Organisatie Ster van Bessèges reageert gebeten na problemen, rennersvakbond CPA wijst naar SafeR
Ter illustratie - foto: Cor Vos
zaterdag 8 februari 2025 om 08:23

Organisatie Ster van Bessèges reageert gebeten na problemen, rennersvakbond CPA wijst naar SafeR

De organisatie van de Ster van Bessèges heeft gereageerd op de verschillende incidenten tijdens hun wedstrijd. Vrijdag stapten er heel wat ploegen uit de Franse rittenkoers nadat er voor de tweede keer een auto verscheen op het parcours. Ook de rennersvakbond CPA heeft een reactie gegeven op de gebeurtenissen.

De reactie van de organisatie van de Franse koers is eerder gebeten te noemen: “De organisatie wil de teams die deel hebben genomen aan de derde rit van de Ster van Bessèges hartelijk bedanken voor hun professionaliteit en respect voor de organisatoren die elk jaar opnieuw dit evenement organiseren.” De gefrustreerde ondertoon is erg duidelijk.

De UCI reageerde ook al op de incidenten, dus voelde ook de rennersvakbond CPA zich genoodzaakt om zich te mengen. Adam Hansen, de voorzitter, reageerde op X. “Na de situatie van de afgelopen dagen zal de CPA binnen SafeR een nieuw document opstellen voor de belangrijkste wedstrijdorganisatoren, waarmee zij hun kennis kunnen delen met de kleinere organisatoren.”

“We hebben momenteel de 4 grootste wedstrijdorganisatoren binnen SafeR: RCS (Giro-organisator), Unipublic (Vuelta), ASO (Tour) en Flanders Classics”, geeft Hansen meer uitleg. “We moeten de kleinere organisatoren helpen en ondersteunen bij het organiseren van wedstrijden. Er zou geen verschil mogen zijn qua organisatie van een wedstrijd. Het enige verschil zou in het parcours en het wedstrijdformat mogen liggen.”

RIDE Magazine
17 Reacties
08-02-2025 09:08
Als dat werkelijk de reactie van de organisatie is dan zou ik zeggen schrap deze koers maar. Fouten kunnen er altijd gemaakt worden maar als een organisatie niet in staat is om van eigen fouten te leren en te kijken hoe je het beter kan doen dan is er iets grondig mis. Vrij vertaald zegt deze organisatie, we hebben jullie leven in gevaar gebracht maar waarover zeuren jullie eigenlijk. Zou mij geen vertrouwen in de toekomst geven.
    08-02-2025 09:41
    Je blijft er dan wel vanuit gaan dat de organisatie er niet alles aan gedaan heeft wat in hún macht ligt om deze twee situaties te vermijden.
    Ik ben de eerste om commentaar te geven op een gevaarlijke passage, een gevaarlijke aankomst of premies voor de snelste afdaler maar auto's op het parcours heb je niet altijd in de hand als organisatie.
    Misschien hebben ze te weinig seingevers ingezet, dat kan en dan valt hen dat inderdaad aan te wrijven, maar ik heb het als renner genoeg meegemaakt dat een agent zich niet van z'n taak kweet en een wagen niet op het parcours zag draaien of een wagen die vanop een oprit kwam waar het echt onmogelijk is om een seingever te zetten.
    08-02-2025 09:58
    @cochise Dat ontslaat organisator niet van de verantwoordelijkheid voor de wedstrijd en een constructieve reactie. Het is bovendien ook in organisators belang dat het goed geregeld is.
    08-02-2025 10:34
    Precies dat, het geeft in ieder geval de indruk dat de organisatie geen enkele verantwoording wil nemen en dat versterkt de indruk dat ze te weinig doen. Als dit soort zaken gebeuren, twee dagen achter elkaar dan neem je toch op zijn minst verantwoordelijkheid en ga je kijken hoe het is gebeurd en hoe je dat de volgende keer kunt voorkomen. Dat is toch zoals elke zichzelf respecterende organisatie, bedrijf, club, vereniging of wat dan ook zou moeten werken?
    08-02-2025 12:27
    @Cochise

    Er was 1 auto die onrechtstreeks voor een valpartij zorgde en daarna nog eentje die voor een protest zorgde, maar dat waren niet de enige twee, renners klaagden al dagen over regelmatig auto's op het parcours. Dit is een structureel probleem, geen toevallige anomalieën met een onoplettende agent of een oprit.
    08-02-2025 16:36
    Ik kan de bron van deze reactie niet terugvinden. De telefonische reactie van Romain Le Roux via l'équipe is veel genuanceerder.
08-02-2025 09:12
Er zullen vandaag veel renners afstappen omdat er geen uci punten meer te verdienen zijn
    08-02-2025 12:20
    Dat kan nog veranderd worden. Persoonlijk vind ik halve punten redelijker.
    De teams hebben zich voorbereid op deze koers en kunnen niets doen aan deze situatie.
    08-02-2025 13:08
    Is dat ergens gemeld vanuit de UCI? Kan er geen artikel over vinden op Wielerflits.
    08-02-2025 16:45
    Ik neem aan dat je tegen een UCI beslissing in beroep kan gaan. Als betrokken ploeg en zelfs als Bessèges zou ik dat zeker doen.
    Jose Been zei vandaag trouwens dat de ploegen nog voor UCI-punten zouden strijden.
    For what's worth.
08-02-2025 09:46
Ergens wel begrip voor hun frustratie maar de overkoepelende entiteit en hun vehikel SafeR hebben na alle incidenten nog geen enkele maatregel genomen die de sport werkelijk iets heeft bij gebracht. De langste vergaderingen waren die waar het over de verloning van hun leden ging, en dat is geen bittere grap…
    08-02-2025 09:59
    Inherent aan een dergelijke opstart. Positionering is van enorm belang. Geef het tijd.
08-02-2025 10:30
In plaats van gepikeerd te reageren, zouden ze er beter aan doen precies uit te leggen wat er nou precies mis is gegaan en hoe ze een herhaling in de toekomst gaan voorkomen.
08-02-2025 11:23
Goed om te lezen dat ze gelijk een nieuw document opstellen om het probleem aan te pakken. Dat gaat vast helpen.
    08-02-2025 11:25
    Dat zou best wel eens veel meer kunnen helpen dan het hebben van verkeerde verwachtingen van een overlegplatform als SafeR.
08-02-2025 11:28
@xistnc, OK, leg eens uit?
08-02-2025 13:34
De reactie van de organisatie lijkt mij eerder contraproductief, als team wil je volgend seizoen toch helemaal niet meer aan zo'n koers mee doen na deze incidenten EN de daarop volgende reactie?

De reactie van CPA draagt ook weinig bij aan de conversatie. Laten we wel zijn: er worden ieder jaar op allerlei niveaus duizenden koersen georganiseerd, dat gaat vrijwel altijd prima. "Kennisoverdracht" van grote organisaties die voldoende sponsoren en vrijwilligers hebben gaat echt niets verbeteren. De meeste kleinere organisatoren weten prima waar ze mee bezig zijn, ze hebben alleen niet altijd de middelen die bijvoorbeeld de ASO wel heeft. En nogmaals: dat hoeft helemaal geen probleem te zijn want het gaat vrijwel altijd goed. Persoonlijk denk ik ook dat de organisatie van Besseges geen blauwdruk van een grote organisatie nodig heeft maar dat een beetje extra aandacht voor mogelijke probleemgevallen op de route en wellicht een paar extra seingevers al meer dan genoeg zou zijn om de huidige problemen te voorkomen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine