Oscar Riesebeek teleurgesteld met NK-brons: “Ik heb gereden om te winnen”

maandag 21 juni 2021 om 16:35
Oscar Riesebeek teleurgesteld met NK-brons: “Ik heb gereden om te winnen”

Oscar Riesebeek - foto: Cor Vos

Niet Mathieu van der Poel, maar Oscar Riesebeek was de grote man van Alpecin-Fenix bij het Nederlands kampioenschap wielrennen op de weg. Op de VAM-Berg reed de renner achter Timo Roosen en Sjoerd Bax naar het brons. Zijn eerste medaille op het NK, maar helemaal tevreden met het resultaat was hij niet: “Ik heb gereden om te winnen. Als je dan derde bent is dat een teleurstelling.”

Nadat Van der Poel de wedstrijd verliet, werd Riesebeek ineens de spits van Alpecin-Fenix. “Als je met de ploeg naar het NK gaat rijd je voor de trui, en zeker als Mathieu erbij is”, zegt Riesebeek na de finish. “Mathieu kon helaas de oversteek niet meer maken. Volgens mij reden ze allemaal tegen hem, dat maakte voor hem de koers heel lastig. Meestal als je tegen een renner rijdt win je zelf ook niet. Een paar renners zullen denken dat ze beter vrijuit hadden gekoerst dan de hele dag alleen op het wiel van Mathieu te hebben gezeten.”

“Op het moment dat het groepje met Teunissen komt aansluiten kwam ik ook in een wat benauwdere situatie”, vervolgt Riesebeek, die in de afgelopen Giro d’Italia ook al dicht in de buurt kwam van zijn eerste profzege. “Als op een gegeven moment er zoveel van dezelfde ploeg vooraan rijden en je steekt er zelf niet bovenuit, dan weet je dat het lastig is om alleen weg te rijden. Maar goed, dat is ook wielrennen. Het hoort erbij.”

“Ik heb geprobeerd aan te vallen. We kwamen weg, maar Jumbo-Visma reed het gat weer dicht. Dan weet je dat ze om de beurt gaan demarreren en moet je keuzes maken. Ik was net zelf gedemarreerd en ik had niet echt meer wat over om nog eens aan te vallen. Ik heb gereden om te winnen. Als je dan derde bent is dat een teleurstelling”, besluit Riesebeek.

Dit artikel delen:

14 Reacties

harryjohan71 21 juni 2021 om 17:09

JV heeft niet op zijn wiel gereden, maar geprobeerd om door middel van om en om aan te vallen Van der Poel te slopen. Dit is gelukt. Het probleem voor JV was vooral dat hierdoor de afstand naar de kopgroep groot was en er terecht geen renners waren die Oomen, Eenkhoorn en Teunissen wouden helpen. Hierdoor waren ze kapot toen ze bij de kopgroep aansloten. In de wedstrijd was het dan ook vooral JV tegen de overige ploegen.

Westhoek Express 21 juni 2021 om 17:12

Had zijn ploegmakker maar wat langer een echte ploegmakker geweest in plaats van alleen aan zichzelf te denken. Hij was er nu toch in Drenthe.

@Maximus schreef het goed uit
“Voor mijn gevoel had hij – nadat hij wist dat het er voor hem zelf niet in zat – moeten blijven rijden. Nu liet hij de 3 Jumbo’s uit zijn groepje rijden en stapt ie af. Hierdoor stoppen de Jumbo’s vooraan met rijden en moet Riesenbeek (en anderen) zelf aan de bak om de Jumbo’s van achteruit af te houden. Uiteindelijk komen die mannan van achteruit terug en winnen door het overtal (en blokken) de koers nog.

Elke minuut die VDP bij die drie Jumbo’s in zijn groepje gebleven was had Riesenbeek zijn kansen vergroot.”

jooprioolpijp 21 juni 2021 om 17:26

Het moet heerlijk zijn, zo’n simpel zwart-wit wereldbeeld. MvdP had tijdens de koers al aangegeven geen topdag te hebben, en hoe makkelijk denk je dat sowieso het is om als eenling telkens iemand anders uit een drietal terug te halen? Die Jumbo’s waren niet de minsten, en dat hij zich niet kapot rijdt lijkt me logisch – ook als hij ‘toch in de buurt is’.

