu'est que tu écris? Nous parlons du Tour de FRANCE. s.v.p non en anglais mais en francais.
    29-10-2024 18:07
    Wauw, what an assumption by an expert?

    Who says that Pogi's power level hasn't increased since this year.....
    and Jonas has already reached his highest level?
29-10-2024 13:35
twee dagen achter elkaar >60Km klimmen over de alpenreuzen. Dat wordt een slagveld, maar vrees ervoor dat men de eerste 2,5 week het zoveel mogelijk krachten sparen wordt. Al weet je het nooit met Pogi.
    29-10-2024 13:54
    Die gaat in etappe twee al huis houden.
    29-10-2024 14:59
    Nadeel van dit 2 dagen na elkaar te doen is dat de eerste dag vaak behoudend wordt gereden met het oog op de dag erna.
    Wat dat betreft had het wel wat meer verspreid mogen zijn.
29-10-2024 13:53
Ik vind het maar een matig parcours, enorme verplaatsingen, en de laatste twee etappes maken geen verschil meer. De Alpen zijn dan wel zo zwaar dat er in de eerste week flink gespaard zal worden. Hopelijk maken de renners er zelf wat van..
29-10-2024 14:30
Mooi rondje, waarbij Vinnie in ieder geval op papier nog een soort van kans heeft. Maar denk eerder dat Pogi in de eerste week al toeslaat.
29-10-2024 15:14
Ik denk eerder een mindere Tour voor Pogi. Mits in vorm zijn Jonas en Remco beter in de tijdritten. En bergop wordt er niet zoveel verschil gemaakt.
    29-10-2024 17:41
    Heb jij Pogacars tijdritten in de afgelopen Giro en dito Tour gezien? Volgens mij heeft Pogacar vooruitgang geboekt in het tijdrijden.
    30-10-2024 08:52
    Goh, zo ver hoef je toch niet meer terug om te weten wie ook al weer de tweede tijdrit in de Tour, waarbij ze tegen een bergje op moesten kletsen met overmacht won.
29-10-2024 15:24
Ben benieuwd hoeveel europunten Pogacar waard is in de prono-spellen.
29-10-2024 15:25
Heel matig parcours, nogal teleurstellend eigenlijk.

Dit wordt sparen, sparen en sparen voor 2 etappes..
    29-10-2024 18:01
    En bij gevolg helaas vallen , vallen , vallen door de vele massasprinten, die voor de kijkers voor 98% van de tijd slapen , slapen, slapen opleveren
29-10-2024 22:30
Caen vond ik een verrassend leuke stad. Er is veel te doen en te zien, het heeft goede restaurants en veel winkels en het is er levendig.
30-10-2024 08:57
Perfect format voor een mooie clash. Dit dwingt iig Pogi om keuzes te maken in zijn programma. Daar zit Vingegaard als pure (kleine) rondrenner niet mee. Laten we hopen op een spektakelstuk! Dat de beste mogen winnen. !
30-10-2024 12:38
Op het plaatje van etappe 16 staat bij de Mont Ventoux 1.3km - 9.7% ipv21,4km - 7.5% wat in de tekst staat.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine