Wout van Aert: “Rationeel gezien moet ik blij zijn, maar dit is het zilver te veel”

zondag 19 september 2021 om 17:37
Wout van Aert: “Rationeel gezien moet ik blij zijn, maar dit is het zilver te veel”

foto: Cor Vos

Weer zilver. Wout van Aert hoopte vandaag voor eigen volk een gooi te doen naar de wereldtitel in het tijdrijden, maar moest na een zeer spannende strijd zijn meerdere erkennen in Filippo Ganna. Aan de streep bleek het verschil, na meer dan 44 kilometer afzien, net iets meer dan vijf seconden in het voordeel van Ganna.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

Van Aert was na afloop in de Sporza-studio toch vooral teleurgesteld. “Er is momenteel niet veel blijheid. Ik werk een goede tijdrit af, maar dit is de zilveren medaille te veel. Ik kan mezelf echter niks verwijten. Ik ben vandaag gewoon op waarde geklopt door Ganna. Hij is nog meer een specialist en eigenlijk moet ik rationeel gezien heel erg tevreden zijn, maar gevoelsmatig… Een tweede plaats, dat is gewoon jammer.”

Van Aert leek aanvankelijk op weg naar de titel, want aan het eerste tussenpunt na goed dertien kilometer was hij nog zeven seconden sneller dan Ganna en ook aan het tweede en laatste meetpunt was hij nog nipt sneller dan Ganna. Voor Van Aert is het niet zijn eerste zilveren medaille. Op de voorbije Olympische Spelen pakte hij zilver op de wegrit en ook op het WK van 2020 (zowel in de wegrit als tijdrit) als het voorbije WK veldrijden waren er medailles met een zilveren randje.

Belgische publiek
“Misschien moet ik thuis eens gaan tellen hoe veel medailles ik heb. Of ik doe het beter maar niet, want dan zal ik niet blij worden”, aldus een ietwat cynische Van Aert. Toch heeft de Belg ook wel een beetje genoten van zijn tijdrit. “Het Belgische publiek was vandaag echt fantastisch. Het is zalig om tijdens een tijdrit de hele tijd mensen langs het parcours te zien. Volgende week (tijdens de wegrit, red.) maken we waarschijnlijk dezelfde taferelen mee.”

Dit artikel delen:

47 Reacties

Yeez 19 september 2021 om 17:40

Wat een kampioen!

de adelaar 19 september 2021 om 17:59

Eens!!! Als Hollander heb ik echt genoten van de Belgen!

assen 19 september 2021 om 18:25

Als Nederlander heb ik vandaag ook genoten. Van de Vlaamse supporters en Van Aert heb ik ook genoten.

Michelangelo 19 september 2021 om 17:48

Rationeel gezien moet hij zich afvragen of hij zichzelf meer had moeten richten op deze tijdrit. Tegen een hyperspecialist als Ganna kun je het jezelf niet veroorloven om het als een bijnummer te zien als je het mij vraagt. Ik denk dat hij dáár die 6 seconden heeft verloren, en niet onderweg.

Westland95 19 september 2021 om 17:52

Toch zou ik liever alles op de wegrit zetten als ik topfavoriet was.

meqadon 19 september 2021 om 17:55

idd michel. Vandaag is het man tegen man en wint de beste van de dag. De winstkansen zijn hier groter dan volgende week, waar winnen afhangt van veel factoren (wedstrijdverloop, ploegmaats, etc). Ik heb gelezen dat hij bijna niet getraind heeft op de tijdritfiets sinds tokio en dan 2e worden op 6sec. Tja..

Turtlehead 19 september 2021 om 17:56

Ja, al dat zilver is ook de opbrengst van niet genoeg focussen.
Maar ja, wie wist er zéker dat Ganna vandaag top zou zijn, want die draaide niet optimaal.

Michelangelo 19 september 2021 om 17:57

@Mequadon,
Ik denk inderdaad ook dat Wout gewoon een slechte keuze gemaakt heeft. Maar wie weet weerlegt hij dat volgende week (en het zou hem toekomen)!

EDIT:
@Collega Turtle:
wat Mequadon zegt snijdt gewoon hout. Jezelf 100% focussen op iets wat je zelf niet 100% in de hand hebt (zoals een wegrit) is toch anders dan wat Ganna doet. Die focust zich op de discipline waar je wel nagenoeg alles onder controle hebt (enkel het weer of materiaalpech)

Romerike 19 september 2021 om 18:13

Hmmm, ik snap wat je bedoelt Michelangelo maar niet helemaal mee eens. Ganna kan zich hier makkelijk op richten doordat hij geen kans maakt in de wegrit. Van Aert daarentegen… En het truitje van de wegrit is wel wat belangrijker dan die van de tijdrit. Van Aert heeft gewoon grote kans de regenboogtrui oo de weg, te veroveren . Ik zie er geen fout in dat hij daarvoor gaat.

