Organisatie Ster van Bessèges reageert gebeten na problemen, rennersvakbond CPA wijst naar SafeR
De organisatie van de Ster van Bessèges heeft gereageerd op de verschillende incidenten tijdens hun wedstrijd. Vrijdag stapten er heel wat ploegen uit de Franse rittenkoers nadat er voor de tweede keer een auto verscheen op het parcours. Ook de rennersvakbond CPA heeft een reactie gegeven op de gebeurtenissen.
De reactie van de organisatie van de Franse koers is eerder gebeten te noemen: “De organisatie wil de teams die deel hebben genomen aan de derde rit van de Ster van Bessèges hartelijk bedanken voor hun professionaliteit en respect voor de organisatoren die elk jaar opnieuw dit evenement organiseren.” De gefrustreerde ondertoon is erg duidelijk.
De UCI reageerde ook al op de incidenten, dus voelde ook de rennersvakbond CPA zich genoodzaakt om zich te mengen. Adam Hansen, de voorzitter, reageerde op X. “Na de situatie van de afgelopen dagen zal de CPA binnen SafeR een nieuw document opstellen voor de belangrijkste wedstrijdorganisatoren, waarmee zij hun kennis kunnen delen met de kleinere organisatoren.”
“We hebben momenteel de 4 grootste wedstrijdorganisatoren binnen SafeR: RCS (Giro-organisator), Unipublic (Vuelta), ASO (Tour) en Flanders Classics”, geeft Hansen meer uitleg. “We moeten de kleinere organisatoren helpen en ondersteunen bij het organiseren van wedstrijden. Er zou geen verschil mogen zijn qua organisatie van een wedstrijd. Het enige verschil zou in het parcours en het wedstrijdformat mogen liggen.”
Ik ben de eerste om commentaar te geven op een gevaarlijke passage, een gevaarlijke aankomst of premies voor de snelste afdaler maar auto's op het parcours heb je niet altijd in de hand als organisatie.
Misschien hebben ze te weinig seingevers ingezet, dat kan en dan valt hen dat inderdaad aan te wrijven, maar ik heb het als renner genoeg meegemaakt dat een agent zich niet van z'n taak kweet en een wagen niet op het parcours zag draaien of een wagen die vanop een oprit kwam waar het echt onmogelijk is om een seingever te zetten.
Er was 1 auto die onrechtstreeks voor een valpartij zorgde en daarna nog eentje die voor een protest zorgde, maar dat waren niet de enige twee, renners klaagden al dagen over regelmatig auto's op het parcours. Dit is een structureel probleem, geen toevallige anomalieën met een onoplettende agent of een oprit.
De teams hebben zich voorbereid op deze koers en kunnen niets doen aan deze situatie.
Jose Been zei vandaag trouwens dat de ploegen nog voor UCI-punten zouden strijden.
For what's worth.
De reactie van CPA draagt ook weinig bij aan de conversatie. Laten we wel zijn: er worden ieder jaar op allerlei niveaus duizenden koersen georganiseerd, dat gaat vrijwel altijd prima. "Kennisoverdracht" van grote organisaties die voldoende sponsoren en vrijwilligers hebben gaat echt niets verbeteren. De meeste kleinere organisatoren weten prima waar ze mee bezig zijn, ze hebben alleen niet altijd de middelen die bijvoorbeeld de ASO wel heeft. En nogmaals: dat hoeft helemaal geen probleem te zijn want het gaat vrijwel altijd goed. Persoonlijk denk ik ook dat de organisatie van Besseges geen blauwdruk van een grote organisatie nodig heeft maar dat een beetje extra aandacht voor mogelijke probleemgevallen op de route en wellicht een paar extra seingevers al meer dan genoeg zou zijn om de huidige problemen te voorkomen.