Parcours Dwars door Vlaanderen ingekort

maandag 20 november 2017 om 12:31

Foto: © Tim De Waele

De organisatie achter Dwars door Vlaanderen, Flanders Classics, heeft maandag het parcours bekendgemaakt. Het aantal kilometers is verminderd en het parcours is naar verluidt minder zwaar dan voorheen, meldt Het Nieuwsblad.


Eerder is al bekendgemaakt dat Dwars door Vlaanderen verhuist van de woensdag vóór E3 Harelbeke naar de woensdag voor de Ronde van Vlaanderen. De verhuizing op de kalender is de grootste drijfveer geweest achter het wijzigen van het parcours. Met een minder zwaar parcours op de woensdag voor Vlaanderens Mooiste denkt de organisatie meer toppers aan de start te krijgen.

Aan de laatste dertig kilometer van het parcours is niets gewijzigd, maar in de aanloop hiernaartoe zijn wel veranderingen doorgevoerd. Zo zijn er, net als in de Ronde van Vlaanderen, drie lussen in het parcours. In deze omlopen is een hoofdrol weggelegd voor de Knokteberg. De eerste twee lussen bevatten ook nog de Kluisberg. De laatste omloop is veruit de zwaarste met de aanwezigheid van de Kruisberg, de Taaienberg en de Steenbeekdries.

De vernieuwde Dwars door Vlaanderen omhelst in totaal 181 kilometer en vindt plaats op woensdag 28 maart 2018.

15 Reacties

Kwibus 20 november 2017 om 13:45

Zzzzzzzz

Jaren pushen om je race op de woensdag voor de rvv te krijgen. 3 daagse de panne wegjagen op dat tijdstip om vervolgens de race aan te passen als voorbereidingskoersje op de rvv…

Polleke 20 november 2017 om 15:02

Wat !? Geen onverharde karrepaden, geen beklimming van de Koppenberg vanaf de binnenkant ? Geen eerbetoon aan lang geleden gesneuvelde soldaten ?… FC heeft dus na al dat gewring in de kalender een semi/klassieker met naam en faam de nek omgedraaid…way to go…

Stenalic 20 november 2017 om 15:18

Haha dit is wel echt vreemd te noemen ja.

woutie 20 november 2017 om 16:05

Jammer, geen oude kwaremont en paterberg meer.
Vind het jammer dat vele koersen hun identiteit verliezen, nieuw parcours van omloop het nieuwsblad vind ik ook niet echt super.

ChefSpijker 20 november 2017 om 16:44

@Kwibus >>> En De Panne zit nu noodgedwongen in de week voor Harelbeke gepropt en is teruggebracht naar een tweedaags koersje waarvan één sprintrit en een iets zwaarder ritje. Dus van dat mooie parcours met tot slot een spannende tijdrit is ook niets over.

Dwars door Vlaanderen zal nu wel een sprint met 100+ worden. Dus wie weet trekken ze nog een goed sprintveld zoals de Scheldeprijs. Maar het is een jammerlijke ontwikkeling.

Romāns Vainšteins 20 november 2017 om 16:51

Dikke farce en ik mag lijen dat die ‘toppers’ alsnog dit koersje laten liggen en enorm gaan zeiken dat ze o zo graag de driedaagse hadden gereden.

delgado 20 november 2017 om 16:56

Wegwielrennen is de volgende grote sport wiens traditie en schoonheid wordt verkracht door het geld. Gewoon van de kar springen, mannen. Heb ik ook gedaan en ik beklaag het me niet ;)

Col du Bramont 20 november 2017 om 17:35

Mooie training voor de RvV, er is maar 1 echte Ronde en elke koers in Vlaanderen daar een copy van te maken schiet niet echt op.
Past zo prima kwa lengte en zwaarte in de voorbereiding op de Ronde, goed en weloverwogen besluit dus.

debarreman 20 november 2017 om 17:47

@Col du Bramont, inderdaad, een sprinterskoers.

Komi 20 november 2017 om 19:15

Ik denk dat de meeste toppers alsnog deze wedstrijd links laten liggen. Teveel risico en te grote inspanning vlak voor de ronde

Mwielerfan 20 november 2017 om 19:47

Op zich wel goed dat ze niet op dezelfde heuvels focussen als rvv. E3 rvv en dvv op grotendeels hetzelfde parcours mag wel wat variatie hebben.

Kwibus 20 november 2017 om 19:52

De panne was een heel mooi wedstrijdje tussendoor. Ga ik missen

moa 21 november 2017 om 10:53

Deze versie is echt niet lichter dan de vorige. De Trieu en de Kluis zijn niet zo bekend, maar in mijn ogen zijn het de twee lastigste niet kassei-hellingen in de Vlaamse Ardennen. Beiden zijn lang en worden erg steil naar het einde toe. De laatste ronde met de drie kasseihellingen zal zeker een schifting veroorzaken. Die hellingen zijn niet minder lastig dan Pater en Kwaremont.

Ik vind het een mooi parcours, ook voor de toeschouwers. Het moet niet altijd Pater en Kwaremont zijn.

HoofdIsVrij 21 november 2017 om 12:09

Kijken zal ik toch wel.

Col du Bramont 21 november 2017 om 13:08

Koers is inderdaad wat ingekort maar als je kijkt naar het aantal hellingen, hoe zwaar ze zijn en het aantal kassei stroken vraag ik me af of dit parcours nu echt zo veel lichter is.
Elke Vlaamse voorjaarskoers hoeft geen copy te zijn vd Ronde.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.