Opvallende onthulling Colbrelli: “Ik won de sprint in Roubaix met twee lekke banden”

woensdag 6 oktober 2021 om 15:34
Opvallende onthulling Colbrelli: “Ik won de sprint in Roubaix met twee lekke banden”

foto: Cor Vos

Sonny Colbrelli won afgelopen zondag een heroïsche editie van Parijs-Roubaix, nadat hij in een sprint op de wielerbaan van Roubaix wist af te rekenen met Florian Vermeersch en Mathieu van der Poel. Wat veel mensen niet weten, is dat hij dit deed op twee lekke banden. “Ik hoefde door de tubeless banden gelukkig niet te stoppen”, klinkt het in gesprek met La Gazzetta dello Sport.

De renner van Bahrain Victorious reed zondag met ‘tubeless’ banden, om precies te zijn de spiksplinternieuwe Continental Grand Prix 5000 S TR, over de spekgladde kasseien van Parijs-Roubaix. Het bleek een meer dan uitstekende keuze. “Ik reed onderweg twee keer lek”, aldus Colbrelli. “De eerste keer al op één van de eerste secties, de twee keer in het Bos van Wallers. Het schuim in de tubeless, een soort stopverf, verstopte echter het gat. Daardoor hoefde ik gelukkig niet te stoppen.”

De Europese kampioen was vertrokken met een bandendruk van 3,4 bar vooraan en 3,8 bar achteraan. Op de wielerbaan had hij, ondanks dat hij twee keer lek reed, nog 3 bar vooraan en 2,8 bar achteraan. Hoe werkt nu die nieuwe bandentechniek: de zogeheten ‘tubeless-techniek’ komt over vanuit het mountainbiken. Het unieke aan ‘Tubeless’-banden is dat ze geen binnenband hebben, omdat de luchtdichte velgen direct aansluiten op de luchtdichte buitenband.

foto: Cor Vos

Van vloeistof naar schuim 
Daarbij zit er een antilekvloeistof in de band, wat Colbrelli in La Gazzetta dello Sport ‘stopverf’ noemt. Bij een gaatje in de band, ter grootte van een slangenbeet, wordt de vloeistof een soort schuim, waardoor de band tijdelijk geplakt is en de renner niet zelf hoeft te stoppen om het euvel te verhelpen. Zeker niet alle ploegen gebruiken tubeless-banden.

Zo kiezen ze bij Deceuninck – Quick-Step nog voor de vertrouwde Specialized Turbo Cotton Hell of the North. Yves Lampaert moest afgelopen zondag, al dan niet toevallig, drie keer stoppen voor een lekke band. De Belg werd uiteindelijk nog wel knap vijfde in Parijs-Roubaix.

Dit artikel delen:

42 Reacties

de adelaar 6 oktober 2021 om 15:39

Evolutie staat niet stil…..

Arry1337 6 oktober 2021 om 15:54

Is dat geen pleonasme?

de adelaar 6 oktober 2021 om 16:38

Ja dat klopt

Jaepa 6 oktober 2021 om 15:55

Ik ben eigenlijk al langer verbaasd dat hier zo weinig over wordt gepraat of gebruik van wordt gemaakt. Dit is toch helemaal niet nieuw meer? Veel recreanten rijden hier al jaren mee. Dan mag de wielrennerij conservatief zijn, maar hoe kan het toch dat sommige ploegen hier geen gebruik van maken?

007 6 oktober 2021 om 15:58

Het is natuurlijk afhankelijk welke banden en wielen je gesponsord krijgt. De meest verkochte band (Conti GP 5000) is pas sinds kort tubeless te maken bijvoorbeeld. Daarnaast zijn sommige wielen ook nog niet geschikt voor tubeless. Daarnaast reed Alpacin met dezelfde banden als Colbrelli maar die hadden ook meerdere lekke banden waarbij het gat te groot was om op te vullen met vloeistof waardoor ze moesten wisselen.

