Parcours Tirreno-Adriatico: koninginnenrit over Monte Carpegna, geen slottijdrit

donderdag 20 januari 2022 om 19:00
Parcours Tirreno-Adriatico: koninginnenrit over Monte Carpegna, geen slottijdrit

foto: Cor Vos

Het parcours van Tirreno-Adriatico 2022 is onthuld. De Koers van de Twee Zeeën, die duurt van 7 tot 13 maart, zal beginnen met een 13,9 kilometer lange tijdrit. De traditionele slottijdrit in San Benedetto del Tronto wordt daarom vervangen door een sprintersetappe met een finish in diezelfde stad. Tussendoor krijgen zowel de klassiekerspecialisten als de klimmers hun kansen.

Nadat de klassementsmannen op dag één dus gelijk aan de bak moeten, zijn daags daarna de sprinters aan zet. De 219 kilometer lange tweede etappe tussen Camaiore en Sovicille is namelijk relatief vlak. Dat geldt ook voor de derde rit, die met 170 kilometer wel een stuk korter is.

Vervolgens wordt lastiger terrein opgezocht, want etappe vier en vijf zijn ritten met de nodige heuvels. Vooral op dag vier, als er ook op een lastige puist gefinisht wordt, kunnen er al wat verschillen gemaakt worden. Maar ook op dag vijf is de finish verre van vlak.

De koninginnenrit is echter de zesde. Hoewel er deze dag geen aankomst bergop is, staat er wel een dubbele passage van de Monte Carpegna (de trainingsberg van wijlen Marco Pantani) op het programma. Eén van de twee zijdes die de renners beklimmen, is zeven kilometer lang aan bijna tien procent gemiddeld. Bovendien kent de rit in totaal een afstand van maar liefst 213 kilometer.

Na deze etappe naar Carpegna zal het klassement gemaakt zijn. Afsluiten doet de ronde, zoals gezegd, immers met een vlakke rit. Hierna weten we wie de opvolger wordt van Tadej Pogačar.

Etappeschema Tirreno-Adriatico 2022
07/03 – Etappe 1: Lido du Camaiore – Lido di Camaiore (ITT, 13,9 km)
08/03 – Etappe 2: Camaiore– Sovicille (219 km)
09/03 – Etappe 3: Murlo – Terni (170 km)
10/03 – Etappe 4: Cascata delle Marmore – Bellante (202 km)
11/03 – Etappe 5: Sefro – Fermo (155 km)
12/03 – Etappe 6: Apecchio – Carpegna (213 km)
13/03 – Etappe 7: San Benedetto del Tronto – San Benedetto del Tronto (159 km)

Dit artikel delen:

22 Reacties

lo squalo dello Stretto 20 januari 2022 om 13:06

Mooi parcours, andermaal.

lo squalo dello Stretto 20 januari 2022 om 13:08

Evenepoel reacties in 1 2 3

Lalsacien 20 januari 2022 om 13:25

Eerder 3, 2, 1….

Steven_E 20 januari 2022 om 13:54

En tot hiertoe blijk je de enige die er effectief over begint

SoloSlim 21 januari 2022 om 11:53

Ik kijk wel uit naar een hopelijk interessant duel tussen poga en Rev.. Achteraf kunnen we dan commentaar geven.

Marco Willems 21 januari 2022 om 13:10

Blijk je uiteindelijk de enige te zijn die de naam noemt, sta jij even voor paal zeg.

5211 20 januari 2022 om 13:15

Koers in Italië. Vrijwel altijd mooier dan Frankrijk al was het maar om de oprechte passie vd Italianen. Nog niet te spreken van de schoonheid van het land en de etappes wat FR ook heeft alleen die sfeer die je er proeft is anders.
Dit jaar wederom een mooie strijd in de drietand, parcours zal het niet aan liggen.

Romāns Vainšteins 20 januari 2022 om 13:27

Ieder zijn voorkeur. Doe mij maar net iets liever het Franse landschap waar ze er meer zorg voor dragen dan in Italië. Ik kijk ook vanwege de transitie van snert naar zon altiujd iets liever Paris Nice dan zijn opponent.

