Organisatie: “Geen WK van honderd kilometer”
Foto: ASO/B.Bade
donderdag 6 oktober 2016 om 09:50

Organisatie: “Geen WK van honderd kilometer”

Wanneer de UCI besluit om vanwege de weersomstandigheden de wegwedstrijd van het WK in te korten, dan zal dat niet met 150 kilometer zijn. Dat vertelt John Lelangue, sportief verantwoordelijke bij het WK, aan het Algemeen Dagblad. Dinsdag liet de UCI nog weten dat het WK bij hoge temperaturen fors ingekort zal worden, maar Lelangue nuanceert de berichtgeving.

Het parcours van de strijd om de regenboogtrui is vooralsnog 257 kilometer. Het bestaat uit een lus van 151 kilometer door de woestijn en zeven lokale rondes van 15,2 kilometer in Doha. De lus door de woestijn zou bij extreme hitte volgens het Extreme Weather Protocol ingekort worden, maar volgens Lelangue zal deze niet volledig verdwijnen. “We gaan hier écht geen WK over maar 100 kilometer rijden”, verduidelijkt de Belg. “Wordt het écht te heet, dan kunnen we de lange ronde door de woestijn een beetje inkorten. Hoeveel? Dat bepalen we dan op basis van de omstandigheden.”

De UCI zal de eventuele beslissing pas nemen na overleg met de juryvoorzitter, vier medische experts en Bobbie Traksel, voorzitter van de atletencommissie van de UCI. “Het is nu 34 graden in Qatar en dat is voor dit land in het geheel niet extreem”, legt Traksel uit. “Pas als het écht extreem wordt, zoals vorig jaar in Abu Dhabi waar het 45 graden was, gaan we over tot inkorten volgens het Extreme Weather Protocol.”

Vooralsnog lijkt het erop dat het niet zover zal komen. De weersvoorspellingen geven aan dat het op 16 oktober (de dag van het WK) ongeveer 31 graden wordt.

RIDE Magazine
25 Reacties
Sorteer op:
6 oktober 2016 10:10
Ik vind het eventuele inkorten maar onzin. Ze rijden toch op vlakke wegen... Als ze gemiddeld 50 per uur gaan hebben ze nergens last van en zijn ze nog sneller thuis ook.
6 oktober 2016 10:18
En windkracht 5. Bye bye massasprint.
6 oktober 2016 10:19
Storm in een glas water dus...
6 oktober 2016 10:34
Ik hoop dat het zo bloedverziekend heet is, dat de renners na 100 km massaal de volgwagens instappen, alvorens een grote middelvinger naar de UCI te hebben opgestoken.

Dan zijn voor de komende 15 jaar tenminste genezen van dit soort rare uitstapjes.
6 oktober 2016 10:56
@DMenchov
Wat is dat nu weer voor uitleg? Het is vlak dus renners hoeven zich niet meer in te spannen?
Jij trapt 50 per uur zonder moe te worden? Het is simpel: als het meer dan 37° is mag er geen 250Km gekoerst worden, duimen dat dit niet het geval zal zijn...
6 oktober 2016 10:58
@Geraint
windkracht 5, klopt dat? Yeeees!! Zou super zijn... Met wat voor windsnelheden kun je dat vergelijken? Toch niet zoals in de Gent-Wevelgem van Paolini???
6 oktober 2016 11:08
Hoge windkracht en "slechts" 31 graden zou perfect zijn het kan dan echt een mooi WK worden! Ik heb er in ieder geval alvast zin in :)
6 oktober 2016 11:09
Als het waait krijgen we het mooiste WK ooit.
6 oktober 2016 11:32
@Vinyakke,

Dat is toch wat ik zie op de link die in het artikel staat. Op andere sites zag ik windkracht 4.

Enige nadeel dat ik zie is dat ze hem voorspellen redelijk pal uit het Noorden. De grote lus die ze doen is voornamelijk eerst richting het Noorden en dan via een U-turn direct weer richting het Zuiden. Als ze enkel wind op kop en rugwind gaan krijgen, wordt het ook weer niet eenvoudig om een waaier te trekken.

Maar goed, er zitten wel wat stukken tussen waar ze sowieso zijwind krijgen en eens de gaten gemaakt zijn wordt het ook niet simpel dit terug dicht te knallen in de open vlaktes.

Hopen dus dat de voorspellingen qua windkracht kloppen en dat hij nog iets oostelijker of westelijker komt te staan :).
6 oktober 2016 13:11
Zou niemand op het idee gekomen zijn om het tegen de avond laten beginnen?
6 oktober 2016 13:16
Kunnen die gasarbeiders ook nog een keer een wk zien.
6 oktober 2016 14:03
Nee... Want die worden na het werk weer opgesloten in hun 'woonkamp', zelf gezien....
6 oktober 2016 14:15
@schipperaar het kan wel woestijn zijn maar ook daar wordt het 's avonds donker.
6 oktober 2016 14:28
@zeewolde
Niks feeerieker dan een woestijn vol solar lampen, mooie reclame ook nog eens, om de 50m x 2, kom je op zoon 6000 lampen en meer publiek, neem aan dat de lokale ronden verlicht zijn.
6 oktober 2016 15:23
@DMenchov
Wind verkoelt niet meer wanneer die 13 graden boven je lichaamstemperatuur is lijkt me. Ik kan me zelfs voorstellen dat een soort omgekeerd effect ontstaat, dat je juist sneller opwarmt. Iemand wel een expert?

Het is natuurlijk van de gekke dat ze naar zo'n extreme plaats gaan terwijl er qua parcours en beleving niets interessants te halen valt. Het enige wat over blijft is geld. Belangrijk, maar ik word er een beetje moe van dat geld zo dominant is dat andere overwegingen niet eens meer van belang zijn. Lijkt in de hele samenleving steeds meer het geval.
6 oktober 2016 15:33
@guus
Expert klinkt zo eng, weet wel hoe beter de conditie hoe beter je de warmte verdraagt. Langs de Joegoslavische kust was het 35 tot 40 en waren we blij met tegenwind die aanvoelde as een airco. In die zandbak zal de wind verschroeiend zijn maar grootste probleem is 12 liter vocht op 6 uur tijd verliezen wat onverantwoord lijkt. Wat je zegt, geld, een slachtoffer meer of minder telt blijkbaar niet meer.
6 oktober 2016 15:54
Niki Terpstra verkent vandaag met de Etixx ploeg? Voorteken?
6 oktober 2016 16:10
@guus bij het artikel over gevoelstemperatuur op de site van het knmi staat dat ze hiervoor de JAG/TI methode gebruiken In de tabel geven ze alleen waardes aan voor koude. Maar er zal ook zoiets te vinden zijn voor hoge temperaturen
6 oktober 2016 16:12
De JAG/TI methode wordt gebruikt voor het berekenen van de wind chill of gevoelstemperatuur. Neem aan dat zoiets ook te vinden is voor hoge temperaturen. Het knmi geeft alleen een tabel voor lage temperaturen, maar dat is met ons klimaat niet zo gek

Edit: excuses voor de dubbele post. Ik zag mijn reactie niet staan op mijn telefoon en nam aan dat er iets mis was gegaan
6 oktober 2016 16:56
Expert ben ik niet, maar ik weet wel dat de snelheid, rijwind dus, voor veel verkoeling zorgt.
Ik woon in Barcelona en klimmen, mountainbiken, met 33 graden is verschrikkelijk en een afdaling is dan werkelijk een hele verkoeling.
Wel lijkt me dat je evenveel vocht verliest of je nou 350 watt bij 50 kmp/u of bij 8 kmp/u trapt. Misschien is het wel verraderlijker met hoge snelheid en extreme droge lucht, dan denk je dat je niet zweet...

Boven de 35 graden is het ook bij hoge snelheid geen doen, wie herinnert zich die record temperaturen in 1995 of 1996.. was 37 graden en we moesten een criterium rijden.

Overigens doet de zon imho ook een hoop. Die lijkt me in Qatar nog sterker dan hier in Barcelona. De zon stooft echt je schedel. Vind het veel verschil maken als hij schijnt of niet. In NL is dat minder omdat de zon daar niet je grootste vijand is.
6 oktober 2016 17:07
33-35 graden is nog altijd onder de lichaamstemperatuur van een mens. 50 is er 13 graden boven. Dan ontstaat er een heel ander effect. Hoe sneller je gaat hoe meer lucht van die temperatuur langs je huid stroomt. Dat warmt je volgens mij op, in plaats van dat het je afkoelt. Maar vwo natuurkunde lang geleden maakt me geen expert. Met een korte google search vind ik alleen berekeningen voor de JAG/TI methode bij kou.

Ben echter nog steeds benieuwd of iemand op wielerflits hier meer over weet.

Overigens zal het in Qatar in oktober waarschijnlijk geen 50graden zijn.
6 oktober 2016 18:16
Echt verstand heb ik er niet van, maar hier op Curacao is de gevoelstemperatuur vaak een graad of 4 a 5 hoger dan de werkelijke temperatuur. Wat Don Quiote hierboven schrijft herken ik erg goed.
Als ik echter bij Doha kijk is de gevoelstemperatuur bijna gelijk aan de werkelijke temperatuur, ook overdag. De vochtigheid is laag, dat zal daar de oorzaak van zijn.

Hoop lawaai, maar het zal allemaal wel meevallen. Gewoon 250 kilometer.
6 oktober 2016 18:37
@Arry
Inderdaad. Half wielerflits heeft voor Jan met de korte achternaam negatief gedaan.
6 oktober 2016 18:44
Over Qatar kan je niet negatief genoeg doen.
6 oktober 2016 20:07
Zo, zo, dat is nog eens een verrassende reactie van Romans V. Normaal is hij altijd ontzettend positief, wat past bij een echte liefhebber van de wielersport. Slecht geslapen?

Reacties zijn gesloten.