Oscar Riesebeek boekt eerste profzege in Dwars door het Hageland

zaterdag 11 juni 2022 om 15:27
Oscar Riesebeek boekt eerste profzege in Dwars door het Hageland

foto: Cor Vos

Oscar Riesebeek heeft Dwars door het Hageland gewonnen. De Nederlander van Alpecin-Fenix reed op tien kilometer van de finish weg en hield daarna knap stand op onder meer de citadel. Gianni Vermeersch maakte het feestje voor het Belgische ProTeam compleet door tweede te worden.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier! Bestel nu jouw exemplaar

Zaterdag stond met Dwars door het Hageland een volgende race in een hele ris Belgische eendagskoersen op de kalender. Een zware wedstrijd over 177 kilometer zou het worden, zo konden we afleiden uit voorgaande edities en uit het routeboek. 

Gretige Wellens
Opvallend genoeg reed er in het Hageland geen vroege vlucht weg, ondanks meerdere pogingen. Pas op 70 kilometer van de meet werd het echt serieus toen Tim Wellens een aanval plaatste. Echt weg kwam de Belg echter niet. Datzelfde gold voor Tom Devriendt en Connor Swift.

Diezelfde Wellens bleef daarna actief. Nadat een nieuwe poging op 55 kilometer van de meet werd geneutraliseerd, slaagde Belg van Lotto Soudal er wel in om op 45 kilometer van de finish voor een afscheiding te zorgen.

Wellens op dreef – foto: Cor Vos

Wellens op pad met Van der Hoorn, Vermeersch en Van den Bossche
Wellens, Florian Vermeersch, Fabio Van den Bossche en Taco van der Hoorn zaten mee in een eerste groep, die richting de finish in Aalst een voorsprong van om en nabij de dertig seconden verzamelde. Even leek de koers gereden, tot een hergroepering in de finale-omloop volgde.

Daarna was het overzicht helemaal kwijt. Meerdere coureurs trokken even ten aanval, maar echt kracht zat daar niet meer achter. Zo zagen we Benjamin Declercq nog even, net als Victor Campenaerts.

Riesebeek beslist de koers
Wie wel nog power in de benen had? Riesebeek. De man van Alpecin-Fenix reed met met nog tien kilometer te gaan weg, waarna hij in rap tempo zijn voorsprong uitbouwde. Op het laatste klimmetje hield hij stand en dus mocht hij in Aalst de mooiste zege uit zijn carrière vieren. Gianni Vermeersch sprintte enkele seconden later naar de tweede plaats, voor Florian Sénéchal.

Dit artikel delen:

53 Reacties

JensVdB 11 juni 2022 om 15:29

Arkea heeft heel de koers verpest

Sjonge Jonge 11 juni 2022 om 15:43

Leg uit Jens?

Of alleen omdat ze het gat dicht reden op de kopgroep van 4 met daarin 2 van het door jou zo geliefde Lotto?

xistnc 11 juni 2022 om 15:45

Ik denk dat Jens vooral te doen heeft met de ongelukkige Swift.

Thoin 11 juni 2022 om 15:47

Verpest is een foute uitdrukking. Maar als je de koers zo in handen neemt en je bent uiteindelijk 9de met een renner die toch niet echt te boek staat als snel, kan je je da vraag stellen waarom? Als nu Capiot of Swift nog dicht eindigt begrijp ik het. Nu neem je de koers in handen en kom je thuis met een 9de plaats. Dan is een logische vraag waarom?

JensVdB 11 juni 2022 om 17:35

Ze hebben op kop gereden en ze hebben niemand in de top 5

RLM 11 juni 2022 om 17:51

Russo is toch best snel hoor. Was vorig jaar 5de in de scheldeprijs voor Ackermann en Nizzolo. Arkea had ook gewoon pech dat Capiot op een slecht moment pech kende (al kan dat van iedereen worden gezegd, djeezus al die lekke banden) en ze moesten ook iets proberen

Krist The Vanma 11 juni 2022 om 20:56

Euh, hun beste man (Swift) is wel gevallen of hebben jullie dat helemaal gemist?

RLM 11 juni 2022 om 21:22

Swift werd geslachtofferd en moest Wellens, Vermeersch, Taco en Van den Bossche terughalen. Die had waarschijnlijk niet meer gewonnen

Poeksel 11 juni 2022 om 15:31

1 Oscar Riesebeek Alpecin-Fenix 0:00
2 Florian Vermeersch Lotto Soudal ,,
3 Florian Sénéchal Quick-Step Alpha Vinyl Team ,,

Bij PCS vinden ze al die renners met gelijke achternaam maar lastig ;)
(en met gelijke voornaam misschien ook)

Vermeersch had overigens wellicht gewonnen als hij niet had moeten inhouden.

Kopinkas 11 juni 2022 om 16:51

Dan had Sénéchal weer gewonnen als hij niet met die leegloper zat…

uitdewaaier 11 juni 2022 om 17:12

Auw voor die belgen

Marik 11 juni 2022 om 15:32

Vermeersch deed dat keurig op de 2e plaats. Leuk voor Oscar.

De Capybara van de Conradkade 11 juni 2022 om 15:34

Mja… hield het tempo er ook in. Het pakt nu goed uit, maar voor hetzelfde geld rijd je zo Senechal naar de overwinning.

Lindalid 11 juni 2022 om 15:37

Precies, rare actie van Vermeersch.

eropenerover 11 juni 2022 om 15:42

Het is maar wat je keurig vindt. Mag misschien nog van geluk spreken dat Senechal lek leek te rijden, daarnaast zat hij nog te balen ook volgens mij.

Westfalen 11 juni 2022 om 15:48

Opvallend inderdaad. Vermeersch die achter zijn eigen ploegmaat aan rijdr

Beer 11 juni 2022 om 15:55

Hmmm, Gianni Vermeersch, blijft toch een specialleke. Deed gewoon het maximum om het kwartje toch nog in zijn richting te doen vallen. Het is al vaker gebleken dat het niet de collegiaalste van den hoop is. Doe mij maar Riesenbeek dan; al vaker uitblinker en nu een mooie koers binnen als beloning.

Comments 11 juni 2022 om 15:55

Kreeg niet die indruk. Die achtervolging was mij iets te enthousiast

Pietspeed 11 juni 2022 om 16:00

Vermeersch, kun je ook interpreteren, anticipeerde op een aanval. En die kwam er van Senechal. Dus slim, want 1 en 2. Mooie zege en beloning voor Riesebeek. AFC sterk als team gereden. IWC ook weer boel puntjes.

eropenerover 11 juni 2022 om 16:12

Piet, ware het niet dat hij zelf de aanval inzette, dat maak het een beetje jammer

Romāns Vainšteins 11 juni 2022 om 17:45

Juist vanwege dat hufterige en onvoorspelbare vind ik het een leuk coureur. Jammer dat hij niet beter is want een etter als topper er bij is tof.

HSV 11 juni 2022 om 19:40

Eigenlijk ben ik het eens met Beer maar de reactie van Romans vind ik toch wel grappig. Desondanks geloof ik ook dat hij volle bak reed om zelf te winnen.
En het verhaal over Vermeersch van Jos van Emden kan ik hier ook niet los van zien.
Benieuwd waar hij volgend jaar rijdt…

Beer 11 juni 2022 om 20:03

Klopt idd wel wat Romans zegt :-) zo’n figuren kleuren de koers.

Krist The Vanma 11 juni 2022 om 20:57

Tja, Vermeersch… én dan nog vloeken op de streep… rare vogel, geef mij maar de terechte winnaar.

SoloSlim 11 juni 2022 om 23:12

Vraag me toch ook af of de ploegleiding hem hier niet zal voor aanspreken.. Zijn persoonlijk belang voorop stellen t.o.v het ploegenbelang.

Sven.99 11 juni 2022 om 15:33

Mooie koers, mooie 1 2 alpecin

chasse patat 11 juni 2022 om 15:58

PCS lijkt het maar te houden op Florian Vee op Twee.
Gianni moet eens bij ploegmaat VDP navragen hoe het werkt als je binnen een team bliksemafleider bent.

Comments 11 juni 2022 om 16:03

Ja en verder; wat is de winnaar n bedaarde jongeman.

Ah yes geweldig!! Verdiend super

Kopinkas 11 juni 2022 om 17:02

Riesebeek eigenlijk op z’n Zoetemelks…
De achtervolgers gaven het gewoon weg na de laatste keer Grasbos.

Maia 11 juni 2022 om 17:31

Redactie, NIET Aalst!
Aarschot => Diest

Silent Hill 11 juni 2022 om 17:32

Mooi dat hij van die 0 af is.
Nu nog Kirsch, Serry, Knox, Thwaites en Rota.

RLM 11 juni 2022 om 17:52

Rota zit bij Wanty, dat komt dit jaar wel nog ;)

Martijn Arensman 11 juni 2022 om 18:04

Vermeersch, hij was al de bone crusher van het peloton met zijn dwaze kamikaze acties, nu blijkt hij ook de trojan horse te zijn voor zijn ploegmaten.

Kopinkas 11 juni 2022 om 18:09

Absoluut, en om op je ondertussen gewiste vraag te antwoorden: ik zie stukken liever Riesebeek winnen dan Vermeersch. Riesebeek die overigens in het interview wel degelijk aangeeft dat hij nauwelijks aanviel, dus op z’n WK / Gold Race Zoetemelks (en dat is niets om zuur over te doen)

argon18 11 juni 2022 om 18:08

super gereden door Oscar verdiende overwinning

argon18 11 juni 2022 om 18:12

Vermeersch gaat toch weg aan het eind van het seizoen dus zal denken pakken wat ik pakken kan al moet hij daar bijna zijn ploegmaat voor offeren
zag zijn balende vuist op het stuur

poortje de dijkenstoemper 11 juni 2022 om 18:16

Fijn dat Oscar na z’n mooie tweede plaats vorig jaar in een giro etappe vandaag een overwinning pakt . Raar dat ploegmaat Vermeersch zo opzichtig probeert Tielenaar Riesenbeek nog terug te halen , uitslag prima zo , nu de kop eraf is voor Oscar wellicht nog een paar mooie kansen om nog eens een koers te winnen

De Siepel 11 juni 2022 om 18:58

Belachelijke actie van Vermeesch. Zorgde er bijna voor dat Riesebeek naar zijn ritzege kon fluiten.

Tuubke 11 juni 2022 om 19:50

With friends like this, who needs enemies?

Arie den Blanken 11 juni 2022 om 19:49

Gesupporterd voor Thijs Aerts en Thibau Nys, mooie uitslag van Thijs , 14 e.

Maillot à Pois 11 juni 2022 om 20:54

Ook voor Gianni Vermeersch? Toch ook een veldrijden?

Krist The Vanma 11 juni 2022 om 21:01

Thijs Aerts zeg, super…

Arie den Blanken 11 juni 2022 om 22:09

Nee niet voor Gianni Vermeersch. Ik supporter alleen voor renners die in persoonlijk ken. Of als ik hun ouders goed ken.

Krist The Vanma 12 juni 2022 om 08:30

LOL, en anders gaat dat niet?

Krist The Vanma 11 juni 2022 om 20:59

De Lie toch ook weer goed gereden, vond ik. De verwachtingen waren wel hooggespannen, maar eigenlijk kan je toch niet zeggen dat hij ontgoochelde.
Chapeau!

Romāns Vainšteins 11 juni 2022 om 21:11

Stiekem hoopte ik op meer.. niets met ontgoocheling maar eerder dat ik de Walen een warm hart toedraag en een megatopper gun. Soit, het is nog geenszins uitgesloten.

xistnc 11 juni 2022 om 22:14

Uitgaande van superlatieven als ‘fenomeen’ en wat er zoal nog meer voorbij kwam, is dit maar matig van De Lie.

Beer 11 juni 2022 om 22:24

De Lie, nochtans gene slechte volgens de Schaal van Huys.

;-)

Krist The Vanma 12 juni 2022 om 08:35

Maar allez zeg, zo communautair dat het er hier altijd aan toe gaat…

Jean Dumas 12 juni 2022 om 08:02

Alpecin is serieus aan het doorbreken met de subtoppers, getuige de Giro-zeges en deze. De positie van Merlier wordt stilaan triestig, maar die kan daar vandaag nog iets aan veranderen.

Krist The Vanma 12 juni 2022 om 08:36

Gisteren gevallen en komt uit ziekte, vergeten?

Wheely 12 juni 2022 om 09:43

Vandaag is het voor Fabio.

Headlines

Populair

Materiaalzone