Jaepa 6 oktober 2021 om 16:05

@007: Oké, prima, maar dan zou je toch verwachten dat ploegen in gesprek gaan met hun sponsoren zodat ze tubeless kunnen rijden? Het voordeel van tubeless lijkt me zo evident in deze wereld van marginal gains en tot de gram afgewogen maaltijden. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

En tubeless is niet perfect inderdaad, lek is nog steeds mogelijk. De kans is wel veel kleiner. En dat kan in de finale toch het verschil zijn tussen winnen en anoniem in de achterhoede finishen.

007 6 oktober 2021 om 16:11

Helemaal eens, maar even een tubeless band ontwikkelen gaat natuurlijk niet. Daar zit een heel proces achter. Echter hebben Tubes ook weer aantal voordelen wat bswinkelss hieronder aangeeft: ze zijn lichter en hebben minder rolweerstand. Daarnaast kan je langer hierop doorrijden als je lek rijdt. Tubeless zal maar in een aantal koersen voordeel opleveren (waaronder Paris Roubaix)

Marco 6 oktober 2021 om 17:25

JE FIETSBAND TUBELESS MAKEN: Zo doe je dat

https://www.youtube.com/watch?v=v8A0_GCesWM

Doe het zelf kit voor als je Roubaix wilt winnen.

bswinkelss 6 oktober 2021 om 16:04

Tja, het hangt natuurlijk af van de sponsor. Tubes hebben trouwens ook wel voordelen: ze zijn lichter en hebben een lagere rolweerstand

Romāns Vainšteins 6 oktober 2021 om 16:06

Moscon had die ook wel willen hebben denk ik.

Amio1998 6 oktober 2021 om 16:53

Anders Lampaert wel

Turtlehead 6 oktober 2021 om 16:14

Nou, wie kan daar nog overheen?

Of…. Reclamepraatje à la ‘70 meter viel ik diep. Mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac…’ ?

Wheely 6 oktober 2021 om 16:15

Bandendruk kan dus nog lager.

Theo H 6 oktober 2021 om 16:42

Blijkbaar. Oude mecanicien Rabo, tegenwoordig werkend voor Shimano, verkondigde vorige maand nog dat 5 a 6 bar (28 mm) te adviseren was voor Roubaix. Toch een behoorlijk verschil met de druk die Colbrelli vermeldt.

Derierre de la course 6 oktober 2021 om 16:57

Tubeless rij je sowieso met een lagere druk. Ook op de mtb.

JVD 6 oktober 2021 om 20:44

25 mm en 5 bar gaat in ieder geval niet bij 70 kg en draadbanden zo weet ik vijftig kilometer en 5 lekke banden op de stroken verder.

lescargot 6 oktober 2021 om 16:20

Dat witte spul kan je natuurlijk ook gewoon in een tube stoppen.

Marco 6 oktober 2021 om 16:45

Schwalbe Doc Blue Professional is een anti-lek vloeistof die gebruikt kan worden als anti-lek bescherming voor binnenbanden en tubeless fietsbanden. De vloeistof kan preventief gebruikt worden zodat kleine lekkages tijdens het fietsen worden gedicht. De vloeistof is niet geschikt voor het dichten van grote beschadigingen zoals b.v. insnijdingen en klapbanden. De latex blijft 2 tot 7 maanden werkzaam en droogt daarna op tot een rubber film.

Wheely 6 oktober 2021 om 16:24

Ik vraag me af of je niet gewoon een soort massieve bandjes zonder lucht kunt maken die dezelfde eigenschappen hebben als een opgepompt bandje.

Romāns Vainšteins 6 oktober 2021 om 16:25

Als dat kon had iedereen erop gereden, ze zullen wel min of meer bestaan maar vast trager zijn.