Westhoek Express 21 juni 2021 om 17:29

Oh dus als je geen TOPdag hebt moet je geen moeite meer doen. Dan waren ze tenminste nog met twee. En komop zo’n MVDP rijdt zich toch niet “helemaal ka-pot” op een NK. Het is wel M V D P he.

S. Morgenstern 21 juni 2021 om 17:40

Waar blijkt dan uit dat hij geen moeite heeft gedaan? Volgens mij leg je een onjuist verband tussen zijn afstappen en het ontbreken van inzet voor Riesebeek. Het is namelijk zo dat Van der Poel de eerste aanvaller van de dag was, daarna Riesebeek heeft geholpen om in de kopgroep te komen en vervolgens talloze pogingen heeft gedaan om daar aan te sluiten en vervolgens om aanvallen van de Jumbo´s terug te halen.

Waarschijnlijk heb je enkel meegekregen dat hij is afgestapt, maar in de koers was het wel duidelijk dat Van der Poel zich heel veel met het koersverloop bemoeide.

Beer 21 juni 2021 om 17:19

Klopt. Met meer steun van VDP had het er ingezeten om de Jumbo’s te kloppen. Jammer voor Riesebeek.

harryjohan71 21 juni 2021 om 17:22

Van der Poel stapte uit de wedstrijd op het moment dat de 3 Jumbo renners vertrokken waren en het gat groter werd. Hij had waarschijnlijk niet de kracht om nog een keer het gat naar 3 JV renners te dichten. Het is geen superman. Met 3 tegen 1 rijden ga je uiteindelijk verliezen en toen het verloren was is hij uit de wedstrijd gestapt.

Martijn Arensman 21 juni 2021 om 18:00

Johan, het artikel gaat over Riesebeek.

harryjohan71 21 juni 2021 om 19:37

@Martijn Arensman Beer plaatst een mijns inziens niet terechte opmerking over Van de Poel. Daar reageer ik op. Ik vind het een beetje flauw dat Van der Poel verweten wordt dat Riesebeek door hem niet gewonnen heeft. Je comment had dan ook aan Beer gericht moeten zijn

Soit 21 juni 2021 om 17:25

Ik vraag me af hoe Riesebeek aankijkt tegen de situatie toen hij zelf weg was met Tusveld (als ik me niet vergis)? Voor mijn gevoel hadden ze daar vol door moeten rijden. Riesebeek rijdt weinig finales en zal daar toch wat ervaring missen. Desalniettemin vind ik dat hij een goede wedstrijd heeft gereden en tot nu toe goed seizoen. Die winst komt steeds dichterbij. En is van harte gegund.

nickdt 21 juni 2021 om 17:27

Waarschijnlijk had hij daar het gevoel dat Tusveld sterker was, anders rijdt je toch door lijkt me.

jooprioolpijp 21 juni 2021 om 17:28

In de tekst lees ik dat in zijn beleving Jumbo het gat dicht reed, ik had ook eerder de indruk dat ze niet met elkaar door wilden.

Murcia 21 juni 2021 om 17:57

@Soit
Spijker op de kop, dat was de tactische fout van Oscar en Tusveld, als je werkelijk wil winnen rijd je vol door en laat je het op de laatste keer VAM aankomen. Maar juist op dat moment gingen beide toch pokeren. Voor de rest klasse gereden en dit jaar met name een zeer waardevolle pion gebleken voor AF.

Martijn Arensman 21 juni 2021 om 18:02

Die move was wel de beste kans voor Tusveld en Riesebeek. Maar de zuurgraad in de benen zal er waarschijnlijk anders over gedacht hebben :-)

Met een hoopvol gevoel in de benen hadden ze wel doorgekoerst.

Headlines

Materiaalzone

Populair