Pablo Torres slaat hard toe in zware bergrit Tour de l’Avenir, twee Nederlanders bij eerste vier
foto: Cor Vos
donderdag 22 augustus 2024 om 17:20

Pablo Torres slaat hard toe in zware bergrit Tour de l’Avenir, twee Nederlanders bij eerste vier

Pablo Torres heeft in de vierde etappe van de Tour de l’Avenir een dubbelslag geslagen. De 18-jarige Spanjaard, die normaalgesproken uitkomt voor de opleidingsploeg van UAE Emirates, was de beste op Les Karellis en nam de leiderstrui over van Joseph Blackmore. Darren van Bekkum, Jarno Widar en Tijmen Graat finishten op de plekken twee, drie en vier.

De vierde rit van de Tour de l’Avenir finishte op Les Karellis (12,4 km aan 7,8%). Maar eerst moesten de renners nog klimmen naar het dak van de ronde. Na de start in La Rosière ging het namelijk gelijk omhoog, naar de top van de 2757 meter hoge Col de l’Iseran (45,7 km aan 4,2%).

Twee Nederlanders in de aanval
Bovenop die beklimming hadden we een kopgroep van dertien. Bij deze groep, die een voorsprong had van drieënhalve minuut, zaten twee Nederlanders: Max van der Meulen en Menno Huising. Die laatste plaatste halverwege de afdaling een aanval, waardoor de groep in twee stukken scheurde. Naast Huising en Van der Meulen zaten Simone Gualdi (Italië), Tobias Svarre (Denemarken), Matthew Greenwood (Australië) en Moritz Kretschy (Duitsland) aan de goede kant van de breuk.

De zes overgebleven vluchters zagen hun voorsprong in eerste instantie verder oplopen, tot meer dan vijf minuten. Richting de slotklim verloren ze echter weer van hun pluimen. Aan de voet hadden ze nog slechts een kleine tweeënhalve minuut marge. Svarre wilde daarom niet treuzelen en gaf er dus al snel een snok aan. Huising en Van der Meulen hadden geen antwoord, evenmin als de andere vluchters. We kregen zo een Deen alleen op kop.

Torres tegen de Lage Landen
Dat duurde tot 2,5 kilometer voor de streep, toen Pablo Torres aan kwam sluiten. De Spanjaard was eerder op de klim weggereden uit de groep der favorieten. Terwijl Torres een mooie voorsprong bijeen fietste, trok ook Jarno Widar ten strijde. De Nederlanders Tijmen Graat en Darren van Bekkum konden hem volgen, maar klassementsleider Joseph Blackmore ging overboord. De achterstand van het drietal ten opzichte van Torres liep echter flink op. Op één kilometer van de top reden ze veertig seconden achter de Spanjaard.

Het gat was dus niet meer overbrugbaar. Torres won zodoende de rit en nam ook de leiderstrui over van Blackmore, die als achtste over de streep zou komen. Van Bekkum eindigde als tweede in de rituitslag, op 36 seconden van Torres. De derde plaats was voor Widar, die 45 tellen toegaf. Graat, die vierde werd, was de laatste renner binnen de minuut van Torres in de daguitslag. Hij verloor 56 seconden.

+ 37:15
+ 48:59
+ 1:10:54
RIDE Magazine
18 Reacties
22-08-2024 17:22
Stevig wieltjeszuigen van de Nederlanders, om dan in de laatste 500 meter ervan weg te knallen. Waarom niet overnemen dan? Van Bekkum kon niet beter, maar Graat zeker wel.
    22-08-2024 17:29
    Is het niet omgekeerd, op basis van de uitslag? Widar lijkt me ook niet de slimste renner qua op kop beuken.
    22-08-2024 17:35
    Nee, Widar heeft de laatste 5 kilometer op kop gesleurd, enkel Graat kon volgen en Van Bekkum werd onderweg opgepikt. Hij kreeg geen hulp, de laatste kilometer was niet zo goed in beeld, maar alles wijst erop dat Graat gewoon 'geprofiteerd' heeft, voor zover je daarvan kan spreken bij zulke jonge kerels natuurlijk. Widar heeft te lang gegokt dat Blackmore zou springen, maar die kon niet.
    22-08-2024 17:44
    @djerkson Widar is toch voor Graat geeindigd. Het is ook Widar zelf die als topfavoriet te laat reageert. Als topfavoriet moet je gewoon eerder je verantwoordelijkheid nemen en niet verwachten dat anderen het voor je gaan oplossen.
    22-08-2024 17:56
    Oei, de commentator zei dat het Graat was. Soit, Nederland heeft klimtalent in de wachtkamer, dat is wel duidelijk.
    22-08-2024 18:00
    @Cycling

    Ze moeten niet helpen om Widar terug naar Torres te rijden, ze moeten helpen omdat Graat dan misschien voor Blackmore staat
    22-08-2024 20:33
    @Gebruikersnaam ik zie dat moeten rijden om voor Blackmore te eindigen echt niet. Hiervoor zijn nog genoeg mogelijkheden in de resterende etappes.
    22-08-2024 23:16
    Ah de ultieme Belgische wielernationalist meldt zich aan het front. @djerkson; op de OS vond je Kopecky fantastisch en nu durf je commentaar te leveren op Grast en van Bekkum. Maakt jou dat niet de ultieme hypocriet? Wel dus. Je moet die Belgische vlaggetjes uit je ogen gummen wanneer je op een reële manier naar koers wil kijken.
22-08-2024 17:30
Enthousiast word ik eigenlijk niet van een nieuw UAE Team Emirates talent, hopelijk verkast die nog naar een ander team, maar waarschijnlijk niet.
22-08-2024 17:25
Schijnbaar heeft Van Bekkum gisteren lek gereden op een slecht moment. Eeuwig zonde als je deze uitslag ziet.
    22-08-2024 17:28
    Zal best lek hebben gereden. Maar was goed in beeld dat hij gisteren op de 2e col van de dag al ver van achteren zat en gewoon moest lossen.
    22-08-2024 18:49
    Schijnbaar of blijkbaar?
Leuk dat hij voor UAE rijdt. Daar konden ze nog wel een rondetalentje gebruiken.
22-08-2024 17:35
Bizar hoe sterk 1e jaars beloften Widar en Torres rondrijden dit seizoen. Na een sterke 2e plaats achter Widar in de Giro U23, een etappe in Valle d’Aosta. Nu zelfs Widar verslaan in een aankomst bergop. Knap werk. Ook een sterke rit van onze landgenoten vandaag.
    22-08-2024 20:17
    Valt relatief gezien wel mee. Tegenwoordig rijden alle betere 3e en 4e jaars al bij de profs waardoor de spoeling dunner is dan vroeger. Een sivakov had een vergelijkbaar palmares als belofte maar die heeft het ook nooit waargemaakt
    22-08-2024 23:40
    Widar en Torres zijn de 2 jongste renners uit dit peloton, erg gebruikelijk is het niet dat dat ook de 2 beste zijn.
23-08-2024 03:22
twee Nederlanders bij de eerste vier, dat nieuws moet ons verheugen, wat een armoede.
    23-08-2024 11:10
    Van Bekkum is 4 jaar ouder dan Widar en Torres. Graat 3 geloof ik. Laten we maar niet te verheugd zijn.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine