Opinie | Jumbo-Visma kent Tour-dilemma met Dylan Groenewegen
Raymond Kerckhoffs
maandag 2 november 2020 om 15:00

Opinie | Jumbo-Visma kent Tour-dilemma met Dylan Groenewegen

Opinie Een conservatieve, traditionele Tour de France, zo mag het parcours van de Ronde van Frankrijk 2021 worden genoemd. Acht ritten op papier voor de sprinters, zes bergetappes, waarvan er slechts drie met aankomst bergop en liefst 58 vlakke, individuele tijdritkilometers.

Veruit het beste parcours dat Tom Dumoulin de afgelopen jaren in Frankrijk kreeg voorgeschoteld, al zal zijn rol niet de kernvraag zijn waar de technische staf van Team Jumbo-Visma zich de komende maanden over moet buigen.

Moet Dylan Groenewegen komende zomer worden mee genomen naar de Tour de France? Dat is het grote dilemma waar de Nederlandse ploeg mee gaat worstelen. Wanneer je het parcours bekijkt met liefst acht ritten die op het lijf van de rappe mannen zijn geschreven, kun je de geboren Amsterdammer eigenlijk niet thuislaten. In 2017 hielp hij zijn ploeg uit een diep dal door op de Champs Elysées de koninklijke sprint op de slotdag van de Tour te winnen. Het was het begin van de grote ommekeer voor de Nederlandse ploeg.

foto: Cor Vos

Naast Groenewegen ontwikkelde ook Primoz Roglic zich in de daaropvolgende jaren naar de absolute wereldtop. Met zijn zege in de Vuelta a España 2019 sloeg de balans in de ploeg om ten voordele van de klassementsrenners. Zeker na de komst van Tom Dumoulin werd er nog maar één ambitie uitgesproken: de komende jaren wil het team in alle grote rondes voor de eindzeges meestrijden. Met Primoz Roglic, Tom Dumoulin en Steven Kruijswijk heeft de geel-zwarte formatie in dat streven liefst drie ijzers in het vuur.

Heilige graal
De heilige graal voor Jumbo-Visma is de gele trui naar Parijs brengen. Afgelopen zomer mislukte die missie op de voorlaatste dag door een ongekend sterke tijdrit van Tadej Pogacar. Een bijna al gevierde Tourzege van Roglic ging alsnog in rook op. Het maakte de ambitie om de Tour te winnen bij het team van Richard Plugge en Merijn Zeeman alleen maar groter.

foto: Cor Vos

Past binnen die ambitie van Jumbo-Visma Groenewegen nog in het Tour-achttal? De laatste keer dat een ploeg de dubbele ambitie om voor het klassement en voor de sprinter kon waarmaken was in 2012. Mark Cavendish won bij Team Sky drie sprintritten, terwijl Bradley Wiggins en Chris Froome de ronde als eerste en tweede afsloten. In dat jaar mocht de ploegen echter nog negen renners opstellen.

Jumbo-Visma startte in 2018 en 2019 ook met deze dubbele ambitie. In 2018 werd er nog voor een sprinttrein voor Groenewegen gekozen. Een jaar later moesten allrounders als Robert Gesink, Wout van Aert en Tony Martin een dubbele taak verrichten, terwijl de mannen van Groenewegen, Amund Grøndahl Jansen en Mike Teunissen, ook bepaalde dagen voor Steven Kruijswijk in touw waren. Dit jaar werd de sprinter al thuisgelaten, met het excuus dat er op papier te weinig sprintritten waren. Toch werden deze zomer liefst zeven etappes in een massasprint beslist.

Sprinttrein
De technische staf zal de komende periode een aantal moeten teleurstellen. Kan het team de Tour de France winnen met een sprinter erbij? Kan Dylan Groenewegen ritten winnen zonder sprinttrein? In hoeveel sprintritten loert het gevaar van waaiers? Al zal Groenewegen straks eerst moeten beantwoorden hoe hij zowel fysiek als mentaal uit het incident met Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen komt. Nog altijd heeft de disciplinaire commissie van de UCI geen straf uitgesproken, maar de verwachting is dat hij in de loop van het voorjaar weer in actie gaat komen.

Een finishfoto om trots op te zijn voor Van Aert.

Een veel vlakkere ronde gaan we de komende jaren echt niet meer krijgen. Daarom heeft het nu eventueel thuislaten van Groenewegen (die een doorlopend contract tot en met 2023 heeft) ook gevolgen voor zijn toekomst bij de ploeg. En dan rijst nog eens de vraag hoe de verhouding tussen Van Aert en Groenewegen zal zijn nu de Belg ook heeft bewezen dat hij massasprints in de Tour kan winnen. Al twijfelt Van Aert of de dubbel Tour/Olympische Spelen in 2021 realiseerbaar is.

Centraal
Duidelijk is dat bij Jumbo-Visma de komende zomer de jacht naar de Tourzege opnieuw centraal zal staan. Het parcours lijkt op het eerste oog vooral mogelijkheden voor hun twee beste tijdrijders Primoz Roglic en Tom Dumoulin te bieden. Voor het eerst sinds 2008 is er weer eens een vlakke, langere tijdrit in de eerste week. De 27 kilometer lange beproeving tegen de klok op de vijfde dag tussen Changé en Laval zal de eerste echte graadmeter in het klassement zijn.

Ruim twee weken verder is de 31 kilometer lange tijdrit (ook nagenoeg vlak) naar het wijnheiligdom Saint Emilion op de voorlaatste dag de laatste kans om iets recht te zetten. De afgelopen jaren waren de individuele kilometers tegen de klok veel beperkter: 2020 (36,2 km), 2019 (27,2 km), 2018 (31 km), 2017 (36,5 km) en 2016 (54,5 km).

Dit is de route van de Tour de France 2021

Zes bergritten waarvan er drie met aankomst bergop is een minimum. Vier cols boven de 2000 meter (Tignes 2113 meter, Port d’Envalira 2408 meter, Col du Portet 2215 meter en Tourmalet 2215 meter) is zeker niet exceptioneel.

Dit parcours staat voor een open Ronde van Frankrijk. Een Tour waar de tijdrijders een voordeel hebben. We hebben echter de laatste jaren in vooral de Giro d’Italia gezien dat meer kilometers tegen de klok de klimmers eerder uit hun ‘hok’ drijft. Dit zorgt dus voor meer strijd en grotere tijdsverschillen in de bergen. Met de opkomst van een ongekend sterke generatie en een oudere lichting die voorlopig weigert te capituleren zullen er straks in Brest tien à vijftien renners van start gaan die in staat zijn om deze 108e Tour de France te winnen.

In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een uitgebreid interview met wereldkampioen Tadej Pogačar. De Sloveen kwam spontaan naar de Alpecin Barbershop voor een knipbeurt en dat draaide uit op een interessant interview. Pogačar praat over het pakken van KOM's en het nastreven van nieuwe doelen. Bestel jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
99 Reacties
02-11-2020 12:01
Leuk om te speculeren over de Tourploeg. Los daarvan.. Dat deze Opinie al rept over DG en de Tour, dat is een brug te ver momenteel. Qua werk moet het bij Jumbo vooral gaan om: communiceren- renners begeleiden- teamspirit. Dat eerst, dan de rest. Goede renners in overvloed.
Dan het leuke deel: de selectie. Ik zou niet gaan voor DG. Met Wout kun je elke sprint winnen, trein niet nodig. Een mannetje mee voor Wout dat wel, en afspreken vooral in welke etappes hij zijn kans mag gaan en dan ook iemand in dienst zetten. Alle overige dagen iedereen werken voor de kopmannen.
Welke kopmannen? Eerst aanname: TD is fit. Dan wel TD, want dit ligt hem beter dan Kruijswijk. Kuss het kopmanschap gunnen in Giro of Vuelta, mee als meesterknecht.

Kopman : roglic/ dumoulin.
Sprint en allround ondersteuning + stand in: V Aert/ Teunissen/ Martin.
Bergop Ondersteuning: Gesink/ Kuss
Laatste plekje: kijk wie sterk is, teamplayer is en wie heel goed waaieretappes kan rijden!
02-11-2020 12:35
Als Groenenwegen de tour rijd, rijd Teunissen die ook. Hele jaar samen rijden, dan ga je niet je vaste lead-out thuis laten in de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Verder n 2 types als Martin/Gesink/Van Aert voor t vlakke en om Teunissen en Groenenwegen af tezetten op 1 km van de finish, mee, n type kuss/vingegaard en dan roglic/ dumoulin
02-11-2020 13:51
Ze zullen ongetwijfeld met Dylan in de maag zitten maar een dilemma voor de tour is het zeker niet..
02-11-2020 14:15
Ben ik niet op de hoogte, of maakt de columnist een vergissing?

- Als WvA besluit de Tour te rijden, dan gaat het team voor WvA en blijft Groenewegen thuis. Met WvA hebben ze iemand die net zo goed etappes kan winnen EN ook mee kan helpen in de jacht op geel.

- Groenewegen moet eerst nog maar eens goed herstellen. Dus zelfs als WvA NIET besluit de Tour te gaan rijden, dan kan het nog zomaar zijn dat Groenewegen (ook) niet rijdt.