Wieuwe Lestra 19 september 2021 om 18:29

Je mag niet vergeten dat het een vlakke tijdrit is, leg er wat hoogtemeters in en het voordeel valt net de andere kant op. Maar dat is voor laten. Misschien. Topprestatie van alle 3 de heren.

Michelangelo 19 september 2021 om 18:34

@Wiewe,
de “als het parcours dit of dat…” hebben we al heel vaak gehad hier. Het parcours is het parcours. Dat is voor iedereen gelijk, en iedereen moet het daarmee doen.

Daarbij heeft Ganna ook al bewezen echt wel een tijdrit te kunnen rijden en winnen met een heuveltje erin. Dus “als het parcours een heuveltje had” dan was Wout misschien ook gewoon tweede geworden.

Wieuwe Lestra 19 september 2021 om 18:51

goh nee, vorig jaar was Wout niet in topvorm. Ganna is in vergelijking een meer beperkte coureur.

bswinkelss 19 september 2021 om 19:40

@meqadon: dat wva niet getraind heeft op de tt fiets is zeker niet waar, dit kan je terugvinden op zn strava. Bijna al zn duurritten heeft hij op de TT fiets afgewerkt

meqadon 19 september 2021 om 19:44

hmm dan zegt hij toch dingen die niet exact kloppen in hln dit weekend. Oftewel worden ze verkeerd geïnterpreteerd

Michelangelo 19 september 2021 om 19:51

@Wieuwe,
Ganna excelleert op de baan en op de weg. Haalt daar ook medailles op. Die zou ik ook zeker niet eenzijdig willen noemen.
Ik denk wel dat Ganna andere keuzes maakt. Zo heeft hij er in Tokyo voor gekozen om alles op de baan te zetten, en daarmee geaccepteerd dat hij niet optimaal aan de start van de tijdrit verscheen. Net als Van Aert nu eigenlijk heeft gedaan.

Zelfs in je veelzijdigheid moet je soms keuzes durven maken om te winnen. En met name in een wegwedstrijd waarin er naast goede benen nog zoveel andere variabelen zijn die de uitslag bepalen, is een keuze als die van Wout riskant.

Jean Dumas 19 september 2021 om 23:59

En dat allrounderschap is ook de belangrijkste reden voor al het zilver. Een beetje het Rintje Ritsma-verhaal.

rahimns 19 september 2021 om 17:50

Je kan ook gewoon concluderen dat de beste tijdrijder van dit moment gewoon eerlijk gewonnen heeft…

assen 19 september 2021 om 18:25

Dat is allicht zo. Als iemand beweert dat Ganna onverdiend gewonnen heeft, dan twijfel ik aan diens verstand.

Peterke 19 september 2021 om 19:39

Is altijd zo. Man tegen man tegen de klok. Winnaar is altijd terecht. Allemaal dezelfde omstandigheden…. lengte, hoogtemeters, temperatuur, luchtvochtigheid… verkeerd opgestelde Franse nadarhekken…

Murcia 19 september 2021 om 18:00

Hij heeft het naar mijn mening nergens laten liggen, het eerste deel was wat technischer en daar pakt hij winst maar Ganna kan de motor vol op toeren laten komen in de rechte lange stukken. Op waarde geklopt door een specialist die je met een andere voorbereiding niet kan kloppen omdat je nu eenmaal meerdere doelen hebt deze week en je ook fysiologisch niet opeens kunt veranderen door alles op de ITT gaat zetten. Natuurlijk is er de teleurstelling want winst telt maar de vorm is hier al dermate goed dat ik ook zondag een uitmuntende van Aert verwacht. Intern heeft hij ook bewezen dat het kopmanschap komende zondag aan hem is toevertrouwd. Remco reed uitstekend maar wel een stukkie minder dan de Top 2 en daarmee is de hiërarchie volstrekt duidelijk mocht die er al niet zijn geweest.

SteelHorseCowboy 19 september 2021 om 18:15

Hij hoeft niet blij te zijn. Maar hij moet ook niet zeuren.

Turtlehead 19 september 2021 om 18:19

Zoiets ja. ALs hij volgende week om deze tijd WK staat te zijn, zal hij fluks alsnog wel tevreden zijn denk ik.
Maar zoals hierboven inderdaad helder is betoogd: de kans dat het volgende week níet lukt is natuurlijk best groot.

De Cabybara van de Conradkade 19 september 2021 om 18:28

In dat opzicht de verkeerde kleinzoon van…

Lalsacien 19 september 2021 om 22:02

Van wie?? Bedoel je de winnaar Poulidor?? Staat trouwens ook bovenaan het lijstje van meest populaire wielrenner aller tijden.

Martino87 19 september 2021 om 19:05

Heeft Van Aert ook niet ‘geluk’ dat er momenteel niet zo veel echte specialisten zijn, waardoor hij als allrounder hoog kan eindigen? Als ik naar de top 10 kijk dan zou ik alleen Ganna en Kung als echte specialisten beschouwen en eventueel Bissegger, maar die komt pas net kijken. In mijn gedachte waren er vroeger meer renners alleen met tijdrijden bezig, zoals Dennis, Rogers, Rich, Grabsch, Zabriskie, Larsson, Kiryienka, Martin (laatste jaren genoegen genomen met een knechtenrol).

Wheely 19 september 2021 om 19:12

Wout is specialist zilver.

Wieuwe Lestra 19 september 2021 om 19:16

Dat zijn op Dennis, Rogers en Martin na allemaal subtoppers, die heb je nu ook.

adelaarvanantwerpen 19 september 2021 om 19:23

Ik vind eigenlijk dat er veel meer goede tijdrijders zijn dan vroeger. Er zijn dit jaar wel 15 tijdrijders die hebben bewezen mee te doen voor podiumplekken in belangrijke WT tijdritten of kampioenschappen. Ook lijkt er mij meer interesse te zijn in het tijdrijden dan vroeger. De renners die jij opsomt zijn ook alle van verschillende generaties. Toen Martin toptijdrijder was was er al geen sprake meer van Rich, was Rogers geen toptijdrijder meer en lag zijn focus meer op GR en het knechtenwerk. Renners zoals Larsson en Zabriskie waren goede tijdrijders, maar kwamen toch ook wel tekort. Dan heb jij nog Dennis die eerder bij deze generatie behoord.

@ Wheely
hahahahah goeike

Wieuwe Lestra 19 september 2021 om 19:26

ik zou er een schoon set couverts van maken voor me Nieuwjaar.

Mystery Rider 20 september 2021 om 04:31

Er zijn er natuurlijk wel nog meer, maar die stonden niet aan de start (Roglic – Dumoulin – Dennis) – was wel de top 3 van de Olympische spelen.

En de nummer 4-6 (Kung – Ganna – Van Aert) – worden nu 1, 2 en 4.

Tel daar nog Evenepoel en Asgreen bij en Campanaerts die zich net heeft omgeschoold + Affini, Bisseger en een Pogacar in topvorm, dan zit je al aan 12 top tijdrijders.

Killco 19 september 2021 om 19:31

Als je altijd voorin zit win je veel. Maar word je ook vaak 2e. Ik vind het niet meer dan logisch.

wimvl 19 september 2021 om 19:31

Ganna verdiende winnaar. Mooie prestaties van Wout en Remco. Hopelijk volgende week een Belg op 1.

Panache 19 september 2021 om 19:35

Je wedt op twee paarden en bent dan teleurgesteld dat je verliest van de specialist? Dat is raar. Van Aert had goud kunnen ophalen door (zoals Dumoulin voor Tokio) 100% voor deze tijdrit te gaan. Dit zilver is een gevolg van een gemaakte keuze (kansrijk willen zijn in de wegrit) en wat mij betreft is dit zilver dus een absolute topprestatie. Alle lof dus! Wil je goud dan moet je durven verliezen en wat minder allround zijn. Koestert Van Aert zijn veelzijdigheid dan mag hij dit zilver ook koesteren.

Cochise 19 september 2021 om 19:56

Misschien maakt dat van hem net die topsporter die nog een halve procent verder kan gaan dan de rest? Namelijk die renner die ondanks z’n wegvoorbereiding toch hoopt te winnen in de tijdrit en teleurgesteld is als hij – zij het op z’n waarde en erg sportief – geklopt wordt.

Er zitten hier naar mijn mening wel veel volgers die pretenderen te mogen bepalen waarover een renner teleurgesteld mag zijn en waarover niet. Iedereen is nu lief voor Remco omdat hij 3e is en daar vrede mee heeft (zo, die kent eindelijk z’n plaats) maar hij is dat natuurlijk enkel omdat het na een extreem moeilijk jaar is. Als hij volgend jaar dezelfde opofferingen doet, vooraf op dezelfde plaats staat bij de bookmakers (4e-5e) en dezelfde tijdrit rijdt zal hij misschien minder tevreden zijn. Want ook al weet hij dat er 3 op papier meer gespecialiseerde renners zijn, je doet die opofferingen met de hoop dat het “jouw” dag zal zijn en met de mindset dat je kan en wil winnen. En die teleurstelling moet dan ook gewoon kunnen. Die twee seconden die Remco vandaag brons opleveren heeft hij bv te danken aan het feit dat hij niet helemaal tevreden was na het EK tijdrijden terwijl de algemene teneur daar ook was dat hij er een knappe prestatie neerzette.

Dat is niet per se persoonlijk op jou, je bent toevallig de zoveelste bij wie ik het opmerk.

Turtlehead 19 september 2021 om 20:34

@Panache: Dumoulin had ook zilver…

Panache 19 september 2021 om 20:57

Dumoulin had inderdaad ook zilver, maar dat was het hoogst haalbare die dag. Voor Wout zou er (bij meer focus) zeker goud ingezeten hebben.
Ik snap de post van Cochise ook wel, maar ja dat is nu eenmaal de rol van ons wielerflits panel (persoonlijk commentaar geven op de gebeurtenissen). Indien Van Aert zich zou specialiseren en op de weg aan niveau inboet dan zouden anderen daar weer commentaar op geven… Wat dat betreft (de cirkel met Dumoulin is rond) kan je het nooit voor iedereen goed doen. Daarom ook mijn positieve afsluiting herhaald: koestert Van Aert zijn veelzijdigheid dan mag hij dit zilver ook koesteren.

Bob en Niek 19 september 2021 om 19:51

Fantastische prestatie van Wout, wij nemen onze petten af. Hopelijk wint hij zondag, dan drinken wij een pintje op deze legende!

Turtlehead 19 september 2021 om 20:35

Stel je voor volgende week (én de week erop) wéér tweede.
Dat zou pas erg zijn.

Panache 19 september 2021 om 21:02

Vorig jaar sprintte hij voor de 2e plek. Hij had ook niet kunnen sprinten en dan 6e worden.
Ik ga er niet in mee dat alle uitslagen behalve P1 een teleurstelling behoort te zijn. Soms zit er gewoon niet meer in. Vlaanderen 2020 en Amstel 2021 laten zien dat het héél dicht op elkaar zit, maar wordt je gewoon uit het wiel gereden dan is er op die dag gewoon iemand beter.

Wieuwe Lestra 19 september 2021 om 21:23

hier is Panache perfect te volgen in zijn nuance.

Boomie1 20 september 2021 om 06:16

Vergeten we niet dat ie deze zomer ook rijp was voor Olympisch goud.

EricV 19 september 2021 om 21:11

Stel je voor dat je elke keer door die zilveren medailles eraan wordt herinnert dat je verloren hebt. Snel weggooien die zooi

Boomie1 20 september 2021 om 06:19

Voor de Vlamingen telt enkel goud

Boomie1 20 september 2021 om 06:21

Tis een beetje een patroon bij van Aert aan het worden. Telkens als hij echt de 5 sterren favoriet is, lukt het niet. Het is een enorme klasbak (denk aan z’n unieke drieluik in de Tour). Maar denk aan WK CX Oostende. Denk aan WK Imola, Tokyo. Telkens zilver en net niet die super dag

Eljorro 20 september 2021 om 14:28

“Misschien moet ik thuis eens gaan tellen hoe veel medailles ik heb. Of ik doe het beter maar niet, want dan zal ik niet blij worden” … Bekijk het eens positief. Hoeveel renners pakken meer medailles dan Wout? Daarnaast wint hij nog wel eens een klassieker, of wat tour etappes en meer. Gewoon de beste renner van de wereld.

Edwin Coers 20 september 2021 om 19:31

Ik heb ook genoten en de winnaar en de nummer twee zijn meer dan terecht. Maar ik heb niet begrepen waarom de ene renner een motard begeleiding kreeg en de andere niet. De motard van Evenepoel was niet goed bezig en reed er gewoon naast. Ik denk dat dit Asgreen een derde plek scheelt. Nou heeft Asgreen de Ronde gewonnen, maar dit was niet eerlijk. Ganna en Wout hadden dat ook maar dan heel kort of schuin achter. Er hoort bij een tijdrit geen motard naast een renner.

Laatste nieuws

Materiaalzone

Populair