Marco 6 oktober 2021 om 16:37

Schwalbe brengt het revolutionaire Airless System op de markt, een band zonder lucht. In plaats van lucht bestaat de binnenband uit een extreem elastisch thermoplastisch Polyurethaan.

platteprijs 6 oktober 2021 om 17:27

@Wheely dus zoiets als onder mijn kruiwagen.

Noordbiker 6 oktober 2021 om 17:28

Die bestaan, is een massieve binnenband van soort schuim, jaar of 3a4 geleden stond er een stand op bikemotion. Echter nooit echt doorgebroken idee, wellicht omdat de voordelen niet opwegen tov de nadelen.

Dikke Vrouw 6 oktober 2021 om 16:57

Zouden ze moeten verbieden. Of voor ieder of voor niemand

xistnc 6 oktober 2021 om 17:00

Precies. Ik neem aan dat de UCI hierover binnenkort wel met een statement komt.

Marco 6 oktober 2021 om 17:04

Waarom dit? je kunt het toch gewoon bestellen voor € 19,95 ?? Dan kies je toch gewoon of je dit wilt doen of niet?

Wheely 6 oktober 2021 om 17:07

Ja en mecaniciens mogen binnenkort ook niet meer al te fit zijn ivm aanduwen en snelheid wisselen. Een buikje is binnenkort verplicht, ook komt er een bovengrens aan het IQ van de ploegleiders, geen tactisch gedoe meer!

Aerosolo 6 oktober 2021 om 17:09

Iedereen mag hoor. Sponsoren hoef je niet puur op geld te kiezen.

Marco 6 oktober 2021 om 17:14

Sponsoren? Ik denk dat Moscon en Lampaert die 20 euro gewoon zelf zouden betalen

Jean Dumas 6 oktober 2021 om 17:04

Die fiets wou zeker niet stoppen.

Aerosolo 6 oktober 2021 om 17:11

Wat een heerlijke titel voor alle flitsers die de progressie van Colbrelli en Bahrein met argusogen bekijken. Het artikel brengt wat nuance, maar hoeveel bar verliest een band tijdens een klassieker, als die niet lek raakt?

josi 6 oktober 2021 om 17:12

Eigenlijk won hij dus meer op twee geplakte banden.

Alfons Haavers 6 oktober 2021 om 17:38

Auwtch. Italiaans patsertje.

Pietspeed 6 oktober 2021 om 17:49

Colbrelli zegt iets, waarvan het maar de vraag is of het waar is. En mss gewoon een marketing dingetje, en meteen een enorme stortvloed aan voordelen, nadelen, etc.
Btw, Matthieu werd 3e met een half gebroken frame, bleek achteraf na inspectie….

de adelaar 6 oktober 2021 om 18:04

Die trekt nogal eens sturen en fietsen uit elkaar, Canyon mag wel aan de kwaliteit gaan denken

Quincy Adams 7 oktober 2021 om 19:41

Waar heb je dat vandaan? Kan ik niet terugvinden…

Innsbruck 6 oktober 2021 om 17:57

“Hej, je zou tubeless moeten kopen.”

Tollpatscher 6 oktober 2021 om 17:57

Gelukkig heeft ie het getal twee gekozen. Drie zou niet geloofwaardig zijn geweest.

Edwin Coers 6 oktober 2021 om 19:20

Hoe weet Colbrelli dat hij de eerste keer lek reed? Als hij het voelt moet je toch wisselen.

Ward 6 oktober 2021 om 19:52

Je hoort het, je voelt het en je kan het zien met wat geluk. Punt is net dat je niet moet wisselen als het gat gedicht raakt.

Kopinkas 6 oktober 2021 om 19:54

Wat een perslek alweer!

Polleke 6 oktober 2021 om 20:38

Toen Cavendish zijn Milan/SanRemo won ontplofte zijn tube bij het uitrollen, nu we toch in die sfeer zitten, Olano werd wereldkampioen nadat hij de laatste 5 km op de velg gereden had… eat that Sonny…

Headlines

Materiaalzone

Populair