Kortom, op dit moment is er geenszins een dilemma. Maar eens kijken hoe de situatie is in januari...
02-11-2020 14:46
Deze tour is de eerste tour sinds jaren, die past bij de mogelijkheden van Tom Dumoulin. Als hij echt in topvorm is, dan heeft hij in deze tour kansen. Verder zou ik ook Dylan Groenewegen meenemen. Twee klassementskopmannen en Dylan als sprinter. Mocht Tom Dumoulin het in deze grote ronde niet kunnen waarmaken, zou ik goed gaan nadenken of hij alles op grote rondes moet blijven inzetten. Kan best zijn dat hij fysiek niet meer in staat is om als kopman te dienen in een grote ronde. Ik zou dan een zakelijke beslissing nemen en daar niet erg emotioneel over doen. Dan zou ik me weer gaan specialiseren in tijdritten en bepaalde klassiekers. Geen schande.
    03-11-2020 00:44
    Waarom proberen ze in het voorjaar 2021 het niet eens met Tom in een kleine rittenkoers? daar kan hij dan laten zien of het er nog inzit, zo niet zal hij zijn conclusies moeten trekken.
02-11-2020 16:17
Is een trein nog wel nodig?
Deze tour had alleen Sunweb een treintje. Die hebben welgeteld 0 sprintzeges gehaald.
02-11-2020 17:48
Vanuit het standpunt van de sponsors is GW 'verbrand', zij willen niet nog eens zoiets meemaken, en daarom zal GW stilletjes op een zijspoor gezet worden, nu terug naar de Tour langs de grote poort? onmogelijk en ongelooflijk, bij Jumbo komen de haren recht omhoog als ze daar nog maar aan denken..
En dat staat los van het feit of en hoeveel schuld GW heeft aan de kwetsuren van Jacobsen.
02-11-2020 18:32
Dylan Groenewegen was leuk toen ze bij Jumbo-Visma niemand anders hadden die een rit kon winnen in de Tour en mensen nog in de veronderstelling waren dat er nog groeimarge op zat richting groen.

Inmiddels is wel duidelijk dat Dylan nooit voor groen in aanmerking kan komen vanwege zijn beperkte klimcapaciteiten. Dus hou je enkel een renner over die gemiddeld 1 rit per Tour wint, en die daarbij ook nog het nodige support nodig heeft in vorm van een treintje.

Nog steeds erg knap natuurlijk, (het is ook helemaal niet de bedoeling om Dylan ook maar iets te kort te doen), en vele ploegen zouden hun handjes dichtknijpen als ze een renner zouden hebben zoals Dylan.

Maar of dat hij in een Tour ploeg past die wil strijden voor het allerhoogste doel, daar heb ik persoonlijk zo m'n twijfels bij.
Fysiek is alles dik in orde met Dylan en mocht de UCI al iets van een schorsing uitspreken, (Wat ik betwijfel.), dan zit deze er inmiddels al lang op. Dus na de winterstop weer lekker z'n wedstrijdjes laten rijden, en hem de dubbel Giro/Vuelta laten doen lijkt me de beste oplossing. De Giro en Vuelta organisatie zien Dylan maar al te graag komen.

En Dylan zal toch ook wel eergierig genoeg zijn om in alle drie de grote rondes een zege achter z'n naam te willen hebben ?

In 2022 kan je dan vervolgens weer kijken hoe de zaken er dan voorstaan. Er is best kans dat Wout dan al richting Lefevre is vertrokken en dat Kruijswijk en Dumoulin voorgoed het idee voor een algemeen klassement uit hun hoofd hebben gezet.
    02-11-2020 20:40
    Misschien gaat Dylan wel naar Lefevere.
    03-11-2020 11:32
    Als Bennett met zijn sprint- en klimcapaciteiten de groene trui kan winnen, dan kan Groenewegen dit zeker.
    Want Dylan in vorm acht ik sneller dan Bennett, en allebei klimmen ze als een baksteen.

    Wel zal Dylan zich moeten bemoeien met de tussensprints.

    En verder het grote verschil: DQS was bereid om te rijden en te strijden voor groen, dat zie ik bij TJV niet gebeuren. En Bennett werd op een cruciaal punt in de strijd om groen niet bestraft voor "scheef sprinten". Waardoor hij zijn tweede plek in de etappe en bijbehorende punten mocht behouden. Daar waar zijn concurrent Sagan wel (terecht) werd bestraft.
02-11-2020 20:49
Groenewegen niet meenemen:
- Vorig jaar zei hij nog: "mijn eergevoel is te groot om te knechten"; dus heb je niks aan als ploeg.
- Is daarnaast na zijn onbezonnen actie erg gedegradeerd in publiciteitswaarde.
Verder niet boos op Groenewegen, maar dus vooral geen fan van hem.
Snel op zoek naar andere ploeg die wel voor hem wilt knechten.
02-11-2020 20:54
Dylan niet meenemen naar de tour. Dat gaat hoe dan ook ten koste van de ambities voor de gele trui. Ook niet naar de giro of vuelta.
Zet ‘m maar in tijdens de Scheldeprijs, Veenendaal- Veenendaal, Acht van Chaam, Boxmeer, Heerlen, Ridderronde, Binckbank, Ronde van Drenthe. Kortom vlakke ritten in landen waar Jumbo exposure wil hebben maar t klassement minder van belang is. (Geeft bij de na-tour criteriums waar t afgesproken werk is nog meer glans aan een overwinning van Kruijswijk die Groenewegen erop legt in de sprint :-))
02-11-2020 22:22
Ik denk oprecht dat Van Aert in een vrijere rol tot meer zeges leidt dan Groenewegen. Voor mijn gevoel is hij (Groenewegen) los van het vooral met Fabio sowieso ingehaald door een aantal rappe jongens.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine