Parcours Olympische Spelen bekend: Montmartre wordt scherprechter
foto: Cor Vos
woensdag 5 juli 2023 om 08:30

Parcours Olympische Spelen bekend: Montmartre wordt scherprechter

Het parcours van de Olympische Spelen is dinsdag definitief bekendgemaakt. De mannen en de vrouwen zullen in een lokale ronde over de Montmartre uitmaken wie er met de gouden medaille aan de haal gaat in Parijs volgend jaar.

De wegrit bij de mannen telt in totaal 273 kilometer en 2800 hoogtemeters. De vrouwen krijgen krijgen in totaal 158 kilometer voorgeschoteld over een vergelijkbaar parcours, dat start en finisht bij het park van Trocadéro en langs onder meer het Louvre en Versailles gaat.

In een heuvelachtig middengedeelte krijgen de renners onder meer de Côte de Port-Royal (1 km aan 5%), de Côte de Saint-Rémy-lès-Chevreuse (1.3km aan 6.3%) de Côte de Châteaufort (900 m aan 5,7%) voor de kiezen, waarna de slotfase begint met een lokale omloop rond de Montmartre die drie keer afgelegd moet worden.

In die lokale omloop van 18,4 kilometer is de kasseiklim Butte Montmartre (1 km aan 6,5%) de scherprechter. De laatste tien kilometer rijden de renners over de Pont d’Iéna terug naar Trocadéro.

Olympische tijdrit
De organisatie heeft ook het parcours van de Olympische tijdrit bekendgemaakt. De mannen en vrouwen kunnen zich opmaken voor een vlakke tijdrit van 32 kilometer richting het Bois de Vincennes, waar het Vélodrome Jacques Anquetil ligt. De start is op de Esplanade des Invalides.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
24 Reacties
Sorteer op:
4 juli 2023 21:08
Gaat Van der Poel de wegrit rijden? Gaat geen betere kans op de olympische titel krijgen dan hier. Sowieso kan je drie van de vier Nederlanders al wel invullen met Van der Poel, Kooij en Van Baarle
    4 juli 2023 21:14
    Inderdaad, mits fit en bereid om te gaan.
    De vierde wordt wel lastiger maar misschien ontwikkelt een jonge renner zich nog spectaculair.

    Bij de Belgen kun je ook sowieso al drie namen invullen met van Aert, Philipsen en Evenepoel.
    4 juli 2023 21:22
    Op basis van de huidige renners zou ik dan opteren voor Schelling als vierde man.
    Wie gaat er knechten van die drie?
    4 juli 2023 21:44
    Benieuwd wie de 4de man dan zou worden... Een De Lie zal hier ook wel interesse in hebben, maar dan heb je geen knecht mee natuurlijk. En als je daar wel voor gaat, welk type pak je dan mee? Een werkpaard als Declercq/Van Hooydonck? Een leadout als Rickaert/Stuyven? Een type als Campenaerts/Lampaert die zowel een scheve situatie kunnen rechtzetten als de pre-leadout kunnen doen? Iemand die kan meeschuiven als Benoot/Wellens/...?
    4 juli 2023 21:49
    Misschien wordt er nog gegoocheld met baanrenners en/of mountainbikers. Er zijn wel vaker toestanden met selectie en quota op renners toch?
    5 juli 2023 07:22
    Met de huidige UCI ranking kunnen er maar 3 Nederlanders gaan. Het ontbreekt echt aan klassementsrenners die veel punten pakken.

    Nederland staat nu 7e en moet top 5 komen te staan
    5 juli 2023 09:24
    Denk niet dat Nederland deze keer moet goochelen met baanwielrenners, je hebt natuurlijk al van der Poel die ook als mountainbiker gaat.
    Als er vier man mee mogen dan verwacht ik dat de vierde een knecht wordt met een goede tijdrit.
Lijkt me te doen voor de meeste sprinters. En te controleren naar de finish toe.
    4 juli 2023 20:56
    Als ik het goed heb zijn het teams van 4 renners dit keer, dan is controleren praktisch onmogelijk. Zal geen sprint worden maar voor de klassieke types zijn, al kunnen renners als Philipsen en Kooij hier ook wel ver komen.
    4 juli 2023 21:11
    WvA veel meer dan die2
    4 per land maar als er 3 landen een sprint van willen maken heb je er 12
    Niet echt Quincy, want sprinters rijden zelf nooit mee.
4 juli 2023 21:02
Flinke afstand, toch de nodige hoogtemeters. Maar een parcours wat in basis veel renners aan kunnen. Van klimmende sprinter tot de echte klassieke mannen. En met de kleine ploegen is er ook tactisch gezien veel mogelijk.
4 juli 2023 21:17
Goh, dit parcours heb ik een tijdje gefietst van en naar werk, via Bois de Boulogne dan. Niet heel moeilijk maar best wel pittig en zeker niet saai.
    5 juli 2023 11:07
    Niet heel moeilijk maar best pittig? Welke van de twee is het nou?...
4 juli 2023 21:27
Dit wordt geen massasprint. Het is meer een soort Ronde van Vlaanderen met iets minder kasseien.
Als de Belgische Bondscoach stoorzender REV thuis laat heeft Wout hele goede kans. Anders gok ik op Pogacar die dit parcour ook niet te versmaden vindt.
    4 juli 2023 22:23
    Denk niet dat de hellingen zo vaak en zo lastig zijn als de Ronde dus wordt misschien moeilijker dan gedacht voor Pogacar. Verder lijkt Remco mij de ideale renner om mee te nemen in een oncontroleerbare koers. Is niet bang van ver te gaan en weet zijn moment goed te kiezen. Gewoon Van Aert meenemen en je hebt een hele goede combo.
    5 juli 2023 10:45
    Haha. Stoorzender Evenepoel. Ik heb niets tegen van Aert maar je kan niet elke niet-overwinning op een ander steken he. Evenepoel, Roglic, Vingegaard,... allen zijn ze al het excuus geweest om te verbloemen dat er gewoon iemand beter was. En dat is geen schande toch. Dat vindt Wout zelf toch ook #moetjustniks?
4 juli 2023 23:04
Oncontroleerbaar. Zie een grote sprint niet gebeuren mede omdat NED/BEL/FRA/SPA/ITA/SLO/ZWI/USA/GB niet op een massasprint zitten te wachten. En Pedersen en Matthews vinden meeschuiven ook wel prima. Dan moet je hopen dat 3 Noren de boel kunnen controleren.
5 juli 2023 00:19
Is die bocht op 200 meter niet wat gevaarlijk?
    5 juli 2023 10:54
    Die ligt er om een renner de kans te bieden per ongeluk de verkeerde kant op te kijken, mochten ze met z'n tweeën op de streep afgaan.
5 juli 2023 09:35
Vos voor een tweede titel?
5 juli 2023 09:52
Ik veronderstel dat BE er weer 5 kan meenemen?

Evenepoel
Van Aert
Benoot
Van Hooydonck
Lampaert/De Clercq

3JV, 2 SQS.

Philipsen samen met Van Aert is nogal redundant. Bovendien wordt het op dit parcours met deze mini-ploegjes nooit een massaspurt. En als er geen controle is dan stijgen de kansen van REV.
Anderzijds heb ik geen flauw idee hoe de Tour (tot 21 juli) te combineren valt met de Olympische TT (27 juli) en de wegrit (3 augustus).