Nu even het parcours bekijkend geef ik de klassieke/ardennenmannen eigenlijk best goede kansen ,…, Dat gaat erg spannend worden denk ik.

5211 20 januari 2022 om 15:16

Het Franse landschap verdient zeker lof.
Rijd je koersen in beide landen of cyclo's dan proef je toch het verschil. Organisatie bij is Giro en pro koersen in Italië niet beter naar wel mbt de cyclo's. En de keuken niet te vergeten. Een overheerlijke pasta met een Barolo ernaast.
Nou ja Italië ook maar minder. Een Italiaan respecteert je als je koerst, (moto) coureur bent etc. De Fransen laten eerst merken dat de koers van hun is en elke buitenlander die in hun tour top presteert wordt uitgejouwd en in no time als doosje bestempeld. Terwijl de Italiaan je laat delen in zijn passie.

Dat eigenlijk. Maar ja Frankrijk zelf met zoveel verschillende landschappen, c'est une rêve.

Edit redactie: Doe normaal.

Kopinkas 20 januari 2022 om 18:12

‘er wonen Fransen met van alles wat erbij gekomen is uit Noord Afrika’: behoorlijk aangebrand dit…
Een onding als ‘C’est une rêve’ kan natuurlijk enkel uit het toetstenbord van een echte Frankrijk-kenner komen…

Bak-a-Bloc 20 januari 2022 om 21:04

Onbegrijpelijk dat de Wielerflitsredactie het racistische commentaar van 5211 (15u16) nog steeds niet heeft verwijderd.

vevie 20 januari 2022 om 21:18

Eerlijk is eerlijk: voor zo een opmerking van 5211 krijg je op straat klappen. Flinke tikken.

Wim Kruithof 20 januari 2022 om 13:27

Jammer dat de afsluitende tijdrit afwezig is, hopelijk eenmalig. Is toch een veel mooiere afsluiter van deze mooie rittenkoers, dan andermaal een sprintersbal. Ik genoot van de vergezichten ook bij de ITT, San Benedetto del Tronto is adembenemend mooi.

Jotto-Lumbo 20 januari 2022 om 13:55

Eens! Altijd een hele mooie en eerlijke test waarin we terug gaan naar de basis van wielrennen: namelijk hard fietsen. Vind het nog steeds zo bizar hoe dichtbij Poga bij Ganna, Kung en Van Aert zat vorig jaar (op zo’n parcours).

Shinzawai 20 januari 2022 om 13:38

Mooi parcours, geen aankomst bergop biedt nog meer kansen voor aanvallend ingestelde renners.

tdola 20 januari 2022 om 14:04

Tot een aantal jaar geleden zat er nog een ttt in, en dan ook nog de itt. Beiden was misschien wat teveel van het goede, maar ttt wel altijd machtig onderdeel om te zien, jammer dat die er niet meer inzit, sowieso steeds minder in grotere koersen.

Stephen 20 januari 2022 om 17:22

Monte Carpegna is toch de trainingsberg van Pantani ?

Kopinkas 20 januari 2022 om 18:14

WVA had hier zomaar drie ritten kunnen winnen: tijdrit, bergrit én sprintrit, zoals in de TdF 2021.
Misschien maar goed dus dat hij zich in relatieve luwte naast Roglic klaarstoomt voor de klassiekers in P-N…

Michelangelo 20 januari 2022 om 18:38

Yesss, koers komt bij mij voor de deur langs… ga zeker live kijken hoe het peloton in 20 seconden voorbij zoeft!

Franco Ballerini 20 januari 2022 om 18:49

Op het peloton moet je dan wel een minuutje of twintig wachten nadat je eerst Remco langs je deurtje voorbij hebt zien zoeven.

Beer 20 januari 2022 om 22:03

Tuurlijk Michel. …

Michelangelo 20 januari 2022 om 23:20

@Franco, vlak bij mijn deur is een bocht en een bruggetje… ik hoop dat ie voorzichtig doet!

Headlines

Materiaalzone

Populair