Organisatie NIBC Tour of Holland zelfkritisch na eerste editie: “Betalen leergeld voor ons enthousiasme”
De eerste editie van de NIBC Tour of Holland is niet onopgemerkt voorbij gegaan. Sportief was het een groot succes; met korte ritten en een aantrekkelijk koersverloop. Organisatorisch waren er grote uitdagingen. De rit door Limburg werd geannuleerd doordat de veiligheid van de renners op het spel stond. Organisator TIG Sports kijkt ondanks alle uitdagingen tevreden terug op hun eerste kennismaking met de wielersport. Maar is ook zelfkritisch, vertelt CEO Niels Markensteijn na afloop.
Hoe hebben jullie de eerste editie van de NIBC Tour of Holland beleefd?
“Het was een fantastische week. Dit was voor TIG Sports de eerste keer dat wij actief waren in het wielrennen. We hebben een jaar naar deze wedstrijd toegewerkt. Mensen vroegen zich af: wat wordt de datum in 2026? Dan zeiden we: nee, we gaan het in oktober 2025 doen. We hebben alles op alles gezet om Nederland een meerdaagse internationale wielkoers terug te geven, met de mooiste plaatjes van Nederland, een goed rennersveld, commerciële partners, overheden die blij zijn en veel media-aandacht. We kijken gewoon terug op een fantastische week.
We zijn ambitieus. We willen nieuwe dingen doen, dan zijn er zaken die succesvol zijn, die mensen leuk vinden en dan zijn er zaken waar je soms de plank misslaat of die veel beter kunnen. Daar betalen we leergeld voor in zo’n eerste week.
Dat doen we eigenlijk bij al onze evenementen. Ik weet nog dat we ooit voor het eerst de shorttrack gingen doen. Toen hadden we daar een bak licht en geluid in gehangen. Toen de winnaar, volgens mij was het zelfs Sjinkie Knegt, over de finish kwam, deden wij het licht uit, sfeerlicht en muziek aan. Maar hadden wij niet door dat nummer de nummer twee en drie nog aan het schaatsen waren voor zilver en brons. Dat tekent een beetje TIG. Dat doen we niet expres. Het komt voort uit enthousiasme.
Er zijn genoeg dingen die we deze week geleerd hebben. Zaken die beter kunnen en die beter moeten. Maar als we terugkijken, dan zijn we onwijs trots op het resultaat van afgelopen week.”
Wat ging er mis in de geannuleerde rit door Limburg?
“We zijn vrijdag slachtoffer geworden van het afwijken van ons eigen idee. We waren te ambitieus om een grote lus in Limburg toe te voegen, wat te uitdagend bleek. Je loopt tegen zaken aan als verkeer dat de signalen van verkeersregelaars negeert. Maar ook onze eigen organisatie die dag kon beter.
Eigenlijk bewijzen de andere vijf dagen dat het concept wel werkt. De andere dagen waren fantastisch. En ook daarin zitten altijd dingen die je leert, die anders kunnen, die beter kunnen. Maar als je de beelden terugkijkt, zie je dat het echt mooi wielrennen was. In alle facetten denk ik. Ook organisatorisch gezien.”
Veel ploegen waren niet blij met het late besluit om de gravelstrook alsnog te schrappen in de slotrit in Arnhem. Waarom werd dat besluit pas om 21.10 uur gecommuniceerd?
“Dat was te laat. Punt. Dat had gewoon eerder besloten moet worden. Uiteindelijk was het wel de juiste beslissing. Door alles wat er deze week is gebeurd, ligt er natuurlijk wat extra druk op. We wilden geen enkel risico meer nemen en ik denk dat het de juiste beslissing geweest is. We hebben vandaag fantastische koers gehad, maar het besluit om die stroken te schrappen had niet pas gecommuniceerd moeten worden nadat alle teams al hun fiets hadden geprepareerd.”
Welke feedback hebben jullie gekregen van de teams?
“We hebben de teams veel gesproken. Zowel in de aanloop ernaartoe als de afgelopen dagen, en ook zelfs nog vandaag. Ze geloven in ons concept, ze vinden leuk wat we doen, sterker nog… Veel teams geven aan volgend jaar te willen terugkomen, daar zijn we natuurlijk superblij mee.
We hebben ze ook gevraagd om een lijst te maken met dingen die beter kunnen. Die lijsten zijn best lang. Volgende week hebben we afspraken met die mensen. We gaan bij ze langs en staan heel erg voor open om van hen te horen wat beter kan. Met die feedback gaan we aan de slag.”
Wat zijn de plannen voor de editie van 2026?
“We hebben naar alle waarschijnlijkheid vijf etappes en een proloog. Alle overheden zijn enthousiast, daaruit kun je een conclusie trekken. Het is onze ambitie om volgend jaar een vrouwenwedstrijd te integreren in de koers. Daar zijn we nog over in gesprek met instanties, maar we hopen binnenkort meer nieuws daarover te geven.”
Maar mooi dat ze langs iedereen gaan om over verbeteringen te praten. Dan zal dat ook ter sprake komen.
Daarom goed om te lezen dat een aantal ploegen al hebben toegezegd, maar afwachten met wat voor selecties ze komen. Het deelnemersveld van dit jaar was natuurlijk fantastisch voor pas de eerste editie van een koers.